Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia Hankookeista - Käytössä havaittua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    Originally posted by duckland View Post
    Mutta en siltikään allekirjoita että toi olisi samalla viivalla edes parempien renkaiden kanssa.
    Kyllä, ne kulmat ovat oikeasti pielessä kun kerran se sisäreuna kuluu selvästi nopeammin. Tämän vuoksi on ihan turha syytellä rengasta epäloogisuudesta, jos=kun sille ei anneta edes mahdollisuutta toimia niin kuin sen on suunniteltu toimivan(tämä aiheuttaa myös sen äänekkyyden).
    Oikeilla alustakulmilla rengas EI KULU toispuoleisesti , varsinkaan jos on käyty radalla joka nimenomaan aina syö myös ulkoreunaa, tasaten näin kokonaiskulumista.
    Eli sinulla on nyt oikein reilusti väärät alustakulmat ja silti sinulla on pokkaa tilittää teiniangstia minulle kuinka paskat renkaat olen sinulle jossain kohtaa suositellut???
    Oletko kokeillut niitä "parempia" renkaita omassa autossasi juuri tässä kokoluokassa?
    Ok, saat toki olla ihan mitä mieltä tahansa Hankookin S1:stä, se on sinun oikeutesi vaikka kymmenet ja taas kymmenet rengastestit maailmalta kertoisi ihan päinvastaista(ne siis puhuvat paskaa, samoin kuin minä).
    Pointti on kuitenkin siinä minua niistä syyttelemällä ja lapsellisesti kiukuttelemalla haukut oikeasti väärää puuta, kun oikeasti pitäisi vilkaista peiliin ja tsekata ne kulmat oikeiksi tälle renkaalle.
    Ne "paremmat renkaat"....jotka kuitenkaan eivät missäänpäin maailmaa eri testeissä EI OLE Hankookin S1:stä piesseet, eikä varsinkaan handling/pito ominaisuuksissa joita nyt näissä "muissa paremmissa renkaissa" niin kovin ylistät?
    Ratarenkaat ovat sitten vielä erikseen, vaikka nyt on kuitenkin kyse mitä puhtaimmasta korkean nopeusluokan UHP renkaasta, jossa ulosmitattavia ominaisuuksia painotetaan sport ja ratarenkaan välimaastoon.
    Kuitenkin, jos nyt haet sitä "pitoa, pitoa, pitoa"...niin kai se tarkoittaa pitoa myös sadekelissä ja tällöin nämä kadulle suunnitellut UHP renkaat taas lyövät puhtaat ratarenkaat 100-0.
    Se on puhdasta itsepetosta kuvitella että yhdessä paketissa saa kaiken joka tyydyttää omia utopistisia romanttisia mielikuvia yhdestä "ultimatum" renkaasta, joka toimii kaikissa olosuhteissa täydellisesti.
    Hankook S1.n yksi suurin etu on kuitenkin Suomessa ja Suomen tyyppiteillä vetelemättömyys, joka kuitenkin voi näillä "paremmilla renkailla" olla täysin sietämätöntä näissä kokoluokissa, varsinkin jos(kun rengas on jo hieman kulunut).
    Se että tämän tason leveä+matala UHP rengas on lähes tunteeton urille, on melko poikkeuksellista ja itse asiassa juuri Pirellin ja Bridgen tietyt mallit alkavat olemaan näissä kokoluokissa usein ihan sietämättömiä(ok, F30 ei ole tälle kaiken herkin, mutta monet muut on).
    Kuitenkin juuri sinulle S1 on se "paska rengas", se on sitten sitä sinulle, ei minulle(ajanut 3-täyttä sarjaa alusta loppuun), ei maailman autolehdistön testeille, eikä oikeastaan kenellekkään muullekkaan täällä nettikeskustelujen ihmeellisessä maailmassa, joten minun syyttely tässä kohtaa on enemmän kuin pikkulikkojen kiukuttelua.
    Ei varmasti kannata poimia elämänohjeita täältä sinisen ruudun takaa "isoilta pojilta" ja ottaa uhrin roolia, jos sen jälkeen maailma tuntuu pahalta kun "kaikki onkin paskaa...paitsi kusi"...
    Laita ne kulmat kuntoon ja tule sitten syyttelemeen minua "paskasta suosituksesta".

