Ei kovin yllättää, nastoissa Continentalit ja Nokiat kärjessä ja kitkoissa Continental voitti, näin ainakin ymmärsin kun Iltalehdestä luin uutisen asiasta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Rengastestien tuloksia ja linkit keskustelua renkaista topiceihin
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
-
-
Tuulilasin nastarengastestin tulokset:
205/55/16
Nokian Hakkapeliitta 8, 8,93p
Bridgestone Noranza 001, 8,83p
Continental IceContact 2, 8,75p
Goodyear Ultragrip Ice Arctic, 8,50p
Pirelli Ice Zero, 8,46p
Michelin X-Ice North 3, 7,91p
Sava Eskimo Stud, 7,86p
Triangle Icelink, 7,54p
Kitkarenkaat seuraavassa lehdessä.
Comment
-
-
Tuulilasi 13/2016 kitkarenkaat
1. Continental Vikingcontact 6, 79p
2. Nokian Hakkapelitta R2, 77p
3. Goodyear Ultagrip Ice 2, 73p
4. Michelin X-Ice XI3, 70p
5. Sava Eskimo Ice, 66p
6. Bridgestone WS80, 65p
7. Pirelli Ice Zero FR, 61p
8. Kumho I'zen KW-31, 53p
Testissä myös verrokkina nimeämätön keski-euroopan kitka, 57p
Comment
-
-
Eikö nuo Hankookit ollu jossain toisessa rengastestissä sijoittunu toiseksi, Contin ja Nokian väliin? Ainakin rengas-gurusta kun kattelin niin hinta on aika paljon sopivampi. 225/45/17 on 50-60 eur kappaleelta edellämainittuja halvempi.
Comment
-
-
Originally posted by Renton View PostEikö nuo Hankookit ollu jossain toisessa rengastestissä sijoittunu toiseksi, Contin ja Nokian väliin? Ainakin rengas-gurusta kun kattelin niin hinta on aika paljon sopivampi. 225/45/17 on 50-60 eur kappaleelta edellämainittuja halvempi.
Comment
-
-
Tässä TM tuoreesta talvirengastestistä ote.
Nastat:
Michelin X-Ice North 4 8,6 ★★★★
Continental IceContact 3 8,5 ★★★★
Hankook Winter I*Pike RS2 8,4 ★★★★
Nokian Hakkapeliitta 9 8,4 ★★★★
Goodyear UltraGrip Ice Arctic 8,1 ★★★
Yokohama Ice Guard iG65 7,8 ★★★
Bridgestone Noranza 001 7,7 ★★
Gislaved Nord Frost 200 7,6 ★★
Nokian Nordman 7 7,6 ★★
Vredestein Wintrac Ice 7,6 ★★
Cordiant Snow Cross 7,4 ★★
Goodride IceMaster Spike Z-506 7,4 ★★
Kitkat:
Continental ContiVikingContact 7 7,8 ★★★
Nokian Hakkapeliitta R3 7,5 ★★
Goodyear UltraGrip Ice 2 7,3 ★★
Michelin X-Ice XI3 7,3 ★★
Pirelli Ice Zero FR 7,3 ★★
Hankook Winter I*Cept IZ2 7,2 ★
Yokohama iceGuard iG53 7,1 ★
Cooper Weather-Master Ice 100 6,8 ★
Premiorri Via Maggiore Z Plus 6,5 –
Kesä:
Michelin CrossClimate+ 6,4 –
----------------------------------------------------------------
8,6 TM ARVIO★★★★
Michelin X-Ice North 4 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Michelin on jäisellä tiellä täyden kympin rengas. Se toimii kaikissa tilanteissa upeasti, ja ajaminen on liukkaalla harvinaisen ongelmatonta. Lumisella pinnalla käytös on rauhallista ja rengas ohjautuu varmasti, vaikka jarrutusmatkat eivät aivan testin kärkitasoa olleetkaan.
