Jep, samat havainnot - never again. Yhden ratapäivän jälkeen oli jokaikisessä reiässä halkeamat. Kaikki uritetut ja rei'itetyt levyt on minusta muutenkin itsensä huijaamista, ihan kun toisivat jotain lisää perinteisiin levyihin verrattuna. Omat huomiot ovatkin ainoastaan negatiivisia, palat häviää taivaantuuliin nopeasti, vanteet pölyä täynnä, ja levyt keräävät paloista irronneen materiaalin uriin/reikiin tukkien ja ruostuttaen ne.
Tuli ate ceramic palat joka nurkkaan ja eteen brembon rei´itetyt levyt laitettua 8/2019.
Jarrutuntuma ja teho on kyllä tosi hyvä lämpimänä mutta vesisateella kun on vaikka 10km ajanut niin jarrutuksessa aluksi tuntuu ettei mitään tapahdu ja kun lämpeää 0.5-1sekunti niin sit puraisee, myös notkauttaa auton linjaa, en tiiä jos satulat palauttaa mäntiä eri tavalla ja päästää kosteutta eri määriä levyn palan väliin tai tien urat mutta tavan levyillä ja paloilla ei tehnyt moista.
Brembo levyihin on nyt jo kulunut rappu, palojen kuluneisuutta en ole katsonut mutta levyn kaikki reiät on pölystä tukossa. Kerran puhaltanut levyt puhtaaksi, niin hirveä usva tulee että toiste jos teen niin pihalla ja tuulisella kelillä.
Enpä tiiä laitanko enään näitä toiste vaikka vanteet ei kyllä mustu yhtään
Vaikka uusilla Ferodoilla viive märkänä väheni, se ei poistunut kokonaan. Onko kitkapinnat nykyään jotain ekoekoa vai noi 348mm levyt vaan liian suuret cruisen varassa tapahtuvaan työmatkaköröttelyyn?
Mulla oli myös taipumusta puoltamiseen, tuli ihan pre-abs ajat mieleen. E91 liukutapit näyttäisivät olevan E36 peruja mitoitukseltaan, mutteivat enää eliniältään tuossa kopassa.
Vaikka uusilla Ferodoilla viive märkänä väheni, se ei poistunut kokonaan. Onko kitkapinnat nykyään jotain ekoekoa vai noi 348mm levyt vaan liian suuret cruisen varassa tapahtuvaan työmatkaköröttelyyn?
Mulla oli myös taipumusta puoltamiseen, tuli ihan pre-abs ajat mieleen. E91 liukutapit näyttäisivät olevan E36 peruja mitoitukseltaan, mutteivat enää eliniältään tuossa kopassa.
Kannattaa plärätä tuo läpi. Artikkelin luettuani tajusin että miksi vakiopalalla auto tuntuu jarrutettaessa niin "kevyelle". Monella tarvikepalalla herkkyys ei ole läheskään niin hyvä.
Pala on aina monen asian kompromissi ja tuossa jutussa on käyty niitä läpi.
Pala on aina monen asian kompromissi ja tuossa jutussa on käyty niitä läpi.
Ferodon Premier on yleensä ollut katukäyttöön erinomainen kompromissi ja taitaa löytyä kaikista pihassa olevista kilvellisistä kärryistä, mutta nyt ei onnistunut. Selvittelin taustoja ja näköjään tuolle jarrulle ei saa enää kuin Ferodon Premier Eco Friction versiota joka on sitten päätynyt ostoskoriin. Vihreitä materiaaleja kuparin sijaan:
Eco-Friction® makes it greener for best-in-class performance with this technological breakthrough
Green materials for a greener product & a significant reduction of fine particles emissions
Noise suppression
Increased safety
Best-in-class performance results
As great as a Ferodo®Premier pad, minus the copper
Laitan tänne vähän omia kokemuksia.
BMW f07 2010 530d GT (180kW) biili ja laitoin ATEn keraamiset palat ja niille paloille ATEn suosittelemat niiden omat sileät levyt.