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #47
      Yllä rengaspinnan kuluminen ei ymmärtääkseni ollut ongelma vaan enemmänkin tuntumat. Ja eikö tässä vielä lievä camber kulma auta, kun varmasti rengas vähän joustaa kovemmin kaarrettaessa? Ymmärrän, että suuntavakavuus paranee ja kuluminen tasaantuu, mutta vaikea uskoa että kaarre-ajo paranisi -2 pienemmällä kulmalla 18" renkailla. Isommilla asia sitten erikseen.

      Mulla on -1,0 camberia kesärenkailla ja silti samat tuntemukset. -2 on vielä bmw speksien mukainen camber. Kovemmassa ajossa jää "alle" ja muljahtelua. En sitten tiedä olisiko joku toinen rengas samassa autossa parempi, mutta kokonaisuus ei ole se mitä odottaa. Jälleen, normaaliajoon oikein hyvä rengas mutta jos vaatii parasta, niin vielä jää parannettavaa.
      Last edited by Vanquish; 05-11-2013, 17:44.

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        #48
        Hemi, onko jossain tuorempaa testiä jossa olisi NR blackia tai muota tuoreempia malleja vastakkain?

        Autobildin testissä s1 sai kuivalla arvosanan 8 ja pirelli 10. Ehkä juuri tästä on kyse. Vaikka tuli testivoitto, niin tuntuma ei silti ole 10 arvoinen. Yhdeltä renkaalta ei saa kaikkia ominaisuuksia ja tuntumassa ainakin v12 jättää toivottavaa.
        Last edited by Vanquish; 05-11-2013, 17:54.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Originally posted by Vanquish View Post

          Autobildin testissä s1 sai kuivalla arvosanan 8 ja pirelli 10. Ehkä juuri tästä on kyse. Vaikka tuli testivoitto, niin tuntuma ei silti ole 10 arvoinen. Yhdeltä renkaalta ei saa kaikkia ominaisuuksia ja tuntumassa ainakin v12 jättää toivottavaa.
          Katso sinä puolestraan se Auto und Motorsportin handling testin arvosanat, josta Hankook sai kymppejä.
          Hankookin V12 voikin jättää tarkkuuden tuntumassa varaa juuri Pirelliin, joka perinteisesti onkin viritetty tarkimmaksi tuntumaltaan(ja samalla Suomen olosuhteissa se perinteisesti uraherkin), mutta ei se tarkoita silti todellakaan sitä että se realoituisi oikeissa handling ominaisuuksissa, vaan Pirellin tapauksessa usein päinvaston.
          Nythän emme käy kuitenkaan debattia V12:sta, vaan sinähän haukuit juuri S1:n paskaksi, joten jatketaan nyt sillä.

          Originally posted by Vanquish View Post
          Hemi, onko jossain tuorempaa testiä jossa olisi NR blackia tai muota tuoreempia malleja vastakkain?
          Tuossa tältä vuodelta uusin UHP testi jossa voit verrata näitä "erinomaisia" Pirelliä ja Bridgestonen tuotteita Hankookin S1 Evo 2:een(hieman "kustannustehokkaammin valmistettu kuin evo1).
          Eli tässäkin voi verrata näiden väittämiesi Pirellin Cinturato ja Bridgestonen Potenzan "erinomaisuutta" Hankookiin S1:een:



          Tässäkin v.-2013 testissä Hankook parempi kuin Pirelli ja Bridge ja Hankookista(mitä ihmettä ne testaajat kuvittelevat...täällä kun tiedetään paremmin...):

          ..."Excellent dry handling with good steering precision and an agile response. Sporty too in the wet, with a good balance"....