AJO ASFALTILLA: Michelin on märällä keskitason nastarengas. Jarrutusmatkat ovat pitkiä ja ohjautuvuus ääritilanteissa velttoa. Väistöissä takarenkaiden pito säilyy hyvin. Kuivalla Michelin on varma ja rauhallinen eikä yllätä, vaikka pitoa puuttuu.
TALOUDELLISUUS: Vierinvastus ja melutaso ovat nastarenkaiden keskitasoa. Uraisella tiellä Michelin on testin vakain nastarengas.
HYVÄÄ
erinomainen jääpito
rauhallinen ajokäytös
suuntavakaus
HUONOA
märkäpito
-------
8,5 TM ARVIO★★★★
Continental IceContact 3 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Continentalin nastat purevat jäällä erinomaisesti. Jarrutusmatkat ovat lyhyitä, vetopito hieno ja ajokäytös vakaata. Hyvän ohjaustuntuman ansiosta Continental on helppo hallittava myös tiukoissa tilanteissa. Myös lumella ajokäytös on loogista, ja pito riittää kaikissa tilanteissa hyvin.
AJO ASFALTILLA: Ajettavuus asfaltilla on varmaa. Jarrutusmatkat eivät ole lyhimpiä varsinkaan kuivalla, mutta rengas on väistöissäkin vakaa, ja ohjaustuntuman ansiosta helppo hallittava. Continentalissa yhdistyy hieno talvipito ja rauhallinen ajettavuus sulalla.
TALOUDELLISUUS: Continentalin nastamelu on varsin kuuluvaa ja vierinvastus nastarenkaiden keskitasoa. Urissa Continental on rauhallinen.
HYVÄÄ
pito jäällä ja lumella
ajettavuus talviolosuhteissa
HUONOA
jarrutuspito kuivalla
-------
8,4 TM ARVIO★★★★
Hankook Winter I*Pike RS2 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Hankookin jääpito on talvirengasmarkkinoiden kärkeä. Renkaan käytös on eri tilanteissa loogista ja se ohjautuu varmasti. Lumella Hankookin jarrutuspito on koko testin paras, mutta aivan rankimmissa tilanteissa rengas on hieman yliohjaava. Hyvin pidon ansiosta hallinta on kuitenkin helppo säilyttää.
AJO ASFALTILLA: Hankook on märällä varsin hyvä nastarengas. Pito riittää jarrutuksissa ja väistöissä. Kuivalla Hankook ohjautuu veltosti, ja väistöissä takarenkaiden pito on kovilla. Pidon rajalla rengas on silti rauhallinen eikä yllätä terävästi.
TALOUDELLISUUS: Hankookin nastamelu on kuuluvaa. Vierinvastus on nastarenkaaksi hyvällä tasolla.
HYVÄÄ
pito jäällä
ajettavuus talvikeleillä
HUONOA
ajettavuus kuivalla
-------
8,4 TM ARVIO★★★★
Nokian Hakkapeliitta 9 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Nokian jääpito on erittäin hyvä ja ajokäytös ongelmatonta. Rengas ohjautuu tarkasti ja rauhallisesti, myös pidon rajan ylityksen jälkeen. Myös lumella Nokian toimii hyvin, vaikka pito ei aivan kärkitasoa olekaan. Ajokäytös on myös lumisella tiellä johdonmukaista, ja auto on helppo pitää hallinnassa.
AJO ASFALTILLA: Nokian pitää märällä kohtuullisesti. Voimakkaimmissa väistöissä se ohjautuu hitaasti, mutta omalle kaistalle palatessa takarenkaiden pito säilyy. Myös kuivalla Nokian ohjautuu veltosti, mutta suoriutuu ilman suurempia ongelmia.
TALOUDELLISUUS: Nokian melu on nastarenkaille tyypillistä eikä juuri häiritse. Vierinvastus ja suuntavakaus ovat varsin hyvällä tasolla.
