Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tärinä jarrutettaessa... Mistä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • p3t3
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 86
    • Suomi

    Tärinä jarrutettaessa... Mistä?

    Eli ohjaus tärisee kun jarruttaa. Ja muutenkin pientä tärinää kun ajaa tasaista tietä. Kun jarruttaa, niin ei tarvitse kun vähän hakea tuntumaa jarrulta siten että jarru on vähän päällä niin johan ratti vatkaa.

    Ongelma tuli joskus kun vaihdettiin autoon uudet vanteet ja renkaat. En tiedä johtuuko tästä vai sattuiko alkamaan vaan muuten niihin aikoihin. Vanteet on uudet joten niistä se ei johdu että olisivat kierot.
    Jarrulevytkin vaikuttaisivat olevan suorat ja tuskin noin uudessa autossa ne vielä vaihtokunnossa olisivatkaan, vai?

    Auto on siis -06 ja kilometrejä 60tkm. Takalevyt on näköjään kuluneet vähän epätasaisesti (reunoissa ruostetta ja keskemmältä vain kulunut), mutta voiko tuo vaikuttaa ohjauksen täristykseen?
    Vai mistä tuo voisi johtua? On meinaan helvetin ärsyttävää tommonen tärinä.
  • A^A
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2168
    • Seinäjoki

    #2
    Olisko vanteiden keskireikä väärää kokoa? Tai sitten alustassa väljyyttä kuten mulla, isommilla vanteilla tärinää enemmän.
    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

    Comment

    • Kele
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 100
      • Espoo

      #3
      Mikähän auto on kyseessä?
      e90 318i 4d -06
      e36 320 4d -91 Diamantschwarz
      Ex. 2x e30 316

      Comment

      • IKa
        BTCF Member
        • Apr 2007
        • 877
        • Klaukkala

        #4
        Originally posted by p3t3 View Post
        Jarrulevytkin vaikuttaisivat olevan suorat ja tuskin noin uudessa autossa ne vielä vaihtokunnossa olisivatkaan, vai?
        Eiköhän siellä kumminkin ole heittoa jommassakummassa tai molemmissa etujarrulevyissä. Tässä asiassa ajetut kilometrit tai levyjen kuluneisuus ei merkkaa mitään. Sen sijaan heitto syntyy levyjen nopean lämpötilavaihtelun vaikutuksesta. Esim. kuumaksi jarrutettu levy saa lätäkköön ajettaessa vettä pinnalleen.

        Jos on myös pientä tärinää kun ajaa tasaista tietä, niin sitten myös renkaat tasapainotukseen ja samalla tarkistetaan pystyheitot. Jos ei tärinät asetu normaalilla tasapainotuksella, niin sitten kannattaisi teetää allatasapainotus.

        Ilkka
        G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

        Comment

        • seidltuning
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1941
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by p3t3 View Post
          Eli ohjaus tärisee kun jarruttaa. Ja muutenkin pientä tärinää kun ajaa tasaista tietä. Kun jarruttaa, niin ei tarvitse kun vähän hakea tuntumaa jarrulta siten että jarru on vähän päällä niin johan ratti vatkaa.

          Ongelma tuli joskus kun vaihdettiin autoon uudet vanteet ja renkaat. En tiedä johtuuko tästä vai sattuiko alkamaan vaan muuten niihin aikoihin. Vanteet on uudet joten niistä se ei johdu että olisivat kierot.
          Jarrulevytkin vaikuttaisivat olevan suorat ja tuskin noin uudessa autossa ne vielä vaihtokunnossa olisivatkaan, vai?

          Auto on siis -06 ja kilometrejä 60tkm. Takalevyt on näköjään kuluneet vähän epätasaisesti (reunoissa ruostetta ja keskemmältä vain kulunut), mutta voiko tuo vaikuttaa ohjauksen täristykseen?
          Vai mistä tuo voisi johtua? On meinaan helvetin ärsyttävää tommonen tärinä.
          usein jarrutettaessa oleva tärinä löytyy väljistä nivelistä....eli aloita niistä
          G30 530e Sedan
          E30 325i Cabriolet

          Comment

          • epeli
            Newbiemmer
            • Sep 2008
            • 2

            #6
            voi johtua esim jos vanteet ei ole tasapainotettu tai jarrulevyt vinot yms

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Unohda nyt kuitenkin vielä ne jarrulevyt ja keskity oleelliseen, eli etutuentojen välysten etsimiseen. Jarrulevyjä vaihtamalla saat toki ongelman hetkeksi poistumaan, mutta ongelma palaa heti kun uudet levyt ovat kiilloittuneet/lasittuneet.
              Aikuisten oikeasti nämä jarutärinät johtuu 95%:sti akselistotuentojen suurista välyksistä, vaikka 80%:ssa tapauksia niitä "korjataan" levyjä vaihtamalla.

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                #8
                Reaktiotankojen kumipuslat loppu.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by p3t3 View Post
                  Eli ohjaus tärisee kun jarruttaa. Ja muutenkin pientä tärinää kun ajaa tasaista tietä. Kun jarruttaa, niin ei tarvitse kun vähän hakea tuntumaa jarrulta siten että jarru on vähän päällä niin johan ratti vatkaa.

