Joissakin liikkeissä pesee toisissa ei. Painoja olikin yhessä renkaassa 105gr ja muissa paljon myös. Nyt on jotain 25gr etc. Lievä ero = )
Ensimmäisellä vianorilla sattunut inhimillinen erhe: vanteet oli laitettu kiilakiinnityksellä rengaskoneeseen joka veti vannetta vinoon keskiön kiinnityksen kohdalta kun eivät istuneet sinne hyvin.
Tokassa vianorilla todettiin JOKAINEN VANNE TÄYSIN SUORAKSI NIINKUIN SANOIN VANTEITTEN OLLEEN!!!
Siellä kiinnitykseen käytettiin pulttikiinnitystä joka siis istuu vanteeseen hyvin.
Eli asentajan moka kun ei huomannu kattoa istuuko se kartiokiinnitys sinne vai ei.
renkaissakaan ei sanomista lievän pystyheiton lisäksi niinkuin kaikissa halppisrenkaissa on hieman.
Nyt oli kiva ajaa kun ei täristänyt ollenkaan ja rengasmelukin on siedettävää tasoa.
Tietty 30€ köyhempänän taas mutta huomattavasti onnellisempana onnellinen loppu tällekkin asialle.
Eli vaikka jos asentaja jostain syystä toteaa vanteet kieroiksi yhtäkkiä niin kysy että voisko tarkistaa eri kiinnityksellä koneessa vielä.
Alan ihmisenä sanoisin, että kyllä olis samaan hintaa täytynyt moka korjata hyvän palvelun nimissä.
Vaikka kyseessä onkin eri Vianor.
On se hienoa, että Suomen isoimpiin rengasketjuihin kuuluvalla firmalla kaikenmaailman kesähessut asentelee renkaita miten sattuu ja asiakas maksaa kokeilut..
Vianorhan olisi takuuna korjannut virheensä jos oisin mennyt sinne takaisin.
halusin toisen mielipiteen niin menin toiselle vianorille ja oisivat pystyneet laskuttamaan sen sieltä vianorilta sen rahan.
No sain alennuksella 30€ niin ihan sama kunhan saa renkaat ajoon.
Ja oli siis ihan inhimillinen virhe vois sattuu kelle vaan joka paljon työkseen renkaita laittaa päivän päätteeksi.
Itsella vanne+rengas setti rengashotellissa Vianorilla.Viime kesän lopulla,rupesin epäilemään että vanteet ehkä kierot tai jokin vanne kiero.Nyt keväällä soitin Vianoriin ja sovin,että tarkastavat vanteet ja ilmoittavat missä vanteessa mahdollisesti heittoa ym.No soitto tuli ja ilmoitus oli,että jokaisessa vanteessa "sanomista" Yritin puhelimessa saada puristettua,että mikä tämä "sanomisen" taso on,tyyliin...pieni heitto -> vanne täysin solmussa?Vastauksia en saanut,joten Suomeen päästyäni,kippasin penkit ja Vianorille hakemaan renkaat pois.
Renkaat toimitin rengasliikkeeseen (josta muuten ostin kumit,koska sain sieltä 440€ halvemman tarjouksen) jossa ensinnäkin loppuunajateut kumit otettiin vanteilta pois ja jokainen vanne tarkastettiin.Tulos:3 vannetta täysin suoria ja toisessa takavanteessa minimaalinen heitto (luultavammin vanne joka kerran jo oikaistu) mutta ei pitäisi olla tasapainotuksen jälkeen ongelma.
Jäi kyllä Vianorista jälleen kerran todella epäpätevä maku suuhun.Viime talvenahan asentajat sekoittivat etu- ja takavanteet täysin ristiin,kun eivät katsoneet vanne leveyksiä ja ET-lukemia vanteesta.Onneksi itse tajusin huomauttaa asennuksen aikana,että vanteet ovat erillaiset edessä ja takana,vaikkakin kaikissa vanteissa 225/45 kumi päällä.
Ja oli siis ihan inhimillinen virhe vois sattuu kelle vaan joka paljon työkseen renkaita laittaa päivän päätteeksi.
Näitä inhimillisiä virheitä tuntuu nykyään sattuvan valitettavan paljon, myös ihan huolto/korjausalallakin. Harvat ovat ne paikat jossa satsataan täysillä työn laatuun, asiakaspalvelusta puhumattakaan.
