Originally posted by Hemi
View Post
Maltillisempi rengaskoko
Collapse
X
-
Originally posted by Smack View PostViitaten tuohon toiseen ketkuun jossa jauhamme E46:sta samaa asiaa, niin tuleeko tuosta mitään haittapuolia kun pistää aurauksen nollille, esim ei mene suoraan niin hyvin hyvällä tiellä tai talvella meinaa luikerrella?
Talvella, talvinopeuksilla ja pienemmillä talvipyörillä ei tuota kompensointia muutenkaan juuri tarvita joten talvi menee kyllä ylikokorenkaiden kesäarvoillakin. Eli pitoa eikä sellaisia ajonopeuksia ei ole tarjolla jossa renkaan kulutuspinta kaarteissa "taittuisi alle"Last edited by Hemi; 18-04-2008, 13:08.
Comment
-
-
Nyt on etupäässä uudet iskarin yläpäät, reaktiotangot ja tukivarret. Olipas mukava hurautella koeajolenkki. Ei montuissa enää tunnu, että eturenkaat lähtevät omille teilleen ja kolinat on nyt loppu. Ennen piti yhteen rautatien ylitykseen ajaa max 50km/h, olisi muuten hampaanpaikat irronneet. Nyt menin siitä yli 80km/h, eikä tuntunut missään.
Eikä enää ratti vipattanut ollenkaan ja muutenkin eteneminen oli sitä, mitä se oli joskus silloin, kun auton ostin. Alla oli 225/55-16 talvi-Hakkikset. Pitää odotella keskiviikkoon ja kulmien säätöön, ennen kuin laitan kesärengastuksen alle (235/40-18 Michelin Pilot Sport). Autossa on ainakin toistaiseksi vielä vakioalusta. Lieneekähän tuohonkin yhdistelmään parasta laittaa camberit ja auraukset minimiin?E39 530dAt 9/98
www.ilkansivu.net
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostRenkaat niin pystyyn kuin toleranssialue antaa myöden ja niin vähillä aurauksilla(edessä nolla), kuin tehtaan toleranssialue antaa myöden.
Nämä yhdistettynä noihin Kumhon KU31 kumeihin ja välyksettämään alustaan antaa e39:iin täysin uria tuntemattoman ajokäytöksen..... eikä tämä ole USKONASIA!F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostJos saa kysyä, kun kesäksi olisi tulossa jossain vaiheessa 19" 225/35 renkaat ympäriinsä ja auto olisi 318i e46 vakio alustalla, käykö tehtaan arvot? Ehkä myöhemmin olisi tulossa madallusta 35-45mm eteen ja 20-30mm taakse. Kun ajattelin säädättää kulmat sitten tietysti samalla.
Comment
-
-
Nyt on pari päivää ajeltu 18" rengastuksella. Ei se paketti nyt aivan vetelemätön ole, muttei niin kauheakaan. Tai sitten en ymmärrä hyvän päälle.Itse asiassa ero talvirengastukseen on pieni ja yhä uskaltaa yhdellä kädellä ajella.
Kävin säädättämässä kulmat Iisalmen Vianorilla. Eipä kaikkia arvoja saanut menemään vihreälle. Vasen puoli oli ongelmana:
Taka-akseli:
Camber vasen -2°21'
Camber oikea -1°44'
Camber-kulmien ero -0°37'
Erillisauraus vasen +0°11'
Erillisauraus oikea +0°10'
Yhteisauraus +0°21'
Setback (siirtymä) -0°01'
Etuakseli:
Caster-kulma 10° vasen +3°00'
Caster-kulma 10° oikea +6°55'
Camber vasen -0°18'
Camber oikea +0°10'
Camber-kulmien ero -0°27
Erillisauraus vasen +0°03'
Erillisauraus oikea +0°03'
Yhteisauraus +0°06'
Setback (siirtymä) -0°05'
Takaa vasemmalta loppui säätövara, eikä rengasta saanut tuon pystynpään. Säätäjä kysyi, että onkoa autoa kolaroitu. Vasen etu-caster on sen verran pielessä, että menee reilusti toleranssin ohi. Olisiko jokin routapattiin ajaminen voinut vinksauttaa kulmia noin paljon, vai vaatiiko se isompaa möykkyä?
Edessä on siis aivan uudet tukivarret ja reaktiotangot heloineen. Takapäässä kaikki on luultavasti alkuperäistä (ajettu 223 tkm) ja ainakin apurungon puslat olisi uusittava tämän kesän aikana. Voisiko takapään muissa nivelissä ja heloissa mahdollisesti olevat välykset estää camberin säätämisen kohdalleen? Takapää on montuissa melkeimpä äänetön, eikä terävätkään montut saa aikaan mitään ihmettelemisen aihetta. Milläs tuon etupään casterin saisi vaivattomimmin kohdilleen?E39 530dAt 9/98
www.ilkansivu.net
Comment
-
-
Etupään camberit todella hyvät ja takapäänkin kohtuulliset vaikka tuo vasen onkin hieman liikaa "linkussa", joten uudet misukat 18" kokoisinakin saa menemään ainakin välttävästi. Etupään castereissa on kuitenkin AIVAN liikaa heittoa jotta siitä voitaisiin mitenkään selvitä pelkällä säätötyöllä.
Eli sitä on nyt niin paljon, että jotain pitää olla rikki/pois mitoiltaan.
Tämä ei välttämättä tunnu urissa suoraan ajettaessa silloin kun kumit on uudet/uudehkot, mutta ihme on mikäli puoltaminen ei jossain vaiheessa ala.
Junamaista ajokäytöstä ei tosiaan tuolla caster erolla saa millään.
Comment
-
Comment