Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric renkaat - halki vannesuojalta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    Goodyear Eagle F1 Asymmetric renkaat - halki vannesuojalta

    Ostin kesällä käytetyt vanteet kehnoin renkain, renkaat jumputti pahasti ja tilasin GY renkaat ajatellen että ne olisi hyvät niihin, meni sitten joku aika ja sovin katsatukseen ajan että saadaan rekisteriotteeseen kumeista merkinnät, katsastus miehelle kumit ei kelvannu koska oli liian leveä vanne liian leveällä kumille, 9,5x20 & 285/25/20 kumi.

    Okei tuo yhteensopivuus on ihan oma moka, näillä miehillä on joku raamattu josta ne näkee onko profiilit vanteille sopivat ja se suotakoot heille, sitten ajattelin että muutoskatsastus on jo maksettu notta tehdään nyt otteeseen joku merkintä näistä 20" pyöristäkin, pingotettiin sitten entiset nankangit katsatustuksen ajaksi päälle koossa 245/35 tuolle 9,5" vanteelle ja saatiin merkintä lappuun. Siinä sitten renkaita pyöritellessä huomattiin että vanteiden sisäreunalta on vannesuojan kohdalta nuo suurinpiirtein tuhat/kaksi tuhatta ajetut laatu renkaat halki pitkin matkoin sieltä täältä, reklamointi maahantuojalle ja samalla hetkellä kiukunpurkauksien kanssa tilitys katsastusrevohkan myötä noista renkaista kun eivät menneet otteelle asti koossa 285/25/20 ja lopulta kuukausien päästä maahantuojan munaton vastaus aiheeseen on se että rengasvannepaketti on liian leveä, jonka takia kumit halki.

    Vannerengas paketti ei varmaan nätimmin voisi istua , ei edessä eikä takana kun tuolla yhdistelmällä, lienet muitakin mielipiteitä?

    Sitten tuossa joku hiljanen työpäivä lueskelin myynti ilmoituksia e61 korisista ja huomasin että muillakin on samat renkaat 20" koossa, pikainen kysely muille käyttäjille, muilla samat ongelmat, ilmeni viimeistään kun vaihdettiin kesärenkaat alta pois ja sitten tarkastelivat sisäreunat noista kumeista.

    Siitä ei ole varmuutta onko nuo toisten vanteet yli 9,5" kun renkaina 285/20, mutta arvelisin että tuo sisäreuna menisi helpommin halki kivistä tai muista epätasaisuuksista kun se on pingotettuna vanteelle, eikä niin kuin minulla, suoralaitaisena.

    Onko nyt näiden renkaiden omistajia läsnä joilla sisäreunat ovat pysyneet kasassa?

    mielipiteitä?
    Attached Files
    Last edited by Mlatvala; 29-11-2011, 15:30. Reason: Lisätty ne kuvat
    E61 535d alkuunsa viritetty.
  • Messier
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 631
    • Savo

    #2
    Mitkähän camber setupit näille renkaille pitäisi olla?
    Missä säädössä auto?
    G05 X5 45e
    KM9 ///M1000XR

    Ex:
    F10 ///M5
    K49 S1000XR
    E90 ///M3
    E46 ///M3

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Siis mitä ihmettä, tuo 285:han on just passeli 9,5" vanteelle??? Kyllä nyt on taas säädetty oikein huolella. Pitäiskö noi asentaa 7,5" vanteelle vai? Olisko inssillä myös ajankohtaista käydä optikolla, 245 on kyllä virallisesti liian kapea 9,5" vanteelle.
      Last edited by Thuppu; 30-11-2011, 00:08.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        #4
        Sen siitä saa kun laittaa liian leveet kumit. Venytettynä ois ollu parempi
        Tuolla oleva taulukko on ilmeisesti kopsattu STRO-normistosta ja ton perusteella vois melkeen sanoa, että ihan "laillinen" koko ois, mut profiilit loppuu 30. + muutenkin ihan normaaliltahan noi näyttää...

