Announcement

Collapse
No announcement yet.

rengas liikkuu ylä- alasuunnassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wannabetuner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 53

    rengas liikkuu ylä- alasuunnassa

    Heps.
    Eli ongelma on tämä:

    Vaihdoin rikkinäisen hammastangon tilalle tehostetun ohjauksen, eli kaikki irti ja "uutta" (auto on -91 316 e36) osaa tilalle.
    Auto käyttäytyi todella ovelasti, veteli ym. ennen hammastangon vaihtoa.
    Nyt kuitenkin uudella ajaessa alkoi kuljettajan puolelta edestä rengas liikkua ylä/ala- suunnassa n. 1cm.
    En tiedä oliko tämä vika ollut jo ennemmin sillä auto tosiaan oli surkea ajaa vanhalla hammastangolla.
    Ajattelin että olisiko näin että nyt vasta huomasin tämän kun ohjaus muuten on kunnossa.
    Alapallonivel oli paskana, samoin pusla.
    Vaihdoin UUDEN alatukivarren, molemmat pallonivelet ja puslan.
    Ajattelin sen olevan siitä kiinni, mutta ei..
    Raidetangon pää on tarkistettu, se on ehjä..
    Pyöränlaakeri on siis ainoa "järkevä" mutta kun se ei pidä mitään ääntä.. apparin puolelta on laakeri menossa ja se kyllä pitää ääntä, luulisi siis että jos rengas liikkuu sentin suuntaansa niin sen kuulisi.
    Muuten vaihtaisin laakerin ja kokeilisin mutta varaosamyyjä sanoi että koko napa pitää ostaa (120e) joten ei huvikseen viitsisi kokeilla.
    Joten onko jollain kokemusta hajoavasta laakerista joka ei pidä ääntä, vai mikä tässä nyt on?
    Autoa koiteltiin nosturillakin ja ihmeteltiin mutta mitään järkevää vikaa ei löydetty.
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Onko selvinnyt, että minkä suhteen se liike tapahtuu?

    Renkaan ja navan välillä, vai liikkuuko napakin mukana. Kai nyt tommonen "väljä" näkyy jossain ihan silmällä.

    Vai onko kyseessä esim iskarissa tapahtuva liike?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • wannabetuner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2007
      • 53

      #3
      rengas liikkuu kun auto on paikoillaan ja rengasta painaa ylhäältä.
      Napa ei liiku, vaan rengas liikkuu napaa vasten.
      Eli olisi mukamas laakeri mutta ei mitään ääniä...

      Comment

      • Juubi
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 999

        #4
        Nosta auto ylös, rengas irti ja sitten ihmettelemään mistä löysää löytyy. Laakeri tai iskarin yläpää alkaa olemaan ainoat vaihdoehdot.

        Omassa E30 325ix:ssä vastaavaa "alkavaa välystä" laakerissa, eikä pidä mitään meteliä..

        Comment

        • juu-das
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 756
          • Kuopio

          #5
          aikalailla itse vastasit omaan kysymykseen, eli jos kaikki muu on uutta niin jää enää vaihtoehdoksi laakeri, tai se jousitus/iskari.

          Comment

          • wannabetuner
            Bimmer Rookie
            • Jan 2007
            • 53

            #6
            iskari ei liiku. Juu autoa on nosturilla ihmetelty ja korjaamolla asti, missä mies sanoi että ei tiedä mikä se on, mutta laakeri ei ainakaan.
            Missään ei ole mitään väljää, laakeri se ei pyöritellessä tuntuisi/kuuluisi olevan, mutta ei kai siinä vaihtoehtoja ole..
            Ajattelin vain että onko kellään muulla hajonnut laakeri näin että ei oireile mitenkään? muutenkuin tietusti rengas heiluu kuin mieletön

            Comment

            • juu-das
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 756
              • Kuopio

              #7
              kokemuksesta pystyn sanomaan että voi hajota juuri tuolla tavalla. Omassa e39:ssä oli ensin vaan valystä ja meni monta kk ennen kun rupes laakeri hurisemaan.

