Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia Hankookeista - Käytössä havaittua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    #31
    Kai tää on oikeampi ketju kertoa hankookin paskoista.

    Originally Posted by duckland View Post
    Niin. Mäkii aattelin et onhan noi f30 ensiasennuskumit vaikka mun auto toimitettiin kyllä pirellin kumeilla(tiedä sit missä nää on ensiasennuskumeina kun noin mainostetaan). Sit Hemin hehkutus ja menin retkuun. Okei ei noi nyt linglongit oo, mut ohjaus on epätarkka. Hidas reagoimaan toi rengas. Pitoa puuttuu viimeinen silaus. Rengasmelu on huonolla asvaltilla ärsyttävän taajuista. Ehkä desibeleinä ei isompaa, mut ärsyttävää. Eli suomeks säästin 200 ja sain joka suhteessa paskaa käteen siihen että oisin uskonut itteeni ja laittanut potenzat tai pilotit alle.

    Mut joo piti maksaa touhutonni siitä että voinpa sanoa ääneen omalla kokemuksella, ettei noi renkaat pärjää premiummerkeille. En ikinään missään tilanteessa pistäis talvukumeiks tuolla merkillä varustettuja renkaita enkä kyl toiste kesärenkaiksikaan.

    Sieltä halpisketjusta vuosien takaa tää tilitys.


    Eihän kukaan noita onneks oo pakottanut ostaa. En tiedä miten iso korsto Hemi on ku meinas et itkien on mut pakottanut hankookit alle pistää. Egoo taitaa löytyy sitäkin enemmän. Ite mä oon noi alle laittanut ja ite mä niistä kärsin, mut kuten sanottu yllä. Touhutonni siitä piti maksaa et voi todeta et paskaa ne on. S1 evo2 tms. joku vitun pitkä nimi noilla on. Varmaa noi olikin nyt sit ne kaikkein paskimmat hankookit ja ne muut mallit on hyviä, mut millä helvetillä selittää pystyheitonkin. Vittu noin kieroja renkaitakaan en oo ees nähnyt ikinään.

    Tiivistettynä ehkä jonkinasteen kokemuksella asioista hankookit on hitaat reagoimaan, melun taajuus on ärsyttävää, pito loppuu todellakin kesken. Hyviä puolia jos etsii niin urissa noi menee kyllä hyvin. Ei tarvii ohjailla käytännössä yhtään.

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #32
      Originally posted by duckland View Post
      Kai tää on oikeampi ketju kertoa hankookin paskoista.

      Originally Posted by duckland View Post
      Niin. Mäkii aattelin et onhan noi f30 ensiasennuskumit vaikka mun auto toimitettiin kyllä pirellin kumeilla(tiedä sit missä nää on ensiasennuskumeina kun noin mainostetaan). Sit Hemin hehkutus ja menin retkuun. Okei ei noi nyt linglongit oo, mut ohjaus on epätarkka. Hidas reagoimaan toi rengas. Pitoa puuttuu viimeinen silaus. Rengasmelu on huonolla asvaltilla ärsyttävän taajuista. Ehkä desibeleinä ei isompaa, mut ärsyttävää. Eli suomeks säästin 200 ja sain joka suhteessa paskaa käteen siihen että oisin uskonut itteeni ja laittanut potenzat tai pilotit alle.

      Mut joo piti maksaa touhutonni siitä että voinpa sanoa ääneen omalla kokemuksella, ettei noi renkaat pärjää premiummerkeille. En ikinään missään tilanteessa pistäis talvukumeiks tuolla merkillä varustettuja renkaita enkä kyl toiste kesärenkaiksikaan.

      Sieltä halpisketjusta vuosien takaa tää tilitys.


      Eihän kukaan noita onneks oo pakottanut ostaa. En tiedä miten iso korsto Hemi on ku meinas et itkien on mut pakottanut hankookit alle pistää. Egoo taitaa löytyy sitäkin enemmän. Ite mä oon noi alle laittanut ja ite mä niistä kärsin, mut kuten sanottu yllä. Touhutonni siitä piti maksaa et voi todeta et paskaa ne on. S1 evo2 tms. joku vitun pitkä nimi noilla on. Varmaa noi olikin nyt sit ne kaikkein paskimmat hankookit ja ne muut mallit on hyviä, mut millä helvetillä selittää pystyheitonkin. Vittu noin kieroja renkaitakaan en oo ees nähnyt ikinään.

      Tiivistettynä ehkä jonkinasteen kokemuksella asioista hankookit on hitaat reagoimaan, melun taajuus on ärsyttävää, pito loppuu todellakin kesken. Hyviä puolia jos etsii niin urissa noi menee kyllä hyvin. Ei tarvii ohjailla käytännössä yhtään.


      Se on ihan mistä tykkää, terävästä ja tunnokkaasta käytöksesta (myös suurempi vetely urista), vai pehmeämmästä tuntumasta. Hankookit on aikalailla välimaastosta, eli monesti hyvä komprimissi. Ootko koskaan ajanut kunnon halpis kiinalaisilla?

