Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kevyempien renkaiden vaikutus jarrutukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    Originally posted by petrolhead View Post
    Mutta kun kehänopeus pysyy samana. Toisin esitetty : 12" ja 20" samanpainoisten vanteiden varastoima energia 100km/h:ssa on sama jos painojakaumat ( esimerkinomaisesti kaikki massa ulkokehällä , 10 kg) on samat.
    Totta, mutta lähinnä tarkoitin tolla vipuvarren kasvulla teoreettista tilannetta.
    Otetaan esimerkiksi vaikkapa polkupyörä jossa jarrujen teho heikkenee jos perinteiset vanteen ulkokehään purevat jarrut siirrettäisiinkin ottamaan kehään joka olisi alkuperäisen säteen puolessavälissä. Vaikka molemmissa vanteissa olisi sama inertia, toisessa varmasti alamäessä huomaisi jarrujen eron.
    Autoissa jarrut on kuitenkin melko ylimitoitettu ja tällaista tilannetta ei siviililiikenteessä tule.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 926
      • Sotkamo--Oulu

      #17
      Lasketaanpa hieman arvoja.
      Jos oletetaan rengas, jossa halkaisija 650mm ja säde siis 325mm. Oletetaan että laskuissa käytettävä painopisteen säde r = 250mm ja koko renkas/vanne yhdistelmän massa 20kg. Ajetaan 100km/h = 27,78 m/s .

      Renkaan vierintäkehä on noin 2,042m . Rengas pyörähtää siis 27,78/2,042 = 13,6 kierrosta sekunnissa. Haluttu kulmanopeus pyörinnälle on siis 13,6*2*PII = 85,45 Rad/s

      Laskemalla saadaan renkaan pyörimisen energiaksi
      E= 0,5*20kg*(0,25m*0,25m)*(85,45 rad/s*85,45rad/s) =4563,6 J /rengas

      Vastaavasti ajoneuvon liike-energia jos massaa on 1600kg. Saadaan E= 0,5*1600kg*(27,78m/s*27,78m/s) = 617382,7 J

      Neljän renkaan pyörintäenergia on siis prosentteina liike-energiasta
      suhde = (4*4563,6J)/617382,7J = 0,0295= 2,95%


      Tästä voitaneen päätellä(oletuksella että laskin oikein) että renkaiden massalla ei ole suurta merkitystä jarruihin. Se, että isommilla renkailla jarrut tuntuvat vähätehoisemmilta(olen huomannut tämän itsekin joissain autoissa) johtuu mielestäni siitä, että suuremmat(ei siis ulkohalkaisijaltaan) renkaat ovat usein myös leveämpiä ja pito sitä kautta huomattavasti parempi kuivalla kelillä. Auto siis pysähtyy aivan yhtä hyvin kuin ennenkin tai jopa paremmin, mutta aiemmin rajoittava tekijä oli ehkä renkaan pitokyky ja leveämmillä renkailla jarrujen suorituskyky.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #18
        Erittäin karkeasti:

        1 kg jousittamatonta massaa = 12 kg jousitettua
        1 kg "pyörivää massaa" VP jne... = 30kg jousitettua

        Erityisen kiinnostava dokumetti VP:n kevennyksen vaikutuksesta / välityksistä löytyy osoitteesta:


        Anyway, kaikki turha paino autosta pois niin saat parhaimman ja halvimman virityksen. Mm. se 10-15kg siinä vyötäröllä. Ihan turha hommata isoja vanteita, jarruja... jos niitä ei tarvitse / ne ole muuten vain "coolit". Isohkot n. 330mm + jarrulevytkin painaa aivan apinana.

        Muutenkin autoista oikeastaan pitäisi ilmoittaa teho-paino suhde, eikä pelkkää tehoa.
        Last edited by Kilpuri; 21-12-2009, 21:22.
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • bember
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 479
          • Kirkkonummi

          #19
          lienee selvä että pyörän kehä toimii viimeisenä "vaihderattaana" joten mitä isompi kehä sen hitaampi kiihtyvyys ja suurempi huippunopeus, kunnes ilmanvastus estää lisänopeuden. Mutta kumpaa siinä tarvitaisiin lisää , vääntöä vai kilowatteja? - kun en vieläkään ymmärrä..
          Last edited by bember; 22-12-2009, 21:13.

          Comment

          • aragon
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 54
            • Lohja

            #20
            Mutta kumpaa siinä tarvitaisiin lisää , vääntöä vai kilowatteja? - kun en vieläkään ymmärrä..[/quote]

            ihan vakavissaanko kysyt?
            ARAGON
            E61 530d M
            E39 523i

