Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia Hankookeista - Käytössä havaittua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #61
    Originally posted by duckland View Post
    Eli kyllä ne tulee kulumaan jatkossakin näillä kulmilla sisältä enemmän, mutta ei kyllä kankaille mene sisältä ennenkun koko rengas on sakkorajalla.
    Etkö juuri tuossa itsekkin todennut että kulmat on väärät? Ymmärsitkö pointtia mitä tämä aiheuttaa pidon suhteen?

    EDIT: On täysin loogista että entiset vakiorenkaasi antoivat paremman pidon kun niissä on enemmän profiilia ja ovat kapeammat, täten kulutuspinta myötäilee enemmän ja isompi osuus painaa asfalttia vasten.
    Se että kulutuspinta koskettaa asfalttia koko matkalta ei vielä tarkoita että se hyödyntäisi koko pintaa pidon kannalta, vaan painon pitää myös jakautua tasan pinnan kanssa.
    Last edited by Supa; 07-11-2013, 09:24.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      #62
      Originally posted by Supa View Post
      Etkö juuri tuossa itsekkin todennut että kulmat on väärät? Ymmärsitkö pointtia mitä tämä aiheuttaa pidon suhteen?

      EDIT: On täysin loogista että entiset vakiorenkaasi antoivat paremman pidon kun niissä on enemmän profiilia ja ovat kapeammat, täten kulutuspinta myötäilee enemmän ja isompi osuus painaa asfalttia vasten.
      Se että kulutuspinta koskettaa asfalttia koko matkalta ei vielä tarkoita että se hyödyntäisi koko pintaa pidon kannalta, vaan painon pitää myös jakautua tasan pinnan kanssa.
      En. En todellakaan. miinuscamberilla mutkassa saa sitä pitoa juurikin. Suoralla tiellä pidosta en ole puhunut. Tosin gps ja racechronolla auton oon saanu valmistajan arvoihin kiihtymään, joten jos nyt tuolleen miettii niin kyl hankookeilla tuossa pärjää, joka sekään ei ole mitenkään selvää aina.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #63
        Originally posted by duckland View Post
        En. En todellakaan. miinuscamberilla mutkassa saa sitä pitoa juurikin. Suoralla tiellä pidosta en ole puhunut. Tosin gps ja racechronolla auton oon saanu valmistajan arvoihin kiihtymään, joten jos nyt tuolleen miettii niin kyl hankookeilla tuossa pärjää, joka sekään ei ole mitenkään selvää aina.
        Ajeletko siviilissä aina mutkiin niin että tavarat lentelee auton sisällä?
        Aika paljon saa kantata jotta kyseinen auto kallistuu senverran että negatiivisen camberin hyödyt tulisi kadulla esiin.

        Kyllähän tuota on tullut itsekkin harrasteltua ja testailtua mutta väitän että tuollaisen vakioauton alusta on niin pehmeä että ennemmin painuu kasaan kun että renkaasta katsottuna camberi kääntyy "suoraan" mutkassa.
        Ja kun jousitus painuu kasaan niin tulee vaan lisää negatiivista camberia, tosin en tiedä kuinka paljon f30 kanssa.
        Eli jäykkä alusta ja jäykkärunkoiset renkaat niin sitten on varmasti eroa mutkissa kun on negatiivista sopivasti.
        Last edited by Supa; 07-11-2013, 12:30.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9990
          • KVLA

          #64
          Originally posted by duckland View Post
          En. En todellakaan. miinuscamberilla mutkassa saa sitä pitoa juurikin.
          Eihän kukaan olekkaan ehdottanut camperien säätöä pystyyn tai jopa positiiviseksi (siihen ei edes säädöt riittäisi).

          Vaan kyse on siitä mitä auton valmistajan camperien säätötoleranssi antaa myöten.Camperit tulisi säädättää ojearvojen puitteissa mahdollisimman pystyyn.Tällöin sitä negatiivista camperia on kuitenkin riittävästi vakiokuntoisen liikennekäyttöön tarkoitetun auton käyttöön.Auton "liikennekäytös" muuttuu kuitenkin huomattavasti paremmaksi jos jäykkärunkoisten pyörien camperit muutetaan esim. -2.10 ast->-1.40ast.Ja tuollainen camperi on todellakin riittävä normaalissa maantieajossa,vaikka kuinka sillä muuten vakioautolla kepittäisit niissä motarien rampeissa.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #65
            Originally posted by duckland View Post
            Ei oo keirnneet renkaat itellä ekan kesän ajoilta kulumaan sisältä enempää, mutta tiedossa on, että radalla ei niin paljoa kerkeä käymään että saisi tasattua tuon kulumisen. Eli kyllä ne tulee kulumaan jatkossakin näillä kulmilla sisältä enemmän, mutta ei kyllä kankaille mene sisältä ennenkun koko rengas on sakkorajalla. Kyl mä varmasti käyn säätämässä kulmia hiukan keväällä sitten. Pointti on,että noilla kulmilla mutkaajosta renkaan pitäisi suoriutua mallikelpoisesti.