HYVÄÄ
pito jäällä
ajettavuus kaikissa talviolosuhteissa
HUONOA
pito kuivalla asfaltilla
-------
8,1 TM ARVIO★★★
Goodyear UltraGrip Ice Arctic (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Goodyearin jarrutuspito on jäällä melko hyvä, mutta sivuttaispito ei enää riitä kilpailussa testivoitoista. Eturenkaat menettävät pitonsa helposti, jos rattia kääntää liikaa. Lumella Goodyear on looginen, mutta sivuttaispidon puutteet vaivaavat ja tiukoissa tilanteissa rengas ohjautuu epämääräisesti.
AJO ASFALTILLA: Märällä Goodyear on toimiva nastarengas. Se on rauhallinen ajettava eikä menetä pitoa terävästi. Kuivallakin Goodyear ohjautuu varmasti, myös tiukoissa tilanteissa. Myös takarenkaiden pito riittää, eikä rengas irtoa luistoihin yllättävästi.
TALOUDELLISUUS: Melu kuuluu mutta ei suuremmin vaivaa. Vierinvastus on melko korkea, mutta urissa Goodyear on vakaa.
HYVÄÄ
tasapainoinen kokonaisuus
suuntavakaus
HUONOA
sivuttaispito jäällä ja lumella
-------
7,8 TM ARVIO★★★
Continental ContiVikingContact 7 (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Continentalin pito jäällä on kitkarenkaaksi hieno. Ajokäytös on tasapainoista, ja rengas ohjautuu tarkasti. Hallinta on helppo säilyttää liukkaallakin, kunhan pidon rajaa ei liiaksi ylitä. Lumella Continental reagoi ohjaukseen nopeasti mutta käyttäytyy silti rauhallisesti. Tällä renkaalla on ilo ajaa.
AJO ASFALTILLA: Märällä Continental suoriutuu kunnialla, vaikka pito ei markkinoiden paras olekaan. Sekä märällä että kuivalla rengas reagoi hitaasti ja ohjautuu veltosti, mutta takarenkaiden ote säilyy vakaana. Pidon rajan tuntee, eikä rengas yllätä.
TALOUDELLISUUS: Uraisella tiellä Continental on keskimääräisen vakaa ajettava. Vierinvastus on kitkarenkaiden korkeimpia.
HYVÄÄ
pito jäällä ja lumella
ajettavuus talvikeleillä
HUONOA
vierinvastus
-------
7,8 TM ARVIO★★★
Yokohama Ice Guard iG65 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Yokohaman jääpito on lähes parhaiden tasolla, eikä sivuttaispidossakaan ole pahemmin valittamista. Ohjaustuntuma on tarkka, mutta Yokohama yliohjautuu nopeissa tilanteissa. Lumisella tiellä Yokohaman tarjoama pitkittäispito ei aivan riitä, mutta sivuttaispito on hyvä ja rengas on looginen ajettava.
AJO ASFALTILLA: Jarrutuspito on märällä vain kohtalainen, mutta käytös on silti ongelmatonta. Yokohama on kaikissa tilanteissa loogisen aliohjaava, ja takarenkaiden pito säilyy. Kuivalla rengas selvittää väistöt kunnialla hyvän ohjaustuntuman ansiosta.
TALOUDELLISUUS: Yokohaman melu on nastarenkaille tyypillistä. Rengas on kuitenkin urissa epävakaa ajettava, ja vierinvastus on korkea.
HYVÄÄ
pito jäällä
HUONOA
yliohjaava ajokäytös jäällä
suuntavakaus
-------
7,7 TM ARVIO★★
Bridgestone Noranza 001 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Bridgestonen jääpito on hyvä jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Ohjaustuntuma on tarkka, mutta rengas on hieman turhan yliohjaava, mikä voi johtaa takarenkaiden luistoihin ääritilanteissa. Lumella Bridgestone reagoi ohjaukseen hitaasti ja myös sivuttaispitoa puuttuu. Se on silti helppo hallittava.
