Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulmien säädön jälkeinen outo käytös.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aapo
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 126
    • Tampere

    Kulmien säädön jälkeinen outo käytös.

    Vaihdoin koiranluut ja raidetangot, jonka jälkeen kulmien säätöön. Ratti tuntui olevan suht suorassa ja autokin meni suoraan. Nyt parin päivän "testiajojen", eli työmatkojen jälkeen kuitenkin tuntuu, että jokin ei nyt mennyt ihan putkeen. Auto on kyllä jämäkemmän tuntuinen ja kulkee suoraan, mutta ratti voi tällöin olla joko suorassa, tai sitten aika paljonkin oikealle kallellaan. Eli välillä ok, välillä ei.

    Vasemmalle kääntäessä auto tottelee napakasti, mutta oikealle kääntäessä on jotenkin epäherkempää...rattia saa kääntää enemmän jotta renkaat kääntyy yhtä paljon kuin pienellä liikkeellä vasemmalle. Tämäkin on jotenkin hetkittäistä. Yhtäkkiä se on ihan normaali ajettava, kohta ei. Johtuukohan tuo nyt siitä, että kulmat on kyllä ok, mutta jotain väljää niveltä/puslaa on vielä jäänyt alle ? Alapallot voi olla vähän väljät, mutta paha mennä sanomaan. Takakelkan puslakin on vaihdettu joten ei johdu siitä.

    Tossa nyt noita arvoja kulmien tulostelapusta, jos ne mitään jollekkin sanoo. Mulle ei hirveesti. Astemerkki korvattu pisteellä.

    Taka-akseli:

    Camber: v -2.31' o -2.00'
    Auraus: v +0.12' o +0.08'

    Geometrisen kulkusuunnan poikkeama -0.02'

    Etuakseli:

    Caster: v +7.38' o +7.48'
    K.P.I: v +10.42' o +12.53'
    Camber: v -0.52' o -0.21'
    Auraus: v +0.09' o +0.09'

    Setback vasemmalle
    vasen +41.00' / +2.00' -2.00'
    oikea +32.00' +2.00' -2.00'

    Setback oikealle
    vasen +32.00 / +2.00' -2.00'
    oikea +41.00 +2.00' -2.00'
    Last edited by Aapo; 15-06-2007, 13:22. Reason: Niinpä puuttukin pari + merkkiä...kiitos Hemi.
  • Z3BMW3
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 159
    • Tampere

    #2
    Jouset kunnossa ja oikein paikoillaan? Joskus oli jousi poikki johtotähdestä ja tuntui käyttäytyvän juuri tuolla lailla sattumanvaraisesti.
    Z3BMW3

    Comment

    • Aapo
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 126
      • Tampere

      #3
      Pitäs olla kunnossa. Jos ihan yläpäästä on katki, niin sitten ehkä. Tarvii tarkastaa. Tuntus että ohjausnivelissäkin olis jotain häikkää ku tommonen ihme hempula on. Noitten luitten ja tankojen vaihdon jälkeen tuli 80-90 km/h tärinätkin takasin, hohhoh...kertakaikkisen paska auto ajaa tällä(kin) hetkellä.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10057
        • KVLA

        #4
        Kyseessä kaiketi E34?Edessä iskarin yläpään ("laakerointi") ja alapallot varmasti kunnossa?Olisi vielä ohjearvot joihin noita mitattuja voisi verrata...

        Comment

        • Aapo
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 126
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Kyseessä kaiketi E34?Edessä iskarin yläpään ("laakerointi") ja alapallot varmasti kunnossa?Olisi vielä ohjearvot joihin noita mitattuja voisi verrata...

          Kyllä, sigun E34. Alapalloista en osaa varmaksi sanoa, ei pahan tuntuset, mutta kun tää on niin herkkä...voiko yläpään laakerointi aiheuttaa näin voimakkaita oireita ? Eipä tullut mieleen, tarkistan.

          Ohjearvot olis tässä, suoraan niinkuin lapussa lukee (tyhjät rivit siis myös lapussa) :

          Taka-akseli.

          Camber vasen -2.20' / +0.30' -0.30'
          oikea 0.30'

          Auraus vasen +0.12' / +0.03' -0.03'
          oikea

          Yhteensä +0.25' / +0.07' -0.07'

          Geometrisen kulkusuunnan poikkeama # # #

          Etuakseli.

          Caster vasen +8.08' / +0.30' -0.30'
          oikea 0.30'

          K.P.I vasen +12.04' / +0.30' -0.30'
          oikea

          Kaartoharitus # # #

          Camber vasen -0.13' / +0.30' -0.30'
          oikea 0.30'

          Auraus vasen +0.09' / +0.02' -0.02'
          oikea
          yhteensä +0.18' +0.05' -0.05'

          Setback ohjearvo olikin jo vahingossa aiemmassa listauksessa, säädettyä arvoa ei kerrottu.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Siis mitä siellä on casterit edessä?

            Comment

            • Aapo
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 126
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Siis mitä siellä on casterit edessä?
              Caster vasen +7.38', oikea +7,48', ohjearvo +8.08' /+- 0.30'.
              Pisteellä on korvattu asterinkulamerkki, kuten arvasitkin.

              Mun matikkapäällä turha alkaa miettiin noita sen tarkemmin, mutta ei näyttäs olevan ihan kohillaan ?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