Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jousista yleisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Jousista yleisesti

    Tällaista yleisluontoista pohdintaa ja kysymyksiä..

    Jos teetän tietyillä mitoilla (kierteen halkaisija , nousu , langan paksuus jne) jouset , voinko olettaa että ne on ominaisuuksiltaan about samat kuin toiset samoilla mitoilla olevat? Toisin kysyttynä , onko kierrejousten materiaaleissa tai valmistustavassa oleellisia eroja jotka vaikuttaa jäykkyyteen tai väsähtämiseen?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Anyone ? Yleensähän täällä on porukka niin metallimiestä niin metallimiestä kun jostain väitellään

    Pitänee takomosta kysellä..
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1372
      • Oulainen

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      Tällaista yleisluontoista pohdintaa ja kysymyksiä..

      Jos teetän tietyillä mitoilla (kierteen halkaisija , nousu , langan paksuus jne) jouset , voinko olettaa että ne on ominaisuuksiltaan about samat kuin toiset samoilla mitoilla olevat? Toisin kysyttynä , onko kierrejousten materiaaleissa tai valmistustavassa oleellisia eroja jotka vaikuttaa jäykkyyteen tai väsähtämiseen?
      Kyllä niissä on eroja, karkaisulla ja päästämisellä pystyy säätämään jousen ominaisuuksia.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • tepi_
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2182
        • TKu

        #4
        Originally posted by jsr85 View Post
        Kyllä niissä on eroja, karkaisulla ja päästämisellä pystyy säätämään jousen ominaisuuksia.
        Ja Black&Decker säätää loput...

        Comment

        • siksta
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 675
          • Orimattila

          #5
          Ota vaan petrolli Vallilaan yhteyttä, eiköhän ne siellä osaa tehdä.
          Ja tilaa samalla mullekin taakke jäykemmät.
          F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16503
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by siksta View Post
            Ota vaan petrolli Vallilaan yhteyttä, eiköhän ne siellä osaa tehdä.
            Ja tilaa samalla mullekin taakke jäykemmät.
            Saat lähempää, Jousivesa Jokimaalla vanhan helsingintien varrella suunnilleen Illin konehuollon kohdalla. Ajo takakautta mikälie tie olikaan nimeltään... :think

            E: http://www.jousivesa.fi/

            Comment

            • Tuiske
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1441
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Toisin kysyttynä , onko kierrejousten materiaaleissa tai valmistustavassa oleellisia eroja jotka vaikuttaa jäykkyyteen tai väsähtämiseen?
              Eri teräslaaduilla kimmokerroin vaihtelee melko vähän. Ja jos puhutaan seoksista joita jousissa käytetään, niin ei niissä kyllä mitään käytännön eroja pitäisi olla. Kimmokerroin on siis tämä. Eli ennen kuin materiaali menee plastisen (pysyvän) muodonmuutoksen alueelle niin teräksen seoksella ei ole juuri mitään vaikutusta siihen että kuinka paljon se "joustaa".

              Tämä nyt ei ollut minkään jousentekijä sepän kommentti vaan ainoastaan perusasioihin perehtyneen kaduntallaajan arvio materiaalin vaikutuksesta
              Corvette C4 LT4 TURBO
              Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

              Comment

              • siksta
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 675
                • Orimattila

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Saat lähempää, Jousivesa Jokimaalla vanhan helsingintien varrella suunnilleen Illin konehuollon kohdalla. Ajo takakautta mikälie tie olikaan nimeltään... :think

                E: http://www.jousivesa.fi/
                Tekeekö Jousivesakin autoihin jousia?
                Mä oon aina luullu, että tekevät vaan kaikkia pieniä jousia, tyyliin kuulakärkikynään.

                Siinä tapauksessa täytyy käydä itekin käydä siellä vierailemassa.
                F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16503
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by siksta View Post
                  Tekeekö Jousivesakin autoihin jousia?
                  Mä oon aina luullu, että tekevät vaan kaikkia pieniä jousia, tyyliin kuulakärkikynään.

