Vanteiden halkaisijan vaikutus nopeusmittariin / kulutukseen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Voisin tähän samaan ketjuun kysäistä että voiko nopeusmittarin näyttämää korjata oikeaksi jos hankitaan toisella halkaisijalla olevat pyörät, ja jos voi niin miten?
    Tuolla on aika hyvä laskuri, jolla näkee paljonko nopeusnäyttö muuttuu renkaan halkaisijan muuttuessa --> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

    Oma mittari näytti 225/45-17 renkailla n.3km/h liikaa, joka taitaa olla aika normaali mittarivirhe. Nyt alla on 235/35-19 ja mittarivirhe poistui lähes kokonaan. 225/35-19 renkailla olisi virhe pysynyt suurinpiirtein samana.

    Tuo on ehkä se helpoin tapa muuttaa sitä virhettä pienemmäksi, mutta ilmeisesti sitä mittaria voidaan kalibroida myös huoltoliikkeessä.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Voisin tähän samaan ketjuun kysäistä että voiko nopeusmittarin näyttämää korjata oikeaksi jos hankitaan toisella halkaisijalla olevat pyörät, ja jos voi niin miten?
    Ihan mielenkiinnosta, mistä 2000 luvun BMW ottaa lukeman nopeus/matkamittarin näytölle? Meneekö niissä vaijeri askiin vai kuinka?

    Leave a comment:


  • 328
    replied
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Petri ehti ensin, eli tosiaan laskennan voi tehdä "kotimatikalla" vaikka näin:

    (195 x 0,65=126,75 x 2=253,5) + (15 x 25,4=381) =381 + 253,5=634,5mm
    (225 x 0,35=78,75 x 2=157,5) + (19 x 25,4=482,6) =482,6 + 157,5=640,1mm
    joo vituiks meni laskut. erotus on siis tosiaan olematon. Hyvä näin.

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Valitettavasti tuo matematiikka ei tässä oikein toimi, ja STRO-taulukosta löytyy ehkä enemmän totuutta vastaavat halkaisijat:
    http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/STRO06.png
    http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/STRO11.png

    195/65R15 = 635mm
    225/35R19 = 641mm

    Erotusta jää siis noin 6 mm lasketun 53,6 mm sijaan.
    Petri ehti ensin, eli tosiaan laskennan voi tehdä "kotimatikalla" vaikka näin:

    (195 x 0,65=126,75 x 2=253,5) + (15 x 25,4=381) =381 + 253,5=634,5mm
    (225 x 0,35=78,75 x 2=157,5) + (19 x 25,4=482,6) =482,6 + 157,5=640,1mm
    Last edited by NokiLeka; 01-08-2007, 08:43.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by 328 View Post
    Siis matemaattisestihan:

    195/65-15" halkaisija on 15*25,4+195*0,65=507,75mm
    225/35-19" halkaisija on 19*25,4+225*0,35=561,35mm,
    Valitettavasti tuo matematiikka ei tässä oikein toimi, ja STRO-taulukosta löytyy ehkä enemmän totuutta vastaavat halkaisijat:
    http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/STRO06.png
    http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/STRO11.png

    195/65R15 = 635mm
    225/35R19 = 641mm

    Erotusta jää siis noin 6 mm lasketun 53,6 mm sijaan.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 01-08-2007, 08:33.

    Leave a comment:


