Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden halkaisijan vaikutus nopeusmittariin / kulutukseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 328
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 53

    Vanteiden halkaisijan vaikutus nopeusmittariin / kulutukseen

    moi,
    mikä vaikutus vanteiden halkaisijalla on nopeusmittarin / matkamittarin näyttämään lukemaan? Eli mistä auto mittaa nopeuden? Vaihteleeko malleittain? Kiinnostaa E36 ja E91.

    Miten halkaisija vaikuttaa kulutukseen. Eli jos isompi vanne, niin vaikuttaako muutenkin, kuin mahdollisen mittarivirheen kautta? Ilmeisesti vanteen massa ainakin vaikuttaa, eli siten isompi/raskaampi vanne aiheuttaa suuremman kulutuksen?
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    mitä pienempi halkaisija sitä enemmän huijaa suuntaan mittari>todellinen nopeus, eiköhän se sitten ole isommassa toisinpäin
    kiihtyvyydestä tai kulutuksesta en sano mitään
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #3
      Originally posted by 328 View Post
      moi,
      mikä vaikutus vanteiden halkaisijalla on nopeusmittarin / matkamittarin näyttämään lukemaan? Eli mistä auto mittaa nopeuden? Vaihteleeko malleittain? Kiinnostaa E36 ja E91.

      Miten halkaisija vaikuttaa kulutukseen. Eli jos isompi vanne, niin vaikuttaako muutenkin, kuin mahdollisen mittarivirheen kautta? Ilmeisesti vanteen massa ainakin vaikuttaa, eli siten isompi/raskaampi vanne aiheuttaa suuremman kulutuksen?
      Aivan sama mistä auto mittaa nopeuden, sillä joka tapauksessa nopeusmittaus on oltava riippuvainen pyörien pyörintänopeudesta. Ei niissä autoissa (ainakaan vielä - onneksi) ole mitään satelliittipaikannusta, josta nopeus voitaisiin määrittää.

      Vierintäkehän muutos vakiokoosta aiheuttaa samansuuruisen virheen kulutuslukemiin. Halkaisija sinänsä ei vaikuta mitenkään kulutukseen mahdollisesta suurentunutta massaa lukuunottamatta. Mutta, usein kun vannehalkaisijaa suurennetaan suurenee myös vanteen ja renkaan leveys, jolloin ainakin ilmanvastus lisääntyy - usein myös vierinvastus.

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #4


        Tuossa on kätevä pikku selainohjelma, jolla voi katsoa sekä tuon mittarivirheen, että minkälaiset renkaat sopii korkeuden puolesta vrt. niihin mitkä on alla.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4647
          • Tuusula

          #5
          Ainakin vanhemmissa beemereissä nopeus mitataan vetopyörästöstä.
          Kuten aiemmin mainittu, vierintäkehän halkaisijan muuttaminen vaikuttaa nopeusmittarin näyttämän oikeellisuuteen, se kun on kalibroitu sille vakiokoolle.

          Kulutukseen vanteiden koon suurentaminen vaikuttaa yllättävänkin paljon. Eräällä tutullani 17" => 19" kasvatti kulutusta 0,5l / 100km (mitattu kymmenien tuhansien kilometrien aikana joten ei ole mutuilua / yhden tankillisen perusteella laskettu). Tähän vaikuttaa myös kumin & vanteen paino huomattavasti, pelkkä tuumakoko ei kerro kaikkea.

          Ja ainahan se lisäys jousittamattomaan massaan huonontaa ajo-ominaisuuksia, kumi ei "seuraa" tietä niin hyvin kuin kevyillä vanteilla & kumeilla.
          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • zanardi
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 251
            • klaukkala/evijärvi/lappajärvi

            #6
            Originally posted by Jonsku View Post
            Kulutukseen vanteiden koon suurentaminen vaikuttaa yllättävänkin paljon. Eräällä tutullani 17" => 19" kasvatti kulutusta 0,5l / 100km (mitattu kymmenien tuhansien kilometrien aikana joten ei ole mutuilua / yhden tankillisen perusteella laskettu). Tähän vaikuttaa myös kumin & vanteen paino huomattavasti, pelkkä tuumakoko ei kerro kaikkea.
            toi on vielä tosi vähän. 1.2-1.5 litraa enemmän mulla vei 11x19 +285/35 kun taas 9x17 ja 255/40

            11000km ajelin isommilla ja ehkä 2000km pienemmillä.
            pääasiassa motari nopeutta
            autona e39 530da
            ex: e36 328 cab-96. e46 330ci-00. e39 530da m-sport -01 facelift 251hv/667nm. e39 530da m-sport -00. e34 525 24v -91. e30 324D -85 klassikko. e30 325 ratalelu. e34 525tds farkku paku -95. e34 520i -88. e30 324td touring -89. e34 520 jääratapeli. e34 520. e30 325 touring. e91 320d
            nykyset
            e39 523 jääratapeli

            Comment

            • Janssoni
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 371
              • Helsinki

