Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rattiakselin kuminivelen vaihto kiinteään, toimiva ratkaisu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    Rattiakselin kuminivelen vaihto kiinteään, toimiva ratkaisu?

    Sattuipa erästä ulkomaista foorumia selaillessa tällainen palikka silmiin (E30:stä):




    Käytännössähän siis rattiakselissa oleva kuminivel korvataan esim. alumiinisella, joka toisi lisätilaa konehuoneeseen sekä paksuutta kasvattamalla lisäisi matkaa jolla akseli kiinnittyy raidetankoon (eli boorit enempi päällekäin).

    Kysymys kuuluukin, kannattaako tuollaista laittaa kuminivelen tilalle? Nyt paikoillaan 400tkm ajettu kuminivel, joka alkaa olla hieman hapertunut joten se täytyy korvata uudella tai tekaista tuollainen alumiinikalikka väliin.

    Lähinnä ajatuksia tuon palikan kestävyydestä kaipailen; raidetangosta iskumaisia kuormia, kumi kestää paremmin kuin alumiini (koska se joustaa).
    Helppoahan tuollaisen tekeminen olisi, toki ratti "täristäisi" enemmän koska välissä ei ole enää mitään joustavaa..
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    #2
    Mulla oli E36 3.0L M3:n hammastanko E30:ssä niin ei ollut spaceria ollenkaan. Eli nivelet oli yhdistetty suoraan toisiinsa ilman kuminiveltä.

    Laita alumiinia kehiin. Itse en ainakaan huomannut mitään eroa tärinässä.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Doni View Post
      Mulla oli E36 3.0L M3:n hammastanko E30:ssä niin ei ollut spaceria ollenkaan. Eli nivelet oli yhdistetty suoraan toisiinsa ilman kuminiveltä.

      Laita alumiinia kehiin. Itse en ainakaan huomannut mitään eroa tärinässä.

      No perkule, näinpä täytyy tehdä. Taitaa alumiini kestää paremmin lämpöäkin tuossa kun pakosarja menee sentin-kahden päästä
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16419
        • Asikkala

        #4
        Älä kasvata paksuutta ylenmäärin, geometriasta johtuen molempien päiden pitää mennä enemmän poorille jos kok. mitta kasvaa. Meinaan ettei tappi pohjaa reikään...

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Älä kasvata paksuutta ylenmäärin, geometriasta johtuen molempien päiden pitää mennä enemmän poorille jos kok. mitta kasvaa. Meinaan ettei tappi pohjaa reikään...
          Näinpä

          Mutta kun laski tuo raidetanko sen 20mm alemmas niin kyllä sitä kumilimpun paksuutta yhdet 10mm voi kasvattaa huoletta
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