memebuy23buy

Maltillisempi rengaskoko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #31
    Originally posted by Hemi View Post
    Ne "ammattilaiset" säätää alustan ihan sellaisiin arvoihin/sellaisella logiikalla kuin se tavallinenkin autoilija haluaa.

    Siis miten "tehtaan arvoilla"? Tehdas on antanut niin suuret toleranssit arvoihin että se mahdollistaa kevyestikkin tuon 18" kokoluokan käyttämisen ns."oikeilla arvoilla". Tehdas vain on alustan asetukset/arvot laittanut sille rengastukselle jolla auto on tehtaalta eteenpäin lähtenyt. Ei ole olemassa mitään yleisarvoja joilla kaikki vannekoot=rengasprofiilit toimisivat täydellisesti, vaan jos alle halutaan laittaa jotain ensiasennusrenkaasta poikkeavaa, on myös alustakulmat asetettava tehtaalla asetetusta arvoista poikkeaviksi.

    Miten niin on "kärsittävä"? On turha kiukutella jos neliskanttinen palikka ei sovi pyöreään reikään. Sitähän varten BMW on valmistusteknisesti kuitenkin kalliit säädöt, ja joista kuluttaja on lopulta näiden säätöjen olemassaolosta maksanut, autoon rakentanut että niitä sitten tarvittaessa myös säädetään.
    Se että tämä voi kuulostaa Pentti Perusautoilijasta "henkimaailman hommilta",
    johtuu vain siitä että nämä yli 18":n rengas/vannetuotteet ei oikeastaan ole tarkoitettukaan Pentti Perusautoilijalle, vaan näiden tuotteiden optimaalinen käyttö vaatii hieman muutakin kuin haitaritunkin ja rengasavaimen käytön hallinnan.

    Ilman muuta suosittelen nimim: "BMW MASTER":lle pitäytymistä 15":n perusrengaskokoluokissa jotta vältyttäisiin tuolta niin ikävältä ja jopa selkeästi ajonhallinnalliseen turvallisuuteen vaikuttavalta vetelyltä.
    Ymmärrätkö tahallaan väärin vai ilmaisenko asiaa epäselvästi?

    Ensin kirjoitit, että ongelma on, ettei rengasliikkeessä ammattilaiset osaa säätää oikein vaan säätävät vain tehtaan arvojen sisään. Nyt kirjoitat, että ne säätää sellaiseksi kun halutaan. Eli WTF?

    Sitten lainaan sinua erikseen, vaan jos alle halutaan laittaa jotain ensiasennusrenkaasta poikkeavaa, on myös alustakulmat asetettava tehtaalla asetetusta arvoista poikkeaviksi. 235/45-17 on ensiasennus koko, jos rengasliikkeessä säädetään tehtaan arvojen sisään niin ei pitäisi vedellä?

    Kiitos koko suosituksesta

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16590
      • Asikkala

      #32
      Originally posted by _nixu_ View Post
      Voisiko tänne sitten laittaa niitä oikeita arvoja johon alusta tulisi säätää isolle ja leveille renkaille. Kun eivät kerran joka liikkeessä osaa niihin säätää.
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=132898 post. # 2. Tuossa yksi ehdotus, vieläpä tutun miehen kirj.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7035
        • Uusikaupunki

        #33
        Originally posted by Bmw Master View Post
        235/45-17 on ensiasennus koko, jos rengasliikkeessä säädetään tehtaan arvojen sisään niin ei pitäisi vedellä?
        Toimii se noinkin. Pystyn allekirjoittamaan yllä olevan joitain kymmeniä tuhansia ko. yhdistelmällä taivaltaneena, reseptinä timmi alusta ja kumhon renkaat. Kuluneet michelinit ja sököt tukivarret olivat kyllä sanalla sanoen mielenkiintoinen yhdistelmä, mutta molemmat epäkohdat on korjattu eikä muuten vetele tippaakaan.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ymmärrätkö tahallaan väärin vai ilmaisenko asiaa epäselvästi?

          Ensin kirjoitit, että ongelma on, ettei rengasliikkeessä ammattilaiset osaa säätää oikein vaan säätävät vain tehtaan arvojen sisään. Nyt kirjoitat, että ne säätää sellaiseksi kun halutaan. Eli WTF?

