Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustan kolina (edessä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wta
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 641
    • ------

    #16
    Originally posted by Veiled View Post
    itselläni kuului kolinaa mukulakivillä, kuten olet kuvaillut. Laakkosella säädettiin raidetanko uusiks ja kolina loppui.

    -V-
    Nyt on sitten raidetangon uloimmat päät vaihdettu eikä kolina kadonnut mihinkään... Tuntuu, että ohjauksessa olisi pientä "pykälää" jossain välissä, tai voisko sitä sanoa väljyydeksi. Siis ei koko matkalla vaan jossakin välissä. Alkaa kohta alustan osat loppumaan...

    Kokeilin tänään kun nostin auton ilmaan tunkilla ja vääntelin raudalla renkaan alta, että aivan kuin iskarin yläpäässä olisi ollut pienoinen väljyys... voihan tuo olla että kuvittelenkin.

    Eli epäilynä on nyt nuo iskarin yläpäät ja tämän jälkeen raidetangon sisäpäät. Taistelu jatkuu...

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #17
      Originally posted by wta View Post
      Nyt on sitten raidetangon uloimmat päät vaihdettu eikä kolina kadonnut mihinkään... Tuntuu, että ohjauksessa olisi pientä "pykälää" jossain välissä, tai voisko sitä sanoa väljyydeksi. Siis ei koko matkalla vaan jossakin välissä. Alkaa kohta alustan osat loppumaan...

      Kokeilin tänään kun nostin auton ilmaan tunkilla ja vääntelin raudalla renkaan alta, että aivan kuin iskarin yläpäässä olisi ollut pienoinen väljyys... voihan tuo olla että kuvittelenkin.

      Eli epäilynä on nyt nuo iskarin yläpäät ja tämän jälkeen raidetangon sisäpäät. Taistelu jatkuu...
      Harvemmin raidetankojen sisäpäät kolisee jos ovat välykselliset.

      Onko palloniveliä tutkittu? Alatukivarren hela?
      Kallistuksenvaimentimen kumit voi kolista vaikka kiinni ollessaan vaikuttaisivat ehjiltä , niissä se voi olla aika pienestä kiinni.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • wta
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 641
        • ------

        #18
        Originally posted by petrolhead View Post
        Harvemmin raidetankojen sisäpäät kolisee jos ovat välykselliset.

        Onko palloniveliä tutkittu? Alatukivarren hela?
        Kallistuksenvaimentimen kumit voi kolista vaikka kiinni ollessaan vaikuttaisivat ehjiltä , niissä se voi olla aika pienestä kiinni.
        Alapallonivelet on tutkittu eikä vaikuttaisi tulevan sieltäkään. Kallistuksenvakaajan kumit testasin siten, että irroitin koiranluut iskaritolpasta ja ajelin kanttareen yli ja samainen "kolaus" kuului, joten sekin voidaan ruksia yli.

        Ääni kuulostaa hieman ontolta ja siksi puhunkin "kolinasta" lainausmerkeissä. Ääni on yksittäinen "kolaus" ja jos sitä yrittäisi kirjoittamalla kuvata niin se olisi jotain "hhlkonk" eli ei oikea kolaus, joka olisi sitten varmaan jotain "klonk".

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by wta View Post
          Alapallonivelet on tutkittu eikä vaikuttaisi tulevan sieltäkään. Kallistuksenvakaajan kumit testasin siten, että irroitin koiranluut iskaritolpasta ja ajelin kanttareen yli ja samainen "kolaus" kuului, joten sekin voidaan ruksia yli.

          Ääni kuulostaa hieman ontolta ja siksi puhunkin "kolinasta" lainausmerkeissä. Ääni on yksittäinen "kolaus" ja jos sitä yrittäisi kirjoittamalla kuvata niin se olisi jotain "hhlkonk" eli ei oikea kolaus, joka olisi sitten varmaan jotain "klonk".
          Voihan se iskarin yläpääkin olla.. Pallonivelet kannattaa tarkastaa tosissaan ajatuksella , samoin alatukivarren hela jää huomaamatta yllättävän helposti.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • tomppa84
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 60

            #20
            Alatukivarren takimmainen korihela on yleinen mikä menee näistä. Itsellä kolahteli lujaa ja ajokäytös oli ailahtelevaa ennen kaikkea jarruttaessa vänkäili. Nyt uudet helat paikoillaan ja auto aivan erilainen.

            Comment

            • Jussi.M
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 85

              #21
              Mikähän on kun itellä kuuluu edestä nyt semmonen "knoks" Kaikenlaista kolinaa kuulu aiemmin mut vaihdoin vasemman alatukivarren ja molemmat koiranluut. Mistä tuon iskarin yläpään väljyyden voi todeta? tai vakaajan kumien? Heiluttelemalla autoa en oo saanu tota samaa ääntä aikaseks mutta ajaessa pienten esteiden yli varsinkin pienellä nopeudella kyseinen ääni syntyy. Oli kyllä alatukivarren irrotus suoraan sieltä ja syvältä..
              ---------------------------------------------
              BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