          Tuossa Autobildin .-12 testissä myös mukana Nokialainen(joka kakkonen, Hankook kolmonen)...ja taas Pirelli ja Bridge saa köniinsä Hankookilta, vaikka ovat niiiiin erinomaisia renkaita suhteessa s1.een?:

          ..."The new EVO was rated the best on the wet handling course, and strong 3rd place in the dry handling"....
          Last edited by Hemi; 05-11-2013, 23:55.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by Hemi View Post
            Tuossa tältä vuodelta uusin UHP testi jossa voit verrata näitä "erinomaisia" Pirelliä ja Bridgestonen tuotteita Hankookin S1 Evo 2:een(hieman "kustannustehokkaammin valmistettu kuin evo1).
            Eli tässäkin voi verrata näiden väittämiesi Pirellin Cinturato ja Bridgestonen Potenzan "erinomaisuutta" Hankookiin S1:een:

            http://www.tyrereviews.co.uk/Article...-Tyre-Test.htm
            Alkuperäinen testi taitaa olla tuolla:


            Tuon testin perusteella ostanko sitten seuraavaksi Goodyearit..? Siis jos kuivan kelin ajokäytöksen pisteytysasteikko menee edes jotenkin tasaisesti ja koska minulla on kokemusta tuosta Nexenistä (ihan löysät), ja myös Hankookista (pehmeä mutta hallittu), niin onko Goodyear sitten se täydellinen rengas jossa tarkkuus on vielä ihan eri tasolla? Vai onko se sittenkin Vrederstein, sehän sai ajokäytöksestä vielä paremmat pisteet? Siinä on pisteissä juuri samanverran parannusta Hankookeihin kuin Hankookeissa oli Nexeneihin.

            Vai ovatko nuo vain meluisia uratutkia jotka kannattaa unohtaa?
            E39 528iA

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10055
              • KVLA

              #51
              Tämäkin testi on tehty 225/45R17 renkailla.Olisi kiva tietää mitä muutoksia listassa tapahtuisi,jos testi tehtäisiin vielä leveämmillä ja jäykempirunkoisilla 19" renkailla.Tässähän ongelmia on ollut nimenomaan noilla isommilla renkailla.Paskat renkaat vai alustankulmat syypäänä "heikkoon arvosanaan",19":t kuitenkin.Itse en ainakaan vetäisi 1:1 johtopäätöksiä noista testeistä,vaikka ne onkin suuntaa-antavia.

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1482
                • Porvoo

                #52
                Kai nuo "HK":t on hyviä testeissä. Ainoa näköjään mikä pudottaa tuota sijoitusta koosta riippumatta on märkäpito.
                Tämä testi tosin 2012 vuodelta.
                Tuoossa olisi 19" kokoluokassa. Taidettiin kehua vielä ratakierrosten jälkeen.

                Itsellä ei kokemusta kyseisistä kumeista . Vain luettua ja luetun ymmärtämistä.

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1462
                  • Area 03

                  #53
                  Originally posted by Rale View Post
                  Kai nuo "HK":t on hyviä testeissä. Ainoa näköjään mikä pudottaa tuota sijoitusta koosta riippumatta on märkäpito.
                  Tämä testi tosin 2012 vuodelta.
                  Tuoossa olisi 19" kokoluokassa. Taidettiin kehua vielä ratakierrosten jälkeen.

                  Itsellä ei kokemusta kyseisistä kumeista . Vain luettua ja luetun ymmärtämistä.

                  http://www.tyrereviews.co.uk/Article...-Tyre-Test.htm
                  Kerrankin näitä 19" kokoluokassa tehtyä testejä.Itsellä ollut E90/E92 330/335:ssa Continental Sport Contact 3,Bridgestone potenzat,Pirelli P Zero Rosso ja GoodYear Eagle F1 asymmetric 2,renkaat koossa 235/35R19 ja 265/30R19

                  Oman mieltymyksen mukaan renkaiden järjestys menee näin:

                  1.Pirelli P Zero Rosso
                  2.GoodYear Eagle F1 asymmetric 2 (tällä hetkellä käytössä,ja vielä alla)
                  3.Continental Sport Contact 3
                  4.Bridgestone potenzat

                  Oma auto ei ole koskaan ollut uraherkkä,koska alustan kulmat ovat säädetty oikein 19" renkaille.Uraherkkä varmasti laaja käsitys,mutta autoa ei ole ikinä tavinnut ohjailla urissa tai auto ei ole tehnyt yllättäviä "hyökkäyksiä" urista pois kuten ensiasennus Run Flat renkailla.Mutta auto varmasti edelleen jossain kohtaa lähtee viettämään jonnekin suuntaan jos yrittää ajaa ilman käsiä Treelta Helsinkiin Mutta niin kuin todettu,niin camberit saa olla aika pystyssä,jotta 19-20" tuuman renkailla,BMW säilyttää nautinnollisen ajokokemuksen Suomen teillä.Radalle taas eri säädöt.