          Sitten lainaan sinua erikseen, vaan jos alle halutaan laittaa jotain ensiasennusrenkaasta poikkeavaa, on myös alustakulmat asetettava tehtaalla asetetusta arvoista poikkeaviksi. 235/45-17 on ensiasennus koko, jos rengasliikkeessä säädetään tehtaan arvojen sisään niin ei pitäisi vedellä?

          Kiitos koko suosituksesta
          Rautalankaa....lisää rautalankaa perkele.....

          Eli, niille näitä suuntauksia tekeville ns."ammattilaisille" riittää kunhan kaikki arvot näyttää koneella vihreää, eli että ollaan tehdastoleranssien sisällä.
          Tämä toleranssialue on kuitenkin tarkoituksella tehty niin laajaksi että sieltä on löydettävissä oikeat arvot 15" vannekokoluokasta 18" kokoluokkaan asti.
          Jos/kun näille "ammattilaisille" erikeen ilmoitetaan se mihin tai mitä tavoitearvoa mahdollisimman lähellä pitäisi päästä, näin myös useimmiten tapahtuu. Kuluttajan vain pitää siis OSATA VAATIA tietynlaisia alustakulma arvoja, tai vähintään ilmoittaa käytetty rengaskoko.

          Toki tuo 17" on e39:ssä vielä ensiasennuskoko, mutta mikäli se ei tällä renkaalla ole rullannut myös ulos tehtaalta, ei kulma-arvot todellakaan ole silloin optimaaliset tälle rengaskoolle. Kuten jo aiemmin totesin, EI OLE OLEMASSAKAAN mitään yleisarvoja jotka voisivat olla optimaalisia pari tuumaa eri kokoiselle vannekoolle/eri profiilisuhteen renkaalle, vaan tehtaalla ne on asetettu yhdelle ja ainoalle rengaskoolle. Jos sitten rengaskokoa tai jopa renkaan rakennetyyppiä muutetaan, ollaan pois optimiarvoista.

          Pointti siis yksinkertaisesti vain on se, että se miksi renkaat eivät ole tismalleen pystyssä eivätkä tismalleen kulkusuunnassa, vaan niihin on lisätty pystykallistusta ja aurausta, johtuu vain ja ainoastaan siitä, että renkaan kylki joustaa aina eri ajotilanteissa jonkin verran. Jotta renkaan kulutuspinta kuitenkin voidaan pitää 100%:sti tiessä kiinni(tasainen pintapaine koko kulutuspinnan alueella), on tätä elämistä kompensoitava ennakoimalla näitä joustoja ja siis lisäämällä pyöränkulmia.
          Siis mitä joustavampi/elastisempi runkorakenne(=korkeampi rengasprofiili), sitä enemmän on renkaan elastisuutta kompensoitava ja sitä suuremmat ovat camber ja aurausarvot. Nyt jos/kun profiili pienenee vanteen kasvun myötä(ulkohalkaisija ei kuitenkaan muutu), muuttuu rengan koko ajan rakenteellisesti hieman jäykemmäksi ja kyljiltään vähemmän elastiseksi.
          Tällön luonnollisesti myös ei enään tarvita niin suuria camber+aurausarvoja jotta kulutuspinta pysyisi kaikissa ajotilanteissa tasapintapaineisena kohti ajoalustaa, vaan tällöin on kulmia muutettava. Mikäli ei muuteta, alkaa aiemmin pitoa=turvallisuutta tarjonneet runsaat negativiset camberit sekä suuret aurausarvot toimimaan itseään vastaan.
          Eli nyt kun renkaan runkorakenne ei enään joustakkaan, eikä siis anna renkaan kulutuspinnan painua tasaisesti kohti ajoalustaa ja renkaan pintapaine siirtyy yhä kapeammalle alueelle kohti renkaan sisäsyrjää.
          Jossain vaiheessa tulee tilanne jossa auton renkaasta ei käytännössä kosketa ajoalustaan kuin puolet sisäpuolen kulutuspinnasta ja auton koko massa ei enään kulkekkaan kahdeksan renkaan kyljen varassa vaan käytännössä vain neljän. Usein tässä kohtaa sitten ihmetellään kun mm.ns."halpisrenkaan" pito kostealla asfaltilla on huono, tai että auto vetelee niin, että sitä ei uskalla antaa emännälle ajettavaksi enään lainkaan. Samaan hengenvetoon syytetään rengaskokoa ikäänkuin sisäsyntysesti uraherkäksi, vaikka lähtökohta on se että ylikokorenkaalle ei edes anneta mahdollisuutta toimia niin kuin pitäisi jos/kun alusta jätetään orggis 15"-rengaskokoluokan alusta-arvoihin.
          Toki myös renkaan rakenne merkitsee, eli markkinoilla on tuotteita jotka eivät yksinkertaisesti ole valmistettu Suomen teiden tyyppiolosuhteisiin, vaan keskieuroopan testilehdistön käyttämille taatusti urattomille lentokentille ja moottoriradoille.
          Lähtökohta on kuitenkin se että mitä isompi vannekoko=matalampi=jäykempi rengasprofiili, sitä vähemmän se vaatii sen elastisuutta kompensoimia pyörien kulmamuutoksia ja päinvastoin. Eli mitä matalampi/jäykempi rengas, sitä vähemmän alle laitetaan camberia sekä aurausta.
          Niin yksinkertaista se loppujen lopuksi on.....