      Myös Pilot Sporteissa on kieroja yksilöitä...

      Eikä todellakaan ole hankookit meluisammat kuin jotkin kovarunkoiset "premium" renkaat.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by duckland View Post
        Kai tää on oikeampi ketju kertoa hankookin paskoista.

        Originally Posted by duckland View Post
        Niin. Mäkii aattelin et onhan noi f30 ensiasennuskumit vaikka mun auto toimitettiin kyllä pirellin kumeilla(tiedä sit missä nää on ensiasennuskumeina kun noin mainostetaan). Sit Hemin hehkutus ja menin retkuun. Okei ei noi nyt linglongit oo, mut ohjaus on epätarkka. Hidas reagoimaan toi rengas. Pitoa puuttuu viimeinen silaus. Rengasmelu on huonolla asvaltilla ärsyttävän taajuista. Ehkä desibeleinä ei isompaa, mut ärsyttävää. Eli suomeks säästin 200 ja sain joka suhteessa paskaa käteen siihen että oisin uskonut itteeni ja laittanut potenzat tai pilotit alle.

        Mut joo piti maksaa touhutonni siitä että voinpa sanoa ääneen omalla kokemuksella, ettei noi renkaat pärjää premiummerkeille. En ikinään missään tilanteessa pistäis talvukumeiks tuolla merkillä varustettuja renkaita enkä kyl toiste kesärenkaiksikaan.

        Sieltä halpisketjusta vuosien takaa tää tilitys.


        Eihän kukaan noita onneks oo pakottanut ostaa. En tiedä miten iso korsto Hemi on ku meinas et itkien on mut pakottanut hankookit alle pistää. Egoo taitaa löytyy sitäkin enemmän. Ite mä oon noi alle laittanut ja ite mä niistä kärsin, mut kuten sanottu yllä. Touhutonni siitä piti maksaa et voi todeta et paskaa ne on. S1 evo2 tms. joku vitun pitkä nimi noilla on. Varmaa noi olikin nyt sit ne kaikkein paskimmat hankookit ja ne muut mallit on hyviä, mut millä helvetillä selittää pystyheitonkin. Vittu noin kieroja renkaitakaan en oo ees nähnyt ikinään.

        Tiivistettynä ehkä jonkinasteen kokemuksella asioista hankookit on hitaat reagoimaan, melun taajuus on ärsyttävää, pito loppuu todellakin kesken. Hyviä puolia jos etsii niin urissa noi menee kyllä hyvin. Ei tarvii ohjailla käytännössä yhtään.
        Jos sinulla tällaiset renkaat on ihan oikeasti(mitä oikeasti todella epäilen), niin katso nyt se tarkka koko ja tyyppi siitä renkaan kyljestä ja jatketaan spekulointia vasta sitten.
        Se mahdollinen pystyheitto tulee kuitenkin väärästä asennuksesta, muussa tapauksessa takuu kyllä korvaa viallisen renkaan.
        Et kai ihan oikeasti kuvittele että S1 tasoisia....eniten testivoittoja maailmalta keränneen yksittäisen rengasmallin tuotteet ovat "kieroja", jonka valmistusta kuitenkin säätelee erittäin tiukat standardit/toleranssin juurikin mm.selkäheiton suhteen.
        Eli tuokin on ihan pelkkää diibadaabaa asiasta josta sinulla ei tunnu olevan edes auttavasti käsitystä.
        Kuitenkin S1 hankook oikeasti on testituloksia hiemankaan tutkien siinä aivan top3:ssa oleva UHP rengas mitattuna ihan millä tahansa mittareilla.

        Jotta asiasta voidaan yleensäkkään keskustella, pitäisi nyt tietää koko ja tarkka malli ja se mitä tarkoitat että "pito ei riitä"?
        Kuitenkin kaikissa testeissä maailmalla Hankook S1 on top kolmosessa juuri eri pito-ominaisuuksiensa takia?
        Eli "pitoa ei löydy"....missä? Vesikelissä jarruttaessa? Kaarteissa? Kuivalla...sadekelissä?

        Poimitaan nyt ihan yksi testi kymmenistä ja otetaan tuo arvostetuimman rengastestin tekijän Auto und Motorsportin testi jonka Hankookin s1 voittaa ja verrataan sitä vaikkapa tuohon sinun aiemmin tuulettamaan Bridgestoneen ja Misukkaan(siis jos kyse nyt on s1:stä?):

        Testergebnisse der Fachzeitschrift auto motor und sport zu Autoreifen: „Sommer-Fest“


        Eli en nyt ymmärrä mitä "pitoa" ja missä on liian vähän? Suhteessa mihin???

        Comment

        • duckland
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 418

          #34
          En mä ymmärrä miks mu pitäis valehdella ettei mul oo tuollasia tallis? Ei oo kuulunut tapoihin.

