Announcement

Collapse
No announcement yet.

jousien katkaisu??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 4947
    • Forssa

    jousien katkaisu??

    Eli onko järkevää lähteä hakemaan sitä viimeistä tasoa autolle katkaisemalla jousia. Meneekö jousi siinä ihan "pilalle"? Minulla on e34 520i ja edessä h&r -35 jouset ja takana vahvistetut vakiojouset. Auto on tasapainoinen ja mitat navasta kaareen samat. Haluaisin vain päästä piirun verran lähemmäs maata vielä molemmista päistä ja mietin että kannattaako sitä tehdä katkaisemalla alla olevia jousia vai suosiolla hankkia hieman enemmän madaltavat.
    Auto on liikkumaväline.
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8216
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    muuttuu ajo hitusen enemmän pintakovaksi ja jousen elinikä lyhenee suunnilleen samassa suhteessa kuin mitä katkaiset
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Noppe
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 535
      • Kuopio

      #3
      Itsekkin joskus katkaissut n. 1,5 kierrosta ja jousituksesta tuli varsinkin maantienopeuksissa hirveen pompottava. Ja tiputus on minimaalinen ajo-ominaisuuksien huonontumiseen nähden (riippuu tietysti jousista).

      Eli en suosittele...

      Comment

      • Jylppy--
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 476
        • MME/JKL

        #4
        Tää on taas näitä tein itse säätin satasen
        e30 318iS"UFE"
        e30 327 TIC "AVO"
        e30 325i "AVO"

        -MME connection-
        -Btcf absolutistit team-

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4947
          • Forssa

          #5
          Originally posted by Jylppy-- View Post
          Tää on taas näitä tein itse säätin satasen
          Ei muuten ole,sen takia kysyinkin. Ja toisaalta kyllä sitä aina mielellään ainakin minä säästän sen satasen jos mahdollista. Tässä tapauksessa sitä ei säästetä ja jousia ei katkaista Tosin en taidakaan madaltaa enää tuota kun tarkemmin tänään tuumailin ja katselin eli näillä mennään.

          Kiitos vastauksista kuitenkin
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • kovaluu1
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 299
            • seinäjoki

            #6
            yks vaihto ehto eteen olis ollu madaltavat jousilautaset. maksaa n.60e ja tippuu niillä n.10-20mm

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17406
              • Turku

              #7
              Itse orkkisjousia katkaisseena ja lämmitelleenä voin sanoa, ettei elinikä ainakaan Mersussa lyhentynyt! Vai mitä sanotte siitä, että ajoin niillä samoilla jousilla 8 vuotta?

              Pintakovuuskaan ei pidä paikkaansa. Katkaistut jouset olivat yhtä mukavan pehmeät kuin ennenkin, ainoa ongelma oli se, että renkaat (ylileveät) ottivat kiinni lokareihin, isoissa kuopissa. Ts. ne ovat paljon mukavammat kuin alustasarja, joka minulla esim. nyt on BMW:ssä!

              Ja tiedän, että em. toimenpide on laiton ja arvatenkin vastustavia mielipiteitä tulee tähän threadiin, mutta nämä ovat kokemuksiani ko. asiassa.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Noppe
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 535
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Laku View Post
                Pintakovuuskaan ei pidä paikkaansa. Katkaistut jouset olivat yhtä mukavan pehmeät kuin ennenkin,
                Ei minullakaan pintakovuus muuttunut, ainoastaan jousen joustovara loppui liian aikaisin josta tuo pomputtaminen johtui.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17406
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Noppe View Post
                  Ei minullakaan pintakovuus muuttunut, ainoastaan jousen joustovara loppui liian aikaisin josta tuo pomputtaminen johtui.
                  Mulla ei ollut tuota ongelmaa . Ja monista autoista katkottu aikanaan !
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • 69ville
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 375
                    • kiiminki-casa-neidari

                    #10
                    Originally posted by Noppe View Post
                    Ei minullakaan pintakovuus muuttunut, ainoastaan jousen joustovara loppui liian aikaisin josta tuo pomputtaminen johtui.
                    oliko normi iskarit vielä alla? normi iskari tuskin toimii oikeen ku jousesta on "puolet" pois....

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17406
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by 69ville View Post
                      oliko normi iskarit vielä alla? normi iskari tuskin toimii oikeen ku jousesta on "puolet" pois....
                      Ei sieltä mitään "puolet" ole pois. ½-1 kierrosta yleensä otetaan ja loppu lämmitetään, jos halutaan "hienosäätää".
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • biglimited
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 1519
                        • Turku

                        #12
                        Juuri näin toimittiin useissa mersuissa 90-luvulla (w116, w123, w126, w201)
                        Taitaa olla niin että näiden jouset oli vielä rautaa verrattuna uudempien vietereihin.. ts toimivat tällä toimenpiteellä silti moitteetta jos renkaat vaan mahtuivat
                        Nim. kymmeniä tuhansia kilometrejä myös katkotuilla ajanut

                        Käsittääkseni esim e34 jousi on lopusta hieman ohuempi joten ei taida mahtua kuppiin jos katkotaan..?
                        Deutchland uber alles!

                        Comment

                        • Noppe
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 535
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by 69ville View Post
                          oliko normi iskarit vielä alla? normi iskari tuskin toimii oikeen ku jousesta on "puolet" pois....
                          Muistaakseni jotkut "sport" iskarit, ja ei tosiaan ollut kuin se puoltoista kierrosta pois.

                          Comment

                          • Masinol
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 988
                            • "Turku"

                            #14
                            Originally posted by biglimited View Post
                            Juuri näin toimittiin useissa mersuissa 90-luvulla (w116, w123, w126, w201)
                            Taitaa olla niin että näiden jouset oli vielä rautaa verrattuna uudempien vietereihin.. ts toimivat tällä toimenpiteellä silti moitteetta jos renkaat vaan mahtuivat
                            Nim. kymmeniä tuhansia kilometrejä myös katkotuilla ajanut

                            Käsittääkseni esim e34 jousi on lopusta hieman ohuempi joten ei taida mahtua kuppiin jos katkotaan..?


                            Juuri näin... ainaki jos edestä katkoo niin ei sovi se jousi enää sinne kuppiin.
                            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Masinol View Post
                              Juuri näin... ainaki jos edestä katkoo niin ei sovi se jousi enää sinne kuppiin.
                              Jahas, vieläkö puhutaan e34 mallista? Kummasti vaan sopii... en näe mitä tällä kirjoituksella haetaan.
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