Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erillisjousitettu taka-aksellisto jäykän tilalle.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pähkinänsärkijä
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 10

    Erillisjousitettu taka-aksellisto jäykän tilalle.

    Onko kukaan muutoskatsastanut erillisjousitetun taka-akselin jäykän tilalle?
    Onko vaihto mahdollinen tieliikeenteeseen?
  • S.Kaulaote
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1579
    • Woikkaalla

    #2
    Originally posted by Pähkinänsärkijä View Post
    Onko kukaan muutoskatsastanut erillisjousitetun taka-akselin jäykän tilalle?
    Onko vaihto mahdollinen tieliikeenteeseen?
    "Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa."

    Lainattu Aken sivuilta! Ja tota poikkeuslupaa ei taida saada!
    Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

    -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
    -Mitsubishi "runkkari"

    Comment

    • Ravermeister
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1508
      • Melkeen Turkkuses

      #3
      Originally posted by S.Kaulaote View Post
      "Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa."

      Lainattu Aken sivuilta! Ja tota poikkeuslupaa ei taida saada!
      Tässä tais olla kyse just toisinpäin vaihdosta, eli jäykkä --> erillisjousitettu
      -Turku Connection-
      HDJ80 4.2TD
      ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

      Comment

      • S.Kaulaote
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1579
        • Woikkaalla

        #4
        Originally posted by Ravermeister View Post
        Tässä tais olla kyse just toisinpäin vaihdosta, eli jäykkä --> erillisjousitettu
        Juu mutta akselisto tyyppiä minun käsityksen mukaa ei saa vaihtaa!! Olkoo ny sit kummin päin vaa..
        Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

        -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
        -Mitsubishi "runkkari"

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #5
          Jäykän tilalle saa kyllä vaihtaa erillisjousitetun, ainakin on ennen saanut. AKE:ssa on sedät vaan innoissaan, kun joku tekee kerrankin "turvallisuutta parantavia muutoksia".
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • S.Kaulaote
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1579
            • Woikkaalla

            #6
            Originally posted by r.w. View Post
            Jäykän tilalle saa kyllä vaihtaa erillisjousitetun, ainakin on ennen saanut. AKE:ssa on sedät vaan innoissaan, kun joku tekee kerrankin "turvallisuutta parantavia muutoksia".
            Ok! Väärässä uskossa sitten ollu...
            Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

            -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
            -Mitsubishi "runkkari"

            Comment

            • Pähkinänsärkijä
              Newbiemmer
              • Mar 2008
              • 10

              #7
              Onko r.w.:llä konkreettista esimerkkiä? Tiedätkö perustelut joilla poikkeuslupa haettiin?

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                #8
                Ok. Eli lähtökohtahan on se, että akselistotyypin muutos ei vaadi poikkeuslupaa, mikäli muutos täyttää akseliston muutoksille asetetut ehdot a-f. Kannattaa pureskella tarkkaan noiden AKE:n sivuilta löytyvien pykälien alussa oleva, melko olennaisesti asiaan liittyvä lause: "Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin."

                Ennen kuin rakentaa yhtään autoa tässä maassa, on hyvä yrittää sisäistää miten täkäläinen systeemi toimii. Säännöt antavat suhteellisen paljon liikkumavaraa ja melkein mitä tahansa saa kilpiin, jos osaa väistää muutamat sudenkuopat. Pitää pystyä järkevästi perustelemaan sekä esittämään tekemiensä muutosten hyöty ja turvallisuus. Jokainen tapaus on akseliston muutosten suhteen yksilöllinen ja tehdyt muutokset hyväksytään muutoskatsastuksessa mikäli Herra Virkamies katsoo noiden ehtojen a-f täyttyvän. Jokainen voi itse jo pienellä aivotyöllä keksiä ne ongelmat, jotka AKE oletusarvoisesti näkee alun perin erillisjousitetun akseliston korvaamisessa jäykällä akselilla...

                Googletin myös hieman kaipaamaasi mustaa valkoisella:

                Originally posted by Tero_S/Overdrive.fi

                Kysymys AKE:lta:
                > "Voidaanko asetuksen 779/1998 11§ tulkita niin että ns. jäykän vetävän
                > taka-akselin voi vaihtaa erillisjousitettuun jos 11§ ehdot a-f täyttyvät, vai
                > onko akselistotyypin säilyttävä?"

                AKE:n vastaus:
                > "Hei,
                > saa vaihtaa. Muutoskatsastuksen hyväksymisestä päättää
                > katsastustoimipaikka, joten kannattaa ennen muutostyön aloittamista olla
                > yhteydessä katsastustoimipaikkaan.
                >
                > Ystävällisin terveisin
                > Klaus Raunela
                > Ylitarkastaja
                > Ajoneuvohallintokeskus AKE
                Last edited by r.w.; 03-03-2008, 16:27.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • Pähkinänsärkijä
                  Newbiemmer
                  • Mar 2008
                  • 10

                  #9
                  Nyt olis vakava pyyntö E34:sen omistajalle! Jos asut Helsingissä, Vaasassa tai Pietarsaaressa, autosi on 525i vm. 89-92 tai muu, mutta samanlaisella taka-akseliston rakenteella ja jostain syystä otat sen siltanosturille (mieluiten=>renkaat ajoasennossa), niin olisiko mitenkään mahdollista tulla ottamaan taka-akselistosta muutamia mittoja mm. kiinnityspisteistä, niiden sijäinnistä.
                  Asialla ei ole kiirettä, mutta pitäkää se mielessä.

                  Ensihätään autaisi altapäin taka-akseliston kohalla otettu kuva

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Pähkinänsärkijä View Post
                    Nyt olis vakava pyyntö E34:sen omistajalle! Jos asut Helsingissä, Vaasassa tai Pietarsaaressa, autosi on 525i vm. 89-92 tai muu, mutta samanlaisella taka-akseliston rakenteella ja jostain syystä otat sen siltanosturille (mieluiten=>renkaat ajoasennossa), niin olisiko mitenkään mahdollista tulla ottamaan taka-akselistosta muutamia mittoja mm. kiinnityspisteistä, niiden sijäinnistä.
                    Asialla ei ole kiirettä, mutta pitäkää se mielessä.

                    Ensihätään autaisi altapäin taka-akseliston kohalla otettu kuva
                    Auttaako Haynesin E34 mallin korjauskirja, näissä kun yleensä on kuvia alustasta, sekä etu- että taka-akseleista

                    Ainakin samainen kirja E39:sta sisältää alapuolelta otetut kuvat akselistoista.

                    Saako noista mitat selville on toinen asia

                    Asian saa tarkistettua paikallisesta kirjastosta, jos sieltä vaikka löytyis E34 mallin kirja

                    Onko tarkoitus laittaa E34:n taka-akseli jonkin ei-bemarin alle?
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Pähkinänsärkijä
                      Newbiemmer
                      • Mar 2008
                      • 10

                      #11
                      Aivan!
                      Voisinkin tarkista huomenna kirjastosta.

                      Niin. Vasta suunnitteilla, mutta tarkoitus olisi korvata 70-luvun ford caprin pomppiva perä ko. akselistolla.

                      Alkuperäinen suunnitelma:

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