Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyt kierona - taas! WTF?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4646
    • Tuusula

    Jarrulevyt kierona - taas! WTF?

    Elikkä, tarina menee näin. Hain saksasta auton. Autoon vaihdettiin saksassa etujarrulevyt + etupalat. (vanhat olivat ihan stanan kierot) Ennen vaihtoa täristi todella paljon, vaihdon jälkeen ihan vähän (myös takalevyt olivat ilm. kierot). Ajelin suomeen (~3tkm) ja vaihdoin täällä takalevyt + takapalat. Vaihdon jälkeen ei täristänyt juuri lainkaan / ei ollenkaan.
    Nyt 5tkm myöhemmin jarrutuksissa olen huomannut että koko ajan täristää enemmän ja enemmän, ratti oikein vispaa jarrutuksissa mutta jarrupoljin ei "pompi" niinkuin saksassa ennen etulevyjen vaihtoa. Nyt kun nappasin eturenkaan irti ja pyöritin levyä se otti aivan selvästi välillä kiinni paloihin, ja välillä se pyöri vapaasti. Pahiten ilmenee oik. etupuolella. Muissa kulmissa ei niin huomattava.

    Mahdollisia syitä joita tullut mieleen:

    1) takalevyt ostohetkellä kierot, jolloin 3tkm aikana "kierouttaneet" etulevytkin.
    2) paikka, johon levyt pultataan kiinni on kiero
    3) joku muu, mikä?

    Ykkönen kuulostaisi meikäläisen mielestä kaikkein todennäköisimmältä.. vituttaa kun ei tajunnu vaihdattaa samalla kaikkia levyjä + paloja saksanmaalla..
    Kakkonen taas kuulostaisi kaikista pahimmalta.

    Vai mitä mieltä olette / kellään vast. kokemuksia..
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Tuota...ihan vaan off topic, että minkälaisella logiikalla tuo vaihtoehto no:1 oikein toimii???

    Comment

    • antti79
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2499
      • Littoinen

      #3
      Joo, itselläni meni kanssa Motonetin "merkittömät" jarrulevyt edessä kieroiksi n. 1 kuukauden aikana :shock: Pisti vihaksi ja ostinkin sellaiset levyt, että ei pitäisi kieroutua (Otto Zimmermann). Nyt on ja pari kuukautta vierähtänyt ja hienosti pysähtyy! Tosin ekalla vaihtokerralla en vaihtanut taakse levyjä, nyt vaihdoin samalla myös taakse, mutta en usko, että jos takana levyt ovat kierot niin se vaikuttaisi jotain etulevyjen kieroutumiseen. Pyörännapa kannattaa putsata aivan kirkkaaksi ennenkuin levyt asentaa, jos sinne jää paskaa niin voi ravistaa.
      sigpic
      Originally Posted by jari kihlman
      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4646
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Hemi
        Tuota...ihan vaan off topic, että minkälaisella logiikalla tuo vaihtoehto no:1 oikein toimii???
        Elikkä ymmärtääkseni jarrupalat "kulkevat" levyn pinnalla, jolloin jos levy on kiero niin palat aina nousevat levyn kohouman kohdalla jolloin neste putkissa puristaa etupaloja jotka näinollen painavat etulevyjä jossain tietyssä kohdassa jolloin nekin kuoppautuvat / kieroutuvat ajan mittaan.
        Vai onko tämä liian kaukaa haettu ajatus?