                  Itselle ollut aina tärkeää tarkka ohjaus ja välitön reagointi kuivalla kelillä.Tottakai märälläkin renkaan täytyy toimia.Tähän yksinkertaisesti Pirelli P Zero Rosso on vain ollut paras.Harmi että viime keväänä jäi ostamatta Hankook:t,niin olisi ollut ollut enemmän annettavaa tähän topiciin.

                  Itse en ole radalla käskyttänyt kyseisiä renkaita,koska siihen tarkoitukseen on eri renkaat ja eri vanne koot.
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by Rale View Post
                    Kai nuo "HK":t on hyviä testeissä. Ainoa näköjään mikä pudottaa tuota sijoitusta koosta riippumatta on märkäpito.
                    Tämä testi tosin 2012 vuodelta.
                    Tuoossa olisi 19" kokoluokassa. Taidettiin kehua vielä ratakierrosten jälkeen.

                    Itsellä ei kokemusta kyseisistä kumeista . Vain luettua ja luetun ymmärtämistä.

                    http://www.tyrereviews.co.uk/Article...-Tyre-Test.htm
                    Tuossa testissä Hankook onkin sitten parempi kuin Goodyear, olisiko se oikea valinta sitten Michelin Pilot Supersport? Siis tarkkuuden suhteen. Eikös se ollut tuon testin paras kuivalla kelillä?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Tämäkin testi on tehty 225/45R17 renkailla.Olisi kiva tietää mitä muutoksia listassa tapahtuisi,jos testi tehtäisiin vielä leveämmillä ja jäykempirunkoisilla 19" renkailla.Tässähän ongelmia on ollut nimenomaan noilla isommilla renkailla.Paskat renkaat vai alustankulmat syypäänä "heikkoon arvosanaan",19":t kuitenkin.Itse en ainakaan vetäisi 1:1 johtopäätöksiä noista testeistä,vaikka ne onkin suuntaa-antavia.
                      Hankook S1 evo1 pärjää suhteellisesti nimenomaan paremmin, kun vannekoko kasvaa. Eli 17" kokoluokka ei ole välttämättä se vahvin alue vaikka siinäkin kokoluokassa testisijoitukset ovat 90%:sti 1-4 sijoituksissa.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Originally posted by Rale View Post
                        Kai nuo "HK":t on hyviä testeissä. Ainoa näköjään mikä pudottaa tuota sijoitusta koosta riippumatta on märkäpito.
                        Tämä testi tosin 2012 vuodelta.
                        Tuoossa olisi 19" kokoluokassa. Taidettiin kehua vielä ratakierrosten jälkeen.

                        Itsellä ei kokemusta kyseisistä kumeista . Vain luettua ja luetun ymmärtämistä.

                        http://www.tyrereviews.co.uk/Article...-Tyre-Test.htm
                        Tässä kyseessä on siis Hankook s1 Evo2 joka on käytännössä muutoin sama rengas kuin evo1, mutta eri pintakuvioinnilla, mutta ei ehkä ihan niin hyvä märällä kuin Evo1.
                        Evo1 on nimenomaan vetänyt testivoittoja märän kelin ominaisuksillaan ja esim.tuossa premiumrengastestissä jonka Hankook Evo1 voittaa, ottaa eroa nimenomaan märän kelin pito-ominaisuuksilla(todella selvä ero muihin juuri märkäpidossa):

                        ..."Very good handling and braking on wet and dry, low road noise"...



                        Samoin kuin tuossa autobildin testissä:

                        ..."Sport tires with good driving performance on wet and dry roads. Impeccable handling and Stable cornering on a wet"...

                        Last edited by Hemi; 06-11-2013, 15:19.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #57
                          Originally posted by b mutteri kasa View Post
                          Harmi että viime keväänä jäi ostamatta Hankook:t,niin olisi ollut ollut enemmän annettavaa tähän topiciin.
                          Kokeile, niin saataa listasi muuttua.

