Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paraneeko kitkat vai kärsinkö talven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    Paraneeko kitkat vai kärsinkö talven

    Eli ostin tossa ihan tuliterät bridgestone blizzakit 205/65/15. Tuntu aluks kun korostetun rauhallisesti ajelin niitä sisään ihan hyviltä. Mutta voi hitto mitkä fillarit kun vähän rupeaa ajamaan. Vedin tuossa ohi parista autosta maantiellä niin luistonesto vilkutti lähes koko ohituksen ajan kuivalla asvaltilla 100kmh vauhdissa! Lisäksi ohjaustarkkuus on tyyliin käännä ratia, viive, etupää kääntyy ja sitten perä. Aivan käsittämätön letku ajaa! Ei jumalauta

    No, rengassetä sanoi että kun hetken odottelee että ne paranee. Paraneeko oikeasti? Toki nyt on vielä lämmin keli jne sekin vaikuttanee kumiin hieman. Jos ei tuosta parane, niin oli kyllä viimeiset vihannesleikkurit mun auton alla

    ps. Jos (kun) joku ihmettelee miksi jo nyt laitoin kitkat niin syy on että kesärenkaat oli jo turhan kuluneet + nyt sai halvemmalla. Ajattelin että olisi syksyn sateissa turvallisempi ajella 9mm uralla kuin leveillä vajaauraisilla. Ei taida olla näin Kesärenkaita en raaskinut ostaa kun auto ei pakost ensi kesänä enää ole itellä.
    Last edited by Alfredson; 19-09-2008, 23:44. Reason: topic
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Alfredson View Post
    Eli ostin tossa ihan tuliterät bridgestone blizzakit 205/65/15. Tuntu aluks kun korostetun rauhallisesti ajelin niitä sisään ihan hyviltä. Mutta voi hitto mitkä fillarit kun vähän rupeaa ajamaan. Vedin tuossa ohi parista autosta maantiellä niin luistonesto vilkutti lähes koko ohituksen ajan kuivalla asvaltilla 100kmh vauhdissa! Lisäksi ohjaustarkkuus on tyyliin käännä ratia, viive, etupää kääntyy ja sitten perä. Aivan käsittämätön letku ajaa! Ei jumalauta

    No, rengassetä sanoi että kun hetken odottelee että ne paranee. Paraneeko oikeasti? Toki nyt on vielä lämmin keli jne sekin vaikuttanee kumiin hieman. Jos ei tuosta parane, niin oli kyllä viimeiset vihannesleikkurit mun auton alla

    ps. Jos (kun) joku ihmettelee miksi jo nyt laitoin kitkat niin syy on että kesärenkaat oli jo turhan kuluneet + nyt sai halvemmalla. Ajattelin että olisi syksyn sateissa turvallisempi ajella 9mm uralla kuin leveillä vajaauraisilla. Ei taida olla näin Kesärenkaita en raaskinut ostaa kun auto ei pakost ensi kesänä enää ole itellä.
    Voin ihan aikuisten oikeasti LUVATA että eivät tosiaan juurikaan parane, ennen kuin pinnasta on jäljellä 3-4mm ja säilytyskesiä 3-4.
    Toki tuohon 15": kitkan nuljumiseen ja huojumiseen muuten hieman ajamalla tottuu, mutta niin kauan kun siinä on vähänkään pito-ominaisuuksia jäljellä, ei se siitä miksikään muutu. Hengenvaarallinen tuote ohituksissa, joten oma "talvirajoitin" on syytä pitää 80kmh:ssä.

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Voin ihan aikuisten oikeasti LUVATA että eivät tosiaan juurikaan parane, ennen kuin pinnasta on jäljellä 3-4mm ja säilytyskesiä 3-4.
      Toki tuohon 15": kitkan nuljumiseen ja huojumiseen muuten hieman ajamalla tottuu, mutta niin kauan kun siinä on vähänkään pito-ominaisuuksia jäljellä, ei se siitä miksikään muutu. Hengenvaarallinen tuote ohituksissa, joten oma "talvirajoitin" on syytä pitää 80kmh:ssä.
      Jos muljuminen ei parane, niin toivottavasti edes tuo vetopito. Oikeasti aika järkyttävää esim motarinrampilla (eikä tarvitse edes täysiä laskea) huomata että auto nyittää vähän, katsoo kojelautaan niin eikösse ASC valo iloisesti vilkuta.

