Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käsijarrun pito-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dudeb
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 240
    • Nowhere

    Käsijarrun pito-ongelma

    Autona E36 316i vm.91

    Ja ongelmana on, että käsijarru ei pitä taka-vasemmalta lähes ollenkaan. Olen kokeillut kiristää kapiinin puolelta suoraan vaijerisäätöä lähes tappiin asti, mutta tuloksetta.

    Vaijerin saa kyllä jotenkin ottamaan vasemmalta, mutta ero oikeaan puoleen on sen verran suuri, että ei varmastikkaan prosenteiltaan menisi leimalta läpi.
    Ja kun vasemmalta tarpeeksi kiristää, niin tuntuu, että rupeaa laahaamaan ennemmin kuin kiristyisi tarpeeksi, että saisi jarrun ottamaan lukkoon.

    Onko palat jo sen verran kuluneet, että kaipaavat vaihtoa ja mahdollisesti vaijeri samalla?

    Takana siis paikoillaan RUMPUJARRUT.


    Ilmeisesti rumpujarruissa ei ole samaa säätömahdollisuutta, kun levyissä, joissa säätö onnistuu ilmeisesti yhden renkaan pultin irroittamalla ja ruuvimeisselillä säätöruuvia pyörittämällä??
    (yritin etsiskellä säätö navikkaa äsken, mut en löytänyt)

    Mielessä on myös, et kävis kokeilemassa meneekö leimalta läpi ja sen jälkeen vasta katselis vasta kenkien vaihtoa..
    Last edited by dudeb; 02-10-2009, 14:59.
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Kokeile ensin säätää se jarru niinkuin se kuuluukin säätää:
    -vaijerit löysälle kahvan juuresta
    -rummut irti ja siinä on se säätöpotikka mistä kiertämällä säädetään kenkien etäisyyttä, kokeilet rummun kanssa välillä että onko hyvä, eli että menee just ja just paikalleen ja pyörii mutta ei laahaa pahemmin. Sitten kasaat.
    -nyt kiristät vaijerit niin että ottaa heti mutta ei laahaa

    ton jälkeen jos ei pidä niin jarrukengät vaihtoon

    Tuossa osanumero 6 on se säätö
    Last edited by Haukkis; 02-10-2009, 14:50.

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • mika68
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1966
      • ......

      #3
      Originally posted by Haukkis View Post
      Kokeile ensin säätää se jarru niinkuin se kuuluukin säätää:
      -vaijerit löysälle kahvan juuresta
      -rummut irti ja siinä on se säätöpotikka mistä kiertämällä säädetään kenkien etäisyyttä, kokeilet rummun kanssa välillä että onko hyvä, eli että menee just ja just paikalleen ja pyörii mutta ei laahaa pahemmin. Sitten kasaat.
      -nyt kiristät vaijerit niin että ottaa heti mutta ei laahaa

      ton jälkeen jos ei pidä niin jarrukengät vaihtoon

      Tuossa osanumero 6 on se säätö
      ......
      Last edited by mika68; 14-09-2012, 14:37.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by mika68 View Post
        Onko tuossa osassa nro6 oikeasti säätö:think
        On, jos ei joku ole vaihtanut umpitankoa tilalle.

        Comment

        • mika68
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1966
          • ......

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          On, jos ei joku ole vaihtanut umpitankoa tilalle.
          ......
          Last edited by mika68; 14-09-2012, 14:36.

          Comment

          • uti
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 195

            #6
            Säätö

            Eikö kuvassa oleva vipu 4:n pitäisi säätää sitä. Kannattaa herkistellä sen tangon kierteet.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by mika68 View Post
              Pitää sitten omasta vielä repiä ennen ens viikon leimaa auki ja tarkistaa:think
              Jos pelkästään ruuvinreiästä katsot niin voi olla ettet löydä vaikka kuinka tihrustaa , näin on itelle käynyt. Käytä levy pois ja putsaat käsijarrukamat niin löytyy se sieltä .

              -Jarno
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Eipä nuo kyllä paljoa maksa vaikka vaihtaisikin uudet kengät ja as.osat :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Pitää ne jarrut säätää, oli osat sitten uusia tai vanhoja. Tässä nyt taisi kuitenkin suurin vika olla siinä, että säätö oli tehty päin persettä.


                  Comment

                  • mika68
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1966
                    • ......

                    #10
                    ......
                    Last edited by mika68; 14-09-2012, 14:36.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