Onko kukaan muutoskatsastanut erillisjousitetun taka-akselin jäykän tilalle?
Onko vaihto mahdollinen tieliikeenteeseen?
"Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa."
Lainattu Aken sivuilta! Ja tota poikkeuslupaa ei taida saada!
Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.
"Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa."
Lainattu Aken sivuilta! Ja tota poikkeuslupaa ei taida saada!
Tässä tais olla kyse just toisinpäin vaihdosta, eli jäykkä --> erillisjousitettu
Jäykän tilalle saa kyllä vaihtaa erillisjousitetun, ainakin on ennen saanut. AKE:ssa on sedät vaan innoissaan, kun joku tekee kerrankin "turvallisuutta parantavia muutoksia".
Jäykän tilalle saa kyllä vaihtaa erillisjousitetun, ainakin on ennen saanut. AKE:ssa on sedät vaan innoissaan, kun joku tekee kerrankin "turvallisuutta parantavia muutoksia".
Ok! Väärässä uskossa sitten ollu...
Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.
Ok. Eli lähtökohtahan on se, että akselistotyypin muutos ei vaadi poikkeuslupaa, mikäli muutos täyttää akseliston muutoksille asetetut ehdot a-f. Kannattaa pureskella tarkkaan noiden AKE:n sivuilta löytyvien pykälien alussa oleva, melko olennaisesti asiaan liittyvä lause: "Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin."
Ennen kuin rakentaa yhtään autoa tässä maassa, on hyvä yrittää sisäistää miten täkäläinen systeemi toimii. Säännöt antavat suhteellisen paljon liikkumavaraa ja melkein mitä tahansa saa kilpiin, jos osaa väistää muutamat sudenkuopat. Pitää pystyä järkevästi perustelemaan sekä esittämään tekemiensä muutosten hyöty ja turvallisuus. Jokainen tapaus on akseliston muutosten suhteen yksilöllinen ja tehdyt muutokset hyväksytään muutoskatsastuksessa mikäli Herra Virkamies katsoo noiden ehtojen a-f täyttyvän. Jokainen voi itse jo pienellä aivotyöllä keksiä ne ongelmat, jotka AKE oletusarvoisesti näkee alun perin erillisjousitetun akseliston korvaamisessa jäykällä akselilla...
Googletin myös hieman kaipaamaasi mustaa valkoisella:
Originally posted by Tero_S/Overdrive.fi
Kysymys AKE:lta:
> "Voidaanko asetuksen 779/1998 11§ tulkita niin että ns. jäykän vetävän
> taka-akselin voi vaihtaa erillisjousitettuun jos 11§ ehdot a-f täyttyvät, vai
> onko akselistotyypin säilyttävä?"
AKE:n vastaus:
> "Hei,
> saa vaihtaa. Muutoskatsastuksen hyväksymisestä päättää
> katsastustoimipaikka, joten kannattaa ennen muutostyön aloittamista olla
> yhteydessä katsastustoimipaikkaan.
>
> Ystävällisin terveisin
> Klaus Raunela
> Ylitarkastaja
> Ajoneuvohallintokeskus AKE
Nyt olis vakava pyyntö E34:sen omistajalle! Jos asut Helsingissä, Vaasassa tai Pietarsaaressa, autosi on 525i vm. 89-92 tai muu, mutta samanlaisella taka-akseliston rakenteella ja jostain syystä otat sen siltanosturille (mieluiten=>renkaat ajoasennossa), niin olisiko mitenkään mahdollista tulla ottamaan taka-akselistosta muutamia mittoja mm. kiinnityspisteistä, niiden sijäinnistä.
Asialla ei ole kiirettä, mutta pitäkää se mielessä.
Ensihätään autaisi altapäin taka-akseliston kohalla otettu kuva
Nyt olis vakava pyyntö E34:sen omistajalle! Jos asut Helsingissä, Vaasassa tai Pietarsaaressa, autosi on 525i vm. 89-92 tai muu, mutta samanlaisella taka-akseliston rakenteella ja jostain syystä otat sen siltanosturille (mieluiten=>renkaat ajoasennossa), niin olisiko mitenkään mahdollista tulla ottamaan taka-akselistosta muutamia mittoja mm. kiinnityspisteistä, niiden sijäinnistä.
Asialla ei ole kiirettä, mutta pitäkää se mielessä.
Ensihätään autaisi altapäin taka-akseliston kohalla otettu kuva
Auttaako Haynesin E34 mallin korjauskirja, näissä kun yleensä on kuvia alustasta, sekä etu- että taka-akseleista
Ainakin samainen kirja E39:sta sisältää alapuolelta otetut kuvat akselistoista.
Saako noista mitat selville on toinen asia
Asian saa tarkistettua paikallisesta kirjastosta, jos sieltä vaikka löytyis E34 mallin kirja
Onko tarkoitus laittaa E34:n taka-akseli jonkin ei-bemarin alle?
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Comment