      No, jos jotain hyvää niin menee kyllä taatanan hiljaseen toi auto
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        #4
        Ensin kyselet, että mitkä on hyvä kitkat. Sen jälkeen päätät ominpäin ostaa blizzakit ja kohta ollaan valittamassa, että näähän on ihan hirveät

        Ei vaan itse kysymykseen. Ei ne siitä tosiaan mihinkään parane vaan se "paraneminen" tapahtuu lähinnä siellä korvien välissä, kun hyväksyy tosiasiat. Monilla kitkarenkailla on ollut ongelmia varsinkin näiden painavampien autojen kanssa, kun rengas lähtee huojumaan. Samoin luistonesto luulee pidon katoavan tuon huojumisen takia. Noilla ContiViking Contacteilla on ollut parhaiten onnistunut rengas tuossa mielessä ja itse pitokin on ollut vähintään samaa luokkaa, kuin muilla.

        Onhan se muutenkin yleisesti tunnistettava fakta, että kesärenkaita ja talvirenkaita on aika paha verrata ominaisuuksiltaan. Joten kun ne talvirenkaat syksyllä pyöräyttää alle, niin onhan se ajettavuus aina pettymys, mutta pakko siihen on tottua jos meinasi talvella pysyä tiellä.

        Comment

        • jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

          #5
          Mulla on VW:n pornstar pakettiraketissa noi renkaat, tosin C - versiona. Kehoittivat rengaspajalla nostaan paineita yli kaikkien suositusten jotta rengas jäykistyy. Niin tein, ei se asiaa kauheesti auta ehkä hivenen, mutta kun ajelet hetken niin mieli turtuu asiaan... Asiaa varmaan pahentaa vielä vanhemmiten e39:n rikkinäiset puslat ym alustan kamppeet, ootko ne tarikistanut perästä neetc.
          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            #6
            Blizzak Nordic 225/45R17 eikä pienintäkään pahaa sanottavaa. 286HP ja ei luistonestoa. Mainiot renkaat.
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              #7
              kuka voi edes hetken kuvitella että 65 profiilin halpisrengas on jäykällä rungolla tai muutenkaan jämäkkä ajaa koomista luettavaa.. ajanu edellisillä autoilla isoprofiilisilla renkailla..
              keväällä oli 205/65/16 pyörät alla ajaminen oli juuri tuommosta luistoestovalopalo ku lätkäs 100 kaasunpohjaan (kickdown) renkaat varmasti rullalla siinäkohtaa vaikka olikin vaan 280hv / 400nm tehot ja ohjattavuus oli puolensekunnin / sekunnin viiveen takana (vähänkin jyrkempi käännös) ja sillonki tuntu että ihan kohta taittuu pyörät alle ja ollaan solmussa jossain..
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • Alfredson
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 463
                • Uusimaa

                #8
                Eniten tässä naurattaa se, että edelliset kitkarenkaat oli 195/65/15 auton alla, ja merkki oli "erittäin löysärunkoiseksi" haukuttu Nokia. Näillä ohjaus oli kyllä huonompi (naurettavan kevyt esim) jne mutta autoa uskalsi ajaa IHAN eri tavalla, eikä luistonestot vilkkunut juuri sen enempää kuin kesäfillareilla.

                Ja niissäkin on eturenkaissa vielä sentään 6mm uraa. Onhan se toki eriasia kuin 9mm. Takarenkaat on roskiksessa

                EDIT: Paljonko muuten suosittelisitte tohon 205/65/15 kitkaan paineita? Kuitenkin ettei ne ole kuluneet päin honkia ekan talven jälkeen.
                Last edited by Alfredson; 20-09-2008, 10:58.
                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                Comment

                • Alfredson
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 463
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Exami View Post
                  kuka voi edes hetken kuvitella että 65 profiilin halpisrengas on jäykällä rungolla tai muutenkaan jämäkkä ajaa
                  Kuka voisi kuvitella että BMW:n suosittelema talvirengas koko tuntuu _VAARALLISELTA_ ajaa?
                  Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    No en nyt sanois suosittelema, sattuu vaan olemaan pienin mikä jarrujen puolesta mahtuu ja vierintäkehä on sama. Siitä on pitkä matka suositeltuun. 15" kitka on kyllä E39:n alla yksi maailman hirveimmistä ajettavista, mutta kai se menee samaan kategoriaan kuin vanhat jenkkilotkot kiikkualustoineen, pakko olla mukava jos on löysä vaikkei tiellä pysyisi.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • ruikki
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 585

