Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyt kierona - taas! WTF?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • illinois
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 68
    • Raceland

    #16
    Levyt pitää olla kohtuukunnossa ja paksuutta jäljellä ennenkuin kannattaa sorvauttaa, uudet kunnolliset (esim.Bosch)levyt on sen verran halvat että jos ei ole tuttu sorvari niin uutta peliin vaan ja palat kannattaa vaihtaa samalla. Ja tietenkin nuo Hemin mainitsemat osat pitää olla ainakin peruskunnossa eli jos niissä on suurempaa vikaa niin suuri tod.näköisyys että levyt menee samalla pilalle. Ajon jälkeen jos peset autoa painepesurilla tai kuumilla levyillä onnistut löytämään tieltäsi sen ainoan vesilammikon ja vedät läpi niin kieroutumisen vaara on olemassa.
    Mm 406 Peogeotissa vaihdettiin 2 otteeseen takuuna levyt ja syy selvisi vasta sitten.
    DetroitDieselandia

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #17
      Originally posted by DE_E36
      Olen joskus sorvauttanut jarrulevyt, hyvin onnistui.
      Muistan että sorvari sanoi niin että levy pitää kiinnittää sorviin ehdottoman suoraan ja siten että molemmat puolet saa sorvattua samalla kiinnityksellä.
      Tein joskus aikoinaan säädettävän tuurnan jolla levyjen sorvaaminen onnistui hyvin, myös rummut sopi samalle tuurnalle. Kyllä levyjen sorvaaminen onnistuu kääntämälläkin kun tietää mitä tekee ja on aikaa... N. 0,05mm heitto tuntuu jo jarrupolkimessa.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #18
        Tuosta levyjen kieroutumisesta vielä, että siihen vaikuttaa paljon levyjen varastointiaika ennen lopulliseen muotoon sorvausta. Eli kun jarrulevy valmistetaan sen pitäisi olla varastossa jonkin aikaa "hakemassa muotoaan" ennenkuin se sorvataan lopulliseen muotoon. Tällä varmistetaan se että se ei enää asiakkalle tullessaan "elä". Monilla harakiri valmistajilla ei vaan ole tähän mahdollisuutta ja levyt tulevatkin suoraan liukuhihnalta myyntiin ja kieroutumisen vaara on olemassa. Näin varmaan kävi itsellänikin kun ostin Motonetin levyt, mitään muuta järkevää selitystä en keksi.
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Eikös e36:kin motonettilevyt ole saman tehtaan Saksalaisvalmisteiset limput kuin alkuperäiset? Biltemalevyt ovat oikeasti "kuraa", mutta ikinä en itse ole valu tms.vikaisiin törmännyt motonetin levyissä.

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #20
            Originally posted by Hemi
            Eikös e36:kin motonettilevyt ole saman tehtaan Saksalaisvalmisteiset limput kuin alkuperäiset? Biltemalevyt ovat oikeasti "kuraa", mutta ikinä en itse ole valu tms.vikaisiin törmännyt motonetin levyissä.
            Niin, en tiedä. Mitään merkkiä ei levyissä ollut. Kyllähän Motonetistä ihan alkuperäistä vastaavaa tavaraa saa, mutta osui varmaan joku maanantai erä jarrulevyja mun kohdalle :roll:
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #21
              Kaikki satulat auki, siivoot ne ja lataat ne uusilla tiivisteillä. Putsaa ja rasvaa samalla ne liukupultit.
              Retard Member

              Comment

              • RiiQuu
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1367

                #22
                Originally posted by antti79
                Originally posted by Hemi
                Eikös e36:kin motonettilevyt ole saman tehtaan Saksalaisvalmisteiset limput kuin alkuperäiset? Biltemalevyt ovat oikeasti "kuraa", mutta ikinä en itse ole valu tms.vikaisiin törmännyt motonetin levyissä.
                Niin, en tiedä. Mitään merkkiä ei levyissä ollut. Kyllähän Motonetistä ihan alkuperäistä vastaavaa tavaraa saa, mutta osui varmaan joku maanantai erä jarrulevyja mun kohdalle :roll:
                Joo, kokeilin kans noita motonetin levyjä edessä, meni kieroiksi 2 kk.. Toimi hyvin aluksi mutta meni varmasti kieroksi yhen räppäilyression jälkeen. Mun laatikossa luki Made in Sweden :shock: Uskomatonta paskaa myyvät.. (mutta olikin halvat :lol: )
                "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                - - -
                E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                Cäbi©