            Enkä voi uskoa, että renkaassa ei olisi mitään huonoa. Nythän sitä tunnutaan kehuvan antaumuksella, että lähes jokaisella osaalueella hemmetin hyvä kun ite en oo löytänyt kun yhden osa-alueen jolla se voi olla jopa paras on uraherkkyys.
            Huoh..."Ei ole kerinneet kulua sisältä enempää".... "eli tulee jatkossakin kulumaan sisältä enemmän"...?

            Joka tapauksessa tilanne on niin, että jos=kun takarenkaasi kuluvat sisäpuolelta nopeammin, on sinulla tälle vannekoolle ja tälle renkaalle liikaa negatiivista camberia, ajoit radalla tai kadulla tai molemmissa.
            Erityisesti näin, koska veikkaan että eturenkaat taas eivät ole kuluneet epätasaisesti, jolloin auton balanssi on mitä on.
            Jos negatiivista camberia on liian vähän, eli renkaat liikaa pystyssä, kuluu rengas luonnollisesti ulkoreunastaan nopeammin(eli tämä on indikaattori sille), koska kantatessa renkaan sisäreuna ei hoida enään omaa tonttiaan pidon tuottamisessa(kun rengas kuluu tasaisesti, se on merkki siitä että käytössä on koko kulutuspinta, eikä vain kapea osa sisäreunaa, jolloin siitä renkaan leventämisestä ei ole mitään hyötyä pidon kannalta).
            Nyt tällä hetkellä kun sisäreuna kuluu nopeammin, kertoo se joka tapauksessa siitä että renkaan ulkoreuna ei hoida pitotehtävää, josta epätasainen kuluminen siis myös kertoo.
            Ok, negatiivista camberia voi olla paljonkin mikäli ajetaan jatkuvasti rataa, mutta sekin tarkoittaa sitä että mikäli pito halutaan maksimoida, pitää KOKO RENKAAN KULUTUSPINTA pystyä hyöduyntämään ja tällöin rengas kuluu edelleen suhteellisen tasaisesti, koska kovimmassa rasituksessa mutkissa kulutuspintaa kuitenkin käytetään koko pinnaltaan.
            Nyt pitää huomioida että ne camberarvot mitä käytetään radalla, ei ole missään suhteessa oikeisiin katurengaskulmiin, koska vastaaviin kaarrekiihtyvyysarvoihin ja tätä kautta vaadittaviin camberarvoihin ei päästä lähellekkään ja tällöin maksimaalisen pidon aikaansaamiseksi pitää hyödyntää KOKO KULUTUSPINTA, eikä vain renkaan 1/3-1/2 sisäreunasta.
            Väärät ja liialliset camberarvot ovat siis varsinkin matalissa katurenkaissa aivan erityisen haitalliset suhteessa ulosmitattavaan pitoon ja auton balanssiin, koska tässäkin tapauksessa ilmeisesti etupäässä negatiivista camberia on suhteellisestikkin varsin vähän ja takana aivan liikaa, jolloin autosta tulee voimakkaan aliohjaava ja epäloogisesti käyttäytyvä äärirajoilla.
            Tuntuma on ihan varmasti epämääräinen...."löysä" tiukoissa kanttauksissa kun etupää ei tahdo reagoida nopeisiin suunnanmuutoksiin ja takapää on samalla liian herkkä.
            Etu ja takapää kulkee ikäänkuin eri kiskoja ja "Pentti Perusautoilija" toki tulkistee sen renkaan "löysyytenä" kun auto ei kerta kaikkiaan tunnu menevän sinne mihin olisi haluttu.
            Lisäksi varsinkin kylmillä renkailla liiallinen negatiivinen saa kyllä sen akselin reagoimaan suunnanmuutokseen nopeasti, mutta koska tuo kapea sisäosa ei anna tarpeeksi pitoa, ei koskaan päästä niille kaarrekiihtyvyyden G-alueille jossa myös renkaan ulokoreunan kulutuspintaa voitaisiin hyödyntää.
            Tässäkin tunne epäbalanssista on voimakkaampi kuin totuus sekuntikellolla, mutta näin se vain menee kun lähdetään näillä tehtaan 16" perusrenkaan kulmilla leveisiin mataliin UHP renkaisiin(+niin että etu ja taka-akselit ovat ihan eri paria).
            Mitä leveämpi ja matalampi, ja mitä korkeamman nopeusluokan UHP rengas, sitä tarkempaa säätö on jos halutaan ulosmitata ihan oikeasti kaikki katurenkaan pitopotentiaali ja silti aina joudutaan tekemään jonkinasteisia kompromisseja sadekelin, ratapäivien ja normaalin arkiajon välillä, mutta se mikä on 100% fakta, ne tehtaan perussäädöt ei lähellekkään oikeat ole mihinkään näihin leveämmille, matalemmille UHP renkaille ja tästä kertoo se nopeampi renkaan sisäreunan kuluminen.

