Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kesävanteet itsekseen kieroksi? ***ratkaistu***

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • buusaman
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 157
    • turku

    Kesävanteet itsekseen kieroksi? ***ratkaistu***

    ***ratkaistu*** Ekassa liikkeessä väärä kiinnitys tapa tasapainokoneeseen joka ottikin vanteen keskiön kiinnitykseen jonka johdosta vanne oli hieman vinossa koneessa.
    Nyt täysin suorat vanteet ja hyvät ajaa 9.4.13
    että in ur face vääräuskoiset ja panettelijat kyl mää vanteeni tunnen (sori mut vitutti noi tollaset syyttävät vastaukset) ja rengas asentaja sano et kyl sen huomaa jos ajaa vanteen solmuun kun rupee heti vispaa ellei sit oo kyse alessiosta (kuulemma muovailuvahaa joka menee normiajossa jo)

    Samalla totesivat raidetangon sisemmän pään väljäksi ja että vasen etuiskari vuotaa (nyt vasta itsekkin huomasin) jännä et meni leimasta läpi kummiskin myös haljenneella tuulilasillakin 1kk sitten.


    Ajoin viime kesänä samoilla vanteilla niinkuin joka kesä, kesän lopussa laitoin vanteet lappeelteen 2 vanteen pinoihin tasaisesti ja tasaiselle. Kylmä pihavarasto ainoastaan omassa käytössä.

    ostin suht uudet kumit n. 3000 km ajetut linglong 17" jotka sitten kävin asennuttamassa vianorilla 4-6.4.13 en muista.

    Vianorilla paljastui että jokainen vanne muka vakavasti kieroja, viime kesänä toimi ihan täysin eikä täristänyt.

    Nyt talven aikana aluvanteet menneet kieroksi itsekseen, voiko olla mahdollista? (tuskin)

    kyselin sitten että oisko renkaissa pystyheittoa niin pahasti, vastasi että ei kun selvästi on vanteet kierot kun vemputtivat koneessa siihen malliin.

    Nyt oikeesti ihmetyttää että kuka on tiirikoinut itsensä mun varastoon ja ajanut renkailla kattariin jonka jälkeen palauttanut renkaat takaisin lukittuun varastoon = ).

    Oisko todennäköisempää että kyseinen kaveri tehnyt jotain väärin asennusvaiheessa? Vanteet on 8,5" ja etunakit on 215/45-17" ja takana 225/45/17". Joten eturenkaat on ns. venytetty paikalleen hieman mutta sekään ei selitä takavanteita jotka ns. normien mukaiset.

    Sanokaa nyt joku mulle että mitä v***** on tapahtunut...

    vanteet tietty suht likaiset ja tasapainotus tehtiin ilman keskiöitä joten voisko johtua siitä. Ei siellä nyt kummiskaan mitään isoja mutapaakkuja ollut.

    Tasapainotus kone pysäytti renkaan jonka jälkeen asentaja pyöritti renkasta käsin jotta kone näytti vähemmän punaisia valoja ja sitten lätkäisi painot renkaan alimpaan kohtaan minun mielestäni.

    Ostin kumit btcf jäseneltä hänen vanhempiensa kotipihasta ja rahasta tuskin oli puutetta joten en jaksa uskoa että olisi kusettanut.

    yhdestä kumista puuttui sisäreunasta pieni palanen n 2x1cm kokoluokkaa mutta ilmat pysyy kummiskin.
    Voisko olla että kylmässä varastossa talven seisseet renkaat ja vanteet vietiin sisälle jossa rupesivat laajenemaan epätasaisesti ja sen takia kieroa näytti kone?

    Oireet ajossa +60 vauhdissa vispaa välillä erittäin rajusti ja välillä ei meinaa ees huomata.
    Last edited by buusaman; 09-04-2013, 18:13. Reason: Diagnoosi ja vittuilua takaisin = )
    Benis Mahtavan Waltava
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Todella kierot vanteet voi olla Suomen nopeuksussa suhteellisen oireettomat jos ne on kunnolla puntissa.

    Kyllä sä oot moukaroinut ne vanteet solmuun viime vuosien aikana ja nyt sen vasta huomasi punttikoneessa.

    Noi on kohtuu matalaprofiiliset renkaat, se ei tarvi kuin yhden motarityömaan, kuuttakymppiä asfaltinreunaan, niin avot.

    Huonojen vanteiden oikomisesta ei kannata maksaa 70-90e pala, joten uutta alle vaan.

    Tai sitten et vaan tee mitään, jos et kerran aiemminkaan ole huomannut. e34 tärinät nyt voi tulla aivan mistä vaan, jumittavat etujarrut eka arvio.

    T AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • buusaman
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 157
      • turku

      #3
      Originally posted by asvirkku View Post
      Todella kierot vanteet voi olla Suomen nopeuksussa suhteellisen oireettomat jos ne on kunnolla puntissa.