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #35
            Originally posted by Hemi View Post
            Rautalankaa....lisää rautalankaa perkele.....
            Kiitos.

            Olisit heti sanonut, että e39:sin pyöräkulmia säädätettäessä pitää niille kertoa rengaskoko. Minä kun luulin, että osaavat sen itse renkaan kyljestä lukea

            Palataan asiaan kun pyöräkulmat taas säädetty.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #36
              Originally posted by Cell View Post
              kumhon renkaat
              Kerrotko vielä mitkä Kumhot?

              Tai muita uraherkättömiä (onko tuo edes sana?) renkaita?

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7469
                • Oulu

                #37
                Mitäs tähän nyt enää kannattaa lisätä. Oma kokemus kahdesta eri kesärengassetistä 17" koossa E39:n alla, eikä vetely kyllä ole ollut minkäänlainen ongelma.

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Tai muita uraherkättömiä (onko tuo edes sana?) renkaita?
                Varsinkaan uusilla Nankang NS-2:lla ei urista tuntenut käytännössä yhtään mitään rattiin. Kuluneempana sitten hiukan, mutta silti niin vähän, että en laske minkäänlaiseksi ongelmaksi. Pyöränkulmia en ole ikinä säädättänyt, mutta ilmeisesti ovat sitten ainakin sinnepäin. Mun auto toki tullut tuolla koolla tehtaaltakin.

                Sitä en epäile etteikö vetelyongelmiakin voisi E39:ssä olla, mutta syy ei ole minusta rengaskoossa vaan jossain muualla. Renkaat ja niiden kuluminen vaikuttaa ainakin paljon.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 17-04-2008, 18:45.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • XciD
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2003
                  • 53

                  #38
                  Tehköön kukin mielensä mukaan. Ite tiedän että leveemmät kesänakit kyllä kiskoo ajoittain, mutta hyväkuntoisella tiellä menee kuin juna. Talvirenkailla taas tuntuu kuin ajais hyytelössä..

                  Muuten, ei kannata ajaa keskellä uria, jos vetely häiritsee.. Jokaisesta rengastyypistä löytyy omat vikansa.
                  330Ci E46

                  Comment

                  • KATKU
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 230
                    • Vaasa

                    #39
                    Kysytääs ny Hemiltä vielä, että kuinka tärkeää on tuo painojen laitto
                    autoon pyöriensuuntauksessa ja mitä sillä nyt varsinaisesti ajetaan takaa.
                    Käsittääkseni merkkihullot laittavat aina suuntauksessa yli 100 kg painoa autoon.

                    Comment

                    • Tojopa
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 1592
                      • Kuopio

                      #40
                      Millaiset arvot Hemi laittaisi/laitattaisi seuraavanlaiseen yhtälöön?
                      - e39 touring
                      - edessä 8" et20 vanteet 235/40-18 renkailla
                      - takana 9" et24 vanne 265/35-18 renkailla
                      - renkaat Kumho KU31
                      - maltillinen 40/20 madallus

                      Comment

                      • Ide
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 74
                        • Ii

                        #41
                        Mielenkiintoisia juttuja täällä. Viikonloppuna pitäisi vaihtaa omaan kiesiin (E39 530dAt) uudet reaktiotangot ja tukivarret eteen, mikäli osat vaan huomenna sattuvat tulemaan. Ensi viikolla sitten säädättämään kulmia kohdilleen uutuutta kiiltäviä 235/40-18 Michelin Pilot Sporteja ajatellen. Sattuneesta syystä merkki on juuri tuo. No, tunnustellaan, miten homma lähtee sujumaan.
                        E39 530dAt 9/98
                        www.ilkansivu.net

                        Comment

                        • Mr_Horsepower
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 112
                          • Kouvola

                          #42
                          ei ongelmia..