            Eli tässä kohtaa on suorastaan lapsellista lähteä syyttelemään matalaa, leveää UHP rengasta yhtään mistään, ennen kuin on pienintäkään hajua siitä mitkä mahtaa olla alla olevat alustakulmat, koska niillä on paljon enemmän merkitystä ulosmitattaviin pito-ominaisuuksiin, kuin millään tämän päivän top10 renkaalla itsellään.
            Ok, sinähän et tottakai tätä usko..."ymmärrä", koska sinun omat subjektiiviset kokemukset kumoavat mm. kaikki ne kymmenet UHP rengastestit joissa S1 on lähes poikkeuksetta sijoittunut aivan kärkipäähän tai voittanut koko testin ja joissa selkeästi voitot ovat tulleet parhailla pito-ominaisuuksilla niin märällä kuin kuivallakin, sekä parhaimmistoon kuuluvilla handling ominaisuuksilla.
            Täysin päinvastoin siis kuin sinun subjektiiviset tuntemuksesi ko.renkaasta, jolloin normaali järjellä varustetulla kuluttajalla ainakin pitäisi itsekritiikin hieman alkaa puhuttelemaan ja etsimään syitä muualtakin kuin vain pelkistä renkaista.
            Oikeasti me tiedämme sen vasta sitten kun ne alustakulmat ovat tälle vannekoko/leveys/nopeusluokan renkaalle säädetty ja kaikki muu on siihen asti vain sinun omaa kakaramaista agstista tilitystä ja kertomusta siitä kuin se "hemi" siellä netissä suositteli sinulle "ihan kakkapää renkaita"...."nebrigestonetjapirellitovatniitäoike itarenkaitajadiibadaabaasanoikymmenettestitmitätah ansa"...

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              #66
              Musta nyt tulee liikaa hienoa analyysia siitä miten ne camberit on viturallaan. Auto on tehtaan arvoilla msport alustalla ja toimitettu 225 renkailla. Ei oo kyse käytännössä kun naurettavan pienestä koon muutoksesta. Jos toi camberi on se avainsana et noi renkaat rupeaa toimimaan niin huh. Ja sitäpaitsi kritisoin pitoa mutkissa ja mun auton setti on siihen ihan hyvä verrokki ja testailukohde. Onkohan kaikki rengastestaajat muistaneet pistää camberinsa kohdilleen kun ovat testejä tehneet. Jos tää on niin iso asia miksi yhdessäkään testissä ei sivulauseessa edes mainita tästä. miksi bemari toimittaa auton setillä joka ei sovellu näille renkaille? Vai soveltuuko se muille renkaille vai ainoastaan kyse on että hankookeille pitää käydä säätämässä noi erikseen että ne toimii? Pitääks mun laihduttaa myös että hankookit toimii kuten niiden pitää?

              Pitääkö mun mennä laakkoselle huollattaa takuuseen noi camberit koska ne ei oo kaiketi kunnossa tehtaalta arkiajoon?