          Siis mihin ny tarkkaa kokoa ja mallia tarvitaan. Noin mitkä sanoi ne on ja jos koko nyt on niin merkityksellinen ni eripari 225/40 19 ja 255/35 19. Pystyheitto korjailtiin riittävästi ja vieläkin sitä jäi pikkuriikkinen. No on sitä muillakin tuon verran usein. Desibeleistä sanoin selvästi että ei voimakkuudeltaan varmaan iso, mutta taajuus joka renkaista tulee on ärsyttävää. pito ei ollut kesäkuumilla sellainen kun oletin. Ehkä huonoin on tuo renkaan käytös kuinka hidas se on on. Jokaisella sektorilla jää himpun verran kalliimmille. Varmaan uraherkkyydessä voi voittaa, mut oikeesti. Kuka pitää tuota edes millään muotoa isona asiana. Valintakriteereissä itellä se on pakan viimeinen.

          Ei toi hankook maailman huonoin rengas oo, mut ehkä ite on tottunut aavistuksen parempaan. Eli kyllä mun silmin hinta ja laatu kulki tässäkin käsi kädessä. Jos ny miettii sit oikein niin varmaan noissa saa tuolle rahalle just sitä mitä sil rahalla saa. Pari sataa lisää niin saa sitten vähän enemmän.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9996
            • KVLA

            #35
            Originally posted by duckland View Post
            Siis mihin ny tarkkaa kokoa ja mallia tarvitaan.
            Kyllähän se vähän helpottaisi keskustelua renkaista,jos tiedettäisiin mistä nyt oikeasti puhutaan.Mustat ja soikeat (sinun tapauksessa?) ei oikein järkiperäiselle keskustelulle riitä.

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              #36
              No juu tietysti asiallisesti puhuttaessa rengaskoko ja leveys on erittäin merkityksellisiä. Oletin tietysti kun puhun 19 tuumasista niin ne on automaattisesti leveät ja eriparia ja auton rekkarin mukaiset. No yllä kuitenkin ihan tarkat vastaukset sekä koosta, että mallista. Ei jämähdetä noihin. mutta mitä viestejä oon lukenut niin Hemi tietää kyl vitun paljon renkaista. kaikki keskikupin keskitykset sun muut niin tietoa on ja paljon. mutta tässä tapauksessa tuntuu hiukan objektiivisuus lähtevän Hemiltä tai sitten mä arvostan todellakin eri asioita renkaassa kun Hemi. Hyvät hankookit on, mutta silti oon ajanut paremmilla renkailla. Potenzat ja pirellit, joita itellä ollut. misukoista ei oo kokemusta, mutta sen verran vakuuttavissa autoissa kuten uudet porschet kavereilla noita pyörii niin en epäile hetkeäkään etteikö ne olisi ehkä jopa se kaikkein paras rengas.

              ja siis vaikka provosoiden kirjottelen niin itehän oon tehnyt pienen mokan renkaiden kanssa ja uskallan sentään tunnustaa sen. katsokaa rengas viestiketjuja ja onko kukaan todennut, että ostinkin paskat. Vaikka mitkä renkaat ois ostanut niin kommentti on, että kyllä nyt on hyvät ja etitään ne hyvät puolet ja kerrotaan miten hemmetin hyvät kumit nyt ostinkaan. Voi omiinkin valintoihin suhtautua kriittisesti.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #37
                Originally posted by duckland View Post
                Ehkä huonoin on tuo renkaan käytös kuinka hidas se on on. Jokaisella sektorilla jää himpun verran kalliimmille. Varmaan uraherkkyydessä voi voittaa, mut oikeesti. Kuka pitää tuota edes millään muotoa isona asiana. Valintakriteereissä itellä se on pakan viimeinen.


                Riippuu ihan siitä mihin käyttöön se rengas tulee. Normaalissa katukäytössä suomen uraisilla teillä sillä on merkitystä. Totta kai joku pilot sport toimii radalla paremmin, mutta niillä ominaisuuksilla ei ole tavallisessa katukäytössä suomen nopeuksilla mitään hyötyä. Perus käyttöautoon sopii paremmin vähän pehmeämpirunkoinen rauhallisella käytöksellä oleva rengas ja johonkin M3:n tai muuten sporttiseen ajoon/radalle sitten jäykempi rengas. Suurimmalle osalle suomalaisista tavis autoilijoista sopii paremmin Hankookit kuin esim. Pilot Sport. Toi sinun kirjoitus on kuin jotain teiniangstaa, niin ei oikeen pysty edes vakavasti ottamaan...
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by duckland View Post
                  En mä ymmärrä miks mu pitäis valehdella ettei mul oo tuollasia tallis? Ei oo kuulunut tapoihin.