              #7
              Fysikaalisesti vanteen paino ei vaikuta juurikaan kulutukseen, hieman ehkä kiihdytyksissä (lisääntyneenä hitaumomenttina kiihdytyksissä). Renkaan leveys ja suurentunut kitkapinta lisäävät sensijaan kitkaa joka vaikuttaa nopeudesta riippumatta negatiivisesti kulutukseen..
              .



              sigpic

              Comment

              • zanardi
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 251
                • klaukkala/evijärvi/lappajärvi

                #8
                Originally posted by Janssoni View Post
                Fysikaalisesti vanteen paino ei vaikuta juurikaan kulutukseen, hieman ehkä kiihdytyksissä (lisääntyneenä hitaumomenttina kiihdytyksissä). Renkaan leveys ja suurentunut kitkapinta lisäävät sensijaan kitkaa joka vaikuttaa nopeudesta riippumatta negatiivisesti kulutukseen..
                kyllähän toi sit "rullaa" pitemmälle painavimmilla vanteilla kun vapaalle heittää sen huomaa perstuntumallakin
                ex: e36 328 cab-96. e46 330ci-00. e39 530da m-sport -01 facelift 251hv/667nm. e39 530da m-sport -00. e34 525 24v -91. e30 324D -85 klassikko. e30 325 ratalelu. e34 525tds farkku paku -95. e34 520i -88. e30 324td touring -89. e34 520 jääratapeli. e34 520. e30 325 touring. e91 320d
                nykyset
                e39 523 jääratapeli

                Comment

                • Ileee
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 1027
                  • Espoo

                  #9
                  Jos oikein tarkkoja ollaan, niin ei se vanteen halkaisija merkkaa mitään mittarivirheisiin tai kiihtyvyyksiin.

                  Se renkaan ulkohalkaisija on se joka määrää.

                  Se on vanteen ja renkaan yhteispaino sekä kumin leveys joka määrittää kulutuksen.
                  __________
                  E92 BMW 335i M-Sport -12

                  "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by Ileee View Post
                    Se on vanteen ja renkaan yhteispaino sekä kumin leveys joka määrittää kulutuksen.
                    Saattaapa olla renkaan vierinvastuksellakin jotain tekemistä asian kanssa...

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by 328 View Post
                      moi,
                      mikä vaikutus vanteiden halkaisijalla on nopeusmittarin / matkamittarin näyttämään lukemaan? Eli mistä auto mittaa nopeuden? Vaihteleeko malleittain? Kiinnostaa E36 ja E91.

                      Miten halkaisija vaikuttaa kulutukseen. Eli jos isompi vanne, niin vaikuttaako muutenkin, kuin mahdollisen mittarivirheen kautta? Ilmeisesti vanteen massa ainakin vaikuttaa, eli siten isompi/raskaampi vanne aiheuttaa suuremman kulutuksen?
                      Noin sadannen kerran.........: Vanteiden halkaisijalla EI OLE minkäänlaista vaikutusta nopeusmittarin/matkamittarin lukemaan. Eli se "isompi vanne" ei muuta mittarivirhettä mitenkään. Eli renkaan ulkohalkaisija ei kasva milliäkään, vaikka vannekokoa muutettaisiin 15":sta 20":iin, koska renkaan profiilisuhde samalla madaltuu samassa suhteessa.

                      Halkaisija EI MYÖSKÄÄN vaikuta kulutukseen mitenkään. Pyörän kokonaispaino voi hieman vaikuttaa, mutta vannekoon kasvattaminen ei sinällään lisää itse pyörän painoa.

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eli renkaan ulkohalkaisija ei kasva milliäkään, vaikka vannekokoa muutettaisiin 15":sta 20":iin, koska renkaan profiilisuhde samalla madaltuu samassa suhteessa.
                        En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

                        Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.

                        Pitäisikö tuossa Hemin lauseessa olla kenties tuon "koska" sanan tilalla "jos" sana? Nimittäin jos vannekokoa kasvatetaan 5" mutta renkaat halutaan samanlaiset niin heittoahan tulee. Automaattisestihan se renkaan profiilisuhde ei muutu mihinkään. 17" vanteisiin saa 50 sarjan kumeja siinä kuin 13" vanteisiinkin.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • SledgeHammer82
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1651
                          • Pk-seutu

                          #13
                          Originally posted by Tenox View Post
                          En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

                          Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.
                          Siis tottakai rengaskoko valitaan siten, että ko. vannekoolla saadaan alkuperäistä vierintäkehää lähellä oleva yhdistelmä.

                          Eli 195/55/15 yhdistelmä vakiona, 20" vanne -> valitaan esim. 195/25 rengas, jolloin eroa on vain 1,7%. Rengaskoon järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta ideana touhussa tulee olla se, ettei vierintäkehää juurikaan muuteta.

                          Comment

                          • Cock
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 752
                            • Tsadi

                            #14
                            Originally posted by Tenox View Post
                            En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

                            Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.

