Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen mystiikka (ei meinaa heti pitää)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    Jarrujen mystiikka (ei meinaa heti pitää)

    Eli olen viimepäivien tunhukelillä huomannut jarrujen katoavan pitkähön seisomisen (esim. työpäivän) / ajon jälkeen. Itse sahaan esim. 9-tietä n. 70km jarruttamatta, ja ensimmäinen jarru tuon jälkeen on voimaton. Uusinta polkaisulla kaikki ok. Tuntuisi, että ongelma vaivaa enemmän etupäätä.

    Ongelmaa ihmetellessäni löysin lähes vastaavan threadin VW-palstalta (http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t...1a76928f04658b). Lienee sama vaivaavan Bemaria, vai olenko asian kanssa yksin? Erityisesti asia lienee akuutti jos on isot ja avonaiset Alut (itsellä 19"). Lisäksi lienee raskauttavana jos on tuontipeli, missä lienee todennäköisempää palojen / levyjen lasittuminen baanajarutuksissa(?).

    Sinänsä kiusallista, jos sattuu tuleen vaikka "tiukkapaikka" 65km kohdalla...

    Pointtini:
    - Olenko asian kanssa yksin => onko jossain jotain vikaa?
    - Jollen, onko helpotuskeinoja keksitty? Itse ajattelin kokeilla rikkoa levyn pinnan "neekeri-laikalla" ja hiasta hieman palojen pintaa + voidella liut.
    Last edited by Kilpuri; 18-11-2009, 18:45.
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96
  • Incarnated
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 450
    • Seinäjoki

    #2
    Uusintapolkaisun auttaminen kuulostaa siltä että siellä on joko ilmaa jarruissa tai sitten tehostimelta puuttuu alipaine jostain syystä :P

    http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      #3
      Onko ollut samat ongelmat kelistä riippumatta? Kuulostaa melko normaalilta ainakin sateella, että jos ei paljoa jarruttele niin eka jarrutus on vaisuhko, kun releet on märät.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Carbonfiber View Post
        Onko ollut samat ongelmat kelistä riippumatta? Kuulostaa melko normaalilta ainakin sateella, että jos ei paljoa jarruttele niin eka jarrutus on vaisuhko, kun releet on märät.
        Muuten kaikki (ainakin ollut) ok.

        Voishan ne tietty samalla vielä ilmata. Mitä nestettä tuollaisessa 330d:ssä (-07) on vakiona? DOT 4:sta, 5.1:stä vai jotain muuta? Josko sitä sitten hieman lisäilis.
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • hengari
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 208
          • Jyväskylä

          #5
          Oma 530d teki ihan samaa. Syy oli siinä että kotelo jossa tehostin lymyää oli täynnä vettä tukkeutuneesta poistoputkesta johtuen. Sateella motariajon jälkeen oli välillä "hauskoja" tilanteita poistumisrampeilla...
          Sä luulet et toi auto on sulla käsissä, mut se ei todellakaan oo! -totesi poliisi allekirjoittaneelle...

          Nyt:
          -E61 530dA M-sport 2006
          -Mustang fastback 1965

          Ex.
          -e39 530dA M-sport 2002
          -e91 320dA M-sport 2008

          Comment

          • Kilpuri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 831
            • Tampere

            #6
            Onko tossa E91:ssä muka samanlainen "lastentautinen" jarrutehostin kotelo? Tarvinnee tutkia asiaa...
            Last edited by Kilpuri; 19-11-2009, 05:18.
            Now: 525xd -09
            Ex: 330d -07
            Ex: 328i -96

            Comment

            • SPT
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 48
              • Espoo

              #7
              Tuosta on ollut aikaisemminkin keskustelua E46 tapauksessa :


              Silloin päädyttiin siihen että tuo on isolevyisten E46sten ominaisuus.

