Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
    Eipä tähän paljon ole enää lisättävää. Suolaa levitetään edelleenkin aivan vääriin paikkoihin ja liian usein.
    Saman olen havainnut. Varmaan syy on silti pääosin huonossa sään ennustamisessa. Eli se sää mitä odotetaan ei toteudukaan jne. Näin ainakin Satakunnassa. Ja suolataan vielä -7 jopa -10 asteessa. Toisaalta välillä on ihan pääkallokelit ja suola-autoja ei näy missään. En silti moiti ketään, sään ennustaminen ei ole mitä ilmeisimmin mitenkään helppoa. :think
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7061
      • Turenki

      Originally posted by väiski525 View Post
      Ja kuskiako (tai siis kuskeja) ei muka voi syyttää konginkankaan turmassa? yhdistelmä ajoi 12km/h ylinopeutta (rajoittajaa vasten) sekä vastaan tullut bussikin paahtoi ylinopeutta. Yhdistelmä lähti heittelehtimään loivassa mutkassa pienessä heitossa ennen suoraa tien osuutta (jossa turma tapahtui). 80 ajamalla olisi voinut YRITTÄÄ oikaista yhdistelmän nostamalla nopeutta, mutta kun paahtoi rajoittajaa vasten, ei pystynyt enää kiihdyttämällä kokeilla oikaisua. Olisi myös voinut ajaa itse ulos tieltä(kärry kävi jo ojassa), mutta päätti yrittää oikaista vielä, ja lopputulos onkin jo kaikilla tiedossa.

      Bussikuski taas jos olisi ollut tilanteessa hereillä, olisi hidastanut jo hyvissä ajoin vauhtia, mutta jostain syystä ajoi vielä lähes satasta törmäyshetkellä.

      Käytiin armeijassa (joten en nyt satavarmaksi sano muistanko kaikki oikein mitä yllä lukee) melko tarkasti tämä kyseinen tapaturma läpi, materiaalina oli samat videot / lavastetut tilanteet / ja tiedot mitä poliiseillakin oli käytössä. Ammattipätevyyskurssilla siis käytiin tätä läpi.

      Toki myös tienhoito / olosuhteet osasyynä turmaan, sanomattakin selvää, mutta kyllä siellä vikaa löytyi myös paljon penkin ja ratin välistä.

      Ja herneet palkoineen voitte syödä, ettekä tunkea nenään. Muistin varassa nyt kirjoitan 5 vuoden takaa nähtyä / kuultua, joten joku saattoi unohtua / muistua väärin. Mut sanoinpa nyt kumminkin

      Ja itse topicciin:
      Kumhon wi31 on nyt pyöräytettynä talvivanteille, mutta katotaan tarviiko tämän vuoden puolella laittaa vielä alle..
      Nyt tuli konginkankaasta väärää tietoa. Autosta ei edes saatu luotettavaa nopeusdataa, koska tie oli niin LIUKAS, että se suti koko ylämäen, joka johti vasemmalle kaartuvaan kaarteeseen. Kuskihan nosti nopeutta ja yritti oikaista kärryä, mutta eise niin vaan onnistu hetkessä. Turman suurimpia syitä oli tienpinnan liukkaus ja rattiin nukahtanut BUSSIKUSKI.
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Kokemuksia tai testejä kuinka paljon on eroa Nokian R ja R2 välillä? Nyt alla hyvä pintaiset R:t, paraneeko pito jos vaihtaa uudet R2:set alle vai ostanko samantien 8:sit?

        Comment

        • E.K.
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 494
          • Helsinki

          Noo, itsekin vastustan nastarenkaita sekä suolausta.

          Takana jo 25 talvea ja aina ilman nastoja. Viime vuosina oman auton mittariin tullu n. 38tkm vuodessa.(duuniautoa ei tartte itse enään nykyään yleensä ajaa).
          Keliä on tullut nähtyä kaikenlaista (lähinnä) jyväskylän eteläpuolla.
          Vanhemmiten tulee kuitenki ajateltua kaikenlaista...