  • 328
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nyt ei kyllä ole ymmärretty lainkaan mistä näissä renkaiden profiilisuhteissa ja vannehalkaisijoissa on oikein kyse? Eli se renkaan halkaisija EI TODELLAKAAN muutu miksikään vaikka vanteen halkaisijaa kasvatettaisiinkin, koska renkaan profiilisuhde valitaan aina vanteen halkaisijan perusteella niin että alkuperäishalkaisija ei muutu..
    Toki alle voi kukin löydä niin ison traktorin renkaan kuin haluaa ja se esim.perssonien lautasten alle mahtuu, mutta silloin kun tässä nyt toimitaan oikein, niin renkaan ulkohalkaisija EI kasva vaikka vannekoko kasvaakin.
    Eli jos otetaan esim.e36 tai e46:n vakiorengas/vanne, niin silloinhan lähdetään 195/65-15":sta. Eli tämä 195/65-15" on se speksatun ulkohalkasijan antava lähtöyhdistelmä, eli ns.vakiovierintäkehä.
    Kun vannetta isonnetaan tuumalla, niin samalla LUONNOLLISESTI renkaan profiili madaltuu samassa suhteessa ja seuraava saman renkaan ulkohalkaisijan yhdistelmä on 205/55-16".
    Ja taas kun mennään vannekoossa tuuma isommaksi, ollaan yhdistelmässä 225/45-17" tai 205/50-17".....ja edelleenkin renkaan ulkohalkaisija on sama kuin orggis 196/65-15".
    Mennäämpä taas tuumalla vanteessa isommaksi ja nyt ollaan rengaskoossa
    225/40-18" ja sitten kun mennään tuohon 19":n vannekokoon, niin siihen OIKEA rengaskoko löytyy 225/35-19", joka siis on vieläkin tismalleen saman kokoinen kuin tuo orggis 195/65-15".
    Sitten kun alle kiepautetaan tuo 20" vanne, eikä renkaan ulkohalkaisijaa haluta kasvattaa ALKUPERÄISESTÄ VAKIOKOOSTA=vierintäkehä/halkaisija ei muutu, otetaan vanteen päälle rengas koossa 225/30-20"
    Toki e36:n tai e46:n alle voi joku yrittää sovittaa esim.700-sarjan vakiovierintäkehän rengasta 20"-vannehalkaisijalla, mutta ihan yhtä väärä valinta se on kuin pikkuvalmetin traktoripyörä.
    Eli, vielä kerran: Vanteen halkaisijan kasvattaminen EI MUUTA renkaan vierintäkehää eikä siis ajoneuvon kokonaisvälitystä, eikä siis myöskään mittarilukemaa. Myös kaikki muut vierintätätietoa tarvitsevat järjestelmät(abs,asc,esc,laatikko,moottori,ym), saavat näin ollen aivan oikeaa vierintätietoa, kun siis renkaan profiilisuhde on valittu oikein käytetyn ajoneuvon ja käytetyn vannekoon kanssa.
    Mikäli vierintäkehä kuitenkin muuttuu, on vika vain ja ainoastaan renkaan ostajan väärin valitsemasta tuotteesta. Ei mistään muusta.
    Kiitokset vastauksista. Näitä samoja asioita olen itsekin pohtinut mistä ketjussa on keskusteltu.



    195/65-15" halkaisija on 15*25,4+195*0,65*2=634,575mm
    225/35-19" halkaisija on 19*25,4+225*0,35*2=640,1mm,

    eli erotus on 6mm, eli ei siis mitään.
    Last edited by 328; 01-08-2007, 09:12. Reason: väärä laskentakaava

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

    Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.