                  Siis mihin ny tarkkaa kokoa ja mallia tarvitaan. Noin mitkä sanoi ne on ja jos koko nyt on niin merkityksellinen ni eripari 225/40 19 ja 255/35 19. Pystyheitto korjailtiin riittävästi ja vieläkin sitä jäi pikkuriikkinen. No on sitä muillakin tuon verran usein. Desibeleistä sanoin selvästi että ei voimakkuudeltaan varmaan iso, mutta taajuus joka renkaista tulee on ärsyttävää. pito ei ollut kesäkuumilla sellainen kun oletin. Ehkä huonoin on tuo renkaan käytös kuinka hidas se on on. Jokaisella sektorilla jää himpun verran kalliimmille. Varmaan uraherkkyydessä voi voittaa, mut oikeesti. Kuka pitää tuota edes millään muotoa isona asiana. Valintakriteereissä itellä se on pakan viimeinen.

                  Ei toi hankook maailman huonoin rengas oo, mut ehkä ite on tottunut aavistuksen parempaan. Eli kyllä mun silmin hinta ja laatu kulki tässäkin käsi kädessä. Jos ny miettii sit oikein niin varmaan noissa saa tuolle rahalle just sitä mitä sil rahalla saa. Pari sataa lisää niin saa sitten vähän enemmän.
                  Siis jos sinulla ihan oikeasti on ne 19" Hankookit, niin miten vaikea niistä nyt on tsekata ihan oikean malli? Sen on kuitenkin varsin oleellista jos tässä nyt aletaan käymään debattia eri Hankookkien ominaisuuksista suhteessa vaikkapa noihin hehkuttamiisi Bridgeihin ja Pirelleihin(mikä malli???), jotka kuitenkaan eivät ole maailmaalla missään arvostetuissa testeissä pärjänneet esim.Hankookin S1:lle?
                  Puhut kovin siitä että "pito ei riitä", mutta tähän edelleenkään emme ole saaneet tarkennusta? Kuivalla, märällä, jarrutuksissa, radalla...missä ja verrattuna mihin(ei testien perusteella ainakaan mikään Pirelli tai Bridge)?
                  Oletko säätänyt siitä F30:si ...joka taisi olla sinulla ennen kuin Suomessa niitä oli yhtäkään....alustakulmat 19" vannekoolle?
                  Eli vertaatko nyt 19" Hankookkia 16" ensiasennusrenkaaseen, 16" alustakulmilla?
                  Onko alustakulmat säädetty ko.vannekoolle?
                  Eli kerro nyt se Hankookin tarkka malli ja katso siitä renkaan kyljestä lisäksi paistopäivä ja katsotaan minkälainen se rengas on oikeasti suhteessa niihin "ultimatum" bridgeihin/pirelliin?

                  Eli otetaanpa vaikkapa tuo top3 maailmalla arvostetuimman rengastestien tekijän takavetoisella ajettu UHP rengastesti, jossa mukana nuo molemmat kehumasi Pirelli ja Bridge. Hankook S1 kuitenkin rökittää molemmat melkoisen selvästi ja voittaa testin selvästi, samalla kun tuo pidoltaan kehumasi Bridgestonen Potenza jää viimeiseksi(eli tarkennatko vaikkapa tätä taustaa vasten minkälaisisia pito-ominaisuuksia tarkoitit, kun totesit agstissasi että "pito ei riitä"?).
                  Huomaa että arvostelussa mainitaan S1 Hankookista: Very good handling and braking on wet and dry, low road noise!.
                  Samalla Bridgen Potenzasta sanotaan: Slightly understeer handling in dry conditions....unsatisfactory braking and nervous driving..
                  Eli jostain syystä yksi maailman arvostetuin rengastestien tekijä omissa testeissään näkee Hankookin olevan "Good handling" ja samalla potenzan aliohjaavaksi=hidas reagoimaan ja hermostuneeksi ajaa, kun sinun F30:ssä kaikki tuntuu olevan juuri päinvastoin???

                  In the past few years budget and mid range brands have taken the tyre market by storm. Tyres like the Falken FK452, Toyo T1R and Uniroyal Rainsport 2 have proven to be excellent performing and cost ...


                  Autobild ja UHP(ultra high performance) renkaiden testi jonka taas S1 Hankook voittaa ja jossa ajettavuutta/handling kehuttiin täydelliseksi: Impeccable handling....:

                  The excellent German magazine Auto Bild have just published their 2011 max performance summer tyre test covering 10 tyres. Auto Bild decided to use the the popular 225/40 r18 tyre size, fitted to ...


                  Last edited by Hemi; 04-11-2013, 13:53.

