Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengaspainemittauksen toiminta E6x, E9x

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JNIJNI
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1484

    Rengaspainemittauksen toiminta E6x, E9x

    Mitenkäs tuo paineenmittaus toimii? Lähinnä kiinnostaa tietää, kuinka paljon asetusarvosta (viimeisin kalibrointi) paine saa laskea, ennen kuin järjestelmä antaa hälytyksen (siis hitaasti vuotavan renkaan kanssa)?

    Vaikka olenkin itse hävittänyt RF-renkaat, niin tuo on mainio toiminto, kun voi seurata paineen muutoksia normirenkaillakin. Itsellä on 30-sarjan renkaat takana, enkä olisi heti huomannut renkaan puhkeamista, jollei järjestelmä olisi siitä hälyttänyt. Luulin aluksi haamuhälytykseksi, kun meno ei muuttunut miksikään, vaikka naula oli läpi renkaan ja paineet pois.
    G21 LCI 330e xDrive 2022
    E93 M3
  • Jaghaath
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1273
    • Helsinki

    #2
    Perustuu pyörintänopeuseron mittaukseen eli ei voi sanoa suoraan paine-eroa millä hälyttää.

    Comment

    • Ravermeister
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1508
      • Melkeen Turkkuses

      #3
      Originally posted by Jaghaath View Post
      Perustuu pyörintänopeuseron mittaukseen eli ei voi sanoa suoraan paine-eroa millä hälyttää.
      Juurikin näin, eli BMW ei käytä renkaansisäisiä antureita kuten esim. Citroen ja eräät muut autovalmistajat, vaan painevahti alkaa hälyttämään renkaan pyörimiseron perusteella. Joskus jopa todella pehmeät kitkarenkaat saattavat aiheuttaa "virhehälytyksen"
      -Turku Connection-
      HDJ80 4.2TD
      ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

      Comment

      • JNIJNI
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1484

        #4
        Originally posted by Ravermeister View Post
        Juurikin näin, eli BMW ei käytä renkaansisäisiä antureita kuten esim. Citroen ja eräät muut autovalmistajat, vaan painevahti alkaa hälyttämään renkaan pyörimiseron perusteella. Joskus jopa todella pehmeät kitkarenkaat saattavat aiheuttaa "virhehälytyksen"
        No tämähän selvä. Mutta vertaileeko siis samalla akselilla olevia renkaita keskenään vai kaikkea neljää? Ja paljonko ero saa olla (mittayksikkö on ilmeisesti millisekunti)? Menee nippelitiedoksi
        G21 LCI 330e xDrive 2022
        E93 M3

        Comment

        • Kompakti
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 232
          • Tuusula

          #5
          Nopeusero (renkaan kehä) mitataan ABS-antureiden avulla. Näin olen ainakin asian ymmärtänyt.
          E46 330Ci Cab M-Sport -03
          I01 i3s 120Ah "Voll" -19
          Ex:
          E87 120dA M-Sport -08
          E90 318i -06
          E46 320i M-Sport -02

          Comment

          • huoppa81
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 638
            • Nastola

            #6
            Siis niitähän on kaksi eri mittaus tapaa bmw:llä, rengasrikko valvonta, joka mittaa abs antureilla pyörien nopeus eroa ja rengaspaine valvonta, joka valvoo painetta erillisellä paineanturilla.
            Garage:

            E21 323i -79
            E21 323i -82
            E30 325i Cabriolet -91
            E30 316i -89
            E39 520i -01
            Kadett C 1,2 -76

            Lynx Rave RE 600 -08

            Comment

            • huppe
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 371
              • Suomi

              #7
              Nyt on pari kertaa tullut tuo virhehälytys E61 bemarista, olen pysähtynyt ja käynyt potkimassa renkaita ja jatkanut matkaa resetoiden mittaukset. Mistähän johtuu, voiko joku olla paskana. Alla ihkauudet Dunlopin Y-sarjalaiset, 18" bemun orkkisvanteilla. Ovat runflatit, jos tuolla on merkitystä.

              Mistä muuten tietää että runflat on oikeasti puhki, näkeekö sen tai huomaako potkimalla?
              ex E61 530da 2004

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by huppe View Post
                Nyt on pari kertaa tullut tuo virhehälytys E61 bemarista, olen pysähtynyt ja käynyt potkimassa renkaita ja jatkanut matkaa resetoiden mittaukset. Mistähän johtuu, voiko joku olla paskana. Alla ihkauudet Dunlopin Y-sarjalaiset, 18" bemun orkkisvanteilla. Ovat runflatit, jos tuolla on merkitystä.

                Mistä muuten tietää että runflat on oikeasti puhki, näkeekö sen tai huomaako potkimalla?

                Runflateista ei näe päältä, pitää mennä huoltsikaan ja mitata paineet.
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • JNIJNI
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1484

                  #9
                  Originally posted by buksin-1 View Post
                  Runflateista ei näe päältä, pitää mennä huoltsikaan ja mitata paineet.
                  Eli suosittelen painemittarin hankkimista, itsellä sellainen autossa mukana
                  G21 LCI 330e xDrive 2022
                  E93 M3

                  Comment

                  • huppe
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 371
                    • Suomi

                    #10
                    Oli noissa 0.1barin paine-ero mutta olisi kuvitellut että resetointi auttoi tuohon... No toivotaan että johtui vain uusista gummeista ja epätarkasti pistetyistä paineista.
                    ex E61 530da 2004

                    Comment

                    • buksin-1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 4592
                      • Keski-Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by huppe View Post
                      Oli noissa 0.1barin paine-ero mutta olisi kuvitellut että resetointi auttoi tuohon... No toivotaan että johtui vain uusista gummeista ja epätarkasti pistetyistä paineista.

                      Ero mihin? muihin vai ko. renkaan alkuperäiseen? Kyllä tuon resetoinnin iDrivesta pitäisi auttaa. Kansii seurata sitä paineta mittarilla saattaa myös olla, että painvalvonta tempuilee:think
                      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                      SISUSTAT modaukset

                      Comment

                      • huppe
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 371
                        • Suomi

                        #12
                        Auto pajalle, jotain mikropiirejä ja antureita pitää vaihtaa ja ohjelmisto päivittää, eli paskana oli. (2vrk kuulemma menee Bemarin omalla pajalla) Onneksi on takuu.
                        Noh, säätävätpä samalla HUDin korkeampaan asentoon, niin näkee siitäkin jotain eikä tartte itse availla tuota.
                        ex E61 530da 2004

                        Comment

                        • santtu123
                          Newbiemmer
                          • Jun 2018
                          • 1
                          • finland

                          #13
                          En löytänyt hakutoiminnolla vastausta ongelmaani:

                          Auto E92 -07. Rengasrikkovalo syttyy aina käynnistettäessä. Rengaspaineet tarkistettu, ovat ok. Paineet resetoitu ja ajotietokone rekisteröi sen. Varoitusvalo pysyy sen jälkeen poissa ajon aikana, mutta tosiaan ilmestyy uudelleen aina, kun auto sammutetaan ja käynnistetään uudelleen.
                          Ihan kuin ajotietokone "hukkaisi" rengaspainetiedot, kun virrat otetaan pois?

                          Merkkihuolto ei osaa sanoa missä vika, tällaista ei kuulemma ole ennen tullut vastaan. Olisiko täällä enemmän tietämystä?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