    Pitäisikö tuossa Hemin lauseessa olla kenties tuon "koska" sanan tilalla "jos" sana? Nimittäin jos vannekokoa kasvatetaan 5" mutta renkaat halutaan samanlaiset niin heittoahan tulee. Automaattisestihan se renkaan profiilisuhde ei muutu mihinkään. 17" vanteisiin saa 50 sarjan kumeja siinä kuin 13" vanteisiinkin.
    Nyt ei kyllä ole ymmärretty lainkaan mistä näissä renkaiden profiilisuhteissa ja vannehalkaisijoissa on oikein kyse? Eli se renkaan halkaisija EI TODELLAKAAN muutu miksikään vaikka vanteen halkaisijaa kasvatettaisiinkin, koska renkaan profiilisuhde valitaan aina vanteen halkaisijan perusteella niin että alkuperäishalkaisija ei muutu..
    Toki alle voi kukin löydä niin ison traktorin renkaan kuin haluaa ja se esim.perssonien lautasten alle mahtuu, mutta silloin kun tässä nyt toimitaan oikein, niin renkaan ulkohalkaisija EI kasva vaikka vannekoko kasvaakin.
    Eli jos otetaan esim.e36 tai e46:n vakiorengas/vanne, niin silloinhan lähdetään 195/65-15":sta. Eli tämä 195/65-15" on se speksatun ulkohalkasijan antava lähtöyhdistelmä, eli ns.vakiovierintäkehä.
    Kun vannetta isonnetaan tuumalla, niin samalla LUONNOLLISESTI renkaan profiili madaltuu samassa suhteessa ja seuraava saman renkaan ulkohalkaisijan yhdistelmä on 205/55-16".
    Ja taas kun mennään vannekoossa tuuma isommaksi, ollaan yhdistelmässä 225/45-17" tai 205/50-17".....ja edelleenkin renkaan ulkohalkaisija on sama kuin orggis 196/65-15".
    Mennäämpä taas tuumalla vanteessa isommaksi ja nyt ollaan rengaskoossa
    225/40-18" ja sitten kun mennään tuohon 19":n vannekokoon, niin siihen OIKEA rengaskoko löytyy 225/35-19", joka siis on vieläkin tismalleen saman kokoinen kuin tuo orggis 195/65-15".
    Sitten kun alle kiepautetaan tuo 20" vanne, eikä renkaan ulkohalkaisijaa haluta kasvattaa ALKUPERÄISESTÄ VAKIOKOOSTA=vierintäkehä/halkaisija ei muutu, otetaan vanteen päälle rengas koossa 225/30-20"
    Toki e36:n tai e46:n alle voi joku yrittää sovittaa esim.700-sarjan vakiovierintäkehän rengasta 20"-vannehalkaisijalla, mutta ihan yhtä väärä valinta se on kuin pikkuvalmetin traktoripyörä.
    Eli, vielä kerran: Vanteen halkaisijan kasvattaminen EI MUUTA renkaan vierintäkehää eikä siis ajoneuvon kokonaisvälitystä, eikä siis myöskään mittarilukemaa. Myös kaikki muut vierintätätietoa tarvitsevat järjestelmät(abs,asc,esc,laatikko,moottori,ym), saavat näin ollen aivan oikeaa vierintätietoa, kun siis renkaan profiilisuhde on valittu oikein käytetyn ajoneuvon ja käytetyn vannekoon kanssa.
    Mikäli vierintäkehä kuitenkin muuttuu, on vika vain ja ainoastaan renkaan ostajan väärin valitsemasta tuotteesta. Ei mistään muusta.
    Last edited by Hemi; 01-08-2007, 01:36.

    Leave a comment:


  • Cock
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

    Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.

    Pitäisikö tuossa Hemin lauseessa olla kenties tuon "koska" sanan tilalla "jos" sana? Nimittäin jos vannekokoa kasvatetaan 5" mutta renkaat halutaan samanlaiset niin heittoahan tulee. Automaattisestihan se renkaan profiilisuhde ei muutu mihinkään. 17" vanteisiin saa 50 sarjan kumeja siinä kuin 13" vanteisiinkin.
    No näitä rengasjuttuja, profiilisuhdetta yms. ei normaali kadunmies välttämättä ymmärräkään. Ei se ihan noin yksinkertaista ole, että jos halutaan siihen sanotaanko nyt vaikka e34 bemuun 20 vanteet niin katsotaan otteesta jaha, kokoni on 205/65-15, tarvitsen siis 205/65-20 renkaat . Aina pitää pyrkiä siihen että uusi vanne/rengasyhdistelmä on mahdollisimman lähellä alkuperäistä, eli esim. e34 tapauksessa 205/65-15 -> 235/30-20.

    Ja mitä tulee tohon 195/55-15 kokoon, niin siihen ei yksinkertaisesti ole olemassa sopivaa 20" rengaskokoa, menee väkisinkin halkaisija pitkiksi.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

    Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.
    Siis tottakai rengaskoko valitaan siten, että ko. vannekoolla saadaan alkuperäistä vierintäkehää lähellä oleva yhdistelmä.