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Area 03

                    #39
                    Originally posted by duckland View Post
                    No juu tietysti asiallisesti puhuttaessa rengaskoko ja leveys on erittäin merkityksellisiä. Oletin tietysti kun puhun 19 tuumasista niin ne on automaattisesti leveät ja eriparia ja auton rekkarin mukaiset. No yllä kuitenkin ihan tarkat vastaukset sekä koosta, että mallista. Ei jämähdetä noihin. mutta mitä viestejä oon lukenut niin Hemi tietää kyl vitun paljon renkaista. kaikki keskikupin keskitykset sun muut niin tietoa on ja paljon. mutta tässä tapauksessa tuntuu hiukan objektiivisuus lähtevän Hemiltä tai sitten mä arvostan todellakin eri asioita renkaassa kun Hemi. Hyvät hankookit on, mutta silti oon ajanut paremmilla renkailla. Potenzat ja pirellit, joita itellä ollut. misukoista ei oo kokemusta, mutta sen verran vakuuttavissa autoissa kuten uudet porschet kavereilla noita pyörii niin en epäile hetkeäkään etteikö ne olisi ehkä jopa se kaikkein paras rengas.

                    ja siis vaikka provosoiden kirjottelen niin itehän oon tehnyt pienen mokan renkaiden kanssa ja uskallan sentään tunnustaa sen. katsokaa rengas viestiketjuja ja onko kukaan todennut, että ostinkin paskat. Vaikka mitkä renkaat ois ostanut niin kommentti on, että kyllä nyt on hyvät ja etitään ne hyvät puolet ja kerrotaan miten hemmetin hyvät kumit nyt ostinkaan. Voi omiinkin valintoihin suhtautua kriittisesti.
                    Bridgestone potenzat on ainakin ihan paskat renkaat,itse ajoin niillä yhden kesän ja loppu kesästä vaihdoin ne Pirellin P Zero Rossoihin.Bridgestonessa oli ainakin itsellä pito-ongelmia,niin märällä kuin kuivalla.Kerran sadekelillä Potenzat petti rampissa totaalisesti ja autosta tuli hetkessä aliohjaituva kelkka ja meinasin ajaa ulos.Nyt itsellä alla GY Asy II:set ja seuraavaksi ajattelin juuri kokeilla Hankook renkaita.Nyt juurikin puhutaan 19" kokoluokan renkaista.Itsellä tähän asti ollut,Michelin pilot sport,Contonental sport Contact 3,Bridgestone potenzat,Pirelli P Zero Rosso,GoodYear Assymmetric II,niin Pirellit ovat noista omaan käyttöön parhaimmat ja Bridgestonet huonoimmat.
                    Last edited by b mutteri kasa; 04-11-2013, 17:37.
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • duckland
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 418

                      #40
                      Tarkka malli renkaan kyljessä on s1 evo1 eli toi omituinen kuvio renkaassa. En oo säätänyt auton kulmia ja auto o msport alustalla ja vakiorengaskoko 18". Eikä mulla oo voinut autoa olla suomessa ennenkun niitä on tullut. Yritin kyllä et oisin saanu, koska veromuutos tuli 1 kk päästä kun ekat f30 sai suomeen. maahantuojien esittelyautot tuli sillä vanhalla verolla. No se siitä. kuullostaa ihan kommentin perusteella, ettei oo tuota autoakaan tallissa, mut samapa toi. oon mä laittanut yhdelle f30 omistajalle kuvatkin autosta kun pohti 19" vanteiden ostoa. Pirellit joilla auto toimitettiin on cinturatot. Sehän tos ihmetyttää kun auto tuli 225 kumeilla ympäriinsä toimitettuna ja nyt leveemmät kumit takana eikä pitoa tullut yhtään lisää jota koitin hakea modauksella. Melutasosta tuli korvaan enemmän ärsyttävä vaan. vertailu oli suht hyvä, koska usein loppuun ajettujen vaihto uuteen tekee ahaa elämyksen kuinka huonot ne entiset oli. Nyt noi pirellit jäi melkein ajamattomina talliin eli vaihdoin uudet uusiin mut kokoa isompaan ja leveempään.

                      Vesikelillä en oo ite kovinkaan paljoa leikkinyt potenzilla, mut en epäile hetkeäkään et ne kun lähtee ni menee pitkälle vesiluistossa. Silti kuivalla pitoa oli että hirvitti yrittää löytää auton rajat.

                      Ja kyllä testeissä tuntuu hankookit olleen hyvät. Enpä oo testaaja enkä ees rengasalan ammattilainen. Normaali kadun tallaaja, joka kesäl käy tuulettaa vähän radalla pahimpia höyryjä. Kommentit oon jo sanonut miksi mun mielestä noi ei oo hyvät noi renkaat. Ja oon niiden takana vieläkin.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by duckland View Post
                        Tarkka malli renkaan kyljessä on s1 evo1 eli toi omituinen kuvio renkaassa. En oo säätänyt auton kulmia ja auto o msport alustalla ja vakiorengaskoko 18". Eikä mulla oo voinut autoa olla suomessa ennenkun niitä on tullut. Yritin kyllä et oisin saanu, koska veromuutos tuli 1 kk päästä kun ekat f30 sai suomeen. maahantuojien esittelyautot tuli sillä vanhalla verolla. No se siitä. kuullostaa ihan kommentin perusteella, ettei oo tuota autoakaan tallissa, mut samapa toi. oon mä laittanut yhdelle f30 omistajalle kuvatkin autosta kun pohti 19" vanteiden ostoa. Pirellit joilla auto toimitettiin on cinturatot. Sehän tos ihmetyttää kun auto tuli 225 kumeilla ympäriinsä toimitettuna ja nyt leveemmät kumit takana eikä pitoa tullut yhtään lisää jota koitin hakea modauksella. Melutasosta tuli korvaan enemmän ärsyttävä vaan. vertailu oli suht hyvä, koska usein loppuun ajettujen vaihto uuteen tekee ahaa elämyksen kuinka huonot ne entiset oli. Nyt noi pirellit jäi melkein ajamattomina talliin eli vaihdoin uudet uusiin mut kokoa isompaan ja leveempään.

