Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 nelipyöräsuuntauksesta ja yliherkkyydestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zuuppovi
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 15
    • Kuopio

    e46 nelipyöräsuuntauksesta ja yliherkkyydestä

    Autoon (e46 320d m-sport) tuli vaihdatettua takapyörän laakeri ja etupäähän kallistuksen vakaajan tangot sekä tukivarsien taemmat puslat kolinoiden vuoksi.

    Käytin auton nelipyöräsuuntauksessa tämän jälkeen, mutta hieman on jäänyt häiritsemään, kun tuntuu että auto hakee tietä melko paljon verrattuna aiempaan. Saa ikäänkuin ohjata ihan olemattomalla pienellä liikkeellä suunnasta toiseen, että kulkisi suoraan. Ennen näitä remontteja auto oli mielestäni melko paljon vakaamman oloinen.

    Onkohan nuo kulmat säädetty ihan kohdilleen? Itsellä noista ei ole kyllä mitään ammattitaitoa mennä sanomaan. :think
    Attached Files
    [ BMW F30 330e iPerformance (2018) ]
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Zuuppovi View Post
    Autoon (e46 320d m-sport) tuli vaihdatettua takapyörän laakeri ja etupäähän kallistuksen vakaajan tangot sekä tukivarsien taemmat puslat kolinoiden vuoksi.

    Käytin auton nelipyöräsuuntauksessa tämän jälkeen, mutta hieman on jäänyt häiritsemään, kun tuntuu että auto hakee tietä melko paljon verrattuna aiempaan. Saa ikäänkuin ohjata ihan olemattomalla pienellä liikkeellä suunnasta toiseen, että kulkisi suoraan. Ennen näitä remontteja auto oli mielestäni melko paljon vakaamman oloinen.

    Onkohan nuo kulmat säädetty ihan kohdilleen? Itsellä noista ei ole kyllä mitään ammattitaitoa mennä sanomaan. :think
    Kulmat on niin perseellän kuin niitä on mitenkään mahdollista e46.een saada.
    Eli täytyy myöntää että en todellakan edes muista koska viimeksi olisin nähnyt auton jossa on ENEMMÄN negatiivista camberia edessä kuin takana?
    Siis jos kyse ei ole radalle säädetystä drifting autosta.
    Suorastaan hengenvaaralliset kulmat(erittäin rajusti yliohjaava ääritilanteissa) ja ainakin minulle täysi mysteeri miten eteen on saatukin aste negatiivista camberia???

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 926
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Ei mikään ongelma olla asteen verran edessä negat. camberia kun vakiota matalampi m- sport kuitenkin kyseessä.
      Mutta tosiaan kun saa ne etupyörät vaikka puoli astetta pystympään on jo ihan ajettava. Jos ei iskaritornien yläpäissä riitä säätövara ( ne ei osaa sitä camberia normiliikkeissä säätää) niin keulaa ylös ne kolme pulttia auki. Iskarin yläpää hetkeksi painasta pois paikoiltaan ja pirralla tai viilalla puoli senttiä lisää hahloa ulospäin niin pitäis jo riittää.
      Ja jos sulla ei oo kesällä matalia ja leveitä takarenkaita niin taakse kannattas vähän lisätäkin tuota negatiivista camberia niin alkaa suuntavakavuus parantua.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Ei mikään ongelma olla asteen verran edessä negat. camberia kun vakiota matalampi m- sport kuitenkin kyseessä.
        Mutta tosiaan kun saa ne etupyörät vaikka puoli astetta pystympään on jo ihan ajettava. Jos ei iskaritornien yläpäissä riitä säätövara ( ne ei osaa sitä camberia normiliikkeissä säätää) niin keulaa ylös ne kolme pulttia auki. Iskarin yläpää hetkeksi painasta pois paikoiltaan ja pirralla tai viilalla puoli senttiä lisää hahloa ulospäin niin pitäis jo riittää.
        Ja jos sulla ei oo kesällä matalia ja leveitä takarenkaita niin taakse kannattas vähän lisätäkin tuota negatiivista camberia niin alkaa suuntavakavuus parantua.
        Se suurin ongelma tuleekin siitä että nyt etu ja takapään välistä cambereroa ei ole lainkaan, kun ehdoton minimi on n.asteen tietämissä.
        Eli jos sen etupään saisi edes n.-0.30"-asteen tasoon ja taakse -1.40" ja alla oleva vannekoko ei ole isompi kuin 17", niin siinä tapauksessa ongelma on korjattu.
        Se mikä nyt on hämmästyttävää on se että tehdas antaa taakse keskimääräisen toleranssiarvon -2.00"-astetta ja säätäjä on jättänyt camberin asteeseen, samalla kun etupää on jo asteessa????
        Eli menty etu ja takapäässä mahdollisimman kauaksi tehtaan antamista toleranssirajoista ja tehty autosta hengenvaarallinen miina?