AJO ASFALTILLA: Märällä pito on vaatimaton. Jarrutusmatkat ovat pitkiä, ja rengas ohjautuu väistöissä veltosti. Kuivalla jarrutuspito on keskimääräinen. Peruskäytös on rauhallinen, mutta ääritilanteissa sekä etu- että takarenkaiden pito loppuu herkästi.
TALOUDELLISUUS: Vierinvastus on nastarenkaaksi hyvä, mutta nastamelu kuuluu selvästi. Urissa Bridgestone on hieman raiuhaton.
HYVÄÄ
pito jäällä
HUONOA
ominaisuudet märällä
melu
-------
7,7 TM ARVIO★★
Gislaved Nord Frost 200 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Gislavedin jääpito ei ole laatumerkille riittävä. Se on looginen ja mukava ajettava, mutta kun nasta ei pure riittävästi, luistot alkavat turhan herkästi. Lumipinnalla tilanne on toinen. Gislavedin pito on erinomainen, ajettavuus rauhallista ja rengas on helppo hallita kaikissa tilanteissa.
AJO ASFALTILLA: Gislaved käyttäytyy märällä johdonmukaisesti eikä yllätä ääritilanteissa, vaikka reagoikin ohjaukseen viiveellä. Kuivalla rengas käyttäytyy veltosti, ja väistöissä takarenkaiden pito saattaa loppua. Jarrutuspito kuivalla on testin heikoin.
TALOUDELLISUUS: Gislaved on hiljainen nastarengas. Vierinvastus on keskitasoa, mutta urat tuntuvat ajossa turhan selvästi.
HYVÄÄ
pito ja ajettavuus lumella
HUONOA
jääpito
ominaisuudet kuivalla asfaltilla
-------
7,6 TM ARVIO★★
Nokian Nordman 7 (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Nordmanin nastat purevat jäällä hyvin ja jarrutusmatkat ovat kilpailukykyiset. Sivuttaispito on selvästi heikompi, mikä vaikeuttaa hallittavuutta. Lumisella tiellä varsinkin takarenkaiden pito loppuu helposti, mutta rengas on kuitenkin rauhallinen ja varoittaa ennen pidon menetystä.
AJO ASFALTILLA: Suorituskyky on asfaltilla keskitasoa. Jarrutuspito on märällä ja kuivalla kohtuullinen, ja väistöt sujuvat kunnialla. Nordman reagoi ohjaukseen hitaasti ja ohjautuu epätarkasti, mutta takarenkaiden pito säilyy väistöissäkin.
TALOUDELLISUUS: Nordman on hiljainen nastarengas ja sen vierinvastus on matala. Urissa Nordman on varsin epävakaa ajettava.
HYVÄÄ
pito jäällä
vierinvastus
HUONOA
suuntavakaus
-------
7,6 TM ARVIO★★
Vredestein Wintrac Ice (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Vredestein on jäällä aliohjaava. Erityisesti sivuttaispitoa puuttuu ja ääritilanteiden selvittäminen on haasteellista. Takarenkaiden pito säilyy onneksi hyvin. Lumella Vredestein ohjautuu hitaasti. Pidon raja on ohut ja väistöissä varsinkin eturenkaiden pito loppuu herkästi liikaa käännettäessä.
AJO ASFALTILLA: Märällä Vredestein on helppo hallita. Se reagoi ohjaukseen sopivan nopeasti ja tarkasti, eivätkä nopeatkaan väistöt tuota ongelmia. Kuivalla käytös on samanlaista. Rengas ohjautuu täsmällisesti, ja hallinta on helppoa eri ajotilanteissa.
TALOUDELLISUUS: Vredesteinin melu ja vierinvastus ovat keskimääräisiä. Uraista tietä Vredestein sietää ilman suuria ongelmia.