                        Vesikelillä en oo ite kovinkaan paljoa leikkinyt potenzilla, mut en epäile hetkeäkään et ne kun lähtee ni menee pitkälle vesiluistossa. Silti kuivalla pitoa oli että hirvitti yrittää löytää auton rajat.

                        Ja kyllä testeissä tuntuu hankookit olleen hyvät. Enpä oo testaaja enkä ees rengasalan ammattilainen. Normaali kadun tallaaja, joka kesäl käy tuulettaa vähän radalla pahimpia höyryjä. Kommentit oon jo sanonut miksi mun mielestä noi ei oo hyvät noi renkaat. Ja oon niiden takana vieläkin.
                        Ei tarvitse ihmetellä "jos pitoa ei tullut lisää" ja äänimaailma on ärsyttävä, koska sinulla on siellä alustakulmat totaalisesti perseellään näille renkaille/leveydelle, varsinkin takapäässä. Mitä paineita muuten käytät?
                        Nyt renkaan kontaktipinta tiehen on 1/3 sisäreunassa, joten pito varmasti on heikko ainakin vesisateessa ja äänimaailma ärsyttävä koska renkaan sisäreuna on jo sisäänajettu "hampaalle".
                        Eli tässä on nyt ihan turha syyttää minua tai rengasta jos ei saa ulosmitattua koko S1:n potentiaalia, kun kulmat pitäisi laittaa ihan ensiksi tälle rengaskoolle oikeiksi.
                        Tosin vieläkin kaipailen vähän tietoa mitä tarkoitat sillä että "pito ei riitä"? Mitä siis oikeasti tarkoitat?
                        Entä mitä tarkoitat että "ominaisuudet eivät riitä/eivät reagoi"?.
                        Kuitenkin tuossa Autobildistä poimittu totemus Hankook S1 hadling ominaisuuksista jota pidetään tässä yhtenä parhaista:

                        .."Hankook sets the new benchmark". It groups with the Pirelli, Dunlop and Continental to win the dry handling tests, while the Michelin, Goodyear, and Uniroyal are in the second group due to a little more understeer with the Bridgestone, Nokian and Vredestein finishing in the 3rd group due to being a little less predictable on the limit"...
                        Niin, eli siis Ne ovat nuo Hankookin S1:t, jotka nyt kuitenkin ovat yksittäisenä rengasmallina keränneet enemmän testimenestystä maailmalta, kuin mikään muu yksittäinen UHP rengasmalli.
                        Toisekseen, joka ainoassa testissä niitä on kehuttu nimenomaan pito-ominaisuuksiensa, hiljaisuutensa ja "handling" ominaisuuksiensa vuoksi, eli juuri niissä ominaisuuksissa jotka sinulla nyt tuntuu olevan "perseestä"???
                        Ok, ehkä niin, koska alustakulmat ovat nyt jotakin ihan muuta kuin ne pitäisi olla, mutta ihan turha täällä on siinä tapauksissa kiukutella ja syyttää ihan oikeasti yhtä maailman parhaista UHP renkaista...ihan millä mittarilla tahansa mitattuna, plus että ne toimii myös Suomen urissa ja nastojen karhentamalla asfaltilla, toisin kuin monet muut UHP renkaat.
                        Eli nyt se lapsellinen angsti teinikiukku takavasemmalle ja ihan ensiksi alustakulmat tälle renkaalle oikeiksi.

                        Tuossa vielä tuo Auto und Motorsportin testi jossa Hankook S1 lyö lähes jokaisella osa-alueella tuon kehumasi Pirellin
                        P7 cinturaton?(paitsi niukasti vierintävastuksessa):

                        In the past few years budget and mid range brands have taken the tyre market by storm. Tyres like the Falken FK452, Toyo T1R and Uniroyal Rainsport 2 have proven to be excellent performing and cost ...
                        Last edited by Hemi; 04-11-2013, 19:40.

                        Comment

                        • duckland
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 418

                          #42
                          Vaikea uskoa, että kulmissa ois sanomista. Ennenkun joku todistaa, että jos ois auto tilattu eripari kumeilla olisi tehdas säätänyt erilailla kulmat. Ei tos niin paljoa muutosta tullut leveyteen. Mutta tietysti noita vois säätää hiukan agressiivisemmaksi mutka-ajoa silmällä pitäen. Ei nyt puhuta mistään nyrren kiertämisestä ja 200 ajettavia mutkia, vaan ihan 80-100 nopeudella meneviä mutkia ja se tunne ettei perä istu enää tiessä. Se tulee aikasempaa kun muilla ajamillani renkailla. Potenzilla pysty paiskomaan vielä kesken mutkaa jyrkemmäksi ja nyt on sellanen ku veltto muna tunne kun koittaa ähertää noidenkaa.