              Mun 330xi ainakin käyttäytyy siten että sateella maantieajon jälkeen jarruttaessa tuntuu että jarrut ovat hävinneet. Kyllä ne jarrut hetken odotuksen (alle sekuntti) jälkeen toimii iman pumppaustakin mutta ehtii se säväyttämään se jos esim rampille tullesssa jättää jarrutuksen myöhäiseksi.
              -------------------
              320i xDrive Touring -18
              325i xDrive Touring -06
              Z3 3.0i -2000
              635 CsiA -87

              Comment

              • Kilpuri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 831
                • Tampere

                #8
                Originally posted by SPT View Post
                Tuosta on ollut aikaisemminkin keskustelua E46 tapauksessa :


                Silloin päädyttiin siihen että tuo on isolevyisten E46sten ominaisuus.

                Mun 330xi ainakin käyttäytyy siten että sateella maantieajon jälkeen jarruttaessa tuntuu että jarrut ovat hävinneet. Kyllä ne jarrut hetken odotuksen (alle sekuntti) jälkeen toimii iman pumppaustakin mutta ehtii se säväyttämään se jos esim rampille tullesssa jättää jarrutuksen myöhäiseksi.
                Jep, samalta vaikuttaa.

                Tänään jarrut oli ihan normaalit. Eilen satoi enemmän. Tarvii silti tutkia se tehostajantila. ..tuttaa vaan kun kaikki on niin verhottu ja koteloitu ettei ilman purkuhommia näe mitään. Voisipa ilman kotelointia olla ongelma myös E39:ssä poissa...
                Now: 525xd -09
                Ex: 330d -07
                Ex: 328i -96

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10077
                  • KVLA

                  #9
                  Aivan samoi käy,kun ajat auton pesuhallista ulos.Kunnolla kastellut ja autoshamppoolla "huolletut" jarrut pitää märkänä tosi huonosti.Yksi reilumpi jarrutus poistaa ongelman.

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #10
                    Jaahans, vihdoin sain auton talliin ja pääsin "tutkimaan". Tehostajan kotelo/tila oli todella puhdas. Olisi vaikka voinut lounastaa. Huono känny-kuvakin mukana. Jarrupalat näytti olevan melkolailla loppu.

                    => En jotenkin usko mihinkään vikaan, joten lienee sitten pakko hyväksyä se, että pitää välillä ajellessa jarrutella noilla 19" BBS:llä vaikkei niin tarviskaan.

                    BTW. Ihan älyttömät nastarenkaat tollaiset 235/35 19" kokoiset. Jyryyttääkin niin pirusti. En suosittele!
                    Attached Files
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • elnabu1
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2008
                      • 71
                      • vihti/huhmari

                      #11
                      Originally posted by Kilpuri View Post
                      Jaahans, vihdoin sain auton talliin ja pääsin "tutkimaan". Tehostajan kotelo/tila oli todella puhdas. Olisi vaikka voinut lounastaa. Huono känny-kuvakin mukana. Jarrupalat näytti olevan melkolailla loppu.

                      => En jotenkin usko mihinkään vikaan, joten lienee sitten pakko hyväksyä se, että pitää välillä ajellessa jarrutella noilla 19" BBS:llä vaikkei niin tarviskaan.

                      BTW. Ihan älyttömät nastarenkaat tollaiset 235/35 19" kokoiset. Jyryyttääkin niin pirusti. En suosittele!
                      Mulla on e46 330d;ssä samoja "ominaisuuksia"levyt rupee olemaan kyllä jo aika finaalissa..juu välillä väehemmän hauskoja tilanteita kun jarruttaa hiukan myöhempään...
                      e46 330d touring

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Tuo on ihan ominaisuuskin kun jarrut on kunnolla märät. Moottoritieltä ramppiin poistuessa se pitää vaan muistaa. Olen oppinut tekemään autolla kuin autolla sen että hieraisen kevyesti pedaalia ennen varsinaista kovempaa jarrutusta.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