HYVÄÄ
ajettavuus märällä ja kuivalla
HUONOA
pito jäällä
sivuttaispito lumella
-------
7,5 TM ARVIO★★
Nokian Hakkapeliitta R3 (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Nokian on erinomainen kitkarengas, vaikka maksimipito jäällä ei aivan markkinoiden huippua olekaan. Parasta renkaassa on sen tarkka ohjautuvuus yhdistettynä helppoon ja loogiseen ajettavuuteen. Lumella Nokian on rauhallinen ajettava, ja pito säilyy kaikissa tilanteissa ilman yllätyksiä.
AJO ASFALTILLA: Märällä ja kuivalla Nokian on keskitasoa. Se reagoi ohjaukseen märällä tarkasti, muttei liian terävästi. Väistöissä Nokian aliohjaa eikä yllätä takapyöräluistoilla. Kuivalla se ohjautuu hitaasti, mutta on varma myös tiukoissa tilanteissa.
TALOUDELLISUUS: Nokian on hiljainen ja sen vierinvastus on matala. Uraisella tiellä se vaatii jonkin verran korjailua ohjauksella.
HYVÄÄ
ajettavuus kaikissa keleissä
vierinvastus
HUONOA
suuntavakaus
-------
7,4 TM ARVIO★★
Cordiant Snow Cross (N)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Cordiantin jarrutus- ja kiihdytyspito on jäällä kohtalainen. Renkaan sivuttaispito on hyvä ja se ohjautuu tarkasti, mutta lievä yliohjaavuus vaivaa. Myös lumisella tiellä puutteellinen sivuttaispito voi aiheuttaa ongelmia ääritilanteissa, vaikka rengas vastaakin ohjaukseen tarkasti.
AJO ASFALTILLA: Cordiantin jarrutusmatkat ovat pitkiä sekä märällä että kuivalla asfaltilla. Rengas on kuitenkin loogisen aliohjaava, ja väistötilanteissa ajovakaus säilyy. Myös ohjaustuntuma on kunnossa, ja rengas ohjautuu tarkasti haluttuun suuntaan.
TALOUDELLISUUS: Cordiant on vakaa ajettava urissa, eikä melukaan pahemmin häiritse. Vierinvastus sen sijaan on koko testin korkein.
HYVÄÄ
ajettavuus kuivalla asfaltilla
HUONOA
sivuttaispito jäällä ja lumella
vierinvastus
-------
7,3 TM ARVIO★★
Goodride IceMaster Spike Z-506
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Goodriden pitkittäispito on jäällä hyvä, eikä sivuttaispidossakaan ole suurempaa moittimista. Rengas on kuitenkin teräväkäytöksinen ja luistot alkavat herkästi. Lumella jarrutusmatkat ovat pitkiä ja sivuttaispito vaatimatonta. Ajokäytös on kuitenkin rauhallista, ja takarenkaiden pito säilyy.
AJO ASFALTILLA: Märällä ja kuivalla pinnalla Goodride suoriutuu kunnialla. Pito ei kummallakaan ole loistava, mutta rengas ohjautuu varsinkin kuivalla jämäkästi. Takarenkaiden pito säilyy hyvin, eikä rengas yllätä terävillä pidon menetyksillä
TALOUDELLISUUS: Goodride on keskimääräisen hiljainen rengas. Myös sen vierinvastus on keskitasoa. Melukaan ei suuremmin vaivaa.
HYVÄÄ
ajettavuus kuivalla asfaltilla
HUONOA
ajettavuus jäällä
pito lumella
-------
7,3 TM ARVIO★★
Goodyear UltraGrip Ice 2 (K)
Lisätietoa: goodyear.fi
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Goodyearin jarrutuspito on jäällä kohtalainen, mutta sivuttaispito on heikompi. Rengas on herkkä ratin kääntökulmille ja liikaa käännettäessä eturenkaiden pito loppuu helposti. Lumella ajettavuus on helppoa. Goodyear ohjautuu tarkasti, mutta myös lumella se on herkkä ratin kääntökulmille.