                          Jos siihen meluun niin hyväkuntosella asvaltilla, eli marginaalisissa tilanteissa noi on äänettömät. normitiellä se ääni ei oo ujellus, mut sellanen et tien röpöpinta kantautuu sisälle ärsyttävästi. Tuota ei ollut pirellien kanssa.

                          En mä oo oikea ihminen syväluotsaamaan noita ominaisuuksia. Se on mun mielipide, ettei noi renkaat oo sellaset kun oon tottunut merkkikumien kanssa. Sen tunti heti ekan 100 kilsan aikana. Eikä mulla oo mitään ennakkoasetelmaa et noi on paskat. Ite ostin ne fiiliksissä ja surffasin kuinka paljon ne on kerännyt testivoittoja ja olin varma et nyt pitäis osuu kohdilleen rengasvalinta ja joskus jopa halvemmalla.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9996
                            • KVLA

                            #43
                            Originally posted by duckland View Post
                            Mutta tietysti noita vois säätää hiukan agressiivisemmaksi mutka-ajoa silmällä pitäen. Ei nyt puhuta mistään nyrren kiertämisestä ja 200 ajettavia mutkia, vaan ihan 80-100 nopeudella meneviä mutkia ja se tunne ettei perä istu enää tiessä.
                            Nimenomaan ei näin.Vaan todennäköisesti hieman maltillisemmat camperit,eli (taka)pyörät pystympään.Tällöin se rengas koko kulutuspinnan leveydeltä painautuisi tiehen.Tällöin renkaasta saa ulosmittattua kaikki ne omiaisuudet,jotka valmistaja on käyttäjille tarkoittanut.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by duckland View Post
                              Vaikea uskoa, että kulmissa ois sanomista. Ennenkun joku todistaa, että jos ois auto tilattu eripari kumeilla olisi tehdas säätänyt erilailla kulmat. Ei tos niin paljoa muutosta tullut leveyteen. Mutta tietysti noita vois säätää hiukan agressiivisemmaksi mutka-ajoa silmällä pitäen. Ei nyt puhuta mistään nyrren kiertämisestä ja 200 ajettavia mutkia, vaan ihan 80-100 nopeudella meneviä mutkia ja se tunne ettei perä istu enää tiessä. Se tulee aikasempaa kun muilla ajamillani renkailla. Potenzilla pysty paiskomaan vielä kesken mutkaa jyrkemmäksi ja nyt on sellanen ku veltto muna tunne kun koittaa ähertää noidenkaa.

                              Jos siihen meluun niin hyväkuntosella asvaltilla, eli marginaalisissa tilanteissa noi on äänettömät. normitiellä se ääni ei oo ujellus, mut sellanen et tien röpöpinta kantautuu sisälle ärsyttävästi. Tuota ei ollut pirellien kanssa.

                              En mä oo oikea ihminen syväluotsaamaan noita ominaisuuksia. Se on mun mielipide, ettei noi renkaat oo sellaset kun oon tottunut merkkikumien kanssa. Sen tunti heti ekan 100 kilsan aikana. Eikä mulla oo mitään ennakkoasetelmaa et noi on paskat. Ite ostin ne fiiliksissä ja surffasin kuinka paljon ne on kerännyt testivoittoja ja olin varma et nyt pitäis osuu kohdilleen rengasvalinta ja joskus jopa halvemmalla.
                              Kuten tuossa jo ilmi tulikin, siellä on nyt ihan liikaa negatiivista camberia ainakin takapäässä ja madalluksesta riippuen, myös etupäässä.
                              Nyt se S1 kulkee pelkän sisäreunansa varassa, josta varmasti tulee tunne "muljahtelusta", eikä täyttä pitoa löydy oikeastaan koskaan, koska rengas menettää pitonsa ennen kuin tuennat ja renkaan runko antaisivat koko kulutuspinnan mahdollisuuden tarttua tiehen nopeassa kaarreajossa.
                              Siellä on nyt siis liikaa pystykallistusta ja renkaan tehokas pitoalue maksimissaan puolet koko kulutuspinnasta.
                              Nyt ajat siis käytännössä huomattavasti kapeammalla takarenkaalla, kuin se aiempi 225-levyinen.
                              Eli tilanne on nyt alla olevan kuvan kaltainen(renkaan sisärunko kantaa +70% akselikuormasta ja tartunta tiehen tapahtuu vain renkaan sisäreunalla maksimissaan 50-60% siitä mitä olisi mahdollista/mitä leveämpi ja jäykempi UHP rengas, sitä voimakkaammin tämä korostuu):