                  Ongelma tuli joskus kun vaihdettiin autoon uudet vanteet ja renkaat. En tiedä johtuuko tästä vai sattuiko alkamaan vaan muuten niihin aikoihin. Vanteet on uudet joten niistä se ei johdu että olisivat kierot.
                  Miksei voisi johtua vanteista? Voi uudetkin vanteet olla vialliset.

                  Kannattaa varmistaa tuo vanteiden mahdollinen vaikutus esim. niin, että vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään, ja testaa tärinät uudestaan.

                  Onko tarvikevanteet vaiko kyseisen auton omat vanteet?
                  Mikä koko/ET?
                  Last edited by Havis; 25-09-2008, 15:16.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • antsajtp
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 107
                    • Lahti

                    #10
                    Originally posted by p3t3 View Post
                    Eli ohjaus tärisee kun jarruttaa. Ja muutenkin pientä tärinää kun ajaa tasaista tietä. Kun jarruttaa, niin ei tarvitse kun vähän hakea tuntumaa jarrulta siten että jarru on vähän päällä niin johan ratti vatkaa.
                    Omassa E39:ssä on samanlaiset oireet; n.90km/h vauhdissa (ja ylöspäin) kun kevyesti jarruttaa, vatkaa ratti hulluna. Voimakkaampi jarrutus lopettaa oireet.
                    Mutta mielenkiintoista on se että oireet alkoivat vaihdettuani uudet jarrulevyt eteen ja kaikki jarrupalat...tavarat motonetistä. Navan kiinnityspinnat ja jarrujen liukutapit yms. putsasin karhunkielellä niin hyvin kun vain osasin...sekä vielä tietysti etujarrumäntien herkistely, painamalla sisään ja ulos pari kertaa.
                    Tarkastelin nopeasti oikeanpuoleista etulevyä (jota kieroksi epäilin) heittokellolla, ja siinä oli 0,04mm heitto. Käsittääkseni tuommoinen heitto on vielä aika pieni?! Saman puolen takalevyssä (kesällä 2007 vaihdettu, n.45tkm ajettu) heittoa oli ehkä puolet tuosta, 0,01-0,02mm.
                    Pitänee tutkia jossain vaiheessa kaikista levyistä heitot ja raportoida tänne, jos jotakin saman ongelman kanssa painivaa kiinnostaa.
                    Myynnissä E39/E36-osia
                    ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                    Comment

                    • Simpel
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 405

                      #11
                      Originally posted by antsajtp View Post
                      Omassa E39:ssä on samanlaiset oireet; n.90km/h vauhdissa (ja ylöspäin) kun kevyesti jarruttaa, vatkaa ratti hulluna. Voimakkaampi jarrutus lopettaa oireet.
                      Mutta mielenkiintoista on se että oireet alkoivat vaihdettuani uudet jarrulevyt eteen ja kaikki jarrupalat...tavarat motonetistä. Navan kiinnityspinnat ja jarrujen liukutapit yms. putsasin karhunkielellä niin hyvin kun vain osasin...sekä vielä tietysti etujarrumäntien herkistely, painamalla sisään ja ulos pari kertaa.
                      Tarkastelin nopeasti oikeanpuoleista etulevyä (jota kieroksi epäilin) heittokellolla, ja siinä oli 0,04mm heitto. Käsittääkseni tuommoinen heitto on vielä aika pieni?! Saman puolen takalevyssä (kesällä 2007 vaihdettu, n.45tkm ajettu) heittoa oli ehkä puolet tuosta, 0,01-0,02mm.
                      Pitänee tutkia jossain vaiheessa kaikista levyistä heitot ja raportoida tänne, jos jotakin saman ongelman kanssa painivaa kiinnostaa.
                      Mulla täristä kans, ostin uudet jarrulevyt ja palat ja sörsselit..pistin kiinni, eluksi ei mitään tärinä ja sit osui ikävästi yksi eläin tien päällä niin että puskuri meni jne romppeita ja osui siihen oikeeseen kulmaan, ja sen jälkeen täristänyt jos jarrutta, joskus vähemmän, joskus enemmän..ja senkin tiedän että alatukivarren sisempi kumipusla on rikki...se menee vaihdossa tossa vkl.
                      toivottavasti vika on siinä puslassa eikä jarrulevyssä...

                      Comment

                      • Purtsi123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2008
                        • 1011
                        • Kuopio

                        #12
                        Täällä myö samaa ongelmaa. Ja täristää ihan missä nopeudessa jarruttaessa tahasa. Ja miten kovaa tahansa jarruttaa. En huomannu tota ennen kuin vaihdoin keväällä kesä renkaat takasin. Sitä ennen ei mitään ongelmaa.
                        Jouduin kyllä murjomaan talvi renkaita melko kovin ottein pois keväällä kun olivat juuttuneet kiinni. Oisko sillon menny jotain vinoon/paskaksi?
                        E61 525xda -08

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