AJO ASFALTILLA: Goodyear on hieno kitkarengas asfaltilla. Jarrutusmatkat ovat lyhyitä, ja kun sivuttaispitokin on kunnossa, rengas on rauhallinen ajettava ja ohjautuu täsmällisesti. Kuivalla se reagoi varmasti, ja ajovakaus säilyy rankoissakin tilanteissa.
TALOUDELLISUUS: Goodyear on vakaa ajettava uraisella tiellä. Se on lisäksi hiljainen, ja vierinvastus on parempaa keskitasoa.
HYVÄÄ
suuntavakaus
ominaisuudet asfaltilla
HUONOA
sivuttaispito jäällä
-------
7,3 TM ARVIO★★
Michelin X-Ice XI3 (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Michelinin jarrutus- ja kiihdytyspito ovat jäällä kitkarenkaiden parhaimmistoa. Ajettavuudeltaan Michelin on loogisen aliohjaava, ja takarenkaiden pito säilyy hienosti. Lumella ohjaustuntuma on hieman epätäsmällinen, mutta hyvän pidon ansiosta hallittavuus on helppo säilyttää väistöissäkin.
AJO ASFALTILLA: Märällä Michelin on varmakäytöksinen eikä yllätä takarenkaiden luistoilla. Rengas saisi ohjautua nopeammin, ja eturenkaiden pito voi loppua tiukoissa mutkissa. Kuivalla Michelin on rauhallinen ja helppo, vaikka pito ei ole huipputasolla.
TALOUDELLISUUS: Michelin on hiljainen, ja sen vierinvastus on hyvää keskitasoa. Urissa se on epävakaa ja vaatii korjailua ohjauksella.
HYVÄÄ
pitkittäispito jäällä
rauhallinen ajokäytös kaikissa olosuhteissa
HUONOA
suuntavakaus
-------
7,3 TM ARVIO★★
Pirelli Ice Zero FR (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Pirelli pitää jäällä hyvin. Ohjaustuntuma on keskialueella tarkka, mutta suuremmilla ratin kääntökulmilla Pirelli ohjautuu epätarkasti ja pidon rajaa on vaikea tuntea. Takarenkaiden pito kuitenkin säilyy hyvin. Lumella Pirelli on hieman levoton ajettava mutta ei kuitenkaan yllätä terävillä luistoilla.
AJO ASFALTILLA: Märällä asfaltilla pito on keskitasoa. Pirelli ohjautuu väistöissä hitaasti, ja takarenkaiden pito saattaa rankimmissa tilanteissa loppua, erityisesti väistöissä. Kuivalla pito on hyvä, ja rengas reagoi ohjaukseen tarkasti kaikilla kääntökulmilla.
TALOUDELLISUUS: Pirelli on hiljainen vierinvastukseltaan matala kitkarengas. Uria Pirelli sietää kohtuullisen hyvin.
HYVÄÄ
pito jäällä
ajettavuus kuivalla
HUONOA
ajettavuus märällä
-------
7,2 TM ARVIO★
Hankook Winter I*Cept IZ2 (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Hankookin pito on jäällä lähes testivoittajien tasolla. Rengas vastaa ohjaukseen nöyrästi, ja takarenkaat säilyttävät ajovakauden hyvin. Eturenkaiden pito voi tosin helposti loppua, jos rattia kääntää liikaa tai liian nopeasti. Lumella Hankook on loogisen aliohjaava eikä yllätä pahasti missään tilanteessa.
AJO ASFALTILLA: Märällä Hankook on veltto ajettava ja reagoi epätäsmällisesti. Eturenkaiden pito voi loppua tiukoissa tilanteissa. Kuivalla Hankook käyttäytyy veltosti ja vastaa ohjaukseen hitaasti. Ääritilanteissa takarenkaiden pito kuitenkin säilyy.