                  Siinä tapauksessa täytyy käydä itekin käydä siellä vierailemassa.
                  0,2 - 20 mm. langoista kuten etusivulla lukee, teetin mp:n etujousia siellä viitisen v. sitten. Eritt. asiallinen ja mukava omistaja.

                  Comment

                  • siksta
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 675
                    • Orimattila

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    0,2 - 20 mm. langoista kuten etusivulla lukee, teetin mp:n etujousia siellä viitisen v. sitten. Eritt. asiallinen ja mukava omistaja.
                    Juu niin näkyy lukevan.

                    Sinne ois vissiin vietävä sit nykyiset jouset malliksi?
                    Tarkoitus ois siis teettää samankorkuiset jouset, ku nykyset mut hieman jäykemmät, koska
                    meinaa toi perä laskea aika hurjasti ku on takapenkki täynnä ihmisiä.

                    Samalla tietty yliohjautuvuus positiivisesti lisääntyy.
                    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16503
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by siksta View Post
                      Juu niin näkyy lukevan.

                      Sinne ois vissiin vietävä sit nykyiset jouset malliksi?
                      Tarkoitus ois siis teettää samankorkuiset jouset, ku nykyset mut hieman jäykemmät, koska
                      meinaa toi perä laskea aika hurjasti ku on takapenkki täynnä ihmisiä.

                      Samalla tietty yliohjautuvuus positiivisesti lisääntyy.
                      Malli varmaankin tai siis tietysti mukaan että on speksit mistä alkaa tekemään, bemmin muuttuva ulkohalk. varmaankin nostaa hintaa ? Orkkisjousessa vieläpä muuttuva langan paksuus joissakin/kaikissa ? Ajelet sinne niin siittä se lähtee.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Orkkisjousessa vieläpä muuttuva langan paksuus joissakin/kaikissa ?
                        Mut se ohennettu pätkä nyt on lintassa melkein kun auto on laskettu pyörilleen.

                        Pitää varmuuden maksimoimiseksi teettää karvan verran kovemmat vieterit kuin mitä "speksit" sanoo

                        Mietin vietereiden teettämistä siksi että mielestäni useissa valmiissa satseissa on suhteessa liikaa madallusta ja liian vähän jäykkyyttä. Toinen syy on se että valmiissa satsissa valmistajan miettimä jäykkyyssuhde etu/takapään välillä.
                        No joo , onhan niitä korkeus-jäykkyyssäädettäviä
                        Last edited by petrolhead; 11-06-2009, 19:11.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • vanhalintta
                          Newbiemmer
                          • May 2009
                          • 8
                          • Mynämäki

                          #13
                          Originally posted by tepi_ View Post
                          Ja Black&Decker säätää loput...
                          Et sattuis tietämään paljon e30 vakio etujousista uskaltaa ottaa pois että olis sopivasti tontissa? :think takajousia ei parane pätkiä taitaa olla progressiiviset? Vähän uus juttu mulle tämä rälläkkämadallus ni kyselen vähä tyhmiä
                          Pomot ajaa mersuilla, pamput volvoilla.. mutta Päälliköt ne ajaa bemarilla!

                          e30 m10b18 -87 lapisblau ex
                          e30 m40b16 -88 touring royal kingblau metallic

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by vanhalintta View Post
                            Et sattuis tietämään paljon e30 vakio etujousista uskaltaa ottaa pois että olis sopivasti tontissa? :think takajousia ei parane pätkiä taitaa olla progressiiviset? Vähän uus juttu mulle tämä rälläkkämadallus ni kyselen vähä tyhmiä
                            Sopivasti tontissa = 3 kierrosta pois. Ei tule toimimaan ajossa YHTÄÄN.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • vanhalintta
                              Newbiemmer
                              • May 2009
                              • 8
                              • Mynämäki

                              #15
                              Hakkaa kuoppasella tiellä pää kattoon?
                              Pomot ajaa mersuilla, pamput volvoilla.. mutta Päälliköt ne ajaa bemarilla!

                              e30 m10b18 -87 lapisblau ex
                              e30 m40b16 -88 touring royal kingblau metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