    Eli 195/55/15 yhdistelmä vakiona, 20" vanne -> valitaan esim. 195/25 rengas, jolloin eroa on vain 1,7%. Rengaskoon järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä, mutta ideana touhussa tulee olla se, ettei vierintäkehää juurikaan muuteta.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli renkaan ulkohalkaisija ei kasva milliäkään, vaikka vannekokoa muutettaisiin 15":sta 20":iin, koska renkaan profiilisuhde samalla madaltuu samassa suhteessa.
    En täysin käsitä tätä lausetta. Jos otetaan tuon linkkini avulla vertailuun teoreettiset rengaskoot 195/55/15 ja 195/55/20 niin laskurin mukaan nopeusmittarin heitto on noiden kahden välillä 21km/h.

    Jos otetaan 195/55/15 ja vaikkapa 225/30/20 niin edelleen heittoa tulee 7km/h. Pienempää kuin 30 sarjalaista tuo laskuri tosin ei tunne.

    Pitäisikö tuossa Hemin lauseessa olla kenties tuon "koska" sanan tilalla "jos" sana? Nimittäin jos vannekokoa kasvatetaan 5" mutta renkaat halutaan samanlaiset niin heittoahan tulee. Automaattisestihan se renkaan profiilisuhde ei muutu mihinkään. 17" vanteisiin saa 50 sarjan kumeja siinä kuin 13" vanteisiinkin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by 328 View Post
    moi,
    mikä vaikutus vanteiden halkaisijalla on nopeusmittarin / matkamittarin näyttämään lukemaan? Eli mistä auto mittaa nopeuden? Vaihteleeko malleittain? Kiinnostaa E36 ja E91.

    Miten halkaisija vaikuttaa kulutukseen. Eli jos isompi vanne, niin vaikuttaako muutenkin, kuin mahdollisen mittarivirheen kautta? Ilmeisesti vanteen massa ainakin vaikuttaa, eli siten isompi/raskaampi vanne aiheuttaa suuremman kulutuksen?
    Noin sadannen kerran.........: Vanteiden halkaisijalla EI OLE minkäänlaista vaikutusta nopeusmittarin/matkamittarin lukemaan. Eli se "isompi vanne" ei muuta mittarivirhettä mitenkään. Eli renkaan ulkohalkaisija ei kasva milliäkään, vaikka vannekokoa muutettaisiin 15":sta 20":iin, koska renkaan profiilisuhde samalla madaltuu samassa suhteessa.

    Halkaisija EI MYÖSKÄÄN vaikuta kulutukseen mitenkään. Pyörän kokonaispaino voi hieman vaikuttaa, mutta vannekoon kasvattaminen ei sinällään lisää itse pyörän painoa.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by Ileee View Post
    Se on vanteen ja renkaan yhteispaino sekä kumin leveys joka määrittää kulutuksen.
    Saattaapa olla renkaan vierinvastuksellakin jotain tekemistä asian kanssa...

    Leave a comment:


  • Ileee
    replied
    Jos oikein tarkkoja ollaan, niin ei se vanteen halkaisija merkkaa mitään mittarivirheisiin tai kiihtyvyyksiin.

    Se renkaan ulkohalkaisija on se joka määrää.

    Se on vanteen ja renkaan yhteispaino sekä kumin leveys joka määrittää kulutuksen.

    Leave a comment:


  • zanardi
    replied
    Originally posted by Janssoni View Post
    Fysikaalisesti vanteen paino ei vaikuta juurikaan kulutukseen, hieman ehkä kiihdytyksissä (lisääntyneenä hitaumomenttina kiihdytyksissä). Renkaan leveys ja suurentunut kitkapinta lisäävät sensijaan kitkaa joka vaikuttaa nopeudesta riippumatta negatiivisesti kulutukseen..
    kyllähän toi sit "rullaa" pitemmälle painavimmilla vanteilla kun vapaalle heittää sen huomaa perstuntumallakin

    Leave a comment:


  • Janssoni
    replied
    Fysikaalisesti vanteen paino ei vaikuta juurikaan kulutukseen, hieman ehkä kiihdytyksissä (lisääntyneenä hitaumomenttina kiihdytyksissä). Renkaan leveys ja suurentunut kitkapinta lisäävät sensijaan kitkaa joka vaikuttaa nopeudesta riippumatta negatiivisesti kulutukseen..

    Leave a comment:

Working...
X