                E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4646
                  • Tuusula

                  #23
                  Kappas, aikalailla tullut vastauksia tänne

                  No hyvä että oli teoriat vähän persiillään. Pikkuhiljaa alan kallistumaan huonon asennuksen / jumissa olevien jarrusylintereiden/-mäntien suuntaan. Pitääpä nyt talven aikana ostella kunnon levyt ja asennella ne huolella niin ei tarvi enää ihmetellä niiden suhteen.
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • bmwpower
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 290
                    • mäntsälä

                    #24
                    JARRUT ON VAUHDIN SURMA
                    e34 M5 touring

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Viimeisissä minun ostamissani motonettilevyissä luki made in Germany ja ne oli merkittömissä bemun laatikoissa. Eikä tosiaan ole ikinä ollut motonetin levyissä ainakaan minulla sanomista. Siis jos jarrusysteemit on muuten ollut kunnossa. Olen näitä nyt kuitenkin muutaman kymmenen paria asentanut. Tuliko muuten e34/39:n alkuperäiset levyt Ruotsista, samasta paikasta mistä tulee volvojen levyt? Joku joskus väitti että isojen bemujen levyt ja jouset tulevat Ruotsista? Tiedä näistä sitten?

                      Comment

                      • bmwpower
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 290
                        • mäntsälä

                        #26
                        mulla on kans motonetin levyt ja palat edessä ja hyvin toimii taakse pitäs vaihtaa ku vain jaksais :wink:
                        e34 M5 touring

                        Comment

                        • bmwpower
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 290
                          • mäntsälä

                          #27
                          apukuskin puolelta oli mennyt ne liukutapit jumiin ja vääntänyt levyn kieroon,jaruuttaessa ei meinannut ratti pysyä käsissä.tai sit se on voiman puutetta kuskissa
                          e34 M5 touring

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Näinhän se yleensä on, eli varsinainen vika on joko jumittuneissa, kuluneissa tai vääntyneissä liukutapeissa. Eli levynvaihto on vain oireen korjaamista, ei itse vian. Oire voi uusiutua 2kk:en tai vasta 2-vuoden kuluttua, mutta poistuu vasta kun oikea diagnoosi on tehty. Käytännössä on lähes mahdotonta(=lue mahdotonta) saada levyjä kieroksi jos systeemit ovat toimivat/välyksettömät/tehdasmitoissa. Kummallista että niitä uusiakin levyjä kieroutuu vain vanhoista autoista...? Kuitenkin lupaan että jos uudet motonettilevyt asennetaan uuteen e46:een, kestää ne siinä minkä alkuperäisetkin olisivat kestäneet.

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4646
                              • Tuusula

                              #29
                              Jeps, elikkä talvella kun vaihtaa levyt pitänee ostaa tiivistesarja (?) jarrusatuloille ja rauhassa putsailla ne.
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • RiiQuu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 1367

                                #30
                                Originally posted by Hemi
                                Näinhän se yleensä on, eli varsinainen vika on joko jumittuneissa, kuluneissa tai vääntyneissä liukutapeissa. Eli levynvaihto on vain oireen korjaamista, ei itse vian. Oire voi uusiutua 2kk:en tai vasta 2-vuoden kuluttua, mutta poistuu vasta kun oikea diagnoosi on tehty. Käytännössä on lähes mahdotonta(=lue mahdotonta) saada levyjä kieroksi jos systeemit ovat toimivat/välyksettömät/tehdasmitoissa. Kummallista että niitä uusiakin levyjä kieroutuu vain vanhoista autoista...? Kuitenkin lupaan että jos uudet motonettilevyt asennetaan uuteen e46:een, kestää ne siinä minkä alkuperäisetkin olisivat kestäneet.
                                Onpa muuten mielenkiintoinen pointti :!: Voiko pelkkiä liukutappeja vaihtaa niistä satuloista? Vai meneekö koko satula uusintaan.
                                "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                                - - -
                                E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                                Cäbi©

                                E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                                G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