          Pakko kuitenkin myöntää et olen Hemin perustelujen kanssa samaa mieltä!

          Vaikka siis pidänkin itseäni jopa keskivertoa parempana ratinvääntäjänä, on muutaman kerran tullu ns. pääkallokelillä mieleen ajatus: Jos vaikka vastaantulija tekee virheen ajautuen väärälle kaistalle ja joudun tekemään äkillisen väistöliikkeen saattaa oman autoni tiellä pysyminen olla epävarmaa
          (lue: todennäköinen tieltä suistuminen)
          ajattelemattakaan sitä et saattasin jopa itse tehdä kohtalokkaan virheen!
          Pääteitä näiden vuosi(kymmenten)aikana on mielestäni tarpeeksi (eli liikaa) suolattu, mutta pienillä suolaamattomilla yksityisteillä joissa usein ajelen on lähes joka talvi ollut tilanteita missä pysähtyminen kaltevaan kohtaan aiheuttaisi penkkaan valumisen.
          ..... Jos jossain kohti saattaa itseäkin arveluttaa, nii mites ne "neitoset" joilla ei ole kovaa luottoa omaan taitoonsa mahtaa pärjätä. ...laittaa ehkä kädet silmille jos auto meinaa lähteä käsistä, kuten ex vaimoni?...

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5171
            • Kuopio

            Originally posted by E.K. View Post
            N
            ..... Jos jossain kohti saattaa itseäkin arveluttaa, nii mites ne "neitoset" joilla ei ole kovaa luottoa omaan taitoonsa mahtaa pärjätä. ...laittaa ehkä kädet silmille jos auto meinaa lähteä käsistä, kuten ex vaimoni?...
            Onko pakko silloin ajaa jos ei edes luota omiin taitoihinsa tai jopa tunnistaa ne puutteliseksi? Eiköhän silloin liikenne ole aivan väärä paikka lähteä niitä harjoittelemaan.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Hebbu ///M3
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 1627
              • Dallas

              Onneksi kaikki on keskivertoa parempia kuskeja.

              Jottei ihan ot, niin moni on kyydissä sanonu että ei heijän renkaillaan voisi jarruttaa näin myöhään risteykseen ja alla hakka 5. Aikonaan oli Q e30 alla mutta aika kultaa muistot ja sillon talvet oli talvia, eikä tämmöstä nollan molemminpuolin jankkaamista.
              Last edited by Hebbu ///M3; 07-09-2015, 22:54.
              Sotkamo Connection

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by jani View Post
                Onko pakko silloin ajaa jos ei edes luota omiin taitoihinsa tai jopa tunnistaa ne puutteliseksi? Eiköhän silloin liikenne ole aivan väärä paikka lähteä niitä harjoittelemaan.
                Suomen teillä ajaa miljoona kuskia jotka tunnustavat että eivät varsinkaan ääritilanteissa luota omiin taitoihinnsa ja tunnustaa taitonsa ehdottomasti puutteelliseksi.
                Tämä ei oikeasti ole se ongelma nykyisellä tienpidolla, vaan se 50 000 kuljettajan ryhmä joka kuvittelee ka luottaa omiin "kuviteltuihin" taitoihinsa siinä kohtaa kun tähän illuusioon luottaen ollaan jouduttu "tilanteessa" matkustajaksi.
                Eli kuvitellaan omat renkaat ja omat taidot pelastavan ja samalla ulosmitataan tätä kuvitelmaa hyödyntäen omat valinnat liikkumisessa.
                Kuitenkin juuri tälle ryhmälle tapahtuu eniten ja vakavampia vahinkoja kuin niille jotka eivät kuvittele omista taidostaan mitään (esim.nuoret mieskuljettajat vastaan vanhemmat naiskuljettajat).
                Ajellaan paskoilla saksankitkoilla ja kun saadaan auto pidettyä hanskassa sladissa kyläpyörityksessä, kuvitellaan että hanska paikkaa siinä kohtaa kun oikeasti päätiellä pikkuisenkin lipsahtaa ja käy yksinkertaisesti vain huono tuuri.
                Lisäksi kuvitellaan se suurin illuusio/itsepetos, että ikäänkuin liikenteessä kaikki on ok kunhan omat "rattitaidot" ovat kunnossa ja oma itseluottamus rautaa, vaikka aika harvoin me olemme liikenteessä ja liikkeellä yksin.
                Teitä ei Suomessa talvella huolleta siis vain meitä ja meidän "rattimiesten" itseluottamusta varten, vaan kaikkia tiellä liikkujia ajatellen, myös mm.niitä suojateillä kulkijoita joille ei ole yhdentekevää minkälaisella kitkakertoimella moottoriajoneuvot kulkevat.

