Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käsijarrun teho 1.0kN - hylätty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    Käsijarrun teho 1.0kN - hylätty!

    Kuinka tehokas käsijarrun täytyy olla?
    Aken sivuilla on pdf tiedosto katsastuksen hylkäysperusteista.
    Siinä sanotaan että seisontajarrun teho tulee olla yli 16% auton kokonaismassasta.
    Eikö tällöin 2530kg kokonaismassan omaavan auton käsijarrun tehoksi riitä n. 0.4kN? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

    Omassa autossa käsijarrun teho oli 1.0 / 1.0 kN ja katsastuksessa HYLÄTTY!
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Sulla on laskuissa pilkku vikapaikassa, tehon pitää olla noin 4.0kN.

    Jotenkin hassu kyllä tuo määritelmäkin, tehot ja massat ja voimat iloisesti sekaisin. Mutta noin se kuitenkin menee.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • jones69
      BTCF Member
      • Dec 2005
      • 510
      • Myrskylä

      #3
      Originally posted by VNT View Post
      Kuinka tehokas käsijarrun täytyy olla?
      Aken sivuilla on pdf tiedosto katsastuksen hylkäysperusteista.
      Siinä sanotaan että seisontajarrun teho tulee olla yli 16% auton kokonaismassasta.
      Eikö tällöin 2530kg kokonaismassan omaavan auton käsijarrun tehoksi riitä n. 0.4kN? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

      Omassa autossa käsijarrun teho oli 1.0 / 1.0 kN ja katsastuksessa HYLÄTTY!
      Mulla sama homma samanlaisessa autossa n. kuukausi sitten... Ihmettelin itsekkin tuota, eihän se käsijarrun teho ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan tuollaisella jarrujärjestelmällä 4kN... Noh pihassa otin käsijarrukahvan pussin auki ja kiristin vaijeria, kävelin takaisin konttorille ja sanoin entäs nyt?! Käsijarrun teho 2,2kN ja läpi... Ihmeissään oli katsastus setä... Olisko sullakin ollut kyseessä tattarisuon autokatsastus?! ja katsastusmiehenä joku ulkomaalaisperäinen :think
      E91 320d ///M-Sport "Voll"

      E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

      Comment

      • intfreak
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 2966
        • Uusikaupunni

        #4
        massa*9.81*16% = vaadittu kokonaisvoima

        Tosin meilläpäin kokeillaan miten se auto oikeasti pysähtyy sillä käsijarrulla, eli pieni vauhti, kässäri päälle, jos auto pysähtyy tehokkaan tuntuisesti = kässäri pitää. Konttoreilla on kyllä eri tulkintoja tästä(kin) asiasta.

        edit: ja tuota laskua käytetään yleensä vain silloin kun dynolla ei lukkiudu
        Last edited by intfreak; 29-11-2007, 21:07.
        N62 Money Spender Club

        Comment

        • 535SD
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1068
          • Lahti

          #5
          .............
          Last edited by 535SD; 30-11-2007, 15:49.
          Olleita ja menneitä
          1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

          Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

          Comment

          • VNT
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1410
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by jones69 View Post
            Olisko sullakin ollut kyseessä tattarisuon autokatsastus?! ja katsastusmiehenä joku ulkomaalaisperäinen :think
            Mistäs arvasit? Kyllä oli juuri tattarisuon autokatsastus ja katsastajana aasialainen mieshenkilö .

            On kyllä totta että bemarin käsijarruista ei ikinä voi saada 4.0kN. ~3.0kN taitaa olla suurin jota olen koskaan bemareistani saanut.
            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

            Comment

            • Meisseli
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1003
              • Kotka

              #7
              Originally posted by VNT View Post
              On kyllä totta että bemarin käsijarruista ei ikinä voi saada 4.0kN.
              Vaan eiköhän se ole yhteenlaskettu tulos? Vai onko 2.0+2.0kN sekin liikaa vaadittu, en ole ikinä ajatellut noita jarrutestien tuloksia sen tarkemmin.
              Eioo penaria alla enää.. :(

              Comment

              • jones69
                BTCF Member
                • Dec 2005
                • 510
                • Myrskylä

                #8
                Originally posted by VNT View Post
                Mistäs arvasit? Kyllä oli juuri tattarisuon autokatsastus ja katsastajana aasialainen mieshenkilö .

