Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustan kolina (edessä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wta
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 641
    • ------

    Alustan kolina (edessä)

    Alusta "kolisee" ratikkakiskojen yliajettaessa, mukulakivikadulla ym. epätasaisuuksissa. Kolina vaikuttaisi tulevan etupäästä ja se kuulostaa aivan kuin alapallonivel olisi väljä. Itse epäilen tuota alapalloniveltä mutta katsastuksesta nyt ainakin meni läpi, eli väljyyttä ei joko ole tarpeeksi tai sitten se on jokin muu mikä kolisee.

    Eli valistuneita veikkauksia kehiin mikä tuolla Z4:sen etupäässä voisi kolista röykyistä ajettaessa. Koska Z4 lienee harvinaisempi auto niin todettakoon, että siinä on pitkälti sama alusta kuin 3-sarjalaisissa (E46).
    Last edited by wta; 17-06-2009, 17:48.
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    se ei merkitse yhtään mitään että onko tuore leima vai ei.. alustan osat voivat olla silti aivan loppu..
    vika voi olla myös koiranluissa..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • mato86
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 39
      • Hamina

      #3
      Ehkäpä koiranluut?? Ei kolise "normaali" pinnoilla yleensäkään, mutta terävämmissä töyssyissä antaa kyllä ääntä.. Iskarin yläpää voisi olla myös... :think
      Rahalla pääsee ja Bemarilla saa.. eiku..
      _________________________________
      Rakkaat ex:
      Volvo 360 -85, -87, -89 Volvo 440 -96
      Escort Mk3 -82, -83, -84 BMW E30 318i -88
      Mazda 323 GTi -88 Rojekti
      Ajossa BMW E30 316i -89

      Comment

      • Carbonfiber
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 5226
        • Hki 43

        #4
        Koiranluille ääni täältäkin. Mulla oirehti kolinan lisäksi jarruttaessa toisen etupyörän auton pituuttaissuuntainen jousto.
        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
        Z3 Roadster 2.8 '98
        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

        Comment

        • wta
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 641
          • ------

          #5
          Mikäs tuo koiranluu on englanniksi? Yritin tuolta etsiskellä mutta en oikein löytänyt.

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5226
            • Hki 43

            #6
            Originally posted by wta View Post
            Mikäs tuo koiranluu on englanniksi? Yritin tuolta etsiskellä mutta en oikein löytänyt.
            http://bmwfans.info/original/E85/roa...E/L/N/2002/12/


            Osa 5 Front Swing Support
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • juhomo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 637
              • Kempele

              #7
              Itellä kolisi e46:sen etupää todella pahasti! luulin aluksi että vika on puslassa tai pallonivelessä mutta syyksi paljastuikin iskarin yläpäät. Yläpäät vaihtamalla kolina lakkasi tyystin
              Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

              www.jsautomoto.fi

              Comment

              • wta
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 641
                • ------

                #8
                Ajattelin nyt vaihtaa nuo koiranluut mutta onkos porukalla kokemuksia tarvikeosista? Lähinnä mietin, että jos alkuperäiset osat menevät vaihtokuntoon jo 60 tkm kohdalla, niin voisko tarvikeosat olla mahdollisesti parempia (lue kestävempiä). Hintaerohan noissa tarvike- vs. alkuperäisosissa on niin mitätön, että sillä ei ole käytännössä mitään eroa. Olisi vain tarkoitus saada sinne mahd. hyvät osat.

                Muistan jostakin lukeneeni, että esim. bmw alkuperäisjouset ovat kuraa ja menevät helposti poikki. Minullahan oli 55 tkm kohdalla molemmat takajouset poikki enkä enää laittanutkaan alkuperäisiä jousia vaan tarvikejouset siinä toivossa, että kestäisivät paremmin.

                Comment

                • wta
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 641
                  • ------

                  #9
                  Tuli nyt hankittua tarvikeosat ja vaihtotyö on edessä. Ei pitäisi olla paha rasti ainoa mikä hieman askarruttaa on, että voiko tuon tehdä tunkin varassa siten, että toinen puoli on kerralla ilmassa vai pitääkö renkaat tunkata ilmaan molemmilta puolilta. Ajattelin vain kun nuohan tulee kallistuksenvakaajaan kiinni niin aiheutuuko vain toiselta puolelta tunkattaessa jotain jännitteitä noihin niveliin siten, että vaihtaminen on joko vaikeampaa taikka mahdotonta?

                  Comment

                  • Hydetys
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 111
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by wta View Post
                    Tuli nyt hankittua tarvikeosat ja vaihtotyö on edessä. Ei pitäisi olla paha rasti ainoa mikä hieman askarruttaa on, että voiko tuon tehdä tunkin varassa siten, että toinen puoli on kerralla ilmassa vai pitääkö renkaat tunkata ilmaan molemmilta puolilta. Ajattelin vain kun nuohan tulee kallistuksenvakaajaan kiinni niin aiheutuuko vain toiselta puolelta tunkattaessa jotain jännitteitä noihin niveliin siten, että vaihtaminen on joko vaikeampaa taikka mahdotonta?
                    helpotti ainakin omassa kun nosti koko keulan ylös vaihtaessa...ei ainakaa kallistuksenvakaaja pistä hanttiin.
                    330xd -01