        Comment

        • Zuuppovi
          Newbiemmer
          • Sep 2013
          • 15
          • Kuopio

          #5
          Kiitos asiallisista kommenteista ja neuvoista. Alan jo vähän ymmärtämään tuota auton käyttäytymistä noidenkin kommenttien jälkeen. Tuo kommentti "hengenvaarallinen pommi" on ymmärrettävissä, sillä auto tuntuu tien kallistuksistakin riippuen yliohjaavan välillä todella voimakkaasti, että hyvä kun tien oma kaista riittää.

          Täytyypä etsiä aikaisempikin pyörien suuntausraportti ja verrata, miltä joskus aiemmin ovat kulmat näyttäneet, että onko nuo camberit silloin olleet edes sinnepäinkään. Jos ovat, niin kyse on vain liikkeen osaamattomuudesta säätää. Jos kulmat aikaisemmiltakin ajoilta ovat noin äärirajoilla, niin pitää sitten alkaa sitä iskarin yläpäätä säätämään.

          Täytynee kysyä merkkiliikkeeltä melkein uusiksi tuo pyörien suuntaus näillä neuvoilla. Ei tämä "rengasliikkeiden" pyöriensuuntaushomma näy onnistuvan ikinä
          [ BMW F30 330e iPerformance (2018) ]

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16486
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Kulmat on niin perseellän kuin niitä on mitenkään mahdollista e46.een saada.
            Eli täytyy myöntää että en todellakan edes muista koska viimeksi olisin nähnyt auton jossa on ENEMMÄN negatiivista camberia edessä kuin takana?
            Siis jos kyse ei ole radalle säädetystä drifting autosta.
            Suorastaan hengenvaaralliset kulmat(erittäin rajusti yliohjaava ääritilanteissa) ja ainakin minulle täysi mysteeri miten eteen on saatukin aste negatiivista camberia???
            Et ole nähnyt mutta minulla on e36:ssa edessä -3 ja takana -1,5. Jäänyt ratapäivän jälkeen ja oli kesärenkailla urissa hankala ajaa kuten sopii odottaa, oma valinta eikä autolla ja kukaan muu. Nyt nastarenkailla (hkpl 4) ei mitään ongelmia, tarkoitus säätää eteen -0,5 - 1.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10075
              • KVLA

              #7
              Miten noi takacamperit alottajalla on joskus noin pystyyn saatu säädettyä?Onko siellä oikeasti noin paljon säätövaroja?Nythän niitä ei ole edes yritetty säätää takaisin tuonne ohjearvojen lähellekkään.Eli takasäätöihin(kään) ei ole koskettu.

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Miten noi takacamperit alottajalla on joskus noin pystyyn saatu säädettyä?Onko siellä oikeasti noin paljon säätövaroja?Nythän niitä ei ole edes yritetty säätää takaisin tuonne ohjearvojen lähellekkään.Eli takasäätöihin(kään) ei ole koskettu.
                Tuota tuskin on lastattu säätöä varten ja jos asentaja on vielä jättänyt auton niin sanotusti suoraan pyörilleen alaslaskun jälkeen, niin kyllä sieltä alle asteen arvoja tulee madalletullakin alustalla. Eli ajokorkeus ei ole lähelläkään oikeaa, jolloin myös camber näyttää pystymmältä kuin todellisuudessa onkaan.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • savukone
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 124
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Tuota tuskin on lastattu säätöä varten ja jos asentaja on vielä jättänyt auton niin sanotusti suoraan pyörilleen alaslaskun jälkeen, niin kyllä sieltä alle asteen arvoja tulee madalletullakin alustalla. Eli ajokorkeus ei ole lähelläkään oikeaa, jolloin myös camber näyttää pystymmältä kuin todellisuudessa onkaan.
                  Minkä takia auto olisi säädetty pyörät ilmassa???

