Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengaskoko & ulkonäkö & ajettavuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Rengaskoko & ulkonäkö & ajettavuus

    Kun siirrytään vakio 15-16 tuumaisista 17-19", niin mitä tapahtuu ajettavuuden suhteen? Varmaankin radalla ja satunnaisissa reippaamsassa ajossa ajettavuus paranee, mutta kuinka paljon joutuu muuten kärsimään. Ja rajataan keskustelu koskemaan suomen olosuhteita, ku täällä sitä kuitenkin useimmiten ajellaan.

    Kuinka suuri ero on täristämisen, pintakovuuden, äänen suhteen 17" tai 18" renkailla verrattuna 16". E39 M-alustalla ja 16" palloilla ilmoittelee jo riittävästi epätasaisuuksista (vrt vakio-alustalla), niin millainenkohan on ajaa 18"?
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    #2
    No... jos 16" tuntuu jo "epämukavalta" niin älä yli 17" hommaa. 17" on vielä mukavuusrengas, mutta 18 ja 19 ei sitten enää ole. Riippuu toki alustasta. Omassa E34:ssä (H&R / Bilstein) 17" kitkat on todella paljon mukavammat kuin 19" kesärenkaat.

    Niin, ja 16-17" pallot antaa anteeksi alustan kuluneisuutta, mutta 18 ja 19" ei enää.
    Last edited by jsa014; 02-06-2008, 20:59.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3822
      • California

      #3
      18" vanteilla, olettaen niiden olevan huomattavasti pienempi profiililtaan, vastaavat ohjauspyörän liikkeisiin huomattavasti nopeammin ja tarkemmin. Tarvitaanko taas mikroautomaista tarkkuutta, onkin käyttäjäkohtaisempaa.

      Rengasmelu nousee selkeästi, rengas hakee uria herkästi ja tien epätasaisuudet välittyvät tehokkaammin ajamiseen.

      Jos on kovin mukavuudenhaluinen, en suosittele vaihtamaan. Ero on kuitenkin selkeä. Toinen on urheilullinen ja toinen mukava.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7425
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Vanquish View Post
        Kuinka suuri ero on täristämisen, pintakovuuden, äänen suhteen 17" tai 18" renkailla verrattuna 16". E39 M-alustalla ja 16" palloilla ilmoittelee jo riittävästi epätasaisuuksista (vrt vakio-alustalla), niin millainenkohan on ajaa 18"?
        Kaikkihan on suhteellista ja nämä perstuntumajutut aina muutenkin mutu-osastoa, mutta itse en ole koskaan kokenut että E39 vakiokokoisella 17" rengastuksella joutuisin kärsimään liiallisesta epämukavuudesta, vaikka onkin M-alusta ja täällä Oulussakin riittää noita noppakivikatuja keskustassa muiden kuoppien, töyssyjen ja saumojen ohessa.

        Minusta renkaiden ja jousituksen jäykkyyden tulisi olla jossain sopivassa suhteessa toisiinsa, joten löysä alusta + matalat renkaat on ikävä kuten myös tiukka alusta ja löysät renkaat.

        Melunkaan suhteen en usko merkittävää ongelmaa olevan, ainakaan jos valitsee hiljaiset renkaat. Nankageilla ei tarvinnut viimekesän kokemusten mukaan kärsiä melusta ja rungotkin olivat mukavan pehmeät, tosin rata-ajoon ja muuhun nopeaan mutka-ajoon liiankin lötköt tuossa 17" koossa. Nyt edessä olevat Hankook S1 Evo:t on vähän jämäkämmät, mutta ei silti meluisemmat. Taaksekin olisi tarkoitus saada erilaista rengasta loppukesäksi.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 02-06-2008, 21:04.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • |foder|
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 7078
          • Forssa

          #5
          Kaverilla on E36 318is:ssä 8/18"- vanteet alla ja omasta mielestä aika kamalat ajaa. Vetelee välillä erittäin voimakkaasti sekä rengas melu on melko kova kun kumien profiili on 35. Plussana että pysyy kyllä hyvin tiellä, tullut itse kokeiltua vähän rajoja... Ja siis alustana ihan vakio...
          Nyt:
          E82 135i -11

          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

          Comment

          • -kiki-
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1160
            • Hämeenkyrö

            #6
            Itselle ei meinaa edes kelvata normi rengastus vaan mieli tekisin vieläkin pehmeempiä alle, eli tällä hetkellä on 15" niin nykyisessöä kuin ex bmw:ssä. Ei tulisi enää mieleenkään laittaa isoja aluja alle, kait sitä tulee vanhaksi ! Tampereen seudulla tulee ajeltua ja mielestäni täällä jo kaipaa maastoautoa.
            F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15249
              • Ajamisen Iloa

              #7
              Yksi asia mikä yleensä jätetään täysin huomiotta tässä, on auton vääntöjäykkyys.

