Originally posted by QUASIMODO
View Post
Kyllä vapaavirtaus suodattmisesta on apua viritetyssä koneessa mistä haetaan viimeisiäkin hevosvoimia, tosin harvemmin siviiliautoissa siitä mainittavia apuja on...
Ei vapaavirtaus suodatin riko mitään jos se on laadukas ja oikein asennettu
(tarkoittaa sitä että se on asennettu siten että saa raitista ulkoilmaa)
muistaakseni imuilman jäähtyminen 100-asteella tarkoittaa karkeasti n. 10%
lisätehoa, mikäli autossa on muut asiat kunnossa. tämä pätee turbokoneisiin ja viilennys tehdään pääsääntöisesti välijäähyllä...
mutta jos vapari kone ottaa ilman konetilasta niin voidaanhan saadaa ulkoa imettäessä vaikkapa 10'c ilmanmuutos niin se tarkoittaa n. 1% lisätehoja.
Eli jos haluat pitää kartiosuodattimen niin osta laadukas n.100e suodatin ei päästä takuula paskaa läpi, ja asenna se niin että saa raitista ilmaa eikä lämmintä.
Tosin bemareissa on ilmanotto jo keulalla joten et saa yhtään viimeämpää imuilmaa joten ainoa tehon lisäys minkä saat siitä tulee kun moottori saa hengitettyä vieman vapaammin... eli jos siitä saat 1-2hv + kummon imuäänet niin enpä näe virityksen kannalta kovinkaan hyödylliseksi...
Tietty jos kone on viritetty tappiin asti niin silloinhan tuo varmasti tuo useitakin hevosvoimia, riippuu siitä miten orkkis ahdistaa...
Itellä oli TT:audissa 50e kartiosuodatin kunnon imuäänet / turbon äänet tuli tehon suhteen ei tuntunut pers penkillä eroa mutta ei kyllä vetänyt paskaakaan yhtään läpi, toisin kuin kaverin bilteman 9.90e suodatin....
Comment