Onko jossain kuvallisia ohjeita noiden vaihdosta, onko jotain erityistä huomioitavaa?
Onko eroja sedanin ja touringin suhteen?
Tiputtaa apurunkoa kokonaan senverran että saa ulosvetäjän taakse, onko muuta irrotettavaa?
EDIT: Niin ja mistä ootte puslia hommanneet? Onko noissa eri versioita, nestetäytteisiä, täyskumisia...
Motonetistä kun kysyin niin näytti olevan ihan Lemförderin puslaa ja hinta 59e/kpl, tähän mennessä halvin suomesta.
Eipä ole tullut eteen ebaystakaan, muilla kokemuksia?
EDIT: Niin ja mistä ootte puslia hommanneet? Onko noissa eri versioita, nestetäytteisiä, täyskumisia...
Motonetistä kun kysyin niin näytti olevan ihan Lemförderin puslaa ja hinta 59e/kpl, tähän mennessä halvin suomesta.
Eipä ole tullut eteen ebaystakaan, muilla kokemuksia?[/QUOTE]
Eikö tähän tosiaan ole kenelläkään kerrottavaa? Motonet ainoa paikka suomessa/ulkomailla hankkia puslat?
BTW: Mitkä kaikki puslat tämän rempan yhteydessä pitää / kannattaa vaihtaa, osanumeroa?
Saahan noita puslia marmoritiskiltä ja Kl-varaosa:ta ainaski, muualta en oo kysynytkään. Mitä tulee tohon puslien vaihtoon, niin kysyppäs sammppasika:lta tota hommaa, kaveri kirjoittelee foorumilla. Voi olla että ei sun tartte edes itse käsiä sotkea tohon hommaan, jos et välttämättä itse halua.
Saahan noita puslia marmoritiskiltä ja Kl-varaosa:ta ainaski, muualta en oo kysynytkään. Mitä tulee tohon puslien vaihtoon, niin kysyppäs sammppasika:lta tota hommaa, kaveri kirjoittelee foorumilla. Voi olla että ei sun tartte edes itse käsiä sotkea tohon hommaan, jos et välttämättä itse halua.
En välttämättä jaksa tähän hätään alkaa vaihdella kenellekään, mutta työkalua saa toki lainaan. Kärsi vain hiukan vaurioita se keirretanko viime lainassa, kun ei ollu sitä painelaakeria. Eli sopiva painelaakeri pitäis hommata ja tehä uus sokanreikä kierretankoon, ni sitte joutais lainaan..
Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Noniin laitetaan vähän remppa rapsaa tähän threadiin kun on tullut kyseltyä apuakin.
Valmistelu:
Puslista paljon juttua lukenut ja päätin kurkata auton alle ja niinhän ne vuosilogot puslissa viittasi alkuperäisiin. Tilasin uudet Autoteilemann:lta ebay kaupasta. 4 x puslat hintaan 183,60 / satsi + DHL 9,90e. Lemförder puslat tuli josta "pyyhkäisty" BMW logo ja osanumero pois.
Remontti
Tunkilla perämurikasta takapää ylös korkealle ja autopukit tunkkipisteiden alle. Akkukenkän irti ja ilmapusseista ilmat pois (liitos vararengaskotelossa). Ilmapussien alakiinnitykset irti. Tasosäätö anturit irti jottei johdot kiristy liikaa ja pakoputken takakannatus irti. Sitten merkataan tussilla puslien asento vs. apurungon pesä.
Apurungon puslien mutterit toiselta puolelta löysälle ja toiselta puolen kokonaan pois jonne sitä ennen laitoin toisen tunkin tukemaan. Perämurikan alla tunkki löysätään. Toisen puolen tunkkia säätämällä sopiva välys apurungon ja korin väliin jotta ulosveto työkalu yläkappale laakereineen mahtuu paikalleen.
Nyt lämpöä puslaan ~2min kuumailma puhaltimella (TIS ohje). Räikällä vääntämään ja yllätys suuri kun todella helposti tulee ulos, ei takertele, eikä tarvi isosti voimaakaan=> työkalu toimii tosi hyvin.
Pusla ulkona ja tarkasteluun. Vanha vasemmalla ja uusi oikealla. Ei näytä pahasti vaurioituneelta. Esson baarissa entinen asentaja voisi sanoa että tuon näköinen pusla on vielä ok. Anyway, uudet oli jo hankittu =>vaihtoon kaikki.
Kopioidaan asento merkit vanhoista uusiin pusliin. Uuden puslan laitto on huomattavan helppoa kun se ensin on jäähdytetty (pakkasta oli -20C ja puslat oli säilössä ulkona) ja kevyesti voideltu fairyllä ennen asennusta. Pusla meni pari senttiä sisälle apurungon pesään ihan pelkästään käsivoimin. Sitten taas työkalu käyttöön jossa nyt toinen setti sopivia laippoja puslan sisään työntöön.
Kevyttä ruuvausta ja pusla pohjassa. Sama homma toistetaan kaikille neljälle puslalle. Lopuksi perämurikasta tunkilla ylös koko apurunko ja puslien pultit kiinni poskitutina momenttiin / 120nm.
Tasoanturit, pussit ja renkaat kiinni=> valmista. Ei ollut vaikea taikka kovakaan remppa kunhan ulosveto työkalu on kunnollinen.
Ajotuntuma
Kuin eri autolla ajaisi. tuntuu että etupään tuntumakin tiivistyi. ;-) Ehdottomasti parhaita ajotuntumaan vaikuttavia remppoja mitä olen tehnyt millekään kiesille tähän hintaan. Niinkuin kuvista näkyy niin puslien ei tarvi olla edes visuaalisesti rikkinäisen näköisiä jotta vaihto kannattaa tehdä.
Jatketaan samasta aiheesta. Onko tuo vaihtotyökalu "yhden koon" vai onko laipat vaihdettavissa? Löytyykö erikokoisia laippoja? Alkais tuleen tuohon omaan X5:een homma jossain välissä ajankohtaiseksi, eikä tuo E39:n työkalu taida sellaisenaan käydä.
BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91
Comment