memebuy23buy

Etupää kolahtaa jarrua painaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musscle
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 115
    • Turku

    Etupää kolahtaa jarrua painaessa

    Pirullisen kuuloinen ääni kuuluu kun ihan ryömintävauhdista jarrutan ikkunat auki. Ja ei tarvii kun ihan höyhenellä painaa, niin kolahtaa oikeen kunnolla. Oisiko jarrusatulat väljästi kiinni että liikauttaa sen aina päätyyn kun jarruttaa. Mutta jos uusin jarrutuksen samaan suuntaan niin kolahtaa silti. Palauttaisi ikään kuin sen takaisin taka-asentoon? (miksi?)
    Ikkunat kiinni ei kuulu kuin pieni ääni, mutta rungosta tuntee saman kolahduksen.

    Otsikoin asian etupään ongelmaksi, mutta kun alan miettimään niin en varma ole tuleeko etupäästä.

    Vai onko jossain muualla väljää?
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Ootko tehny jarruremppaa viime aikoina?
    Ellen nyt väärin muista, niin palat sai ns. asennettua vinoon, jolloin ne rupeaa kolisemaan tuollai.
    Voi olla väljääkin esim. ylätukivarressa. Mikä korimalli?

    Comment

    • baijeri88
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 958
      • Mikkeli

      #3
      mikä auto?
      E36 Cab Atlantisblau
      E92 325i


      eX:
      E39 525i, E36 325i
      E34 Sedan Alpinweiss II
      , 316 -87 & 316i -90

      Comment

      • musscle
        Bimmer Rookie
        • Mar 2011
        • 115
        • Turku

        #4
        e39 523 -96. Joo voi olla ihan fiksua kertoa mikä auto kyseessä kun kirjottelee.
        En oo ite tehny remppaa, mutta eipä auto mulla kauaa ole ollutkaan. Kannattaa varmaan toivoa että jarruissa vika eikä muualla.
        Käsijarru tässä on ihan päin helvettiä, mutta empä ole IKINÄ ajanut autoa jossa takana levyjarrut missä käsijarru olisi hyvä, eikä esim. 5 metriä klapia käsijarrupaloissa. Ei kyllä tuolta silti ääni taida tulla.
        Last edited by musscle; 25-04-2011, 20:42.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14580
          • Oulu

          #5
          Reaktiotangot? Lienee helpoin muutenkin alottaa tutkimalla keulan nivelet.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • musscle
            Bimmer Rookie
            • Mar 2011
            • 115
            • Turku

            #6
            Tekisikö tuo osa sen että kolahtaa siis kirjaimellisesti ihan höyhenellä jarrupoljinta painaen. Käytännössä ei edes jarrutusta, vain kontakti jarrupaloille.

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14580
              • Oulu

              #7
              Originally posted by musscle View Post
              Tekisikö tuo osa sen että kolahtaa siis kirjaimellisesti ihan höyhenellä jarrupoljinta painaen. Käytännössä ei edes jarrutusta, vain kontakti jarrupaloille.
              Kyllä se tekee, kun ottaa vastaan suurimman osan voimasta ko. suunnassa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • musscle
                Bimmer Rookie
                • Mar 2011
                • 115
                • Turku

                #8
                Ok, minkä tason vaihtohomma tuo olisi? Meneekö pihavaihtona? Pitää nyt kuitenkin ensin käydä tökkimässä nouto satuloita, josko kuitenkin sieltä tulisi. Sanottakoon vielä että auto menee kuin juna tiellä kuin tiellä, eikä pauku kuopissa.

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3196
                  • Saarijärvi

                  #9
                  Näitä on ollut mitä ihmeellisimpiä syitä tälläiseen kolinaan. Pari esimerkkitapausta: Eräästä vekottimesta löystyi reaktiotangon pultti itsekseen muutaman kuukauden päästä alustarempasta.. oikein tärähti kuskin jalkotilassa aina kun hipaskin jarrua. Toisessa vekottimessa ihmeellinen kolina jarruttaessa ja joskus kiihdyttäessä paikallistui tuloksettoman nivel/puslatarkkailun jälkeen apurungon kiinnityspultteihin. Olivat päässet löystymään toiselta puolen, syystä ei tietoa. Sitten on toki myös rikkonaiset reaktiotangonpuslat, mutta niiden kanssa oireina on monesti myös pintajarrutuksella kovassa vauhdissa tärinä ja epämääräinen vetely uraisilla teillä. Ja nämä ilmenee yleensä ennenkuin alkaa kolisemaan.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • musscle
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2011
                    • 115
                    • Turku

                    #10
                    Nojoo, tuon ongelman tunnistan, vaikka satasesta pieni pintajarrutus, niin hiukan vatkaa, mutta ei mitenkään pahasti. Muuten menee ihan nätisti.

                    Comment

                    • nut
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1613
                      • Vaasa/Kauhajoki

                      #11
                      Originally posted by musscle View Post
                      Ok, minkä tason vaihtohomma tuo olisi? Meneekö pihavaihtona? Pitää nyt kuitenkin ensin käydä tökkimässä nouto satuloita, josko kuitenkin sieltä tulisi. Sanottakoon vielä että auto menee kuin juna tiellä kuin tiellä, eikä pauku kuopissa.
                      Menee, mutta vittumaista könyämistä tiedossa. Pitää ottaa pohjapanssari ja jarrujen tuuletusputket pois että saa reaktiotangon pultin pois. Lisäksi joudut pudottamaan napaa alemmas iskarista ja sitten pallonivel irti. Tuo on sitten alumiiniin prässätyssä teräsholkissa kiinni, väkivalloin tulee se holkki todennäköisesti mukana ja joutuu laikalla ottamaan varren jämät pois. Itse ostin ulosvetäjän mallia Kukko 129-3-A, toimii kun junan vessa tuohon hommaan.
                      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                      Comment

                      • shakes
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 2870
                        • Lahti

                        #12
                        Kokeile heiluttaa kumpaakin eturengasta ensin eteen ja sitte taakse. Jos heiluu ja on väljää ni luultavasti etu-tukivarren taaempi pusla paskana:think
                        E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                        E30 328i Projekti '88
                        E61 523i '08

                        EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          #13
                          Jos ei noilla reaktiotangoilla/puslilla, niin täältä ääni jarrupaloille, mulla oli E36:ssa juurikin kuvauksen mukainen kolahdus aina kun jarrua painoi, vaikka ihan höyhenen kevyesti.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8283
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by shakes View Post
                            Kokeile heiluttaa kumpaakin eturengasta ensin eteen ja sitte taakse. Jos heiluu ja on väljää ni luultavasti etu-tukivarren taaempi pusla paskana:think
                            e39:ssä on kaksi tukivartta, toinen poikittain ja toinen eteenpäin, kuvauksen kaltaista ääntä voisi aiheuttaa reaktiotanko joka on siis eteenpäin
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • shakes
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 2870
                              • Lahti

                              #15
                              Originally posted by peto2 View Post
                              e39:ssä on kaksi tukivartta, toinen poikittain ja toinen eteenpäin, kuvauksen kaltaista ääntä voisi aiheuttaa reaktiotanko joka on siis eteenpäin
                              ookkei
                              E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                              E30 328i Projekti '88
                              E61 523i '08

                              EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                              Comment

                              Working...
                              X