        Ei vaan onkai tossa jotain häikkää ollu jo laitettaessa, kun noita painojakin on about kilon verran?
        Last edited by Pazi88; 30-11-2011, 00:09.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Viittaisi tietenkin vääriin camberkulmiin 20":n renkailla, plus että painetta ei ole ollut riittävästi.
          GY on 19" ja 20" kokoluokissa tosi arka juuri liialliselle negatiiviselle camberille ja liian matalille paineille, jolloin sen sisärunko helposti pettää alta aikayksikön.
          Siellähän pitäisi camber olla -1.15`-1.25`asteen välissä ja rengaspaineen 3.4bar, mutta onko tietoa mikä on totuus?
          Eli vanteella ei ole ko.vaurion kanssa mitään tekemistä, vaan syyt löytyvät ihan renkaasta itsestään, plus edellä mainituista vääristä camberkulmista+paineista, jolloin jokaisella renkaan pyörähdyksellä tuo renkaan sisärunko voi pahimmillaan puristua puolet koko korkeudestaan kasaan.
          Tätä ei "premium" GY tosiaan kestä kuin muutama tuhat kilometriä, kun
          esim. "pingpong" Nankang kestää kulutuspinnan loppuun asti..

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #6
            Kulmat säädettiin samalla kun vanteet vaihdettiin alle, tuo STRO kirja olikin juuri se inssin raamattu, josta ei riittänyt kokoa tuolle 9.5" vanteelle.

            Jos en väärin muista niin 275/25 vielä sen kirjan mukaan kelpaa, mun 285/25 renkaalle piti ollakin sitten jo jotain 10.5" minimillään.

            On mulla se säätöjen lappu tuolla hanskalokerossa ja voisin ne arvotkin tähän liittää vielä, mutta kyllä vähän samanlainen ajatus jäi näistä premiumista että ajellaan sitten nankkankkeilla kun nämä muut ovat niin huonoja jatkossa
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Sen siitä saa kun laittaa liian leveet kumit. Venytettynä ois ollu parempi
              Tuolla oleva taulukko on ilmeisesti kopsattu STRO-normistosta ja ton perusteella vois melkeen sanoa, että ihan "laillinen" koko ois, mut profiilit loppuu 30. + muutenkin ihan normaaliltahan noi näyttää...

              Ei vaan onkai tossa jotain häikkää ollu jo laitettaessa, kun noita painojakin on about kilon verran?
              Huulivanteen ominaisuus on kuuleman se että painoja joutuu laittamaan vähän enemmän. Tuossa yhdessä vanteessa on muistaakseni 150 gr. Toisessa takavanteesssa vähemmän.
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Siellähän pitäisi camber olla -1.15`-1.25`asteen välissä ja rengaspaineen 3.4bar, mutta onko tietoa mikä on totuus?
                Ellen väärin muista ajelin 3,4 tai 3,5 paineilla. Kaivoin tuon John Bean todistuksen esiin,

                Takana camber -1,42´ molemmin puolin.
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Mlatvala View Post
                  Kulmat säädettiin samalla kun vanteet vaihdettiin alle, tuo STRO kirja olikin juuri se inssin raamattu, josta ei riittänyt kokoa tuolle 9.5" vanteelle.

                  Jos en väärin muista niin 275/25 vielä sen kirjan mukaan kelpaa, mun 285/25 renkaalle piti ollakin sitten jo jotain 10.5" minimillään.
                  Jos tota sun kuvaa kattoo miten toi rengas istuu vanteelle, niin inssin mukaan pitäis olla vielä tuuma enemmän leveyttä vanteelle. Taitaa toisaan tykätä german lookista. Huolestuttavinta kuitenki on se et on hatusta vetänyt päätelmiä kun taulukosta ei oo kokoa löytynyt, ja paljonko tällaista tapahtuu kaiken kaikkiaan, ylimääräisiä kuluja ja vaivaa kuluttajalle siitä et jollain ei homma oikein natsannut niin kuin pitäis. Tuossakin olis voinut käyttää järkeä, hieman katsoa tilanetta silmillä ja todeta et hyvin istuu.