                  -Joose
                  E39 530dA M-Sport Individual -03

                  ex: E46 330d Touring M-Sport II -02, E36 325 tdsA Touring M-Sport -99, E36 325tds Touring -98, E30 324TDIC Touring -89

                  Comment

                  • Järppä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 1108
                    • Stadi, ladon takana.

                    #10
                    Originally posted by savukone View Post
                    Minkä takia auto olisi säädetty pyörät ilmassa???

                    -Joose
                    Eihän NokiLeka sitä tarkoittanut vaan ettei autoa ole liikutettu tarpeeksi nosturilta alaslaskun jälkeen.
                    Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                    Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                    Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                    If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                    Top Gear review

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Originally posted by savukone View Post
                      Minkä takia auto olisi säädetty pyörät ilmassa???

                      -Joose
                      Aika nerokasta

                      Originally posted by huTsu View Post
                      Eihän NokiLeka sitä tarkoittanut vaan ettei autoa ole liikutettu tarpeeksi nosturilta alaslaskun jälkeen.
                      Just näin. Jousitus jää kuitenkin pänniin kun auto lasketaan alas eikä sitä liikuteta sen jälkeen.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Ovaali
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 244
                        • Ylivieska

                        #12
                        Nostellaanpas tätä. Eli kuinka kriittistä on auton lastaus tehtäessä nelipyöräsuuntausta(e46)? Taannoin olisin suorittanut suuntauksen tuohon katiskaan mutta toppasi siihen ku Huntteri käski lyödä löpöä tankin täyteen ja auton kyytille n. 250kg lisäpainoa, tarkasti ilmoitettuna montako kiloa kullekkin istuimelle.

                        Onko suuntaus turha ilman näitä edellisiä toimenpiteitä? Tankin nyt vielä sais täytettyä mutta nuo lisälastit on kiven alla.
                        Last edited by Ovaali; 01-02-2014, 21:52. Reason: typo

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Ovaali View Post
                          Nostellaanpas tätä. Eli kuinka kriittistä on auton lastaus tehtäessä nelipyöräsuuntausta(e46)? Taannoin olisin suorittanut suuntauksen tuohon katiskaan mutta toppasi siihen ku Huntteri käski lyödä löpöä tankin täyteen ja auton kyytille n. 250kg lisäpainoa, tarkasti ilmoitettuna montako kiloa kullekkin istuimelle.

                          Onko suuntaus turha ilman näitä edellisiä toimenpiteitä? Tankin nyt vielä sais täytettyä mutta nuo lisälastit on kiven alla.
                          Kannattanee vaihtaa suuntaajaa mikäli ei onnistu ilman lisäpainoja.

                          Comment

                          • Ovaali
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 244
                            • Ylivieska

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Kannattanee vaihtaa suuntaajaa mikäli ei onnistu ilman lisäpainoja.
                            Minä tulkitsen tämän vastauksen niin että painon lisääminen ei ole välttämätöntä? Ihan olisin itse tsekannut nuo kulmat kun menivät työpaikalle investoimaan uuden suuntauslaitteen.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Ovaali View Post
                              Minä tulkitsen tämän vastauksen niin että painon lisääminen ei ole välttämätöntä? Ihan olisin itse tsekannut nuo kulmat kun menivät työpaikalle investoimaan uuden suuntauslaitteen.
                              Siis laitteiston ohjearvot voivat olla lastattuna, mutta kokenut suuntaaja osaa "roikkua" alustassa sen verran että näkee kyllä ollaanko oikeassa haarukassa(nykyautoissa kulmat muuttuu melkoisen vähän tuon lastattuna, joten käytännössä melko merkityksetöntä ainakin BMW:ssä).
                              Toisaalta, nyt täällä kerrotut/keskustellut arvot ovat kaikki nimenomaan lastaamattomalle elustalle.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