              Liikaa melua yksistä cambereista sanon minä. Ei ne pelasta noita renkaita ja kaiken lisäksi ne on mulla ihan passelit. Kertokaa mulle vielä miten se pito parantuu jos nostan cambereita ylemmäs? Pidostahan mä kritisoin enkä jostain sisäreunan liiallisesta kulumisesta. Tai uraohjattavuudesta johon ymmärrettävästi camberilla voisi vaikuttaa nostamalla pystympään, mut se kun ei oo ongelma. Noi menee luotisuoraan.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                #67
                Originally posted by duckland View Post
                Kertokaa mulle vielä miten se pito parantuu jos nostan cambereita ylemmäs?
                Täytyy tähän todeta,ettei se enää uudelleen kertomalla sinulle kuitenkaan selviä.Kun se on jo monta kertaa tuossa aiemmin selitetty useammalta taholta.Kun näköjään kirjoitetun teksin ymmärtämiseen "joku" ei vaan riitä,niin miksi pitäisi samaa toistella koko ajan.Eli lukaiseppa nuo aiemmin kirjoitetut (ja kuvilla varustetut) kirjoitukset vielä kertaaleen ihan huolella.Sieltä se aukeaa,jos yleensä on auetakseen.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #68
                  Originally posted by duckland View Post
                  Musta nyt tulee liikaa hienoa analyysia siitä miten ne camberit on viturallaan. Auto on tehtaan arvoilla msport alustalla ja toimitettu 225 renkailla. Ei oo kyse käytännössä kun naurettavan pienestä koon muutoksesta. Jos toi camberi on se avainsana et noi renkaat rupeaa toimimaan niin huh. Ja sitäpaitsi kritisoin pitoa mutkissa ja mun auton setti on siihen ihan hyvä verrokki ja testailukohde. Onkohan kaikki rengastestaajat muistaneet pistää camberinsa kohdilleen kun ovat testejä tehneet. Jos tää on niin iso asia miksi yhdessäkään testissä ei sivulauseessa edes mainita tästä. miksi bemari toimittaa auton setillä joka ei sovellu näille renkaille? Vai soveltuuko se muille renkaille vai ainoastaan kyse on että hankookeille pitää käydä säätämässä noi erikseen että ne toimii? Pitääks mun laihduttaa myös että hankookit toimii kuten niiden pitää?

                  Pitääkö mun mennä laakkoselle huollattaa takuuseen noi camberit koska ne ei oo kaiketi kunnossa tehtaalta arkiajoon?

                  Liikaa melua yksistä cambereista sanon minä. Ei ne pelasta noita renkaita ja kaiken lisäksi ne on mulla ihan passelit. Kertokaa mulle vielä miten se pito parantuu jos nostan cambereita ylemmäs? Pidostahan mä kritisoin enkä jostain sisäreunan liiallisesta kulumisesta. Tai uraohjattavuudesta johon ymmärrettävästi camberilla voisi vaikuttaa nostamalla pystympään, mut se kun ei oo ongelma. Noi menee luotisuoraan.
                  Onko sinulla laittaa tänne suuntausraportti näytille, jos nähtäisiin niistä jotain merkittävää ?
                  Last edited by janke; 07-11-2013, 19:47.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Area 03

                    #69
                    Originally posted by duckland View Post
                    Musta nyt tulee liikaa hienoa analyysia siitä miten ne camberit on viturallaan. Auto on tehtaan arvoilla msport alustalla ja toimitettu 225 renkailla.
                    Itsellä aikoinaan kun vedin pakasta E90 330:sen (jossa oli myös M-sport alusta) camperit olivat pielessä,kun laittoi isompaa rengasta 17" (225) -> 19" (235 / 265) Säädätin uuteen autoon kulmat ja renkaiden epätasainen kuluminen loppui sekä auton käyttäytyminen muuttui radikaalisesti parempaan suuntaan.Aivan sama tapauhtui kun E60:ssä hypättiin 18" -> 20"
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by duckland View Post
                      Musta nyt tulee liikaa hienoa analyysia siitä miten ne camberit on viturallaan. Auto on tehtaan arvoilla msport alustalla ja toimitettu 225 renkailla. Ei oo kyse käytännössä kun naurettavan pienestä koon muutoksesta. Jos toi camberi on se avainsana et noi renkaat rupeaa toimimaan niin huh. Ja sitäpaitsi kritisoin pitoa mutkissa ja mun auton setti on siihen ihan hyvä verrokki ja testailukohde. Onkohan kaikki rengastestaajat muistaneet pistää camberinsa kohdilleen kun ovat testejä tehneet. Jos tää on niin iso asia miksi yhdessäkään testissä ei sivulauseessa edes mainita tästä. miksi bemari toimittaa auton setillä joka ei sovellu näille renkaille? Vai soveltuuko se muille renkaille vai ainoastaan kyse on että hankookeille pitää käydä säätämässä noi erikseen että ne toimii? Pitääks mun laihduttaa myös että hankookit toimii kuten niiden pitää?

                      Pitääkö mun mennä laakkoselle huollattaa takuuseen noi camberit koska ne ei oo kaiketi kunnossa tehtaalta arkiajoon?