Usein nämä erillaiset "inhimilliset virheet" pyritään vielä maksattamaan tavalla tai toisella asiakkaalla.Harvoin virhe myönnetään ja/tai ehdotetaan sopivaa korvausta.Minimissään virhe korjattaisiin veloituksetta,mutta tämäkin tuntuu joskus vaikealle.Tietysti jos ammattitaito ei riitä edes havaitsemaan mokan johtuneen työntekijästä,niin eihän sitä voi silloin edes myöntää.Eikä nyt pelkästään rengasalalla vaan kaikkien auton kunnossapitoon liittyvien tahojen toimesta.Huollot/korjaukset ym...
Onko kellään tietoa aluvanteiden toleransseista? Yhdellä vannepajalla sanoivat että uusissa orkkis vanteissa on lähes aina 0,2-0,3mm heittoja ja yli 1mm heitot suositellan oikaistavaksi.
Yksi tyyppi osti minulta uudet vanteet ja liimaili niihin ties mitä teippejä ja laitatti sitten renkaat päälle niihin, lisäksi ajeli niillä ties kuinka pitkään. Rengasliikkeessä olivat sanoneet vanteet täysin kieroiksi ja että hyvä kun tasapainoituskoneessa pysyi, kun heitti niin paljon. Uskoin tyyppiä ja palautin täyden hinnan jo käytetyistä vanteista. Lisäksi myin uudet halvemmalla tilalle. Nyt väittävät uusiakin taas täysin kieroiksi. :think
Virittelin sitten tasapainoituskoneeseen heittomittarin, niin ekan sarjan kahdessa vanteessa oli sisäkehällä n.1mm heittoa ja ulkokehällä n.0,3-0,5mm. Toisissa kahdessa n.0,5mm sisäkehällä ja n.0,2-0,3mm ulkona.
Muutenkin lähes kaikissa uusissa tuntuu olevan jotain 0,2-0,5mm heittoja
Mietin vähän että mitä helvettiä, voiko oikeasti 0,5-1mm heittosta sanoa että vanteet täysin kierot paskat että lentää tasapainoituskoneesta pois??
Onko kellään tietoa aluvanteiden toleransseista? Yhdellä vannepajalla sanoivat että uusissa orkkis vanteissa on lähes aina 0,2-0,3mm heittoja ja yli 1mm heitot suositellan oikaistavaksi.
Yksi tyyppi osti minulta uudet vanteet ja liimaili niihin ties mitä teippejä ja laitatti sitten renkaat päälle niihin, lisäksi ajeli niillä ties kuinka pitkään. Rengasliikkeessä olivat sanoneet vanteet täysin kieroiksi ja että hyvä kun tasapainoituskoneessa pysyi, kun heitti niin paljon. Uskoin tyyppiä ja palautin täyden hinnan jo käytetyistä vanteista. Lisäksi myin uudet halvemmalla tilalle. Nyt väittävät uusiakin taas täysin kieroiksi. :think
Virittelin sitten tasapainoituskoneeseen heittomittarin, niin ekan sarjan kahdessa vanteessa oli sisäkehällä n.1mm heittoa ja ulkokehällä n.0,3-0,5mm. Toisissa kahdessa n.0,5mm sisäkehällä ja n.0,2-0,3mm ulkona.
Muutenkin lähes kaikissa uusissa tuntuu olevan jotain 0,2-0,5mm heittoja
Mietin vähän että mitä helvettiä, voiko oikeasti 0,5-1mm heittosta sanoa että vanteet täysin kierot paskat että lentää tasapainoituskoneesta pois??
Taitaa olla vähän väritystä mukana, millin heiton huomaa helposti ilman kelloakin mutta vaikuttaako se ajamiseen on varmaan vähän kyseenalaista ja riippuu monesta tekijästä.
Laatuvanteissa en ole ikinä huomannut minkäänlaista heittoa, edes sekundaa ei ole vastaan tullut. Mutta halvoissa tinavanteissa taas voi olla yllättävänkin paljon heittoa, jopa maalin purseita tai epätasainen jauhemaali pinnassa mitä ei nopealla silmäyksellä maalausviaksi välttämättä edes tunnista.
Toleranssithan tietysti riippuu valmistajasta, mutta jotain osviittaa antaa se että MB:n alkuperäisten 16" kokoisten pienen jakeluauton peltivanteille luvataan +-2mm toleranssi. Ja 2mm pystysuuntaista heittoa näkyy koneessa melko reippaana heittona.
Comment