Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensaputken valmistus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Schutzstaffel
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 345
    • Lounais-Suomi

    Bensaputken valmistus

    Ajattelin tämmösen ketjun laittaa pystyyn. Ihme, etten haulla löytänyt mitään vastaavaa..

    Ajatuksena on siis alkaa tekemään autoon uudet bensaputket. Metritavarana varmaan Bilteman kuparinen jarruputki käynee`? Muita mahdollisia ?Sitä tuolla on ainakin jo hyllyssä. Toki halkaisija pitää mitata vanhassa. Tärkeitä kysymyksiä on työkalujen hyvyys ja kiinnikkeet.

    1) Mikä työkalusarja putken taivutukseen on todettu hyväksi ?

    2) Minkälaisella työkalusarjalla saa tehtyä ne tyssäykset putken päihin ?

    Kaverilla oli joku Motonetin jarruputki työkalusarja, mutten tajunnut miten niillä tekee sen tyssäyksen. Taivutus työkalu näytti myös aika väljältä jo valmiiksi..

    Onhan näitä varmaan moni tehnyt, mut ei ole mulle ainakaan vielä neuvottu!
    Monta 80-luvun autoa
  • Ville.
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 288
    • Keminmaa

    #2
    jos samanlainen "tyssäys" ku jarruputkissa niin eikö joku paikallinen esim. varaosa liike joka myy jarruputkea metrinä tekis sulle nuo päät valmiiksi? pikku korvausta vastaan
    E34 525 TDS tourin g
    e32 730i
    ex
    w124 "liskolimusiini"
    3x e34 520i
    e30 316
    e34 520->525
    e36
    e34 tds touring
    hilux

    Comment

    • Schutzstaffel
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 345
      • Lounais-Suomi

      #3
      Originally posted by Ville. View Post
      jos samanlainen "tyssäys" ku jarruputkissa niin eikö joku paikallinen esim. varaosa liike joka myy jarruputkea metrinä tekis sulle nuo päät valmiiksi? pikku korvausta vastaan
      Totta, kyllä ne varmaan tekis... Mutta tuo olisi hyvä taito oppia. Mulla olis aika paljon kaikenlaisia putkia joita alkaa vääntämään, mm. yhdet ilmastoinnin osat myös.
      Monta 80-luvun autoa

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        #4
        "Tyssäyksen" teko kiinnostais täälläkin, kun pitäis projektiin bensalinjat vääntää. Tullut Googlattua jonkin verran, mutta enpä ole vempelettä ko. hommaan löytänyt.

        Btw, enpä ole "tyssäys" termiin tässä yhteydessä törmännyt...ihan kuvaava tavallaan

        EDIT: Tuli väsättyä työkalu


        Ainut miinus on se, että työkalu toimii 10mm putkelle ja tarttis vääntää linjat 8mm putkesta. Tarvii varmaan tehdä vielä toinen pienempi työkalu:think
        Last edited by Aksa P; 13-11-2012, 22:40. Reason: tehty työkalu...
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Bundy-putki on hyvää ja helppoa taivutella. Kannattaa ottaa sinkattuna niin ei tarvi maalailla etc.

          Päähän tuon levennyksen/huulloksen tekeminen onnistuu sellaisilla putkentekovehkeillä, missä on vaan riittävän kokoiset lestit - ihan niinkuin nuo jarruputkityökalutkin. Toinen vaihtoehto on kiinnittää letkukara helmiliitoksen avulla suoraan putkeen. Toki sitten päähän voi laittaa banjoa tai AN-liittimiä tarpeen mukaan.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #6
            ite teheny hapon kestävästä ohutseinämäisestä kilipuriin ja siihen hydrauliikka liittimillä kaikki liitokset (ei yhtään klemmaria) hapon kestävässä huonopuoli on et jyrkkiä mutkia todella v mäinen tähä ku joutuu jousen kanssa taivuttaan (jousi sisällä ) anliittimien käyttöön en ole viel hyvää perustelua löytänyt ku maksavat sikana kun hydrauli\pneumatiikka puolelta löytyy jo alumiinisä keveitä liittimiä. Hapon kestävän valitsin siksi putkeksi koska ei tule hapettumis ongelmaa koska autolla on pitkiäkin seisontoja.
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #7


