Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden merkitys kiihtyvyyteen..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #46
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    Nyt kun on hetken jo ajellut noilla 17" kesävalsseilla,niin tuntuu jotenkin tuo kulkupuoli erilaiselta kuin mitä se oli 15" talvi vanteilla..Onko se pelkästään korvien välissä vai onko tuolla oikeasti jotain merkitystä?Ajatellut jos 16" hankkisi kesävanteiksi ja panostaisi sitten ennemmin vaikka leveyteen...

    Ja ohimennen kysyisin vielä paljon puhutuista vapaavirtaussuodattimista..
    Tiedän,että sillä ei auton tehoja saa lisättyä,eli siitä on turha alkaa vittuilemaan,mutta imuääniä tekisi mieli..En kuitenkaan haluaisi tehojen laskevan(mikä todennäköisesti tapahtuisi)..tai että kone muuten "vahingoittuu".Moni on ilmeisesti tuollaisen laittanut..Eli kertokaapa hieman siitä..(E36 6-syl.)..Onko noista 30€ kartiosuodattimista mihinkään?Niillä vakiokoteloihin menevillä suodattimilla ei minkäänlaisia imuääniä saavuteta?

    Saattoi olla taas kummia kysymyksiä,mutta koittakaa olla vittuilematta..kiitoksia!

    Kyllä vapaavirtaus suodattmisesta on apua viritetyssä koneessa mistä haetaan viimeisiäkin hevosvoimia, tosin harvemmin siviiliautoissa siitä mainittavia apuja on...

    Ei vapaavirtaus suodatin riko mitään jos se on laadukas ja oikein asennettu
    (tarkoittaa sitä että se on asennettu siten että saa raitista ulkoilmaa)

    muistaakseni imuilman jäähtyminen 100-asteella tarkoittaa karkeasti n. 10%
    lisätehoa, mikäli autossa on muut asiat kunnossa. tämä pätee turbokoneisiin ja viilennys tehdään pääsääntöisesti välijäähyllä...
    mutta jos vapari kone ottaa ilman konetilasta niin voidaanhan saadaa ulkoa imettäessä vaikkapa 10'c ilmanmuutos niin se tarkoittaa n. 1% lisätehoja.

    Eli jos haluat pitää kartiosuodattimen niin osta laadukas n.100e suodatin ei päästä takuula paskaa läpi, ja asenna se niin että saa raitista ilmaa eikä lämmintä.

    Tosin bemareissa on ilmanotto jo keulalla joten et saa yhtään viimeämpää imuilmaa joten ainoa tehon lisäys minkä saat siitä tulee kun moottori saa hengitettyä vieman vapaammin... eli jos siitä saat 1-2hv + kummon imuäänet niin enpä näe virityksen kannalta kovinkaan hyödylliseksi...

    Tietty jos kone on viritetty tappiin asti niin silloinhan tuo varmasti tuo useitakin hevosvoimia, riippuu siitä miten orkkis ahdistaa...


    Itellä oli TT:audissa 50e kartiosuodatin kunnon imuäänet / turbon äänet tuli tehon suhteen ei tuntunut pers penkillä eroa mutta ei kyllä vetänyt paskaakaan yhtään läpi, toisin kuin kaverin bilteman 9.90e suodatin....
    Last edited by Takalo_kari; 25-10-2010, 23:37.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • tmusta
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 29
      • Helsinki

      #47
      Keskusteluun lisää mutu (sitä parasta tietoa): vaihto kesäpyöristä talvimallisiin lisäsi perstuntumalta kiihtyvyyttä ihan _merkittävästi_.

      Aiheutti kyllä niin suuren eron, että aion ensi kesäksi hommata uudet kevyemmät vanteet ja heitän varmaan nuo run flatitkin hiuksista ..ttuun. Toi 194M vanne 255/40 17" kumilla painaakin aivan törkeästi! Hyvä, että jaksoin kantaa varastoon näillä naruilla.

      Kesä: 17" M-kevytmetallivanteet Double Spoke 194 M Runflat-renkain (255/40 ja 225/45)
      Talvi: 16" Star spoke (joku) Michelin Maxi Ice kitkoilla (205/55).

      Ihan selvä ero kiihtyvyydessä. M.O.T (mutulla)

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