                Comment

                • sLedge
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 110
                  • Espoo

                  Onhan se nyt selvää ettei liikenteessä joka tilanteessa pysty kaikkia vaaratilanteita väistämään/korjaamaan.

                  Ite aina pitkälle (10 tuntia) reissulle lähtiessäni ajattelin, että tämä voi taas olla viimenen reissu. Pitää kunnioittaa maantietä ainaki Suomen talvessa. Tuntuma autoon, pidon raja erilaisilla tienpinnoilla.

                  Kyllä siinä itseluottamus ratissa kasvaa väistämättä, kun sattuu tarpeeks näitä "lipsahduksia" maantienopeuksissa ja onnistuu silti välttämään onnettomuuden. Ei tuurilla vaan rauhalllisella kylmähermoisuudella. Tilannenopeus ja turvavälit pysyvät hyvinä. En voi kuitenkaan ymmärtää, että joidenkin mielestä talvinen maantie on jokin rallikilpailu...kuten nelivetomiehet ajaa korkeiden keskivallien yli kaasu pohjassa vaikkei ohitettavan rekan pöllyttämän lumen takaa näe mitään.

                  Kerran jouduin ajamaan jopa rekkaa karkuun talvella kun meinasi tulla puskuriin eikä ollu pysähtymispaikkaa. 100km/h

                  Olen nyt lopettanut pitkien matkojen (yli 200km) ajamisen ja voin vaikka keskittyä hörppimään olutta junassa.
                  Last edited by sLedge; 30-10-2014, 00:13.
                  E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                  Ex E39 540i -97

                  Comment

                  • BMW_Harrastaja
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 819
                    • Oulu area

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Suomen teillä ajaa miljoona kuskia jotka tunnustavat että eivät varsinkaan ääritilanteissa luota omiin taitoihinnsa ja tunnustaa taitonsa ehdottomasti puutteelliseksi.
                    Tämä ei oikeasti ole se ongelma nykyisellä tienpidolla, vaan se 50 000 kuljettajan ryhmä joka kuvittelee ka luottaa omiin "kuviteltuihin" taitoihinsa siinä kohtaa kun tähän illuusioon luottaen ollaan jouduttu "tilanteessa" matkustajaksi.
                    Jos jostain pitää olla samaa mieltä, niin tästä asiasta. Tien päällä näkee monenlaisia teiden ritareita, jotka aiheuttavat hyvälläkin kelillä erittäin paljon läheltäpiti-tilanteita ja meno ei hiljene yhtään huonommissa olosuhteissa. Kuskit jotka tietävät taitonsa huonoiksi saattavat jopa ajaakin hiukan pienemmällä vauhdilla huonoissa olosuhteissa.
                    BMW driver and owner since 2000.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo



                      Nastarengas menettää pitonsa kitkaa nopeammin.



