Vanteiden halkaisijan vaikutus nopeusmittariin / kulutukseen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • herja
    replied
    Originally posted by 328 View Post
    Kiitokset vastauksista. Näitä samoja asioita olen itsekin pohtinut mistä ketjussa on keskusteltu.



    195/65-15" halkaisija on 15*25,4+195*0,65*2=634,575mm
    225/35-19" halkaisija on 19*25,4+225*0,35*2=640,1mm,

    eli erotus on 6mm, eli ei siis mitään.
    Alle prosentin virhe tulee noilla halkaisijoilla.

    Leave a comment:


  • takatyöntö
    replied
    Originally posted by Cock View Post
    No esimerkiksi sen takia olisi hyvä ostaa lähelle orkkiskokoa olevat koska nykyautoissa esimerkiksi uudemmat bmw:t joissa on jos jonkinnäköistä asc:tä, dsc:tä aabeeässää ym. sekoaa vehkeet jos renkaan vierintäkehä muuttuu liikaa.
    :think
    Selitäppä tyhmemmällekkin miten ne vehkeet sekoaa jos vierintäkehää muutetaan!?!? Käsittääkseni kyseiset elektroniikat on suunniteltu toimimaan nopeuksissa 0-max km/h, tälle nopeusvaihtelulle käsittääkseni alkuperäinen rengaskokokin pyörii joskus hiukan eri nopeuksilla.
    Nuo anturit mittaa kyllä renkaan pyörimisnopeutta, mutta ohjausjärjestelmä on kiinnostunut vain eroista eri renkaiden välillä(yksinkertaistettuna).

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by tsbmw View Post
    Miten kalibrointi tehdään malleittain?
    Vaikuttaako kalibrointi samalla matkamittariin? Noissahan on pieni ero lainsäädännöstä johtuen ja tietenkin km-korvaukset olisi hyvä saada max.
    Uudempiin ilmeisesti jotenkin ohjelmallisesti:



    Ja wanhoihin siten, että pidetään kapeakärkisillä pihdeillä mittarin akselista kiinni ja käännetään viisaria haluttuun suuntaan (ei vaikuta matkamittariin).
    Last edited by SledgeHammer82; 02-08-2007, 01:25.

    Leave a comment:


  • tsbmw
    replied
    Kalibrointi?

    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Nopeusmittarin voi kalibroida. Osassa ajotietokoneen piilovalikon kautta, osassa piuhan perästä ja lopuissa vaikka sitten neulaa siirtämällä tai muulla tavalla. BMW:llä on ollut 80-luvun alusta lähtien sähköinen nopeusmittari eikä vaijereita ole näkynyt. 80-luvun alussa nopeustieto otettiin vetopyörästöstä (hyvä keksintä aikoinaan, mittari ei näytä väärin vaikka vaihteiston/perän välityksiä muutetaan). Uudemmissa nopeustieto otetaan pyörien ABS-antureista.
    Miten kalibrointi tehdään malleittain?
    Vaikuttaako kalibrointi samalla matkamittariin? Noissahan on pieni ero lainsäädännöstä johtuen ja tietenkin km-korvaukset olisi hyvä saada max.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nuo sinun ilmoittamasi rengaskoot ovat kuitenkin jotain muuta kuin mitkä pitäisi missään BMW:ssä olla alla?
    Juu.. Toi ota kun et muuta saa tai jotain sinnepäin. Se ei kuitenkaan ole mielestäni tässä asiassa oleellista.

    EDIT: Selvyydeksi, olen kanssasi tasan samaa mieltä. Mielestäni esitit asian vain heikosti ensimmäisellä kerralla. Ei sen ihmeempää.
    Last edited by Tenox; 02-08-2007, 01:02.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Cud View Post
    On kyseessä eri tavasta ajatella koska minkä ihmeen takia olisi pakko ostaa renkaat jonka ulkohalkaisia on sama kuin aijemmin? Ymmärrän jos mittari näytti vanhoilla oikein, tai että edelliset olivat muuten oikea halkaisija mutta minun tapauksessa näin ei ollut ja jouduin siksi ostamaan renkaat jonka ulkohalkaisija oli eri kuin ennen.
    Siis toki kukin saa laittaa alle mitkkä tahansa kottikärryn tai traktorinpyörät ihan vapaasti, mutta se ajattelutapa että vannehalkaisijan kasvaessa myös renkaan ulkohalkaisija kasvaa, on väärä. Näin siis tapahtuu VAIN mikäli alle laitetaan VÄÄRÄN KOKOINEN rengas profiilisuhteeltaan.
    Ulkonäkö on toki yksi seikka joka puoltaa tuota orggis ulkohalkaisijaa, mutta kuten Cock tuossa jo totesikin niin abs, asc, esc, automaattiaskit, moottori, ym. nykyelektroniikka vaatii hyvinkin lähelle tuota ns.speksivierintäkehää= oikeaa renkaan ulkohalkaisijaa. Toki usein tulee vastaan myös fyysiset rajoitteet, eli ensimmäisenä jousilautanen johon väärin valittu rengas sitten käy lopulta kiinni. BMW:ssä ei kovin helpolla, mutta monessa muussa automerkissä/mallissa pelivarat ovat vain joitain millejä.
    Kovin vähän kuitenkin on käytännön syitä miksi oikeasti pitäisi orggiksesta/speksatusta renkaan ulkohalkaisijasta=vierintäkehästä poiketa ainakaan vain vanteen halkasijan kasvattamisen takia?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kyllä vielä 20" vannehalkaisijaan löytyy identtinen ulkohalkaisia lähes kaikkiin 15" speksivierintäkehiin, joten sen vuoksi ei ole mitään syytä poiketa orggisvierintäkehästä.