                      #11
                      sanokoot muut mitä sanoo mutta kokemuksesta voin sanoa että mulla ainaki parani kitkarenkaat alun löysyydestä selvästi muutamien viikkojen ajon jälkeen.
                      ja en usko että se sun auto kärsii vetopidosta, lamellit vaan huojuu ja siksi vilkuttaa sutiestoa.
                      kitkat tosiaan on uutena vetelät ku kiihyttää kunnollaa nii auto vetkuaa sivulta sivulle ja tuntuu ettei tiellä pysy.
                      mutta itellä oli continentalit eikä ne tarvinnu mitää 3-4 kesän säilytyksiä löysyyden katoamiseksi ihan aikuisten oikeasti.
                      !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                      Comment

                      • Alfredson
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2007
                        • 463
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by ruikki View Post
                        sanokoot muut mitä sanoo mutta kokemuksesta voin sanoa että mulla ainaki parani kitkarenkaat alun löysyydestä selvästi muutamien viikkojen ajon jälkeen.
                        ja en usko että se sun auto kärsii vetopidosta, lamellit vaan huojuu ja siksi vilkuttaa sutiestoa.
                        kitkat tosiaan on uutena vetelät ku kiihyttää kunnollaa nii auto vetkuaa sivulta sivulle ja tuntuu ettei tiellä pysy.
                        mutta itellä oli continentalit eikä ne tarvinnu mitää 3-4 kesän säilytyksiä löysyyden katoamiseksi ihan aikuisten oikeasti.
                        Toivotaan. Raportoin kyllä tilannetta jos muistan. Aiankin että ilma tästä kylmenee = kumi varmaan reagoi siihenkin.

                        Tota lamellijuttua itsekin kelasin, muuten nielisin sen täysin mutta oikeasti pari kertaa ollut muutakuin vain valon vilkutusta eli ihan selvästi tuntunut että moottori ottanut tehoja rankalla kädellä pois.
                        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #13
                          Kyllä se siitä hiukan asettuu kun lamellit aukeaa/kuluu. Milli pois kumin pinnasta niin tulee kyllä vakaammaksi.

                          Mutta mitä voin kokemuksesta kertoa niin E39:n talviominaisuudet on parhaimillaan 235/45-17 koon kumeilla. Alle 17" koossa on juuri havaittavissa sitä velttoutta ohituksissa yms.
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • Alfredson
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2007
                            • 463
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Robi View Post
                            Kyllä se siitä hiukan asettuu kun lamellit aukeaa/kuluu. Milli pois kumin pinnasta niin tulee kyllä vakaammaksi.

                            Mutta mitä voin kokemuksesta kertoa niin E39:n talviominaisuudet on parhaimillaan 235/45-17 koon kumeilla. Alle 17" koossa on juuri havaittavissa sitä velttoutta ohituksissa yms.
                            Onko etenemiskykykin kohdallaan noilla kumeilla? Tosin varmaan joku 225/16 kitkat olis jo iha semiasialliset ajaa. Mut taidan pistää 15" tästä lähtien ku nää kulutettu loppuun niin boikottiin E39:ssä, sen lisäks et on tosi onnettoman näköiset ni ei kyl loista ajettavuudellakaan PAITSI melutaso on kyllä UBERHYVÄ nyt. 62.5db@80kmh niin ei tarvitse enää hävetä.
                            Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by ruikki View Post
                              sanokoot muut mitä sanoo mutta kokemuksesta voin sanoa että mulla ainaki parani kitkarenkaat alun löysyydestä selvästi muutamien viikkojen ajon jälkeen.
                              Minä taas väitän että tuosta efektistä suurin osa tulee korvien välistä.
                              Jos/kun ajat satunnaisesti jonkun muun auton alla olevaa 15" kitkarengasta silloin tällöin, voit selvästi havaita että nuljuaminen ei ole muuttunut juuri miksikään. Ok, toki se muuttuu hieman kun lamellit pyöristyvät+karhenevat, mutta verrattain pieni tuo muutos kuitenkin oikeasti on. Tosin onneksi tuo korvienvälikorjaus kyllä tapahtuu kun nuljuamiseen turtuu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