      Kyllä sä oot moukaroinut ne vanteet solmuun viime vuosien aikana ja nyt sen vasta huomasi punttikoneessa.

      Noi on kohtuu matalaprofiiliset renkaat, se ei tarvi kuin yhden motarityömaan, kuuttakymppiä asfaltinreunaan, niin avot.

      Huonojen vanteiden oikomisesta ei kannata maksaa 70-90e pala, joten uutta alle vaan.

      Tai sitten et vaan tee mitään, jos et kerran aiemminkaan ole huomannut. e34 tärinät nyt voi tulla aivan mistä vaan, jumittavat etujarrut eka arvio.

      T AV
      Usko nyt, aikaisemmin vanteet ihan ok. En oo ajanu mihkään niitä, ainoastaan uutta on kesärenkaat jotka ostin n. 3000 km ajetut ja tasapainotus uutta myös.

      Ei täristä talvirenkailla YHTÄÄN. Vika ilmaantui välillä varasto ja rengasliike matkaa 4 km jonka vanteet viettivät takakontissa / takapenkillä.
      Benis Mahtavan Waltava

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by buusaman View Post
        Usko nyt, aikaisemmin vanteet ihan ok. En oo ajanu mihkään niitä, ainoastaan uutta on kesärenkaat jotka ostin n. 3000 km ajetut ja tasapainotus uutta myös.

        Ei täristä talvirenkailla YHTÄÄN. Vika ilmaantui välillä varasto ja rengasliike matkaa 4 km jonka vanteet viettivät takakontissa / takapenkillä.
        Mistä tiedät, että oli aikaisemmin ok? Olen ollut auton kyydissä, jossa oli 3 vannetta kierossa, eikä sitä huomannut. Selvisi juuri vasta kun rengasliikkeessä rupesivat uusia renkaita laittamaan.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • asvirkku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 514
          • Bern

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Mistä tiedät, että oli aikaisemmin ok? Olen ollut auton kyydissä, jossa oli 3 vannetta kierossa, eikä sitä huomannut. Selvisi juuri vasta kun rengasliikkeessä rupesivat uusia renkaita laittamaan.
          Juuri näin. Samanlaisia kokemuksia, netistä käytettynä ostetuilla vanteilla.
          -AV
          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

          Comment

          • buusaman
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 157
            • turku

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Mistä tiedät, että oli aikaisemmin ok? Olen ollut auton kyydissä, jossa oli 3 vannetta kierossa, eikä sitä huomannut. Selvisi juuri vasta kun rengasliikkeessä rupesivat uusia renkaita laittamaan.

            Olen omistanut vanteet jo 5 vuotta eli yhtä kauan kuin autonkin, joka vuosi olen joutunut renkaat vaihtamaan kun aina käytettynä ostanut mahdollisimman halvat rahan puutteen vuoksi. Olen aina ollut liikkeessä paikalla kun renkaita ovat laittaneet, kumeissa on aikaisemmin ollut hieman pystyheittoa mutta vanteissa ei ole ollut mitään sanomista.

            En ole ajanut kuin yhden vanteen kattariin muutama vuosi sitten jonka jälkeen renkaat ja vanteet on tarkistettu uusilla (lue käytetyillä kumeilla) suoriksi.

            Joten mistä tiedän että vanteet ovat suorat... kokemuksesta.
            Kumit ainoastaan uusia tasapainotuksen kanssa kyseisessä setissä.

            Ainoastaan pihassa seistessään kuumassa auton alla ovat vanteet periaatteessa voineet vääntyä auton painosta joka aika epätodennäköistä sekin.
            Last edited by buusaman; 07-04-2013, 17:00. Reason: infoo
            Benis Mahtavan Waltava

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14489
              • Oulu

              #7
              Käyttikö ne vanteita pesurissa? Joskus kun jää pesurin kuula vanteen ja tasapainokoneen väliin niin vemputtaa ihan mukavasti. Kokematon kaveri voi tuosta jo ristitä vanteet kieroiksi.

              Siis sikäli mikäli ko. virmalla on kuulapesuri käytössä.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • ämsport
                Bimmer Rookie
                • Jun 2011
                • 118
                • Pori

                #8
                Voisiko niitä pelkkiä vanteita vaikka kokeilla ekaksi siihen koneeseen jos vika on niissä wingwang wongeissa vai mitkä vitun renkaat nyt olikaan ?