              Mitä jäykempi itse auto on, sitä matalemmalla kumilla voidaan mennä siedettävällä mukavuudella kunhan iskunvaimennus ja jousitus ei ole äärikovat.
              Kun auto on ns. letku, niin silloin tarvitaan löysää kumia ja löysää alustaa joka vaimentaa värähtelyt, koska ne siirtyvät helpommin vetelämmässä korissa.
              Samoin puslien yms kaikkien alustan osien tulee olla kunnossa kun haetaan matalampaa kumia alle.

              Esimerkiksi Z3 Coupe menee yllättävän mukavasti madalletulla alustalla ja 18" 40 ja 35 sarjan kumeilla, koska auto on erittäin vääntöjäykkä.
              Epäilisin että paljon enemmän ratinoita ja muita kuuluu esim Z3 roadsterissa jonka korin vääntöjäykkyys on vain 40% coupemalliseen verrattuna.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • Zippaaja
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2007
                • 1140
                • Pieksämäki

                #8
                alusta kunnossa, auto kunnossa 17'' on paras vielä mukavuudessa
                mutta tämäkin nyt riippuu niin monesta asiasta. Kuten tässä on todettukkin. Itse, kun vertaillut 17'' ja 16'' välillä vanteissa. Niin olen tullut siihen tulokseen, että talvella 16'', kesällä 17''/18'' ja mielestäni on aina mukava ohjattavuus kelilllä kun kelillä. 19''/20'' laittaisin sitten vain pelkästään täydelliseen harrastuskiesiin millä ajoja olisi huomattavasti vähemmän.
                Kovvoo hommoo

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4646
                  • Tuusula

                  #9
                  Itsellä e30 cabriossa vaihtui 15" => 17" enkä todellakaan vaihtaisi takaisin. Auto ei vetele eikä ole mitenkään levoton, vaan menee juuri sinne minne pitää. Rengasprofiilina 35, alusta "tarpeeksi jäykkä". Mukulakiviteillä tuolla ei ole mitenkään mukava ajaa, eikä mökille pääse. Valintojen maailma..

                  Kaverille haettiin E39 saksasta, M-sport alusta, orkkis 17" vanteet 40 tai 45 profiililla. Meno oli _todella_ mukavaa, ei minkäänmoista vetelyä tai levottomuutta tuolla 2000km matkalla ollut havaittavissa.

                  15" tai 16" korkeaprofiilirenkaat ovat mukulakivillä yms huonolla alustalla toki paremmat mutta taas maantieajossa / vast. on matala profiili yhdistettynä hyvään alustaan ainakin omasta mielestäni ehdoton
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • marquz
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2007
                    • 55
                    • Tampere

                    #10
                    On kyllä täysin autosta kiinni miten vaikuttaa. Ennen oli E36 318 is, jossa joka kulmassa 17" 225/45 ja oli jonkin verran uraherkkä. Nyt E65 ja just vaihdoin 18" vanteet 20" eikä oikeestaan mitään vaikutusta.. Ja renkaatkin leveni takana huomattavasti..

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      #11
                      Originally posted by marquz View Post
                      On kyllä täysin autosta kiinni miten vaikuttaa. Ennen oli E36 318 is, jossa joka kulmassa 17" 225/45 ja oli jonkin verran uraherkkä. Nyt E65 ja just vaihdoin 18" vanteet 20" eikä oikeestaan mitään vaikutusta.. Ja renkaatkin leveni takana huomattavasti..
                      Mites kävi mukavuuden (ääni, pintakovuus, ratin kääntämisen jäykkyys jne) kanssa? Tuleeko ajosta kaivonkansien kiertelyä? Onhan näillä puolensa mutta mitäpä ei uhrais ulkonäön takia..

                      Comment

                      • marquz
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2007
                        • 55
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Vanquish View Post
                        Mites kävi mukavuuden (ääni, pintakovuus, ratin kääntämisen jäykkyys jne) kanssa? Tuleeko ajosta kaivonkansien kiertelyä? Onhan näillä puolensa mutta mitäpä ei uhrais ulkonäön takia..
                        Ääni ei muuttunu mihinkään, yhtä hiljaset ku edellisetkin. Ajo-ominaisuudet säilyi myöskin yhtä hyvänä, ei muuttunu jäykkyys eikä mikään muukaan vaikka sitä itsekin vähän pelkäsinkin ennakkoon. Rengasliikkeessä sanoivat heti ettei vaikuta, koska olivat laittaneet ennenkin kyseisen laiseen autoon yhtä isot vanteet. Kaivojen kansia en kiertele sen enempää, hidastetöyssyihin tulee ehkä mentyä vähän hiljaisemmalla vauhdilla nykyään.