    Nuo sinun ilmoittamasi rengaskoot ovat kuitenkin jotain muuta kuin mitkä pitäisi missään BMW:ssä olla alla?
    Katsoppas Hemi mitä Tenox:n "viivan" alla lukee:

    "3x EX BMW nyt alla riisi."

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Kyllä minä siis ymmärrän, että pyrkimyksenä on säilyttää alkuperäinen halkaisija. Lauseesi oli vain viestissäsi rakennettu sen verran huolimattomasti, että oli pakko viilata sen pilkkua. Etenkin kun muutos 15" -> 20" on niin suuri, että voi olla vaikea kompensoida sitä renkaiden muutoksella, etenkin jos lähtökohta on jo vaikkapa 50-sarjan rengas.

    Nythän tuossa yllä sama asia on sanottu selkeämmin.

    Itsellä on alla 17" kesävanteet ja renkaat kokoa 215/40 (halkaisija 603mm) jotka on halkaisijaltaan juuri sopivat. Tuon linkkini kokolaskurilla hain sitten autoon sopivia 15" talvirenkaita ja päädyin kokoon 185/60/15 (603mm). Auton alkuperäisrengastus on 195/55/15 (595mm), mutta säästin huomattavasti ottamalla tuon ensin mainitsemani koon talvitassut siihen.
    Kyllä vielä 20" vannehalkaisijaan löytyy identtinen ulkohalkaisia lähes kaikkiin 15" speksivierintäkehiin, joten sen vuoksi ei ole mitään syytä poiketa orggisvierintäkehästä.

    Nuo sinun ilmoittamasi rengaskoot ovat kuitenkin jotain muuta kuin mitkä pitäisi missään BMW:ssä olla alla?

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nyt ei kyllä ole ymmärretty lainkaan mistä näissä renkaiden profiilisuhteissa ja vannehalkaisijoissa on oikein kyse? Eli se renkaan halkaisija EI TODELLAKAAN muutu miksikään vaikka vanteen halkaisijaa kasvatettaisiinkin, koska renkaan profiilisuhde valitaan aina vanteen halkaisijan perusteella niin että alkuperäishalkaisija ei muutu..
    Kyllä minä siis ymmärrän, että pyrkimyksenä on säilyttää alkuperäinen halkaisija. Lauseesi oli vain viestissäsi rakennettu sen verran huolimattomasti, että oli pakko viilata sen pilkkua. Etenkin kun muutos 15" -> 20" on niin suuri, että voi olla vaikea kompensoida sitä renkaiden muutoksella, etenkin jos lähtökohta on jo vaikkapa 50-sarjan rengas.

    Nythän tuossa yllä sama asia on sanottu selkeämmin.

    Itsellä on alla 17" kesävanteet ja renkaat kokoa 215/40 (halkaisija 603mm) jotka on halkaisijaltaan juuri sopivat. Tuon linkkini kokolaskurilla hain sitten autoon sopivia 15" talvirenkaita ja päädyin kokoon 185/60/15 (603mm). Auton alkuperäisrengastus on 195/55/15 (595mm), mutta säästin huomattavasti ottamalla tuon ensin mainitsemani koon talvitassut siihen.
    Last edited by Tenox; 01-08-2007, 16:38.