            Comment

            • Jamppa1983
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 739
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Luntti View Post
              Entäs toisinpäin.
              Miten paljon vaikuttaa esim. kiihtyvyyteen jos vanteiden yhteispaino putoaa 10kg?
              Tai paljonko vaikuttaa tehoihin? Siis tehohäviöön voimansiirron suhteen.
              Minusta kaikki massa mikä otetaan pyörivästä liikkeestä pois vaikuttaa kierros herkkyyteen ja tässä täpauksessa myös kiihtyvyyteen. Kaikki keventää aina sitä vauhtipyörää? Mutta miksi, kierros herkkyyden takia. No mihin se vauhtipyörän massa siirtyy kytkimen tarrattua kiinni? Laatikko, kardaani, perä, vetarit ja lopuksi Vanteet+renkaat. Ilman suurempia laskukaavoja kevyemmän massan liikkeeseen tarvitaan vähemmän voimaa.
              Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

              M3 e90 & "M3" e30 turbo

              Comment

              • Ändi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1292
                • Pori

                #22
                Tuo isompi renkaan halkaisia käsittääkseni vaikuttaa samalla tavalla jarrutukseen kun isompihalkaisijainen jarrulevykin. päinvastoin vaan.

                Esim. 15" vanne 250mm levy. Auton pysähtymiseen tarvitaan esim 15 kierrosta jarrulevyllä mikä on matka x. jolloin rengas pyörii myös sen 15 kierrosta matkan ollen huomattavasti pidempi.

                samalle levylle(matka edelleen se x) kun lyödään 17" kumi niin matka renkaan kehällä vaan kasvaa...

                Mä ajattelen sen niin että jarrutusmatkaan vaikuttaa levyn ja renkaan halkaisian suhde.

                Jos jonkunmielestä teksti näyttää typerältä, niin katsoo postauksen kellonaikaa,. Saattaa omastakin mielestä huomenna näyttää aika aasilta.
                sigpic
                E46 2d 330 -02
                EX.
                E36 2d 328 -97
                e92 335d -07
                330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                Bmw 325 iA 2D -93
                Bmw 325 4d -92

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16520
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by Ändi View Post
                  Tuo isompi renkaan halkaisia käsittääkseni vaikuttaa samalla tavalla jarrutukseen kun isompihalkaisijainen jarrulevykin. päinvastoin vaan.

                  Esim. 15" vanne 250mm levy. Auton pysähtymiseen tarvitaan esim 15 kierrosta jarrulevyllä mikä on matka x. jolloin rengas pyörii myös sen 15 kierrosta matkan ollen huomattavasti pidempi.

                  samalle levylle(matka edelleen se x) kun lyödään 17" kumi niin matka renkaan kehällä vaan kasvaa...

                  Mä ajattelen sen niin että jarrutusmatkaan vaikuttaa levyn ja renkaan halkaisian suhde.

                  Jos jonkunmielestä teksti näyttää typerältä, niin katsoo postauksen kellonaikaa,. Saattaa omastakin mielestä huomenna näyttää aika aasilta.
                  Ei se renkaan kehä mihinkään kasva, esim. 196/65-15 vs. 225/45-17 on 17" ulkokehä 6-7 mm. pienempi vai laitatko 17" vanteellekkin 195/65 renkaan ??

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #24
                    Ändille:

                    Mitä suurempi (halkaisija) jarrulevy sitä pidemmäksi tulee momenttivarsi pyörän navan suhteen.

                    => Olettaen, että jarruttava voima, palojen koko ja kitkakerroin (palan ja levyn välissä) pysyy samana kasvaa jarruttava momentti levyn suhteessa.

                    Tietysti jos asennat isommat palat, tehokkaammat satulat / pääsylinterin ja korkeakitkaiset palat tilanne vielä paranee oleellisesti.

                    Ihan lyhykäisyydessään vielä lukuina (oletus, että palan keskipiste n. 25mm reunasta kohden keskiötä).

                    Jos vaihdat onnettoman 250 mm jarrulevyn 300 mm :een, niin momenttivarsi kasvaa n. 25mm. => Aiemmin M = F * 100mm, nyt M = F * 125 mm => jarruttava momentti n. 25% suurempi. Ts. kyseinen jarru n. 25% paree - oletettavasti kasveneen painon aiheuttama pudotus. Tosin jarrutasapaino menee viduralleen jos ei mitään muuta asiaan liittyvää mieti.
                    Last edited by Kilpuri; 23-12-2009, 10:48.
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • Jussi.M
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 85

                      #25
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Liike-energiaa , ei potentiaalienergiaa.
                      Jos ajattelet sitä että kevyemmällä pyörällä on pienempi inertia ja napsahtaa siksi lukkoon herkemmin , pitää paikkansa. Mutta : edellämainitun ilmiön (enemmän kuin-) kumoaa se että kevyempi pyörä ; kaiken muun säilyessä ennallaan ; säilyttää kontaktin tienpinnan kanssa paremmin ja pysyy siksi pidon puolella tehokkaammin.

                      Kokonaispito.
                      Tätä juuri hainkin, ja kysymyshän oli täysin teoreettinen
                      ---------------------------------------------
                      BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

                      Comment

                      • Ändi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1292
                        • Pori

                        #26
                        höpöjä juttelin.
                        195/65 renkaita en kyl laittais.
                        sigpic
                        E46 2d 330 -02
                        EX.
                        E36 2d 328 -97
                        e92 335d -07
                        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                        Bmw 325 iA 2D -93
                        Bmw 325 4d -92

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