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            #58
                            Jos renkaat kuluu aktiivisessa ajossa ulkonta jopa enemmän kun sisältä en mä pitäis kulmia mitenkään huonoina. Enkä kritisoinut uraherkkyyttä vaan muita ominaisuuksia. Auto menee suht kivasti ilman käsiä suht isoissakin urissa. Saako kysyy onks hemil kokemusta millasem autol ja mistä renkaista vai onks nää tiedot lehtien testejä? Enkä mä anna periks kyl siinä mitä ite tunnen renkaasta ja sen ominaisuuksista.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by duckland View Post
                              Jos renkaat kuluu aktiivisessa ajossa ulkonta jopa enemmän kun sisältä en mä pitäis kulmia mitenkään huonoina. Enkä kritisoinut uraherkkyyttä vaan muita ominaisuuksia. Auto menee suht kivasti ilman käsiä suht isoissakin urissa. Saako kysyy onks hemil kokemusta millasem autol ja mistä renkaista vai onks nää tiedot lehtien testejä? Enkä mä anna periks kyl siinä mitä ite tunnen renkaasta ja sen ominaisuuksista.

                              "Aktiivisessa" ajossa ne kuuluukin kulua AINA ulkoreunoista.
                              Jos ne kuitenkin nyt ovat kuluneet selvästi nopeammin sisäreunasta...vaikka se "aktiivinen ajo" pitäisi tasata kulutusta väärillä kulmilla.
                              Eli jos pintaa on sisäreunassa vähemmän, ajotavasta riippumatta, on siellä silloin väärät alustakulmat näille renkaille, mikäli se "aktiivinen ajaminen" ei tarkoita nimenomaan driftingiä.
                              Mikäli renkaan ulkoreunat olisivat ENEMMÄN nyt kuluneet(perusajo+muutama ratakäynti), se tarkoittasi että negatiivista camberia on liian vähän. Jos kulmat nyt olisivat oikeat, olisi renkaat hyvinkin tasaisesti kuluneet.
                              Siellähän nyt negatiivista on varmasti yli kaksi astetta, kun pitäisi olla selvästi alle.
                              Jos=kun näin on, ei rengasta ja sen käyttäytymistä paljon kannata syytellä, kun kerran ei tiedetä miten se käyttäytyy sille oikeilla kulmilla.

                              Tuota....omissa autoissa kokemusta ihan Evo1:stä ajettuna alusta loppuun on kolme sarjaa(tosin 19" ja 20" kokoluokista, joista 20" kokoluokassa ehdottomasti paras koskaan ajamistani tähän asti, kun otetaan huomioon myös vetelemättömyys).
                              Kirjaa en ole myynti/vaihtoautojen alla olleiden määrästä pitänyt, enkä kavereiden ja asiakkaiden seteistä, mutta "jokusesta" nyt kuitenkin on ihan ajettuakin kokemusta(+näiden alustakulmien säätämisestä).
                              Samoin kuin näistä kaikista muistakin "premiumiksi" mielletyistä eurooppalaisista merkeistä(myös siis siitä ylistämästäsi Pirellistä ja Bridgestä myös näissä isoissa vanekokoluokissa).
                              Last edited by Hemi; 07-11-2013, 00:11.

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                #60
                                Ei oo keirnneet renkaat itellä ekan kesän ajoilta kulumaan sisältä enempää, mutta tiedossa on, että radalla ei niin paljoa kerkeä käymään että saisi tasattua tuon kulumisen. Eli kyllä ne tulee kulumaan jatkossakin näillä kulmilla sisältä enemmän, mutta ei kyllä kankaille mene sisältä ennenkun koko rengas on sakkorajalla. Kyl mä varmasti käyn säätämässä kulmia hiukan keväällä sitten. Pointti on,että noilla kulmilla mutkaajosta renkaan pitäisi suoriutua mallikelpoisesti.

                                Enkä voi uskoa, että renkaassa ei olisi mitään huonoa. Nythän sitä tunnutaan kehuvan antaumuksella, että lähes jokaisella osaalueella hemmetin hyvä kun ite en oo löytänyt kun yhden osa-alueen jolla se voi olla jopa paras on uraherkkyys.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