    Leave a comment:


  • Cock
    replied
    Originally posted by Cud View Post
    On kyseessä eri tavasta ajatella koska minkä ihmeen takia olisi pakko ostaa renkaat jonka ulkohalkaisia on sama kuin aijemmin? Ymmärrän jos mittari näytti vanhoilla oikein, tai että edelliset olivat muuten oikea halkaisija mutta minun tapauksessa näin ei ollut ja jouduin siksi ostamaan renkaat jonka ulkohalkaisija oli eri kuin ennen.
    No esimerkiksi sen takia olisi hyvä ostaa lähelle orkkiskokoa olevat koska nykyautoissa esimerkiksi uudemmat bmw:t joissa on jos jonkinnäköistä asc:tä, dsc:tä aabeeässää ym. sekoaa vehkeet jos renkaan vierintäkehä muuttuu liikaa. vanhemmissa autoissa vierintäkehän muutos pienempään päin aiheuttaa mm. koneen kierroksien muuttumista esimerkiksi sataa ajettaessa 2500rpm -> 3000 rpm. Miksi helvetissä pitää pilata auto "alikokoisilla" renkailla ? Vai onko pääasia että optiikka on kunnossa vaikka kaikki muu on perseellään :think ?

    Leave a comment:


  • Cud
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei ole lainkaan kysymys eri tavasta ajatella tästä asiasta, vaan mikäli renkaan ulkohalkaisija tosiaan muuttuu kun vannekokoa on muutettu, on vain tullut ostettua väärän kokoiset renkaat.
    On kyseessä eri tavasta ajatella koska minkä ihmeen takia olisi pakko ostaa renkaat jonka ulkohalkaisia on sama kuin aijemmin? Ymmärrän jos mittari näytti vanhoilla oikein, tai että edelliset olivat muuten oikea halkaisija mutta minun tapauksessa näin ei ollut ja jouduin siksi ostamaan renkaat jonka ulkohalkaisija oli eri kuin ennen.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Cud View Post

    Toi keskustelu että halkaisija ei muutu vaikka vannekoko muuttuu on lähinnä eri tapa ajatella asiaa ja se olisi varmaan mennyt paremmin perille jos olisi mainittu että pitää valita rengas niin ettei halkaisija muutu siitä mitä oli aikaisemmin. Itse valitsin rengaskoon ulkonäön perusteella ja niin että se samalla korjaisi sen että mittari näytti ~10 km/h liikaa, enää näyttää ~5 km/h liikaa.
    Ei ole lainkaan kysymys eri tavasta ajatella tästä asiasta, vaan mikäli renkaan ulkohalkaisija tosiaan muuttuu kun vannekokoa on muutettu, on vain tullut ostettua väärän kokoiset renkaat.
    Sitä varten näitä profiili ja kokoyhdistelmiä on niin paljon että kuluttaja voi kuhunkin automerkkiin+malliin löytää oikean kokoisen renkaan ulkohalkaisijan, vaikka vannekoko vaihteleekin.
    Renkaan profiilisuhde siis määrittelee sen ulkohalkaisijan...EI VANNEKOKO.
    Renkaan PROFIILISUHTEELLA voidaan siis myös toki vaikuttaa poikkeavasti mittaränäyttämään suhteessa todelliseen ajonopeuteen. Tästä käytännön esimerkki:
    e39:ssä 225/35-19" antaa 80kmh mittarinäyttämällä -7kmh todellisen nopeuden. 235/35-19"(ns.vakiokoko) -3kmh ja 245/35-19"(lievä ylikokohalkaisija) puolestaan +1kmh todellisen nopeuden.
    Eli tässä kohdin pelkkä leveyden muutos muutti profiilisuhdetta niin, että renkaan kun halkaisija kasvoi, muuttui myös välityssuhteet ja samalla myös todellinen ajonopeus tuon verran.
    Laitettaessa alle 275/30-19"(leveys kasvoi, mutta myös profiili matalini), oltiin taas samassa 205/65-15" vakiohalkaisijassa kuin mihin mittarinäyttämä oli speksattu ja todellinen ajonopeus -3kmh suhteessa mittarinäyttämään.
    On kuitenkin hyvä muistaa että nämä normit ja todellisuus tuon todellisen ulkohalkaisijan suhteen ovat muutaman millin häilyviä. Lähimpänä mitattua totuutta/keskiarvoa olen itse havainnut olevan Michelin:in rengasesitteen taulukuoiden. Myös rengaspaineet muuttavat eri renkaita/malleja hieman eri lailla, samoin kuin keskipakovoimatkin...siis silloin kun aletaan halkomaan hiuksia.

