Jarrulevyjen epätasainen ruostuminen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 2074
    • Turku

    #1

    Jarrulevyjen epätasainen ruostuminen

    Katsastuksessa tuli hylky, kun takana oikealla jarrulevyn sisäreuna oli ruosteessa. Sisäreunassa oli ehkä 30% osalta ruostetta, kun keskeltä ja ulkokehä oli ruosteeton. Vasemmallakin oli sisäreunassa hieman ruostetta, mutta ei niin leveältä osuudelta.

    Katsastuksessa jarrutesti meni läpi huomautuksitta, vaikka oikealla oli hiukan alempi tulos (2,5 vs 2,1).

    Jarrupalat on vaihdettu vain n. 2000km sitten. Levyjä ei silloin vaihdettu. Onkos täällä kokemusta tai näkemystä siitä mikä tuon epätasaisen kulumisen uusilla paloilla voi aiheuttaa?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3882
    • Raisio

    #2
    Onko jarruteltu varovasti vai kovaa. Takajarrut aika kevyesti mukana jos ei poleta kunnolla kovemmista vauhdista.

    Toki ne vanhat levyt voineet kulua vanhojen palojen kanssa miten vaan.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16680
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by ritariässä View Post
      Onko jarruteltu varovasti vai kovaa. Takajarrut aika kevyesti mukana jos ei poleta kunnolla kovemmista vauhdista.

      Toki ne vanhat levyt voineet kulua vanhojen palojen kanssa miten vaan.
      Tämä. Ja jarrut tykkää kun niillä jarruttaa.

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 2074
        • Turku

        #4
        Joo, ei tällä talvipulkalle ole revitelty - yhtään.

        Autot tykkää kun nillä ajetaan - tää oli taas multa unohtunut.

        Kiitos!
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 4491
          • Finnland

          #5
          Ootko asentaessa kokeillut että palat liikkuu ongelmitta paikoillaan? Ja sitten nuo tapit ettei ne jumita? Lisäksi tuo jarrujen sisäänajo pitäis virallisesti tehdä kans periaatteessa vaihdon jälkeen, että jarrutellaan niitä muutaman kerran kovemmin valmistajan ohjeen mukaan.

          Itsellä tuntuu enemmän olevan ongelmana se että jarrulevyjä saa öljytä... kun värkit seisoo taivasalla ja ruostuu muuten
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3882
            • Raisio

            #6
            Originally posted by Jarger View Post
            kun värkit seisoo taivasalla ja ruostuu muuten
            Sataako siellä suolaa taivaalta vai Raahen rosteritehtaan jämätuhkat tulee tuulen mukana just tähän pihaan.

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 4491
              • Finnland

              #7
              Originally posted by ritariässä View Post

              Sataako siellä suolaa taivaalta vai Raahen rosteritehtaan jämätuhkat tulee tuulen mukana just tähän pihaan.
              En tiiä. Jostain syystä vesi tekee metalliin jotain ruskeaa, sama minne menee. Eikö siellä syvän etelän rannassa?
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1914
                • Karjaa

                #8
                Niin, aika harvalla meistä on autossaan keraamiset jarrulevyt, kyllä nuo tavalliset ovat jo yhden reippaamman sateen jäljiltä kunnon ruostepilkuilla..
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 2074
                  • Turku

                  #9
                  Tässä huomattiin, että jarrulevyssä oli jäänyt edellisten jarrupalojen reunaan pieni pykälä/valli sisäreunaan. Uudet palat olivat aavistuksen (milli?) isommat kun vanhat, jolloin ne jäivät osittain kantamaan tuon pykälän päälle. Auto pukeille, tyhjäkäynillä vaihde (3) päälle ja ko. pykälä/valli hiottiin varovasti hieman matalammaksi.

                  Sen jälkeen rankkaa jarrutusta pari päivää ja katsastukseen. Läpi.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3882
                    • Raisio

                    #10
                    Asiallista toimintaa

                    Comment

                    Working...
                    X