                  En ymmärrä myöskään tota maahantuojan kommenttia et rengasvannepaketti on liian leveä..? Tarkoittaako se nyt et molemmat on liian leveät autoon, vanne liian leveä renkaalle, rengas liian leveä vanteelle, vai et noin leveillä GY:llä ei oo takuuta?
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Masatus
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 867
                    • Haukipudas

                    #10
                    Tässä jenkkilä sivuilla vasemmassa laidassa on lista, jonka mukaan 285/25-20 pitäs käydä 8"-10" vanteelle. Eli siinä vasemmassa laidassa on linkki sinisellä tekstillä "View tire sizes and specifications", sieltä löytyy mainitsemani lista.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Mlatvala View Post
                      Ellen väärin muista ajelin 3,4 tai 3,5 paineilla. Kaivoin tuon John Bean todistuksen esiin,

                      Takana camber -1,42´ molemmin puolin.
                      Paineet ok, eli sitä mitä tämän kokoisella GY:llä pitää ollakkin, mutta negatiivista camberia on selvästi liikaa.
                      Eli siellä on nyt 18" vannekoon optimicamber, ei leveän 20" kokoluokan.
                      100% varmuudella vika cambereissa jota "premium" GY ei vain kestä.
                      Vannehan on ihan ok.

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Stron normistollahan voi pyyhkiä inssi persettä, valmistaja määrää sen minkä kokoiselle vanteelle rengas on suunniteltu. Ei muuta kun mustaa viralliselle valkoselle, ja vertailemaan 20 vuotta vanhaan inssin kirjaan kokoja.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Noihan istuu vanteelle juuri niin kuin kuuluukin.

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Micce///M View Post
                            Stron normistollahan voi pyyhkiä inssi persettä, valmistaja määrää sen minkä kokoiselle vanteelle rengas on suunniteltu. Ei muuta kun mustaa viralliselle valkoselle, ja vertailemaan 20 vuotta vanhaan inssin kirjaan kokoja.
                            Nämä nyt on vain näitä suomenlakeja ja kun ne ei siitä kirjastaan löytänyt sitä kokoa tuon kokoiselle vanteelle niin ei siinä selittelyt auta. Soitin minä Vitutuspäissäni kun läksin sieltä ajamaan trafille ja kerroin tilanteen ja sanoin onko tämä oikeesti näin lopullisesti ja puolisen tuntia sieltä jonkun liikenneministerin kanssa tarinoidessa se sanoi että insinöörit oikeessa minä väärässä.
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Jos tota sun kuvaa kattoo miten toi rengas istuu vanteelle, niin inssin mukaan pitäis olla vielä tuuma enemmän leveyttä vanteelle. Taitaa toisaan tykätä german lookista. Huolestuttavinta kuitenki on se et on hatusta vetänyt päätelmiä kun taulukosta ei oo kokoa löytynyt, ja paljonko tällaista tapahtuu kaiken kaikkiaan, ylimääräisiä kuluja ja vaivaa kuluttajalle siitä et jollain ei homma oikein natsannut niin kuin pitäis. Tuossakin olis voinut käyttää järkeä, hieman katsoa tilanetta silmillä ja todeta et hyvin istuu.

                              En ymmärrä myöskään tota maahantuojan kommenttia et rengasvannepaketti on liian leveä..? Tarkoittaako se nyt et molemmat on liian leveät autoon, vanne liian leveä renkaalle, rengas liian leveä vanteelle, vai et noin leveillä GY:llä ei oo takuuta?
                              Juu supisuomalainen heikkonäköinen se kaveri oli, mikä lienet german sitten verissä hällä

                              Muuthan nuo on saanu jopa katsastettua samanlevyisillä vanteillakin, mun pärstässä oli jotain vikana kun kirjaa tivattiin niin tarkalleen.

                              Juu maahantuoja pesee kätensä kun ovat munattomia sillä, kun kokoa ei löydy STRO kirjasta 9,5" vanteen kohdalta.

                              Ei näillä GY renkailla mitään takuita lienet, nankikankit erikseen..
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