    ps. 265/30-19" antaa muuten tehtaan jäljiltä kalibroituna e46:ssa 2mm pinnasta menettäneellä 712 Kumholla ja 100kmh nopeudessa 0.2kmh tarkkuudella täydellisesti oikean mittarinäyttämän suhteessa todellisuuteen.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by Cud View Post
    Vaihdoin 16" vanteet 17" ja uusien renkaiden profiili on sen verran matalampi että mittari näyttää 5 km/h vähemmän ja tämä pitää paikkansa kun olen tarkistanut mittauspaikoilla. Samalla kulutusmittari näyttää enemmän kuin ennen ja ero vastaa aika hyvin renkaiden kokomuutosta. Eli vanhan renkaan ympärys on noin 4,5% isompi kuin uuden ja vastaavasti kulutusmittari näyttää matka-ajossa noin 5% enemmän kuin ennen. Ajoin lomareissulla 1400 km ja kulutus vastasi kulutusmittaria (328 kulutti 6.8L/100km kulutusmittarin mukaan) ja vaikuttaa siltä että se näytti liian optimistisiä arvoja ennen vaihtoa (parhaimmillaan 6.2L/100km ja samalla matkalla ja ajotyylillä saan nyt 6.5L/100km mikä vastaa noin 5% muutos).

    Toi keskustelu että halkaisija ei muutu vaikka vannekoko muuttuu on lähinnä eri tapa ajatella asiaa ja se olisi varmaan mennyt paremmin perille jos olisi mainittu että pitää valita rengas niin ettei halkaisija muutu siitä mitä oli aikaisemmin. Itse valitsin rengaskoon ulkonäön perusteella ja niin että se samalla korjaisi sen että mittari näytti ~10 km/h liikaa, enää näyttää ~5 km/h liikaa.
    Nyt multa meni joku pahasti yli...

    Jos sulla vanhoilla renkailla mittari näytti ~10km/h liikaa ja vaihdoit tilalle uudet, pienemmällä kehällä olevat renkaat, niin mittarinhan pitäisi nyt näyttää vielä enemmän liikaa. Renkaan ulkohalkaisijaa kasvattamalla olisit saanut mittarinäyttöä tarkemmaksi.

    Leave a comment:


  • Cud
    replied
    Vaihdoin 16" vanteet 17" ja uusien renkaiden profiili on sen verran matalampi että mittari näyttää 5 km/h vähemmän ja tämä pitää paikkansa kun olen tarkistanut mittauspaikoilla. Samalla kulutusmittari näyttää enemmän kuin ennen ja ero vastaa aika hyvin renkaiden kokomuutosta. Eli vanhan renkaan ympärys on noin 4,5% isompi kuin uuden ja vastaavasti kulutusmittari näyttää matka-ajossa noin 5% enemmän kuin ennen. Ajoin lomareissulla 1400 km ja kulutus vastasi kulutusmittaria (328 kulutti 6.8L/100km kulutusmittarin mukaan) ja vaikuttaa siltä että se näytti liian optimistisiä arvoja ennen vaihtoa (parhaimmillaan 6.2L/100km ja samalla matkalla ja ajotyylillä saan nyt 6.5L/100km mikä vastaa noin 5% muutos).

    Toi keskustelu että halkaisija ei muutu vaikka vannekoko muuttuu on lähinnä eri tapa ajatella asiaa ja se olisi varmaan mennyt paremmin perille jos olisi mainittu että pitää valita rengas niin ettei halkaisija muutu siitä mitä oli aikaisemmin. Itse valitsin rengaskoon ulkonäön perusteella ja niin että se samalla korjaisi sen että mittari näytti ~10 km/h liikaa, enää näyttää ~5 km/h liikaa.
    Last edited by Cud; 01-08-2007, 11:25.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Voisin tähän samaan ketjuun kysäistä että voiko nopeusmittarin näyttämää korjata oikeaksi jos hankitaan toisella halkaisijalla olevat pyörät, ja jos voi niin miten?
    Ihan mielenkiinnosta, mistä 2000 luvun BMW ottaa lukeman nopeus/matkamittarin näytölle? Meneekö niissä vaijeri askiin vai kuinka?
    Nopeusmittarin voi kalibroida. Osassa ajotietokoneen piilovalikon kautta, osassa piuhan perästä ja lopuissa vaikka sitten neulaa siirtämällä tai muulla tavalla. BMW:llä on ollut 80-luvun alusta lähtien sähköinen nopeusmittari eikä vaijereita ole näkynyt. 80-luvun alussa nopeustieto otettiin vetopyörästöstä (hyvä keksintä aikoinaan, mittari ei näytä väärin vaikka vaihteiston/perän välityksiä muutetaan). Uudemmissa nopeustieto otetaan pyörien ABS-antureista.

    Leave a comment:

Working...
X