              Löytyihän se vasta-alkajallekin kuva tollasesta oikeaoppisesta putken levennyksen teosta. Tarvii varmaan väsätä vastaava.http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=18847
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Jos bilteema ei ole kaukana kannattaa kierrellä hyllyjä.

                Comment

                • Aksa P
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 394
                  • Sawo

                  #9
                  Originally posted by isoR View Post
                  Jos bilteema ei ole kaukana kannattaa kierrellä hyllyjä.

                  http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...tyokalu-19837/
                  sieltähän sitä putkeakin haetaan...
                  "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                  Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                  E21 M50B20
                  E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                  E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                  E34 10/1990 520i
                  Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Schutzstaffel View Post
                    Ajatuksena on siis alkaa tekemään autoon uudet bensaputket. Metritavarana varmaan Bilteman kuparinen jarruputki käynee`? Muita mahdollisia ?Sitä tuolla on ainakin jo hyllyssä. Toki halkaisija pitää mitata vanhassa. Tärkeitä kysymyksiä on työkalujen hyvyys ja kiinnikkeet.

                    Kaverilla oli joku Motonetin jarruputki työkalusarja, mutten tajunnut miten niillä tekee sen tyssäyksen. Taivutus työkalu näytti myös aika väljältä jo valmiiksi..

                    Onhan näitä varmaan moni tehnyt, mut ei ole mulle ainakaan vielä neuvottu!
                    Katsoin paikkakuntasi..Turku..eli onneksi tarpeeksi kaukana liikut, niin et samalla polta minunkin autoa :think
                    Eli. noissa polttoaineputkissahan on n 3 bar paine, joka nyt on jo jonkinlainen. Kaikki liitokset on oltava todella tiiviitä ja missä tarvitan kumiletkua, sen todellakin pitää kestää sitten paljon enemmän kuin 3 bar., jota monessa paikassa myydään...kaasarikäyttöön.
                    Jarruputki on HUOMATTAVASTI ohuempaa, ei sinne päinkään paksuudeltaan.
                    Mutta: en halunnut pelotella. Opettele homma ensin työpöydällä kunnolla. Niin, että olet varma, että jokainen liitos myös kestää, työkalut kunnossa ja puhdasta pitää olla! Ei se mitään rakettitiedettä ole. En minäkään ollut kuin vierestä katsonut, kun jarruputkia tehtiin. Itse opettelin homman. Kun rauhassa tekee, ihan hyvä tulee. Eikä yksikään kilpuri ole kaiteisiin mennyt
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #11
                      Originally posted by jaki View Post
                      Katsoin paikkakuntasi..Turku..eli onneksi tarpeeksi kaukana liikut, niin et samalla polta minunkin autoa :think
                      Eli. noissa polttoaineputkissahan on n 3 bar paine, joka nyt on jo jonkinlainen. Kaikki liitokset on oltava todella tiiviitä ja missä tarvitan kumiletkua, sen todellakin pitää kestää sitten paljon enemmän kuin 3 bar., jota monessa paikassa myydään...kaasarikäyttöön.
                      Jarruputki on HUOMATTAVASTI ohuempaa, ei sinne päinkään paksuudeltaan.
                      Mutta: en halunnut pelotella. Opettele homma ensin työpöydällä kunnolla. Niin, että olet varma, että jokainen liitos myös kestää, työkalut kunnossa ja puhdasta pitää olla! Ei se mitään rakettitiedettä ole. En minäkään ollut kuin vierestä katsonut, kun jarruputkia tehtiin. Itse opettelin homman. Kun rauhassa tekee, ihan hyvä tulee. Eikä yksikään kilpuri ole kaiteisiin mennyt
                      Meinaatko ettei jarruputkissa ikinä ole yli kolmea baria? Kannattaa varmaan ainakin varikosta pysyä kaukana
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Mörökölli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 1735
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by jaki View Post
                        Katsoin paikkakuntasi..Turku..eli onneksi tarpeeksi kaukana liikut, niin et samalla polta minunkin autoa :think
                        Eli. noissa polttoaineputkissahan on n 3 bar paine, joka nyt on jo jonkinlainen. Kaikki liitokset on oltava todella tiiviitä ja missä tarvitan kumiletkua, sen todellakin pitää kestää sitten paljon enemmän kuin 3 bar., jota monessa paikassa myydään...kaasarikäyttöön.
                        Jarruputki on HUOMATTAVASTI ohuempaa, ei sinne päinkään paksuudeltaan.
                        Mutta: en halunnut pelotella. Opettele homma ensin työpöydällä kunnolla. Niin, että olet varma, että jokainen liitos myös kestää, työkalut kunnossa ja puhdasta pitää olla! Ei se mitään rakettitiedettä ole. En minäkään ollut kuin vierestä katsonut, kun jarruputkia tehtiin. Itse opettelin homman. Kun rauhassa tekee, ihan hyvä tulee. Eikä yksikään kilpuri ole kaiteisiin mennyt
                        Mitä helv..? Jarrupaineet on luokkaa 15-100bar. Ja varmaan jokaisesta varaosapuljusta saa 10-15barille speksattua polttoaineletkua, joka on vielä todennäköisesti ihan kaupan peruskamaa. Itse olen tehnyt linjoja tästä mutta mäkin oon Turusta.


