Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 46 ABS pumppu rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmke46
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 46

    E 46 ABS pumppu rikki?

    Tauluun syttyi keltainen DSC sekä ABS valo. Menin vikakoodin lukuun siinä toivossa, että kyseessä olisi anturivika. Anturit ovat kuitenkin kuulemma kunnossa ja kone sanoo ongelman olevan paluu pumpussa.

    Korjaamossa sanoivat, että ABS pumppu pitäisi vaihtaa. Olisiko jollain ideaa, voisiko vika olla muualla? Pumppu on ilmeisesti todella kallis osa, eikä huvittaisi arpapelillä alkaa vaihtelemaan. Auto on -99 200tkm ajettu M43 koneella.

    Jos niin on, että pumppu menee vaihtoon, niin onko kokemuksia kustannuksista ja operaatiosta yleensä? Mistä kannattaisi hakea purkuosaa vai onko se ylipäätään järkevää? BMW:n korjausoppaassa kerrottiin, ettei vaihdon jälkeinen ilmaus onnistu ilman erikoistyökaluja. En haluaisi hankkia osaa ja vaihdattaa sitä jollain pajalla ja todeta, ettei tullutkaan kuntoon.

    Osaatteko siis sanoa kenen puoleen kannattaisi asiassa Turun suunnalla kääntyä tai mitä asian kanssa kannattaisi yleensä tehdä?
    Kiitos!
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    #2
    Yleensä sieltä pumppumoottorista on hiilet loppu,saa vaihdettua kun on kätevät ja tarkat kädet,kustannukset n.2e jos pystyy itse tekeen....ilmauskin onnistuu ihan "normaalilla tavalla"!
    Uusi ABS yksikkö/moottori maksaa nelinumeroisen summan,ilman pilkkua....
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Ei tarvitse ilmata jos vaihtaa pelkän moottorin hydrauliyksikköön.
      Mikäli kyseessä ATE:n yksikkö niin tommonen hydrauliyksikkö pumppuineen jää lähiviikkoina yli.
      Mutta tokihan vika voi olla virransyötössäkin pumpulle, sille menee oma syöttölinjansa joka kannattaa vaikkapa ekana mitata.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • jmke46
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 46

        #4
        Täytyy alkaa selvittelemään asiaa, kun ehtii. Onneksi tuli juuri katsastettua! Katselin jotain purkuosia, mutta en ymmärtänyt niiden sopivuudesta mitään.
        Mitä kaikkea tuossa pitäisi huomioida. Autossa siis DSC ja vuosimalli -99. Kone 1.9l M43.

        Täytynee ne hiilet kuitenkin tarkistaa ensin. Siinä ei ole siis muuta kuin moottori irti, tarkistus ja takasin kiinni. Ei siis tarvitse edes ilmata?
        Jostain luin, että olisi rele jossakin. Mistä se löytyy ja miten sen mittais? Miten syöttölinjan mittauksessa tulisi ylipäätään edetä?

        Kiitos jo edellisistä!

        Comment

        • jmke46
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 46

          #5
          vanhassa viestiketjussa näytti olevan paljon asiaa ABS ja DSC-vioista. Vekatronics ja Elektromeka näyttivät korjaavan sekä pumppuja että boxeja. Vikakoodi ilmoitti ongelman olevan paluupumpussa. Osaatteko sanoa, onko vika silloin oikeasti pumpussa vai voiko vika silti olla boxissa?

          Pumpun voi siis irrottaa, mutta miten sen toiminnan voi testata. Voiko yksinkertaisesti pistää virtaa ja katsoa pyöriikö se? Hieman epäilen, ettei vika olisi pumpussa tai ainakaan pumpun hiilissä, koska DSC ja ABS valo ovat kahdesti hävinneet taulusta ja tällöin ABS on toiminut jarrutettaessa. Joskin jo yhden jarrutuksen jälkeen valot ovat lävähtäneet tauluun ja toiminta tietenkin loppunut siihen.

          Boxin voi siis irrottaa korjattavaksi ja jatkaa ajoa. Miten on moottorin irrotuksen kanssa? Toimiiko jarrut tällöin normaalisti? Löytyisikö jostain ohjeita tai kuvia boxin ja/tai pumpun irrotuksesta.

          Tärkeintä olisi saada tiedot, mitä ja miten voi osia purkaa, jotta autolla ajo voisi jatkua. Vielä, kun iski noi pakkasetkin, ni ei viittis mennä ulos harjottelemaan

          Sellainen tuli myös mieleen vanhoja viestejä selatessa, että voisiko ongelman syy olla jarrunesteessä? Tein nimittäin jarruremontin n. kuukausi sitten ja ABS-DSC ongelmat ilmenivät nyt ekojen liukkaiden tultua. Jarrut on kyllä ilmattu, mutta nesteeksi laitoin Motonetin DOT nelosta. Jos siellä on ollut DOT vitosta, niin voisiko nesteiden sekoittaminen aiheuttaa ongelman? En siis vaihtanut nesteitä kokonaan, vaan lisäsin vaadittavan määrän.
          Last edited by jmke46; 19-11-2010, 21:43.

          Comment

          • jani1632
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 2243
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Kuvailemiesi oireiden perusteella vika nimenomaan voi olla pumpumoottorin hiilissä...ovat kuluneet loppuun/jumissa. Parhaiten tuon saa selville jos saat testerillä aktivoitua pumpun ja samalla hieman varovasti "koputtelee" sitä pumppumoottoria...jos pyörii tuolla konstin niin hiilet vaihtoon...
            Tallin täytteet:
            E70 3.0d -09
            E34 540ia -94
            E39 520d -00
            E39 528i M-sport -00
            E60 520i -04
            E30 -86
            E61 520da -09

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