Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tasosäädöllisen auton madallus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530D M-Sport
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 110
    • Tampere

    Tasosäädöllisen auton madallus?

    Mitä muutoksia tarvis tehdä että saisi perää vähän madallettua vai onnistuuko normaaleilla madallusjousilla?Alusta on m-sport. Etupäähän ei varmaan vaikuta,varusteluettelossa luki alustan tasosäätö,mutta ilmeisesti tarkoittaa vain perää??
  • 10+
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2084
    • Nivala

    #2
    Originally posted by 530D M-Sport View Post
    Mitä muutoksia tarvis tehdä että saisi perää vähän madallettua vai onnistuuko normaaleilla madallusjousilla?Alusta on m-sport. Etupäähän ei varmaan vaikuta,varusteluettelossa luki alustan tasosäätö,mutta ilmeisesti tarkoittaa vain perää??
    Perässä se tasonsäätö vaan on. Keulaa saat kyllä laskettua ja jos m-sportista on kyse niin keulaa kun saat 1-2cm alaspäin niin se on hyvä.
    E39 M5 -00

    Ex E60 530Da M-Sport -04
    Ex E39 M5 -00
    Ex E39 M5 -00 Individual
    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
    Ex E36 3.0 M3 -93
    Ex E36 2.5 Cabrio -94
    Ex E36 3.2 M3 -97
    Ex E36 2.5 Coupe -93

    Comment

    • patu
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 542
      • Porvoo

      #3
      BMW F30 330e LCI
      Buick Riviera 455cid -71


      Volvo V70 mk III - Ex
      Jaguar F-Pace - Ex
      Camaro 3gen - Ex
      Subaru Levorg - Ex
      Volvo V60 - Ex
      Porsche 924 - Ex
      BMW 1502 -76 - Ex
      The Best or Something - Ex
      BMW e39 540iA touring - Ex
      BMW e34 525iA touring - Ex
      BMW e34 520i -Ex
      etc.....

      Comment

      • 530D M-Sport
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 110
        • Tampere

        #4
        Eli edestä vaan jouset vaihtoon, mites perä?Toimiiko se tasosäätö jotenkin ilomajousin kuten tossa towncar limossa vai säätyykö siellä iskarit? Mites se vaikuttaa leimalla jos se tasosäätö pitää poistaa kun on xenon valot,niissähän ei kai oo korkeudensäätöö,ainakaan en oo löytänyt...

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17845
          • PKS

          #5
          Originally posted by 530D M-Sport View Post
          Eli edestä vaan jouset vaihtoon, mites perä?Toimiiko se tasosäätö jotenkin ilomajousin kuten tossa towncar limossa mikä on kakkosautona vai säätyykö siellä iskarit? Mites se vaikuttaa leimalla jos se tasosäätö pitää poistaa kun on xenon valot,niissähän ei kai oo korkeudensäätöö,ainakaan en oo läytänyt...
          Eteen käy samat jouset oli kyseessä normaali alusta tai M-Sport. Ompahan valmistajilla jousisarjoja, jotka on tarkoitettu näihin vehkeisiin ja sisältää siis pelkät etujouset. Tuolla patun mainitsemassa topikissa on juttua vaikka kuinka paljon ja pohdintaa myös xenoneista.

          Itse kävin merkkiliikkeessä, jossa säädettiin peräpää Sport Suspension arvoihin (345mm) ottamalla perus diagnostiikkalaitteistolla yhteys I-Bus väylään. Tasoa naputeltiin sopivaksi (5mm kerrallaan per puoli) mittanauha kädessä ja välillä hypyytettiin perää kunnes taso saatiin 2mm toleranssiin molemmin puolin. Tällä säätötavalla myöskään xenoneista ei tarvitse välittää, se on varma.

          Muut menetelmät: Säätötankojen kiinnityksen tai pituuden muokkaus, erillinen sähköinen purkki mittariston taakse
          Last edited by Dualfun; 17-10-2007, 15:09.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • patu
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 542
            • Porvoo

            #6
            Luitko ton linkitetyn threadin läpi? Edestä jouset vaihtoon ja takana säädetään ilmajousituksen korkeus. Tasonsäätöä ei poiteta vaan sen korkeus säädetään alemmas. sen jälkeen toimii taas kuten ennen eli tasonsäätö pitää sen kuormasta riippumatta säädetyllä korkeudella. Xenoneissa on automaattinen korkeudensäätö.
            BMW F30 330e LCI
            Buick Riviera 455cid -71


            Volvo V70 mk III - Ex
            Jaguar F-Pace - Ex
            Camaro 3gen - Ex
            Subaru Levorg - Ex
            Volvo V60 - Ex
            Porsche 924 - Ex
            BMW 1502 -76 - Ex
            The Best or Something - Ex
            BMW e39 540iA touring - Ex
            BMW e34 525iA touring - Ex
            BMW e34 520i -Ex
            etc.....