                        Letkuliitokset huolellisesti kunnon klemmareilla ja putkista päät kuntoon niin hyvä tulee. Ja tärkeimpänä seikkana, putket, letkut ja klemmarit oikean kokoisia toisiinsa.
                        Last edited by Mörökölli; 17-11-2012, 02:46.
                        www.nenifab.com

                        Comment

                        • M325i
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 1529
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Supra^ View Post
                          Meinaatko ettei jarruputkissa ikinä ole yli kolmea baria? Kannattaa varmaan ainakin varikosta pysyä kaukana
                          Niinpä,On se nyt kumma jos jarruputki on niin ohutta ettei kestäisi alle 10bar bensaputkena kun pitää jarruissa kestää 230bar paine.
                          E30 ja E46 ///M

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Enemmän minua kyllä huolestuttaa, jos joku vääntää jarruputket ihan päin vittua kuin bensaputket.. Astetta vittumaisempi kun joku täräyttää risteykseen pysähtyneen auton perään 100 km/h, koska autossa ei jarrut toimineet. Ajossa jos auto syttyy tuleen vuotavan bensaputken takia, niin ajaa vaan pientareelle ja soittelee palokunnan sammuttelemaan..
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Enemmän minua kyllä huolestuttaa, jos joku vääntää jarruputket ihan päin vittua kuin bensaputket.. Astetta vittumaisempi kun joku täräyttää risteykseen pysähtyneen auton perään 100 km/h, koska autossa ei jarrut toimineet. Ajossa jos auto syttyy tuleen vuotavan bensaputken takia, niin ajaa vaan pientareelle ja soittelee palokunnan sammuttelemaan..
                              Asennuksen ja ilmaamisen jälkeen putsaa kaikki liitokset paineilmalla ja cleanerillä. Sitten käy painamassa tennarilla kaikin voimin pedaalia ja kurkkii liitokset läpi ettei missään ole pienintäkään vuotojälkeä. No problem.

                              Ja kyllä tollasessa kupariputkessa missä on tyssätty pää, pysyy hutut sisällä. Edes sitä letkuklemmaria ei tarvii mitään älyttömiä kiristää.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