Pallonivelen suojakumin irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 746
    • Uusimaa

    Pallonivelen suojakumin irroitus

    Tuli vastaan kallistuksenvakaajan koiranluu mikä narskui rasvan puutteessa ja aiheutti ihmetystä rattia kääntäessä. Itse nivel oli ihan ehjä ja tiukka. Rasvat oli paenneet suojakumin yläosaan. Foorumilla monet on lisänneet rasvaa uusiinkin. Ajattelin että kokeillaan auttaako rasvan lisäys ja auttoihan se.

    Kyseisessä koiranluussa suojakumia piti kiinni jousi tai sokan tapainen joka meni ehkä puolitoista kierrosta kumin ympäri. Kaivoin sitä piikillä ja ruuvarilla ylös varovasti ettei suojakumi hajoa ja aikaa meni vähän liian kauan, ehkä vartti tai vähän päälle. Millä tämän saa näppärästi hoidettua nopeasti?

    Ja mitä rasvaa noihin kannattaa laittaa?
  • IiroU
    BTCF Member
    • Oct 2021
    • 489
    • Turku/Rauma

    #2
    Nippusiteestä pieni lenkki. Vedä siis kiinni, mutta jätä pieni reikä. Kangota jollain pienellä ruuvarilla varovasti jousta ja pistä se nippusidelenkki jousen pään alle. Vedä samalla ulos- ja ylöspäin ja pyöritä niveltä. Nippusidelenkki nostaa sokan pois urastaan.

    Kumi ylös, rasvaa väliin ja kasaus päinvastoin. Pyörittämällä mielestäni onnistunut parhaiten, enkä toistaseksi ole yhtään hajottanut.

    Rasvana käytetty perus CRC Multi Grease, tiedä sitten onko parasta just tohon paikkaan.
    E65 745d Individual -07
    Ex:
    E39 530dA Touring M-Sport -02
    E39 528i Sedan -00
    Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
    Yhteydenotot YV.

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1333
      • Tornio

      #3
      Originally posted by Rattiukko View Post
      Ja mitä rasvaa noihin kannattaa laittaa?
      Molygote PG 75

      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 746
        • Uusimaa

        #4
        Ok, laitoin sinne jotain vetareihin tarkoitettua litium, muistaakseni, rasvaa. On vetareissakin suojakumi ja Molygoten sivuilla mainitaan myös litium että ehkä se oli jopa lähes sopivaa. Ensimmäinen hakutulos Molygotelle oli joku 14kg purkki. Sellainen riittäisi seuraavat tuhat vuotta

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16444
          • Leppävirta

          #5
          Eräällä korjaamolla joskus lisäsi niveliin rasvaa semmosella neulalla/ruutalla. En muista tarkkaan mutta kumia ei tarvinnu ottaa irti muistelen. En ole varma enää mikä vimpain se oli.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E32 Diamantscwharz 750iL '94

          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 746
            • Uusimaa

            #6
            Toimii se niinkin mutta kyllä kumiin tulee reikä jos siitä läpi menee. Haittaako vai ei, vaikea sanoa. Jos sen jousen saa nopeasti pois niin on se minusta parempi.

            Comment

            • jaskap
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 535
              • Finland Rovaniemi

              #7
              Tuollaista voi myös käyttää Reikään tippa silikonia, jos haluaa
              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
              e32 750 iA -88 DoubleSex.
              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
              e32 735 1/18
              e34 M5 1/18
              e24 635 Csi 1/18
              e9 3.0 CSi 1/18
              e31 850 Csi

              Comment

              Working...
              X