            Comment

            • Rale
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 1482
              • Porvoo

              #7
              Originally posted by 530D M-Sport View Post
              Eli edestä vaan jouset vaihtoon, mites perä?Toimiiko se tasosäätö jotenkin ilomajousin kuten tossa towncar limossa vai säätyykö siellä iskarit? Mites se vaikuttaa leimalla jos se tasosäätö pitää poistaa kun on xenon valot,niissähän ei kai oo korkeudensäätöö,ainakaan en oo löytänyt...
              Joo lueppa se threadi läpi, mulla toimii toi säätö "mokkula" täydellisesti. Voit itse muuttaa perän korkeutta milloin itse haluat. Säätö tapahtuu tosiaankin mf-ratin radion puoleisista napeista.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Voi sinne eteen laittaa madaltavat jousilautaset, jos ei halua jousia vaihtaa. Itse tein tuollaiset 15mm madaltavat jousilautaset alkuperäisistä lautasista (~10e/kpl tiskillä), aivan samoin kun Aksa P on tehnyt tuolla toisessa threadissa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=103178
                Last edited by Thuppu; 18-10-2007, 15:13.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • 530D M-Sport
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 110
                  • Tampere

                  #9
                  Joo noi jousilautaset vois olla hyvä idea, oon kuitenkin tyytyväinen tohon ajotuntumaan nytten. Onks selvinnyt saako niitä ostettua mistään? Golffiin niitä ainakin oli tarjolla...

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Täällä foorumilla oli jossain linkki saksalaiseen verkkokauppaan joka myi E39 -10mm jousilautasia. Nyt en vain enää löytänyt kyseistä juttua. Hintaa muistaakseni oli ~65e + pk:t.

                    Orkkiksista tekemällä saa edullisemmin ja enemmän madaltavat, mutta mitään Tüv hyväksyntäähän niillä sitten ei ole.
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • 530D M-Sport
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 110
                      • Tampere

                      #11
                      No tuskin niitä leimalla katsotaan...Miten ne muokkasit?

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Mulla on sedanin vakioalusta ja nyt uudet ilmajouset/iskarit takana. Etupään ajattelin ehostaa M-sport jousilla ja iskareilla. (Alustan ja auton pitää olla kyllä semmonen että pääsee myös mökille...)

                        Vahvistan tuota Dualfunin kertomaa; Herttoniemen Laakkosella mainitsivat viime käynnin yhteydessä että saavat takapään säädettyä miten huvittaa. Tämä palje-iskari -yhdistelmä on muuten heidän mukaan samalla varaosanumerolla myös M-sport alustalle.

                        Kymysyksiä:
                        Paraneeko ajo-ominaisuudet selkeästi orggis M-sport alustalla verrattuna "vakioon"? Jos en hae jousia marmoritiskiltä niin mistä M-sportia vastaavat kannattaisi hankkia? Ja näyttäis olevan M-sport -alustaakin useampaa sorttia, onko näillä jotain selkeää eroa?
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17845
                          • PKS

                          #13
                          Originally posted by Kentsu View Post
                          Paraneeko ajo-ominaisuudet selkeästi orggis M-sport alustalla verrattuna "vakioon"? Jos en hae jousia marmoritiskiltä niin mistä M-sportia vastaavat kannattaisi hankkia? Ja näyttäis olevan M-sport -alustaakin useampaa sorttia, onko näillä jotain selkeää eroa?
                          Mielestäni kyllä paranee. Jousien puolesta voin suositella esim. H&R:ää, ei laskua juurikaan enempää (josko ollenkaan) kuin vakio M-sport ja hinnan puolesta ihan ok.

                          Iskarithan tuossa M-Sport alustassa on ne Boge/Sachs ja niitä halvimmalla saat Motonetista, niitä suosittelen itse. Omaan oli jo ennen vaihtamiani jousia vaihdettu Monroe Reflex kaasupumput, niitäkin on kehuttu monilla forumeilla mutta mielestäni ei välttämättä yhtä hyvät.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Aksa P
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 394
                            • Sawo

                            #14
                            Madaltavat jouselautaset toimivat kyllä hyvin tuolla etupäässä...kokemusta on!

                            Kuitenkin suosittelen laittaan kunnolliset säädettävät etutolpat heti kerta heitolla. Hetken päästä kuitenkin tekee mieli saada keulan korkeutta johonkin suuntaan, kun ei täysin miellytä...

                            Ilmajousitettua takapäätä saa muuteltua mielin määrin ilman, että menee mitenkään löysäksi.
                            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                            E21 M50B20
                            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                            E34 10/1990 520i
                            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                            Comment

                            • Hiski
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2006
                              • 33

                              #15
                              Omaan E39 touringiin vaihdettiinkeväällä etuiskarit ja jouset.

                              Iskarit hain Motonetistä (nuo edellä mainitut Boget) ja jousiksi laitoin H&R:t (osanumero 29791-2).

                              Autossa oli alun perin m-sport-paketin mukana tullut tehtaan sport-alusta (S227A).

                              Mittausten mukaan pudotusta tuli noin 10 mm jousten vaihdon myötä. Ei kuullosta kummoiselta, mutta tämä vaikutti ulkonäköön yllättävän paljon. Ennen vaihtoa näytti siltä, kun perä olisi ollut keulaa matalammalla, nyt on suunnilleen tasapainossa.

                              Ei ole kokemusta E39:n vakioalustasta, mutta itse koen tuon vaihdon sport-alusta --> H&R+Boge onnistuneeksi. Maavaraa on vielä riittävästi, auto on napakka ajaa ja mukavuus ei ainakaan tippunut eli ei ole missään tapauksessa kivireki.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