memebuy23buy

Maltillisempi rengaskoko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smack
    BTCF Member
    • May 2005
    • 320
    • Oulu

    #46
    Originally posted by Hemi View Post
    Renkaat niin pystyyn kuin toleranssialue antaa myöden ja niin vähillä aurauksilla(edessä nolla), kuin tehtaan toleranssialue antaa myöden.
    Nämä yhdistettynä noihin Kumhon KU31 kumeihin ja välyksettämään alustaan antaa e39:iin täysin uria tuntemattoman ajokäytöksen..... eikä tämä ole USKONASIA!
    Viitaten tuohon toiseen ketkuun jossa jauhamme E46:sta samaa asiaa, niin tuleeko tuosta mitään haittapuolia kun pistää aurauksen nollille, esim ei mene suoraan niin hyvin hyvällä tiellä tai talvella meinaa luikerrella?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by Smack View Post
      Viitaten tuohon toiseen ketkuun jossa jauhamme E46:sta samaa asiaa, niin tuleeko tuosta mitään haittapuolia kun pistää aurauksen nollille, esim ei mene suoraan niin hyvin hyvällä tiellä tai talvella meinaa luikerrella?
      Ei tietenkään. Auraus on juuri tuon renkaan ajossa myötäämisen kompensointia ja nyt kun alle pyöräytetään varsin jäykkä 18" tai 19" 30-profiilin "tiiliskivi", ei tätä kampensointia tarvita. 15":n pyörän aurausarvoilla tuollainen matala 19" rengas ei enään kulje kulutuspinnat menosuuntaan, vaan tosiaankin auraa koko ajan lisäten auton vierintävastusta, polttoaineen kulutusta ja tietenkin rengas kuluu nopeammin. Eli se että täälläkin lukee juttuja siitä kuinka jollain jokin rengas kuluu ja toisella ei, ikäänkuin taas kerran se olisi suoranaisesti renkaan merkin vika, johtuu usein juuri selkeästi liian suurista aurausarvoista matalilla ylikokopyörillä. Takapäässä toki aina tarvitaan jonkin verran aurausta(ja siksi myös takapää kuluu varsinkin takavetoautoissa nopeammin), mutta etupää menee jo näillä kokoluokilla nollilla.
      Talvella, talvinopeuksilla ja pienemmillä talvipyörillä ei tuota kompensointia muutenkaan juuri tarvita joten talvi menee kyllä ylikokorenkaiden kesäarvoillakin. Eli pitoa eikä sellaisia ajonopeuksia ei ole tarjolla jossa renkaan kulutuspinta kaarteissa "taittuisi alle"
      Last edited by Hemi; 18-04-2008, 13:08.

      Comment

      • Ide
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 74
        • Ii

        #48
        Nyt on etupäässä uudet iskarin yläpäät, reaktiotangot ja tukivarret. Olipas mukava hurautella koeajolenkki. Ei montuissa enää tunnu, että eturenkaat lähtevät omille teilleen ja kolinat on nyt loppu. Ennen piti yhteen rautatien ylitykseen ajaa max 50km/h, olisi muuten hampaanpaikat irronneet. Nyt menin siitä yli 80km/h, eikä tuntunut missään.

        Eikä enää ratti vipattanut ollenkaan ja muutenkin eteneminen oli sitä, mitä se oli joskus silloin, kun auton ostin. Alla oli 225/55-16 talvi-Hakkikset. Pitää odotella keskiviikkoon ja kulmien säätöön, ennen kuin laitan kesärengastuksen alle (235/40-18 Michelin Pilot Sport). Autossa on ainakin toistaiseksi vielä vakioalusta. Lieneekähän tuohonkin yhdistelmään parasta laittaa camberit ja auraukset minimiin?
        E39 530dAt 9/98
        www.ilkansivu.net