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by buusaman View Post

                  Ainoastaan pihassa seistessään kuumassa auton alla ovat vanteet periaatteessa voineet vääntyä auton painosta joka aika epätodennäköistä sekin.
                  Enpä ole pöhkömpää kuullut sitten hetkeen Tietysti, jos vanteesi on kiinantinan sijaan valettu uudenvuoden-tinasta
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • Pretoriaani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 3842
                    • Hyvinkää, Finland

                    #10
                    Originally posted by Rockford View Post
                    Enpä ole pöhkömpää kuullut sitten hetkeen Tietysti, jos vanteesi on kiinantinan sijaan valettu uudenvuoden-tinasta
                    Rengaat voi hetkeksi mennä linttaan, jos auto seisoo pitkän aikaa kesäkuumalla asfaltilla paikoillaan. Mut vanteet.. Ei.
                    I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                    Comment

                    • illu^^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 1703
                      • Kajaani

                      #11
                      Talven kun ajelee sirkkelin terillä sitten kevään tullen vaihtaa isompaa leveämpää pyörää alle ja lähtee ajelemaan tuonne suomen loistavalle tieverkostolle niin onhan se yleensä järkytys, erilailla haistelee urat ja heitot tiestä kun on isommat pyörät alla ja tiet on perkeleen karkeita nastojen jäljiltä..

                      Mutta ei saatana ne vanteet kyllä ittestään väänny. Rengasliikkeissäkin on tosin isoja eroja jossakin teilataan sarjaa uudet vanteet kieroksi kun ei vaan osata niitä oikein tasapainoittaa ja toiset paikat tekee tärinnättömät vanteet vaikka vanne olisi kolmena kappaleena.. Viime keväänä vein kiireen takia eri liikkeenseen kun yleensä, olisi pitänyt tajuta viimeistään siinä vaiheessa lähteä menemään kun yrittivät öljypohjasta tunkata autoa ilmaan ja lopputulokseen olen niinkin tyytyväinen että enpähän enään ikinä asioi tuossa pajassa.

                      Käy suosiolla jossain toisessa liikkeessä vielä kokeilemassa onnistuisiko paremmin. Melko kierokin vanne saadaan kyllä painotettua niin että ei suomen nopeuksilla tunnu vanteen heitot.

                      Comment

                      • manzneri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 551
                        • Kesälahti

                        #12
                        Omissa vanteissa ei välillä 2008-2010 ollut juuri minkäänlaista heittoa, rengasasentaja Hämeenlinnan vianorilla vielä oikein kehui.

                        Kuitenkin muuton jälkeen (täälä on huonokuntosempia teitä) 2011 uusien kumien päällelaiton yhteydessä huomasi rengaskoneessa selvää pystyheittoa. Kyllähän se vitutti, mutta ei ollut tuntunut minkäänlaisissa nopeuksissa tärinänä.

                        Eli kyllä se nyt niin vain on että eivät ne ole sielä varastossa menneet yhtään miksikään, vaan matalaprofiilisella renkaalla ajaessa on tullut johonkin pikku töyssyihin ajeltua ja vanteet on mennyt kieroksi jo ennen talvisäilöön laittoa

                        Ja niin, en minäkään mitään rotvalleja päin ole ajellut noilla omilla enkä mihinkään järjettömiin kraatereihin. Se kun ei ole mitkään 65 profiilin kumit alla jättää aika äkkiä pikku muistutuksia johonkin. Jonkun on joustettava kuitenkin.

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15262
                          • Ajamisen Iloa

                          #13
                          Mä oon monesti epäillyt samaa ja asentaja on kivenkovaan inttänyt että ei taatusti ole kierot. Johtunut aina siitä että oon revitellyt kumit aika loppun ja tasapainotus tehty uusilla kumeilla ja syntynyt ajamalla 5-10g heitto renkaisiin.

                          Uudenvuodentinaa en ole ikinä käsitellyt enkä linkslonksu-renkaita.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • Vilikki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 6309
                            • Raahe

                            #14
                            pultinreikä kiinnikkeellä painokoneeseen ja katsomaan uudelleen.
                            BMW e36 316i Turbo Compact

                            Comment

                            • buusaman
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 157
                              • turku

                              #15
                              Aika eri paikkaan varattu

                              Nyt on huomiselle 9.4 varattu aika oikeen jollekkin spesialistille.

                              30€ maksaa kun tarkistaa vanteet, tuli työpaikan kautta hieman alennusta ilmeisesti. Jossakin lehdessä kuulemma ollut linglongeista sen verran että ei suositella tieliikenteeseen = ).

                              No mutta jos renkaat on huonot niin halvemmaks se tulee kuin uudet vanteet.

                              Voi myös olla ettei oo oiken painunu kumit paikoilleen vielä kun on eessä ne 215 8,5" vanteelle hieman venytetty.

                              kirjotan sit lisää kun tuomio tulee...

                              nyt tuli jo asiallisiakin vastauksia.
                              Voipi olla että ei äijä oo osannu tasapainottaa yksinkertaisesti siellä pajalla, suht tuore rengashommissa tai jotain...
                              Ei ollu pesurissa käyny.
                              Benis Mahtavan Waltava

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