        Pitänee ostaa kunnon levyt ja palat kunhan jostain keksisi rahnaa sen parisataa ekua...
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4646
          • Tuusula

          #5
          Mistäs noita kunnon levyjä kannattaisi alkaa kyselemään? Kannattaako jarrunesteet vaihtaa samalla?
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • 325tds
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 293

            #6
            Jarrulevyt kierona

            Konsti millä saa levyt kieroksi - Rajujarrutus levyt punaisena ja sitten vesilätäkköön, käsittääkseni ei muuten. Uudet jarrulevyt on ajettava maltilla sisään ei mitään rajuja jarrutuksia. Tarvikelevyt on yleensä samoja kuin alkuperäiset mutta ei ole täyttänyt autonvalmistajien toleransseja eli ovat kakkoslaatua. :shock:
            E93 vaimon
            ex
            E70 3.0 SD
            E46x2
            M5 E39
            325tds E36
            M535i E28
            323i E30
            323 E21




            BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

            Comment

            • msj
              Newbiemmer
              • Jun 2004
              • 5

              #7
              Ja ilmeisesti jarrusatuloille ei ole tehty sitten myöskään vähään aikaan mitään?

              Comment

              • Spud
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 810
                • Helsinki

                #8
                Ajotyyli tulee kyllä väkisin ensimmäisenä mieleen. Kovaa jarruttelua -> auto suoraan parkkiin -> levyt kieroksi. Eli kovassa ajossa myös jarrusatula kuumenee huolella ja kun heittää lintan parkkiin, se jarrusatula kuumentaa levyä yhdestä kohdasta muun levyn jäähtyessä. Luulisi levyn kieroutuvan..
                Bad whiskey is better than wine
                ---------------------

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4646
                  • Tuusula

                  #9
                  Eipä tolla oo pahemmin mitään kauhean kovaa ajoa harrastettu.. voikos satulat mennä kieroksi? (jos voi, miten sen tarkistaa helpoiten / halviten?)
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • bmwpower
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 290
                    • mäntsälä

                    #10
                    satuloista voi mennä ne liuku jutu jumiin silloin se varmaan painaa toispuoleisesti ja vääntää pikku hiljaa levyä solmuun (ehkä kuhan arvasin mut vois olla) :?
                    e34 M5 touring

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4646
                      • Tuusula

                      #11
                      Voikos levyjä suoristaa millään, vai onko se uutta peliin laitettava?
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • J.L
                        Minimi-Jakke
                        • Oct 2002
                        • 846
                        • .

                        #12
                        Originally posted by Jonsku
                        Voikos levyjä suoristaa millään, vai onko se uutta peliin laitettava?
                        Uutta vaan

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Voin Jonsku todellakin lohduttaa että teoriasi on "hiukan" kaukaa haettu. Etu ja takajarrut ovat ristiin eri piiriä, mutta muutenkaan tuo ei ole mahdollista. Käytännössä tuo levyjen kieroutuminen on aina seurausta jarrusatuloiden liukuriholkkien kulumisesta, jumiutumisesta tai niiden akselien kieroutumisesta. Mikään nykylevy ei kyllä väänny mistään kuskin tekemisistä tai tekemisistä jättämättä jos "kilkkeet" on kunnossa.
                          Sierra taitaa olla viimeisin auto jossa levyt kieroutuivat vaikka värkit oli kunnossa. Jos levyt kieroutuisivat "väärällä käytöllä" voin luvata että mm.Jenkeissä ei tällaisella autolla ajettaisi metriäkään, vaan ns.kotiinkutsu koittaa ennen ensimmäistä oikeudenkäyntiä.

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Jonsku
                            Voikos levyjä suoristaa millään, vai onko se uutta peliin laitettava?
                            Mulla on alla käytetyt 535 levyt, joiden suoruudesta ei ollut varmuutta, mutta olivat niin lähellä uusien paksuutta että vein ne koneistamolle sorvattaviksi. Siinä olisi samalla oiennut pieni kierouskin, mutta nämä oliva suorat..

                            Hyvin niillä jarruttaa 8)

                            Comment

                            • DE_E36
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 30

                              #15
                              Originally posted by Jonsku
                              Voikos levyjä suoristaa millään, vai onko se uutta peliin laitettava?
                              Olen joskus sorvauttanut jarrulevyt, hyvin onnistui.
                              Muistan että sorvari sanoi niin että levy pitää kiinnittää sorviin ehdottoman suoraan ja siten että molemmat puolet saa sorvattua samalla kiinnityksellä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