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          #49
          Originally posted by Hemi View Post
          Renkaat niin pystyyn kuin toleranssialue antaa myöden ja niin vähillä aurauksilla(edessä nolla), kuin tehtaan toleranssialue antaa myöden.
          Nämä yhdistettynä noihin Kumhon KU31 kumeihin ja välyksettämään alustaan antaa e39:iin täysin uria tuntemattoman ajokäytöksen..... eikä tämä ole USKONASIA!
          Jos saa kysyä, kun kesäksi olisi tulossa jossain vaiheessa 19" 225/35 renkaat ympäriinsä ja auto olisi 318i e46 vakio alustalla, käykö tehtaan arvot? Ehkä myöhemmin olisi tulossa madallusta 35-45mm eteen ja 20-30mm taakse. Kun ajattelin säädättää kulmat sitten tietysti samalla.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #50
            Originally posted by Driver22 View Post
            Jos saa kysyä, kun kesäksi olisi tulossa jossain vaiheessa 19" 225/35 renkaat ympäriinsä ja auto olisi 318i e46 vakio alustalla, käykö tehtaan arvot? Ehkä myöhemmin olisi tulossa madallusta 35-45mm eteen ja 20-30mm taakse. Kun ajattelin säädättää kulmat sitten tietysti samalla.
            Itse käytän 19" kokoluokalla hieman jo pystympiä arvoja ja varsinkin etupäässä kuin toleranssialueen minimi. Takapäässä riittää e46:ssa tehtaan toleranssialueen alaraja sekä aurausten minimit.

            Comment

            • Ide
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 74
              • Ii

              #51
              Nyt on pari päivää ajeltu 18" rengastuksella. Ei se paketti nyt aivan vetelemätön ole, muttei niin kauheakaan. Tai sitten en ymmärrä hyvän päälle. Itse asiassa ero talvirengastukseen on pieni ja yhä uskaltaa yhdellä kädellä ajella.

              Kävin säädättämässä kulmat Iisalmen Vianorilla. Eipä kaikkia arvoja saanut menemään vihreälle. Vasen puoli oli ongelmana:

              Taka-akseli:
              Camber vasen -2°21'
              Camber oikea -1°44'
              Camber-kulmien ero -0°37'
              Erillisauraus vasen +0°11'
              Erillisauraus oikea +0°10'
              Yhteisauraus +0°21'
              Setback (siirtymä) -0°01'

              Etuakseli:
              Caster-kulma 10° vasen +3°00'
              Caster-kulma 10° oikea +6°55'
              Camber vasen -0°18'
              Camber oikea +0°10'
              Camber-kulmien ero -0°27
              Erillisauraus vasen +0°03'
              Erillisauraus oikea +0°03'
              Yhteisauraus +0°06'
              Setback (siirtymä) -0°05'

              Takaa vasemmalta loppui säätövara, eikä rengasta saanut tuon pystynpään. Säätäjä kysyi, että onkoa autoa kolaroitu. Vasen etu-caster on sen verran pielessä, että menee reilusti toleranssin ohi. Olisiko jokin routapattiin ajaminen voinut vinksauttaa kulmia noin paljon, vai vaatiiko se isompaa möykkyä?

              Edessä on siis aivan uudet tukivarret ja reaktiotangot heloineen. Takapäässä kaikki on luultavasti alkuperäistä (ajettu 223 tkm) ja ainakin apurungon puslat olisi uusittava tämän kesän aikana. Voisiko takapään muissa nivelissä ja heloissa mahdollisesti olevat välykset estää camberin säätämisen kohdalleen? Takapää on montuissa melkeimpä äänetön, eikä terävätkään montut saa aikaan mitään ihmettelemisen aihetta. Milläs tuon etupään casterin saisi vaivattomimmin kohdilleen?
              E39 530dAt 9/98
              www.ilkansivu.net

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Etupään camberit todella hyvät ja takapäänkin kohtuulliset vaikka tuo vasen onkin hieman liikaa "linkussa", joten uudet misukat 18" kokoisinakin saa menemään ainakin välttävästi. Etupään castereissa on kuitenkin AIVAN liikaa heittoa jotta siitä voitaisiin mitenkään selvitä pelkällä säätötyöllä.
                Eli sitä on nyt niin paljon, että jotain pitää olla rikki/pois mitoiltaan.
                Tämä ei välttämättä tunnu urissa suoraan ajettaessa silloin kun kumit on uudet/uudehkot, mutta ihme on mikäli puoltaminen ei jossain vaiheessa ala.
                Junamaista ajokäytöstä ei tosiaan tuolla caster erolla saa millään.

                Comment

                • tumppi$
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 457
                  • Päijät-Häme

                  #53
                  .................................................. ............................
                  Last edited by tumppi$; 11-04-2011, 15:25.

                  Comment

                  • tumppi$
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2007
                    • 457
                    • Päijät-Häme

                    #54
                    .................................................. ....................................
                    Last edited by tumppi$; 11-04-2011, 15:25.

                    Comment

                    Working...
                    X