                          itellä on orkkis e39:n style32 vanteilla 235/45/17 renkaat ja ei vetele...paitsi selkää selkänojaan... auto e39 530d -00

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1960
                            • Hki

                            #43
                            Originally posted by KATKU View Post
                            Kysytääs ny Hemiltä vielä, että kuinka tärkeää on tuo painojen laitto
                            autoon pyöriensuuntauksessa ja mitä sillä nyt varsinaisesti ajetaan takaa.
                            Käsittääkseni merkkihullot laittavat aina suuntauksessa yli 100 kg painoa autoon.
                            100kg?? huh

                            Kyllä renkailla on melkoinen merkitys. Ihan 16" renkaatkin ovat uraherkkiä, vaikka samalla alustalla ja samoilla kulmilla olevat kitkat olivat 99.97% tunteettomat urille. Eli ei se aina vaadi 17,18-19" pyöriä että urat alkaisivat tuntua tai sitä että alustassa olisi vikaa. Väittäisin että helpoin ratkaisu saada vetelemätön on pysyä kohtuullisessa rengaskoossa ja valita ns. vetelemätön rengas.

                            Kuten yllä on todettu niin rengasliikkeet eivät osaa säätää suurempia renkaiden vaatimia kulmia kohdalleen, jolloin vetelemistä esiintyy. Hemin kommenteista saa sen kuvan, että jos kerran ei ole ohjearvoja niin näillä suuremmilla vanteilla oikeiden arvojen hakeminen on jossain määrin hakuammuntaa trial&error tyylillä. Sitten jos on asiaan vihkiytynyt ammattilainen niin isommatkin pyörät saadaan urille tunteettomaksi. Kysymys on vain siitä, että mistä löytää todellisen AMMATTILAISEN?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Kiitos.

                              Olisit heti sanonut, että e39:sin pyöräkulmia säädätettäessä pitää niille kertoa rengaskoko. Minä kun luulin, että osaavat sen itse renkaan kyljestä lukea

                              Palataan asiaan kun pyöräkulmat taas säädetty.
                              Et ymmärtänyt vieläkään...vaikka ilmeisesti tässä nyt kuitenkin on pikemminkin kysymys halusta ymmärtää?.
                              No, eli kaikki "ammattimiehet" eivät joka paikassa ole niin "ammattimiehiä" että he tajuaisivat asettaa kulmat milloin mihinkin laitaan toleranssialuetta, jos sitä ei erikseen pyydetä. Jos/kun alla on yli 17" kokoluokan ja vähintään nelosella alkavalla profiilisuhteella olevat kumit, riittää kun sanoo että auraukset pois ja renkaat niin pystyyn kun ne toleranssien rajoissa saa....ei olla ainakaan kaukana totuudesta. 19" ja 20" kokoluokissa mennään jo sitten hieman toleranssialueen yli.
                              "Ammattimiehille" siis riittää kunhan Pentti Perusautoilian kulmat on toleranssialueen sisällä. Häntä ei todellakaan kiinnosta pikku vetely asiakkaan aitossa, eikä häntä todellakaan kiinnosta lähteä säätelemään mitään mistä ei erikseen ole annettu toimeksiantoa.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by Tojopa View Post
                                Millaiset arvot Hemi laittaisi/laitattaisi seuraavanlaiseen yhtälöön?
                                - e39 touring
                                - edessä 8" et20 vanteet 235/40-18 renkailla
                                - takana 9" et24 vanne 265/35-18 renkailla
                                - renkaat Kumho KU31
                                - maltillinen 40/20 madallus
                                Renkaat niin pystyyn kuin toleranssialue antaa myöden ja niin vähillä aurauksilla(edessä nolla), kuin tehtaan toleranssialue antaa myöden.
                                Nämä yhdistettynä noihin Kumhon KU31 kumeihin ja välyksettämään alustaan antaa e39:iin täysin uria tuntemattoman ajokäytöksen..... eikä tämä ole USKONASIA!

                                Comment

                                Working...
                                X