              Comment

              • goldenm
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 544

                #8
                Itsellä samanoloista "pystyklappia" omassa E36:ssa. Tämän klapin aiheuttaja on välyksellinen hammastanko. Kun ottaa hammastangon suojakumin pois ja pitää kiinni tangosta, kun kaveri heiluttelee pyörää niin tuntee kyllä varmasti, jos hammastanko on välyksellinen.. Siis tehostetussa ohjausvaihteessa..
                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                Comment

                • Eepo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 5388
                  • Tampere

                  #9
                  iskarin yläpää?
                  -Harley Davidson Sportster - 89-
                  -Harley Davidson softail -89-
                  -Suzuki PV50 -86-

                  Comment

                  • visa e36
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 753
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Eepo View Post
                    iskarin yläpää?
                    Ääni tälle.
                    Nykyiset
                    -63 Pontiac Catalina convertible
                    -05 E53 X5 3.0d

                    Comment

                    • jamoc8
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 277
                      • Oulu

                      #11
                      Niin, kaveri painamaan jarrua, jos välys loppuu sitten, niin sitten on laakeri paskana!



                      Originally posted by wannabetuner View Post
                      rengas liikkuu kun auto on paikoillaan ja rengasta painaa ylhäältä.
                      Napa ei liiku, vaan rengas liikkuu napaa vasten.
                      Eli olisi mukamas laakeri mutta ei mitään ääniä...
                      ---- Bee äm dapl juu ----

                      Comment

                      • Osku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2005
                        • 3324
                        • Kouvola,Pilkanmaa

                        #12
                        Laakerikin voisi olla.. saa meinaan ensin tulla rasvat sun muut ulos ennenku alkaa ääntämään oikein kunnolla.. muijakaverin audissa tuntui ratissa pientä "nypytystä " aluksi ja sitten loppuvaiheessa auto piti älytöntä jyskytystä ja laakeri ei tuntunut väljältä mutta korjaamolla sen vaihtoivat ja kaikki oireilu loppui heti

                        Tuosta nypytyksen alkamisesta tohon meteliin kesti joku 3000km
                        Kaveri avuksi niin saa selvittelyyn vauhtia
                        E30 24V 5D "Vakio"

                        Originally posted by ///Make
                        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                        Comment

                        • antti79
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2499
                          • Littoinen

                          #13
                          Laakeri siellä on varmasti menossa, itselläni oli E36:ssa ihan samanlaiset oireet eli klappia pyörässä mutta ei vielä ääntänyt. Laakeri vaihtoon ja homma oli ok. Niin ja Motonetistä pyörännapa 70€.
                          sigpic
                          Originally Posted by jari kihlman
                          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16421
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by goldenm View Post
                            Itsellä samanoloista "pystyklappia" omassa E36:ssa. Tämän klapin aiheuttaja on välyksellinen hammastanko. Kun ottaa hammastangon suojakumin pois ja pitää kiinni tangosta, kun kaveri heiluttelee pyörää niin tuntee kyllä varmasti, jos hammastanko on välyksellinen.. Siis tehostetussa ohjausvaihteessa..
                            Hammastanko ei vaikuta pystyklappiin, ei pitäis olla pystysuuntaisessa liikkeessä väljää vaikka hammastanko olis peräkontissa.

                            Comment

                            • flyingfinn_148
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 158
                              • Nousiainen

                              #15
                              Originally posted by wannabetuner View Post
                              Heps.
                              Eli ongelma on tämä:

                              Vaihdoin rikkinäisen hammastangon tilalle tehostetun ohjauksen, eli kaikki irti ja "uutta" (auto on -91 316 e36) osaa tilalle.
                              Auto käyttäytyi todella ovelasti, veteli ym. ennen hammastangon vaihtoa.
                              Tuntuiko ohjauksessa "tyhjää" suoraan ajettaessa kun veteli?? Itsellä tuntuu olevan n. 5cm tyhjää eli kuolluttakohtaa... voisiko olla kiinni siitä hammastangosta? oliko kallis osa/hankala vaihtaa??
                              Bemari sen olla pitää!

                              e39 528ia touring -97

                              Ex E36 325i -91
                              Ex E36 325i -91
                              Ex E30 316 -87

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