Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrurumpu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loirottaja
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 276

    Jarrurumpu

    Miten aukee e36 -91 rumpu siis takajarrurumpu? onko jotain erikoista mitä pitäs tietää?
    Arvelin vaan kysyä ku ei antautunu vaikka kuinka murjoin tuossa eilen... Hieman sai kyllä liikkumaan mutta ilmeisesti jarruhihnojen jouset imasee rummun aina takas "paikalleen"
    Ei työmies työtä pahenna ellei mies työmiestä.

    Vai miten se meni, tästähän on tietysti eri versioita.
  • jyrkkis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 503
    • Jänkä

    #2
    Arvaus: Yleensä näillä oireilla löytyy vika siitä rummusta. Elippä se jarrukenkä on syönyt ittellensä uran eli väkivaltaa vaan kyllä se sieltä tulee. Tosin joudut laittamaan uuden asennussarjan jarrukengille ja sen rummun vaihto/ pykälän sorvaus kannattaa tehdä.
    Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

    Never Fuck With The Countryboys

    Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

    Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #3
      Lekaa vaan niin vitusti! kyl irtoo
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #4
        Käsijarruvaijereiden ruuvaus löysälle saattaisi helpottaa myös. Mutterit löytynee sieltä kahvan juuresta.

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Siellä jarrukilvessä on kumitulpalla peitetty reikä, josta voit himmata jarrun säätöä löysemälle.

          Koita tähytä siitä reiästä ja pitäis näkyä semmoinen "tähtipyörä", sitö pyörää kun meisselillä pyörität hammastusta vastaan, niin automaattin säätö löysääntyy ja rummun pitäisi lopulta olla vedettävisää pois.
          Olli.

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Aina pitää ensin löysätä käsijarruvaijeri, sitten "automaattisäätöpyörä" (jos pystyy). Sen jälkeen pitäisi lähteä irti ilman suurempaa väkivaltaakin.

            Kun laitat takaisin paikoilleen, ota "lentävällä" (eli rälläkällä) ne kaulukset pois levyn/rummun ulkoreunasta, niin menee uusien kenkien kanssa paremmin paikoilleen.

            t: Timo

            Comment

            • loirottaja
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 276

              #7
              tattista vaan!

              Yritin sitä kenkien löysennys jutsaa etsiä niistä pultin reijistä, mutta eipä tuota löytyny.
              Tosiaan rummut on täysin kulahtaneet ja tarkotus oli ostaa uudet rummut/hihnat/asennussarja/ja ehkä myös sylinterit...

              Pitääpi ens viikolla alkaa asentelemaan ja kaikki tämä vaan käsijarrun pitämättömyyden takia :roll:

              Edit: tulostin räjäytyskuvat.. saattaa saada uudet paikalleen jopa
              Ei työmies työtä pahenna ellei mies työmiestä.

              Vai miten se meni, tästähän on tietysti eri versioita.

              Comment

              • kiraffi
                BTCF Member
                • Sep 2004
                • 427
                • Shangri'la / SYSMÄ

                #8
                Väkivalta ja moskan koko ratkaisee
                Ajossa: Citroën Jumper h1l2
                Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

                Ex:
                1x F30
                1x E60
                5x E36
                1x E34
                1x E46
                2x E30
                2x Toyota
                1x Ford
                1x Honda

                Comment

                • loirottaja
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 276

                  #9
                  noin nyt o rummut/hihnat vaihdettu ja käsijarru pitää pirun hyvi !

                  Homma oli helppoo, ku muisti löysätä käsijarrun vaijerit ennen rumpujen irrotusta ja sit vielä uudestaa löysätä ne kunnolla! ennen ku laitto uudet rummut paikalleen.. Ainut vaikeus oli löytää jarrujen kehinnän löysennin joka löyty etupuolelta pultinreijästä ja oli todella pieni ---> * tota kokoluokkaa

                  anyway homma hoitui n. 4h :oops: ja säästöä tuli n.80e ku ei tarvinnu korjaamolle vaivautua!
                  Ei työmies työtä pahenna ellei mies työmiestä.

                  Vai miten se meni, tästähän on tietysti eri versioita.

                  Comment

                  • Jeff
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 202
                    • Mämmilä

                    #10
                    Originally posted by loirottaja
                    noin nyt o rummut/hihnat vaihdettu ja käsijarru pitää pirun hyvi !

                    Homma oli helppoo, ku muisti löysätä käsijarrun vaijerit ennen rumpujen irrotusta ja sit vielä uudestaa löysätä ne kunnolla! ennen ku laitto uudet rummut paikalleen.. Ainut vaikeus oli löytää jarrujen kehinnän löysennin joka löyty etupuolelta pultinreijästä ja oli todella pieni ---> * tota kokoluokkaa

                    anyway homma hoitui n. 4h :oops: ja säästöä tuli n.80e ku ei tarvinnu korjaamolle vaivautua!
                    Hienoa! Olen niin positiivisella tuulella, että on pakko jakaa sitä muillekin. Iloisista hymiöistä päätellen olet kokenut onnistumisen iloa! Mukavaa.

                    Comment

                    • Axum
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 4416
                      • Kuopio

                      #11
                      Työ palkitsee tekijänsä :lol:
                      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                      - E39 528ia
                      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                      Puretaan 520ia -97
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                      Comment

                      • tth78
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2003
                        • 346
                        • Turku

                        #12
                        Ja bemarissa riittää aina työtä... :wink:
                        Mini Countryman PHEV 2018
                        -
                        ex. Primera 05
                        ex.E36 318iS coupe ´92

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