                      Liikaa melua yksistä cambereista sanon minä. Ei ne pelasta noita renkaita ja kaiken lisäksi ne on mulla ihan passelit. Kertokaa mulle vielä miten se pito parantuu jos nostan cambereita ylemmäs? Pidostahan mä kritisoin enkä jostain sisäreunan liiallisesta kulumisesta. Tai uraohjattavuudesta johon ymmärrettävästi camberilla voisi vaikuttaa nostamalla pystympään, mut se kun ei oo ongelma. Noi menee luotisuoraan.
                      Kun tuo rautalankakin jossain vaiheessa loppuu, niin se sitten loppuu.
                      Kaikilla on toki oikeus omaan mielipiteeseensä ja tämä jos mikä tuntuu olevan sinulle paljon enemmän mielipide ja tunneasia, kuin oikeasti järkjellä ajateltava asia.
                      Eli selitä sinä nyt meille kaikille omalla "logiikallasi" miksi nuo S1 evo1:t kuitenkin ovat menestyksekkäimmät isojen vannekokojen UHP renkaat kymmenissä eri testeissä ympäri maailman ja sinulla ne samat renkaat ovat "paskat"?
                      Vai riittääkö se sinulle että nämä kymmenet ja kymmenet testit maailmalla on väärässä ja sinä oikeassa...ja koskematta alustakulmiin?
                      Jos näin, niin sittenhän ne tosiaan täytyy sinun maailmassasi/planeetalla olla pito-ominaisuuksiltaan "paskat" ja tämä debatti on varmasti siltä osin loppuun käsitelty?

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        #71
                        Koitetaan ihan asiallisesti keskustella niin siis alustakulmat vaikuttaa ymmärtääkseni suht paljon tuohon urissa pomppimiseen. ratasetupilla auto hakee urissa ja muutenkin on ärsyttävän hakeva. e90 kohdalla tuota oli havaittavissa kuluneilla potenzoilla, mut nykyinen biili menee tosiaan luotisuoraan s1:lla ja normaali ajossahan noi on ihan ku alla pyörisi 155 kumit. Jopa suorempaa kun pirelleillä. Ei mitään huonoa sanottavaa tuosta. Eikä kesän aikana rengas kulunut sisäreunasta juurikaan enempää kun ulkoa, joten pitäsin kulmia suht hyvänä. mut kyl mä ne säädätän ens kesänä. ihan sen takia et haluun tietää mitä siellä nyt on. Se ongelma josta s1:lla puhun on veltto ohjattavuus mutkassa ja pito joka häviää ennen mitä oon tottunut. lisäksi se melu johon ei mitään kantaa oo otettu on taajuudelta ärsyttävää. f30 on noi pyöränkotelot selvästi heikko lenkki. jokainen hiekan jyvä kuuluu sisälle kopsahduksena. Mut silti syytän rengasta tuosta metelistä. pirellit oli ok.

                        Ja kyllä luin testit ennen ostoa ja oston jälkeenkii. Jos noita lukee kun raamattua niin pitäisi ajaa corollalla ja 15 tuumasilla vanteilla. Se ois kaiketi se testivoittojien voittaja setup. Kai sitä saa kriittisesti suhtautua testeihin jos oman auton feedback huononi kuten myös pito. Vaikea mun on todistaa itelleni et hyvät noi on kun testit noin sanoo.

                        Ja se pystyheitto. 1 rengas vaihdettiin takuuseen edestä. Eturenkaiden paistoaika on pari viikkoa aikasempi kun takanakkien(jotka on pyöreät). Takuuvaihdon jälkeenkin renkaita pyöritettiin 2 otteeseen ja rengaskoneessa näkyy selvästi keskellä rengasta pystyheittoa molemmissa eturenkaissa(myös tässä uudessa vaihdetussa, mut pieneni reilusti takuuvaihdon jälkeen). Vanhempi auto söisi ton, mut nää uudet on kaiketi aika herkkiä. Pitkään jumpattiin et saatiin kuntoon, mut ei jääny kovinkaan vakuuttava kuva laadusta. Kuitenkin toi ajokortti ja oma auto on ollut nyt 18 vuotta mulla ja siihen mahtuu kymmeniä uusia renkaita ja ikinään ei oo tullut tämmösiä vastaan.

                        Comment

                        • Pred
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 442
                          • E-Pohjanmaa

                          #72
                          Jos olet vaihtanut leveämmät renkaat tilalle, niin onko ihme jos melu kasvaa?
                          Tesla Model 3 Performance
                          EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                          EX: VW Touran 2.0 TDI
                          EX: VW R6 Polo GTI
                          EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                          EX: BMW E91 325dA M-sport
                          EX: BMW E46 320d touring M-sport
                          EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                          EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                          EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                          EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