                    Comment

                    • pete-
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 389
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by wta View Post
                      Tuli nyt hankittua tarvikeosat ja vaihtotyö on edessä. Ei pitäisi olla paha rasti ainoa mikä hieman askarruttaa on, että voiko tuon tehdä tunkin varassa siten, että toinen puoli on kerralla ilmassa vai pitääkö renkaat tunkata ilmaan molemmilta puolilta. Ajattelin vain kun nuohan tulee kallistuksenvakaajaan kiinni niin aiheutuuko vain toiselta puolelta tunkattaessa jotain jännitteitä noihin niveliin siten, että vaihtaminen on joko vaikeampaa taikka mahdotonta?
                      Kyllä ihan tunkin varassa tullut noita useampikin vaihdettua.
                      Tai oikeastaan kahta tunkkia olen käyttänyt. Jokainen tekee tietysti
                      miten parhaaksi näkee.
                      F31 330d -13
                      ex:
                      F31 320d -13
                      E91 320d -08
                      E39 528i -96
                      E34 535i -90
                      E34 535i -89
                      E36 325i -91
                      E30 316i -89

                      Comment

                      • wta
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 641
                        • ------

                        #12
                        No koiranluuthan ne oli jotka siellä kolisivat. Juuri vaihdoin parkkipaikalla kahden tunkin varassa ilman minkäänlaisia ongelmia. Aikaa meni molempien puolien vaihtamisessa yhteensä n. 1 h ja työkaluja tarvitsin renkaan irroittamiseen tarvittavien työkalujen lisäksi 2 lenkkiavainta.

                        Tosiaan helppo homma ja mikäli jollakulla alusta kolisee tuosta syystä ja epäilee omia kykyjään niin ettei uskalla alkaa itse vaihtamaan niin voin todeta, että epäily on turhaa. Kuten aikaisemmista tähän ketjuun kirjoittamistani posteista voi havaita, että itse en edes tienyt miltä koiranluu näyttää ja silti vaihtaminen sujui todella helposti. Eli jos osaa renkaan vaihtaa niin osaa luultavasti myös koiranluut vaihtaa.

                        Comment

                        • Carbonfiber
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 5226
                          • Hki 43

                          #13
                          Originally posted by wta View Post
                          No koiranluuthan ne oli jotka siellä kolisivat. Juuri vaihdoin parkkipaikalla kahden tunkin varassa ilman minkäänlaisia ongelmia. Aikaa meni molempien puolien vaihtamisessa yhteensä n. 1 h ja työkaluja tarvitsin renkaan irroittamiseen tarvittavien työkalujen lisäksi 2 lenkkiavainta.

                          Tosiaan helppo homma ja mikäli jollakulla alusta kolisee tuosta syystä ja epäilee omia kykyjään niin ettei uskalla alkaa itse vaihtamaan niin voin todeta, että epäily on turhaa. Kuten aikaisemmista tähän ketjuun kirjoittamistani posteista voi havaita, että itse en edes tienyt miltä koiranluu näyttää ja silti vaihtaminen sujui todella helposti. Eli jos osaa renkaan vaihtaa niin osaa luultavasti myös koiranluut vaihtaa.
                          Hyvä, että vika löytyi. Joo ei toi koiranluun vaihto ole vaikeata ainakaan uudemmassa autossa. 17 vuotta vanha koiranluu olikin sitten jo melko tiukassa.
                          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                          Z3 Roadster 2.8 '98
                          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                          Comment

                          • wta
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 641
                            • ------

                            #14
                            No eihän se sitten loppujen lopuksi ollutkaan noi koiranluut mitkä siellä kolisi. Taisinkin vain toivoa, että kolina olisi lakannut... Eli edelleen terävissä kanttareissa "kolahtaa". Kaveri epäilikin, että olisi kallistuksenvakaajan kumit loppu. Sinänsä voisi johtua noista kallistuksenvakaajan kumista koska kolahtaa molemmilta puolin, siis myös silloin kun ajetaan vain toinen rengas kanttareen yli. Vähän tiirailin auton alle ja huomasinkin, että kallistuksenvakaajan yläpuolella n. 3 mm päässä on sellainen runkopalkki tms. johon vakaaja pääsee osumaan jos vakaajan kumi on yhtään väsynyt. Ajattelinkin, että tuonhan voi helposti testata siten, että päästää vakaajan molemmista päistä koiranluista irti jolloin vakaaja on "vapaana", ns. poissa käytöstä. Kysymys onkin, että voiko tuosta nyt olla jotain haittaa? Siis tarkoitus ei ole lähteä minnekkään radalle päästelemään vaan ihan kokeilla hiljaisela vauhdilla varovasti ajaa kanttareen yli... järjellä ajatellen tuon ei pitäisi haitata, onhan sitä autoja joissa ei kallistuksenvakaajia ole ollenkaan. Mutta tuntuu välillä, että näillä bemareilla on oma henkimaailmansa missä mikään ei tahdo toimia.

                            Comment

                            • Veiled
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 1130
                              • Helsinki

                              #15
                              itselläni kuului kolinaa mukulakivillä, kuten olet kuvaillut. Laakkosella säädettiin raidetanko uusiks ja kolina loppui.

                              -V-
                              /// X6 35i AlpinWeiss ///

                              Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

                              www.automatrix.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