Ei natise eikä nitise hitaassakaan vauhdissa ja liikkeelle lähdössä (myös jos on Automatic HOLD käytössä).
Sateella en ole ainakaan huomannut jarrutustehoissa eroja ja jarruttaa aina tosi hyvin ja leppoisasti. Vähän semmonen Comfort meininki näillä jarruilla ja valmistaja itse myös toteaa, että Comfortia varten ne on myös tehty.
Suosittelen kyllä vahvasti näitä ihan sileiden leyjen kanssa (eli non-PowerDisc).
On myös edulliset kun tilailee saksasta.
edit: en tiedä oliko alkuperäiset palat autossa mitkä korvattiin, mutta levyt ainakin oli ja nämä on kyllä huomattavasti paremmat. Eli oli varmaan vanhat jotkin no-name kiina-palat vaikka pintaa oli paljon jäljellä.
Alla ATEn suositus keraamisten palojen web catalogista: "Technically it is possible to combine ATE Ceramic brake pads
with the PowerDisc or with perforated brake discs. The brak
ing power with such a pairing is the same as with an origina
l ATE brake pad or OE brake pad. However, when the two compo
nents interact they can generate more noise in braking. ATE
Ceramic brake pads were developed for comfort-oriented drive
rs. We therefore recommend using them with normal brake disc
s, i.e. smooth ones."
Nostellaan vanhaa ketjua. E46 330 etujarruihin olisi tarve hommata levyt ja palat ja hakusessa olisikin mahdollisimman vähän pölyävät palat. Onkos näistä Aten paloista ja sileistä levyistä kertynyt kokemusta? Nopealla katselmuksella näytti myös trw:llä ja juridilla olevan näitä vähän pölyäviksi mainostettuja paloja.
Jurideista on sen verran että eivät kyllä pölyä kuten lupaavatkin, mutta jarrutumtuma melko heikko ja vaatii melko paljon poljin voimaa. En tiedä onko keraamisten palojen ominaisuus vai merkki kohtaista. Ebc red stuffit oli hyvin samanlaiset, vaativat lämpöä ennen kuin alkoivat tarraamaan.
Juuri ostin kolmeysiin ATEn keraamiset palat kera ATEn tuuletettujen mutta sileiden levyjen kera (ei Powerdisc), voin laittaa kokemuksia kunhan ehdin vaihtaa alle. Autossa on tällä hetkellä vastaava Brembon pala+levysetti ei-keraamisena, jarruteho ihan hyvä mutta vanteet likaantuvat kesäkuivallakin hetkessä pesun jälkeen.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP) Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Jurideista on sen verran että eivät kyllä pölyä kuten lupaavatkin, mutta jarrutumtuma melko heikko ja vaatii melko paljon poljin voimaa. En tiedä onko keraamisten palojen ominaisuus vai merkki kohtaista. Ebc red stuffit oli hyvin samanlaiset, vaativat lämpöä ennen kuin alkoivat tarraamaan.
Vähän vastaavaa olen jurideista lukenut, joten ne joutavat kyllä jäädä hylly. Jää oikeastaan vaihtoehdoiksi trw ja ate.
Ateilla ja sileillä levyillä menty nyt monta vuotta. Tekevät minkä lupaavat! Kesärengaskaudella vain ajellut, silloin on hyvin kyllä otettakin paloissa.
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Upataas tätä ketjua hiukan, koska uskoisin muillekkin jarruja miettivälle olevan apua.
Tämän innoittamana laitoin ATE keraamiset palat ja sileä levyt saksasta tulemaan tutun autoon, koko setti 265e. Nettikauppa ketjussa molemmat firmat, joista vertailin hintoja (ebay yms sivussa läpivilastu). Tuntuu, että nettikauppa puljuissa on pari toimijaa amazon.de/ebay.de rinnalla perus osissa, jotka pystyy tarjoamaan suurimmaksi osaksi parhaan palvelun ja hinnat näin suomesta katsottuna. Oisko ollut 70e halvemmat saksata, kuin virosta viellä
Comment