                      "ABS-jarrutus jäällä, jarrutusmatka metreinä ( 20-5 km/h ):

                      Nokian Hakkapeliitta 7 ( nasta ) 50,5
                      Continental ContiVikingContact 5 ( kitka ) 68,0
                      Kulunut kitka 6mm 77,5
                      Kulunut nasta 6mm 80,3
                      Kulunut kitka 3mm 90,7
                      Kulunut nasta 3mm 97,4"

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Ihan niinkuin se olisi jotenkin valintakysymys, haluaako lähteä liukkaalla kelillä liikkeelle vai ei.

                        Itse joudun lähes joka päivä lähtemään aamulla töihin 170 km päähän, ja pidän siitä, että Turku-Helsinki motari pidetään suolalla puhtaana läpi talven. En olisi sitä mukavuutta kovinkaan valmis vaihtamaan 50 km/h -rajoitukseen, joka tarkoittaisi 7 tunnin autossa istumista joka päivä...

                        Samanaikainen nastarenkaiden ja suolauksen vastustaminen kuulostaa vihreiden ilmastopolitiikalta; ydinvoimalle jyrkkä ei, mutta muitakaan energiamuotoja ei saa käyttää
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Suolaus keskustelua voisitte jatkaa tuolla -> http://www.btcf.fi/forum/showthread....ttaako+suolaus

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by touring39 View Post
                            Turku-Helsinki motari

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Tuossakaan ei olla ajateltu asiaa kokonaisuutena. Miten kävi Japanissa kun nastat kiellettiin? Liikenne kulki kuten ennenkin, mutta kaupungeissa jalankulkijoiden liukastumiset kasvoi räjähdysmäisesti. Kitkarenkaat kiillottaa kadunylityspaikat peileiksi.
                              Tuossa Nasta-tutkimushankkeessa on tuotakin asiaa mietitty. Taisi olla kitkarenkaiden käytön nostaminen 50% tienoille autokannasta.


                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              http://teknikensvarld.se/gamla-dubbd...arliga-126172/

                              Nastarengas menettää pitonsa kitkaa nopeammin.

                              "ABS-jarrutus jäällä, jarrutusmatka metreinä ( 20-5 km/h ):

                              Nokian Hakkapeliitta 7 ( nasta ) 50,5
                              Continental ContiVikingContact 5 ( kitka ) 68,0
                              Kulunut kitka 6mm 77,5
                              Kulunut nasta 6mm 80,3
                              Kulunut kitka 3mm 90,7
                              Kulunut nasta 3mm 97,4"
                              Tuo on muuten hyvä taulukko kaikille nastarenkailijoillekkin sen takia, että 6mm kohdalla viimeistään olisi syytä vaihtaa ne renkaat uusiin. Aika moni ajaa kuitenkin ne renkaat sinne 4mm pinnalle vähintään. Yleensähän kuulee, että kitkarenkaalla ajajien pitäisi vaihtaa renkaat aikaisemmin uusiin vaikka renkaiden pito alkaa ristetä 6mm pinnalla ettei nastat olekkaan yhtään sen paremmat kuluneina. Tähän kun vielä lisää sen, että nastoja voi olla irronnut jo vaihteleva määrä kuten noissa uusissa HKPL8 tuntuu nyt esim olevan ongelmana vetävillä pyörillä.
                              Last edited by Antsah; 30-10-2014, 12:10.

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5171
                                • Kuopio

                                Onneksi täällä saa jokainen ostaa itselleen sopivat renkaat toistaiseksi. Omalla kokemuksella sanon, että kitkoilla pärjää kun ei oleta, että talvella voi ajaa kesänopeuksia.

                                Contin kitkat on pidoltaan erittäin hyvät. Michelin häviää jäällä pidossa, mutta muulloin jopa paremmat. Itselle Michelinien valintaan vaikutti niiden kulutus kestävyys. 15tkm jälkeen Misukoissa noin 6.5mm pintaa jäljellä kun Contit oli jo samoilla kilsoilla sakkorenkaat.
                                Last edited by jani; 30-10-2014, 12:47.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