TALOUDELLISUUS: Hankookin vierinvastus oli testin matalin. Uraherkkyydeltään ja melutasoltaan se on kitkarenkaiden keskitasoa.
HYVÄÄ
pito jäällä
vierinvastus
HUONOA
pito ja ajettavuus märällä
-------
7,1 TM ARVIO★
Yokohama iceGuard iG53 (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Yokohama pitää jäällä hyvin. Ajaminen on helppoa, kun rengas vastaa ohjaukseen tarkasti, eikä pito lopu yllättävästi. Lumella ominaisuudet eivät aivan riitä. Jarrutusmatkat ovat pitkiä ja sivuttaispito korkeintaan keskitasoa. Ajokäytös on kuitenkin rauhallista, eikä rengas yllätä terävästi.
AJO ASFALTILLA: Märällä jarrutuspito on vaatimaton ja sivuttaispito vielä heikompi. Ajo on vaikeaa, etenkin kun eturenkaiden pito katoaa helpoissakin tilanteissa. Kuivalla Yokohama reagoi hitaasti ja niin etu- kuin takarenkaiden pito voi väistöissä loppua.
TALOUDELLISUUS: Vierinvastus on matala. Suuntavakaus on kitkarenkaiden keskitasoa, mutta Yokohama on hiljaisimpien joukossa.
HYVÄÄ
pito jäällä
HUONOA
jarrutuspito lumella
ominaisuudet asfaltilla
-------
6,8 TM ARVIO★
Cooper Weather-Master Ice 100 (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Cooperin pitotaso ei jäällä riitä kilpailussa parhaita kitkarenkaita vastaan. Kun pitoa ei ole, ajo on vaikeaa, vaikka rengas onkin luonteeltaan rauhallinen. Lumella tilanne on parempi. Vaikka sivuttaispitoa puuttuu, Cooper ohjautuu tarkasti. Suuria ratin kääntökulmia rengas ei siedä pitoa menettämättä.
AJO ASFALTILLA: Asfaltilla Cooperin jarrutuspito on hyvä. Märällä tiellä sivuttaispito on kuitenkin puutteellinen, mikä voi johtaa ongelmiin väistötilanteissa. Kuivalla kelillä Cooper on hyvä kitkarengas, ja ohjautuu jämäkästi yllättävissäkin tilanteissa.
TALOUDELLISUUS: Cooper on urissa varsin vakaa ajettava. Melutaso ja vierinvastus ovat kitkarenkaiden keskitasoa.
HYVÄÄ
ajettavuus kuivalla
HUONOA
ajettavuus jäällä
sivuttaispito märällä
-------
6,5 TM ARVIO-
Premiorri Via Maggiore Z Plus (K)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Premiorrin pito on jäällä heikko. Jarrutusmatkat ovat pitkiä, eikä sivuttaispitokaan riitä vaativissa tilanteissa, vaan luistot alkavat terävästi. Lumella Premiorri on selvästi parempi, varsinkin sivuttaispidon ja ajettavuuden osalta. Rengas ohjautuu varmasti aiheuttamatta suurempia yllätyksiä.
AJO ASFALTILLA: Jarrutuspito on asfaltilla tyydyttävä. Märällä ohjaustunto on epämääräinen, ja pito loppuu ja palautuu töksähtäen. Kuivalla käytös on jämäkkää, mutta pidon rajalla Premiorri muuttuu levottomaksi ja eturenkaiden pito loppuu helposti.
TALOUDELLISUUS: Premiorri on uraherkkä ja vaatii urissa runsaasti korjailua ohjauksella. Vierinvastus on matala.