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          #13
                          Ennen oli E30 316 ilman tehostajaa.
                          Aikasemmat renkaat oli 195/50/15 ja uudet oli 225/45/16 ja huomattavasti leveämmällä vanteella.
                          Alusta molemmilla rengas/vanne yhdistelmillä sama.

                          Muuttui aika rankasti ajo ominaisuudet osittain huonoon suuntaan(vetelee enempi ku on leveämmällä vanne,hiekkatiellä ei minkäänsortin pitoa verrattuna 15",parkkipaikat oli aina hirveetä vääntöä).
                          Kyl ainakin E30:iin vakioalustalla 195/205 15" on mukavempi ajaa.

                          Tietty rankalla madalluksella leveät pyörät takana pienellä ET:llä on niin /---\ että pito katoaa suurimmalta osalta rengasta.

                          Farkussa nyt samat vanteet/renkaat kun tossa 316:ssa niin erittäin mukava körrytellä menemään kun on tehostaja niin ei tarvi voimaa niin paljon parkkiksilla

                          Ennemmin ajaisi tommosella 205/50/15 setillä mut tyyli ennenkaikkea
                          Eikä noikaan nyt niin pahat ole ajella kummiskaan että raaskis luopua

                          Jos laittaa isommat pyörät niin puslissa olevat väljät/alustan viat huomaa kyllä heti.

                          Ainiin ja samalla tavalla ajan ku ennenkin.. taskuparkkia/kivetyksen reunoja huolellisemmin väistellen
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • sasha325
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 153
                            • keski-suomi

                            #14
                            Originally posted by Vanquish View Post
                            Kun siirrytään vakio 15-16 tuumaisista 17-19", niin mitä tapahtuu ajettavuuden suhteen? Varmaankin radalla ja satunnaisissa reippaamsassa ajossa ajettavuus paranee, mutta kuinka paljon joutuu muuten kärsimään. Ja rajataan keskustelu koskemaan suomen olosuhteita, ku täällä sitä kuitenkin useimmiten ajellaan.

                            Kuinka suuri ero on täristämisen, pintakovuuden, äänen suhteen 17" tai 18" renkailla verrattuna 16". E39 M-alustalla ja 16" palloilla ilmoittelee jo riittävästi epätasaisuuksista (vrt vakio-alustalla), niin millainenkohan on ajaa 18"?
                            mulla omassa e39ssä 235/40-18 kesällä ja ei vetele tahi rymistele sen enempää
                            kuin talvipyörillä jotka 16 tuumaset.
                            itse ainakin pidän että 18 on aika hyvä kompromissi e39iin ulkonäkö ja mukavuus otettaessa huomioon.
                            Käyttis E61 525da -06
                            ex e39 530 da Touring -01
                            ex e36 325 -92
                            ex e39 530 da -99
                            ex e30 316 ja 325

                            yms muut merkit

                            Comment

                            • Make H.
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1278
                              • Kokkola

                              #15
                              Omassa e30 325 -88 ohjaustehostimella talvirenkaat 175/65/14 ja kesärenkaat 215/35/18 ja onhan tuo ero noilla kahdella rengassarjalla jo huomattavissa. Talvirenkaat ei vetele vaan menee suoraan uraisellakin tiellä vaikka päästää ratista irti. Kyyti mukavaa, ei ota asfaltin saumoihin niin pahasti. Miinuksena ajotuntuma ei niin hyvä ja antaa mutkissa periksi, ei mikään mikroautomaisen tarkka ajo.

                              Kesärenkailla tulee kyllä kaikki terävät reunat kierrettyä. Vetelee enemmän uraisella tiellä ja soratiellä. Todella tarkka ja urheilullisen mikroautomainen ajotuntuma. Tien pinnan tosiaan tuntee . Radalla hyvät, ei mitkään parhaat mukulakivillä tai soratiellä, mutta en silti vaihtaisi pienempään vannekokoon/korkeampaan profiiliin.

                              Alustana KW -60mm alustasarja.

                              BTW. kokeilin kerran ajaa kuluneilla eturenkailla kokoa 215/35/18 ja takana 195/75/15 uraisella asfalttitiellä. Oli muuten todella karmeeta ja oikeasti vaarallisen tuntuista menoa. Sileät leveät eturenkaat hakivat uria ja takapää jousti sivusuunnassa renkaista niiden korkean profiilin johdosta kun alusta ei anna periksi ja koko auto tuntu luikertelevan koko ajan. Suoralla ei uskaltanau yli 140-150km/h ajaa ja mutkatiellä tuntu jo +100km/h mutkiin ajaessa että perä lähtee just alta. Ei mikään suositeltava kokemus .

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