                            Pitäisikö tuossa Hemin lauseessa olla kenties tuon "koska" sanan tilalla "jos" sana? Nimittäin jos vannekokoa kasvatetaan 5" mutta renkaat halutaan samanlaiset niin heittoahan tulee. Automaattisestihan se renkaan profiilisuhde ei muutu mihinkään. 17" vanteisiin saa 50 sarjan kumeja siinä kuin 13" vanteisiinkin.
                            No näitä rengasjuttuja, profiilisuhdetta yms. ei normaali kadunmies välttämättä ymmärräkään. Ei se ihan noin yksinkertaista ole, että jos halutaan siihen sanotaanko nyt vaikka e34 bemuun 20 vanteet niin katsotaan otteesta jaha, kokoni on 205/65-15, tarvitsen siis 205/65-20 renkaat . Aina pitää pyrkiä siihen että uusi vanne/rengasyhdistelmä on mahdollisimman lähellä alkuperäistä, eli esim. e34 tapauksessa 205/65-15 -> 235/30-20.

                            Ja mitä tulee tohon 195/55-15 kokoon, niin siihen ei yksinkertaisesti ole olemassa sopivaa 20" rengaskokoa, menee väkisinkin halkaisija pitkiksi.
                            540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
                            Audi A6 C7 S-Line ABT

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Tenox View Post
                              En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

                              Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.

                              Pitäisikö tuossa Hemin lauseessa olla kenties tuon "koska" sanan tilalla "jos" sana? Nimittäin jos vannekokoa kasvatetaan 5" mutta renkaat halutaan samanlaiset niin heittoahan tulee. Automaattisestihan se renkaan profiilisuhde ei muutu mihinkään. 17" vanteisiin saa 50 sarjan kumeja siinä kuin 13" vanteisiinkin.
                              Nyt ei kyllä ole ymmärretty lainkaan mistä näissä renkaiden profiilisuhteissa ja vannehalkaisijoissa on oikein kyse? Eli se renkaan halkaisija EI TODELLAKAAN muutu miksikään vaikka vanteen halkaisijaa kasvatettaisiinkin, koska renkaan profiilisuhde valitaan aina vanteen halkaisijan perusteella niin että alkuperäishalkaisija ei muutu..
                              Toki alle voi kukin löydä niin ison traktorin renkaan kuin haluaa ja se esim.perssonien lautasten alle mahtuu, mutta silloin kun tässä nyt toimitaan oikein, niin renkaan ulkohalkaisija EI kasva vaikka vannekoko kasvaakin.
                              Eli jos otetaan esim.e36 tai e46:n vakiorengas/vanne, niin silloinhan lähdetään 195/65-15":sta. Eli tämä 195/65-15" on se speksatun ulkohalkasijan antava lähtöyhdistelmä, eli ns.vakiovierintäkehä.
                              Kun vannetta isonnetaan tuumalla, niin samalla LUONNOLLISESTI renkaan profiili madaltuu samassa suhteessa ja seuraava saman renkaan ulkohalkaisijan yhdistelmä on 205/55-16".
                              Ja taas kun mennään vannekoossa tuuma isommaksi, ollaan yhdistelmässä 225/45-17" tai 205/50-17".....ja edelleenkin renkaan ulkohalkaisija on sama kuin orggis 196/65-15".
                              Mennäämpä taas tuumalla vanteessa isommaksi ja nyt ollaan rengaskoossa
                              225/40-18" ja sitten kun mennään tuohon 19":n vannekokoon, niin siihen OIKEA rengaskoko löytyy 225/35-19", joka siis on vieläkin tismalleen saman kokoinen kuin tuo orggis 195/65-15".
                              Sitten kun alle kiepautetaan tuo 20" vanne, eikä renkaan ulkohalkaisijaa haluta kasvattaa ALKUPERÄISESTÄ VAKIOKOOSTA=vierintäkehä/halkaisija ei muutu, otetaan vanteen päälle rengas koossa 225/30-20"
                              Toki e36:n tai e46:n alle voi joku yrittää sovittaa esim.700-sarjan vakiovierintäkehän rengasta 20"-vannehalkaisijalla, mutta ihan yhtä väärä valinta se on kuin pikkuvalmetin traktoripyörä.
                              Eli, vielä kerran: Vanteen halkaisijan kasvattaminen EI MUUTA renkaan vierintäkehää eikä siis ajoneuvon kokonaisvälitystä, eikä siis myöskään mittarilukemaa. Myös kaikki muut vierintätätietoa tarvitsevat järjestelmät(abs,asc,esc,laatikko,moottori,ym), saavat näin ollen aivan oikeaa vierintätietoa, kun siis renkaan profiilisuhde on valittu oikein käytetyn ajoneuvon ja käytetyn vannekoon kanssa.
                              Mikäli vierintäkehä kuitenkin muuttuu, on vika vain ja ainoastaan renkaan ostajan väärin valitsemasta tuotteesta. Ei mistään muusta.
                              Last edited by Hemi; 01-08-2007, 01:36.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