HYVÄÄ
vierinvastus
HUONOA
pito jäällä
ajettavuus asfaltilla
-------
6,4 TM ARVIO-
Michelin CrossClimate+ (kesärengas)
AJO LUMELLA JA JÄÄLLÄ: Michelin CrossClimaten jarrutuspito on jäällä olematon ja vetopito onneton. Vielä heikompi on renkaan ajokäytös. CrossClimate luistaa jatkuvasti eikä hallinnasta ole tietoakaan. Lumella tilanne on hieman parempi, mutta hallittavuus on vaikeaa – vaikka renkaassa lumikelin hyväksyntämerkintä onkin.
AJO ASFALTILLA: Asfaltilla CrossClimate pyyhki pöytää kilpailijoillaan, kuten kesärenkaan pitääkin. Jarrutusmatkat ovat omaa luokkaansa, ja rengas ohjautuu tarkasti kaikissa tilanteissa, märällä ja kuivalla. Hallinta on erittäin helppo säilyttää ääritilanteissakin.
TALOUDELLISUUS: Michelin CrossClimate on keskimääräisen vakaa rengas uraisella tiellä. Sen vierinvastus on kuitenkin korkea.
HYVÄÄ
ominaisuudet asfaltilla
HUONOA
ominaisuudet talvikeleissä
vierinvastusInstagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Itseä rengaskauppiaana huvitti tuon Michelinin CrossClimaten ottaminen testiin, koska kyseessä on kuitenkin kesärengas, jota keski-Euroopassa voi käyttää kelien ansiosta myös ympärivuoden. Testissä sanotaan "Testiemme mukaan Michelin CrossClimate todella suoriutui lumikokeista juuri ja juuri kunniallisesti, ainakin jos tulkinnassa käyttää hieman hyvää tahtoa."
Mun mielestä aika hatunnoston arvoinen suoritus että on kesärenkaana lumella melkein yhtä hyvä kuin paskimmat talvirenkaat, kun rengas on "täysin" lamelloimaton ja optimoitu kesäkäyttöön
Seuraavaksi TM voisi koittaa miten halppistalvirenkaat toimivat kesällä.
Itse pihalla sudittelin tolla E36:lla viime talvena lumisessa talvisäässä CrossClimateillä tuoreella lumella ja oli kyl melko mykistävä lumipito kesärenkaaksi.Last edited by Jax_KiBez; 20-09-2019, 07:08.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by -Markus- View PostMiksiköhän Bridgestone Blizzak -kitkarengasta ei ollut mukana testisssä...:thinkG31 520d Xdrive M-Sport -17 Alpine Weiß II
Ex: E46 M3 Convertible -04 Laguna Seca Blau (19" BBS LM)
Ex: E39 530iA -01 Cosmos Schwarz
Ex: E92 335i -07 Alpine Weiß II (Hamann Race Auspuff)
Comment
-
-
Tuulilasi 03/2021 kesärenkaat 225/45R17
1. MAXXIS Premitra HP5, 85 pistettä
2. GOODYEAR Efficient Grip Performance 2, 84 pistettä
3. CONTINENTAL PremiumContact6, 81 pistettä
3. NOKIAN Hakka Blue 2, 81 pistettä
5. MICHELIN Primacy 4, 78 pistettä
6. PIRELLI P7 Cinturato C2, 74 pistettä
7. LANDSAIL Sentury Qirin 990, 59 pistettä
8. HILFLY HF805, 41 pistettäE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Tarvismieli piteitä autossa tällä hetkelle 2019 venäläiset jotkut nasta kummit 205/60 r16 koossa en tykkää noi korkeesta rofiilista muljuu jne jne ja humisee toi ryssänkumi 100 ylös päin, nii saisin 140e riittää tälle talvelle ajot niillä ne on 2015 hakkapeliitta kitkat 6-7millin pinnalla ja pehmee kumi vielä, ja koossa 205/55 nii uskaltaako ja tekeekö tolla mitää enään? kitka kyseessä
Comment
-
Comment