                              Lopputilos renkaan osalta tulee olemaan tämä(eli kun nyt tsekkaat ne kumit, on sisäreuna varmasti kulunut enemmän kuin ulkoreuna ja samalla renkaan sisäreunan kuviointi on ikäänkuin hammasrattaalle kulunut=äänekäs).
                              Ok, taas syytetään "hemiä" kuinka paskat renkaat se netissä suositteli....kuluvat linttaankin vielä pirut...:



                              Eli mikäli kulmat oikeasti ovat kunnossa, takarenkaasi on kuluneet täydellisen tasaisesti, mutta jos kilsoja on jo muutama tuhat takana, havaitset että näin ei ole.
                              Todellisuudessa siellä on 16"-17" 225 leveiden renkaiden "turvalliset"=reippaasti aliohjaavat asentokulmat(takana reilusti yli -2.00" negatiivista, jotta auto turvallisest "puskee" kaikissa mahdollisissa tilanteissa).
                              Mikäli ne on tehtaan jäljiltä ja jos oikeasti haluat ulosmitata S1:n kaltaisen todellisen UHP renkaan potentiaalin, pitää kulmat olla jotakin ihan muuta kuin nyt.
                              Voidaan todeta myös kääntäen, eli mikäli ne nyt toimisivat ihan ok näillä kulmilla, ei ne todellakaan voi olla yhdet maailman parhaista UHP renkaista maailmassa, koska siinä tapauksessa sisärungon olisi ihan pakko antaa liiaksi myöden hyvään maksimisuorituskykyyn pääsemiseksi.
                              Ne Pirellit ei ihan oikeasti ole missään suhteessa paremmat kuin nuo S1 Hankookit, kunhan alla on tämän koko/leveysluokalle tarkoitetut oikeat alustakulmat...mitä SIELLÄ NYT EI OLE.

                              Kaikki on ok, mikäli renkaan runkorakenne mahdollistaa kulutuspinnan täyden tartunnan näin:


                              ...mutta mitä jäykempi rakenne(se "best handling" tulee tästä), sitä vähemmän se armahtaa liiallista negatiivista camberia/=pystykallistusta ja tällöin renkaan koko ulommainen kulutuspinta menettää kontaktin tiehen, eli näin:



                              Mikäli rengas ei jäykkyytensä vuoksi anna sisärungon painua jokaisella renkaan pyörähdyksellä, auto kulkee käytännössä renkaiden sisärungon ja kapean sisäreunan kulutuspinnan kantamana, jolloin esim.märkäpito on aivan onnetonta.
                              Negatiivisesta camberista on toki hyötyä radalla mutkissa renkaan rungon ja tuentojen antaessa periksi kovissa g-voimissa, mutta hiemankin liikaa ja tuo kapea sisäreunan kulutuspinta menettää pitonsa....ennen niitä kovia g-voimia.
                              Samalla renkaan sisäreuna varsinkin radalla lämpiää voimakkaasti ja liikaa, joka taas aiheuttaa pidon menetystä ja auto tuntuu ikäänkuin leijuvan/huojuvan sorapatjan päällä.
                              Hankook S1 ei todellakaan tee tätä mikäli kulmat ovat kohdallaan, eli koko kulutuspinnan tarjoama pito myös huödynnetään..."eikä vain esitetä netissä kiukkuagstia hemille paskoista hankookeista"...., vaan se oikeasti tarttuu kiinni kuin tauti ja ohjautuu juuri sinne mihin sitä ollaan viemässä, ilman huojumista.
                              Näin se on toiminut minulla, monella tämänkin saitin muulla kuluttajalla ja kymmenissä ja kymmenissä testeissä.
                              Last edited by Hemi; 05-11-2013, 00:38.

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                #45
                                Joo ja ei. Käytännössä juuri noin kuten Hemi sanoi. Normiajossa kuluu sisäreunasta ja taas pikku ratapyrähdyksen jäljiltä etureuna rupeaa kulumaan enemmän. Koittaa tasapainotella tuolla välillä. Normiajossakin hiukan tiukemmin mutkiin taiteattaessa huomaa heti etureunan ottavan kyttyrää, eli kyl toi camberi o suht hyvä mun käyttöön. Tietysti parit pitkät siivut maantietä syö sisäreunaa enemmän. Samanlaiset kulmat oli edellisessäkin autossa, mutta sain kuluteltua renkaita suht hyvin tasaiseksi.

                                Se millä ton puskemista sais poistettua taitaa mennä hiukan myös aurausasioiksi ja kallistuksenvakaajien säätämiseksi. Niin pitkälle ite en rupee kun käyttöpelistä kyse.

                                On kyllä kova luotto porukalla hankookkiin. Rupee ihan itteä taas mietityttää oonko vainoharhanen noidenkaa ja enkö oo antanut mutkissa renkaalle riittävästi aikaa ruveta toimimaan. Varmaan pieni osa on tuota kun rengas on hitaampi reagoimaan. Mutta en siltikään allekirjoita että toi olisi samalla viivalla edes parempien renkaiden kanssa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