                On kyllä totta että bemarin käsijarruista ei ikinä voi saada 4.0kN. ~3.0kN taitaa olla suurin jota olen koskaan bemareistani saanut.
                Mitenhän arvasin
                E91 320d ///M-Sport "Voll"

                E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                Comment

                • ongelmalapsi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1063
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Kyllä täällä on ainakin saanut noin 1.0KN voimalla läpi..
                  -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                  -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                  -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                  -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                  -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                  Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                  GMC Topkick C6500 rollback -95
                  Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                  E46 330xiA -02
                  Chrysler neon -99

                  Comment

                  • 535SD
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1068
                    • Lahti

                    #10
                    kyllä mullaki meni läpi 1kn voimalla. kattoi vaan et menee lukkoon.
                    Olleita ja menneitä
                    1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                    Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                    Comment

                    • henu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 702
                      • 01520

                      #11
                      mulla oli ekalla kerralla muistaakseni 0.6/1.7.
                      toisella kerralla 1.7/1.7...eli aika kaukana vaadittavasta, jos noin paljn pitäs olla. mutta leima tuli silti.
                      Ford Mondeo ST220
                      Suzuki GSX1300R Hayabusa

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Kerrassaan säälittäviä nämä Bemarien käsijarrut... Muistaakseni kuitenkin esim. E34:ssä tämä systeemi toimii luotettavammin kuin E39:ssä. Mulla oli käsijarruvoimat 1,2 kN molemmilta puolilta ja ukko kiskoi kahvasta viimeisillä voimillaan, mutta läpi se tuolla meni. Käytännössä taas edes Rambo ei saa huomattavaa hidastuvuutta vauhdista tällä käsijarrulla. Selvä on että täytyy purkaa jossain vaiheessa koko systeemi, ei se säätely ja "napsauttelu" siitä käsijarrurummustakaan enää auta, on testattu vaijerit löysiksi, säätöä jne...
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Bemu500
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 2992
                          • INvaLA

                          #13
                          e36:ssa ainaki on se käsijarrusysteemi aika hepposen olonen. ei tartte ku kerran nykästä jostain 20-40 vauhdista käkkäriä kunnolla nii thats'it. tulee kenkien kiinnitystapit jarrupellistä läpi. Tai ainaki itellä kävi näin
                          -Official member of BTCF-Sauna team-


                          e91 325i -06

                          Comment

                          • Robi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 7606
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Kentsu View Post
                            Kerrassaan säälittäviä nämä Bemarien käsijarrut... Muistaakseni kuitenkin esim. E34:ssä tämä systeemi toimii luotettavammin kuin E39:ssä. Mulla oli käsijarruvoimat 1,2 kN molemmilta puolilta ja ukko kiskoi kahvasta viimeisillä voimillaan, mutta läpi se tuolla meni. Käytännössä taas edes Rambo ei saa huomattavaa hidastuvuutta vauhdista tällä käsijarrulla. Selvä on että täytyy purkaa jossain vaiheessa koko systeemi, ei se säätely ja "napsauttelu" siitä käsijarrurummustakaan enää auta, on testattu vaijerit löysiksi, säätöä jne...
                            Eipä mullakaan ole toivoa että auto edes hidastuisi käsijarrulla...hyvä että pysyy paikallaan. Tai no, mäkeen ei voi jättää kässärin varassa kun lähtee valumaan. Siitä huolimatta aina läpi käsijarrun puolesta ensimmäisellä yrittämällä. Kun vertaa E39 käsijarrua E46 käsijarruun niin on kyllä todettava että eroa on kuin yöllä ja päivällä e46 eduksi.
                            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                            Tiedustelut priva tai 0452210069

                            Current
                            E61 530d
                            E39 530d
                            E39 520iA
                            E46 330xd
                            E28 528i

                            Comment

                            • Jussi.R
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 7
                              • Mikkeli

                              #15
                              Nyt tulee faktaa käsijarrutehosta:

                              Jos jarrut lukkiutuu dynamometrirullilla --> OK, koska maksimivoimaa ei voida todeta.

                              Jos ei lukkiudu --> Kokonaisjarruvoiman pitää olla vähintään tuo 16% auton kokonaismassasta (Kok. massa kg X 9,81 X 0,16) Tuloksena tulee yksiköksi Newton, jonka voi muuttaa kiloNewtoniksi jakamalla sen tuhannella. Tuossa esimerkkiautossa pitää todellakin olla 3,971 kN kokonaisjarruvoima, eli jos molemmilta puolilta tulee 2,0 kN, se riittää. Yleensä pyörät kuitenkin lukkiutuu ennen näitä voimia ja silloin siis asia on kunnossa.

                              Jarruvoimien ero pitää olla alle 70%. Jos kuitenkin tuo ylittyy, niin käsijarrun saa testata pyörä kerrallaan. Jolloin ero voi olla pienempi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