Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lokasuojien pokkaaminen

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW M3 Coupe -93
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 283
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by Heguli 31
    M3:n orggis rengas 235/40¤17" vastaa vierintäkehältään ja halkaisijaltaan ja leveydeltään 235/35¤18":sta.Takapyörääsi suunnitteleman leveän vanteen renkaaksi Michelinin muunostaulukko ilmoittaa (orggiis 235/40¤17")samalla vierintäkehällä ja halkasijalla olevaksi renkaaksi 265/30¤18".Joten vaikuttaa että nuo ostamasi kumit hieman "nostaa" keulaa suhteessa perään.Ei tosin paljoa.
    Pienen tutkailun jälkeen näyttäisi seuraavalle:
    235/40¤18" = n.25mm korkeampi = n.13mm korotus alkuperäiseen
    255/35¤18" = n.17mm korkeampi = n.8,5mm korotus alkuperäiseen

    235/35¤18" = n.4mm korkeampi = 2mm korotus alkuperäiseen
    265/30¤18" = n.alkuperäisen korkuinen

    Nämä siis Misukan taulukoista katsottua.No laitatpa taakse noinkin leveälle vanteelle 255:n tai 265:n joudut tosiaankin mankelointi hommiin.Ja kapeampi rengaskaan ei taida pelastaa,kun ET-mittakin on alle 40:n.Ei varmaan auta kun laittaa munkki takakonttiin ja mankelointipajalle sovittelemaan.Toivottavasti kotikonnuiltasi löytyy.Käyppä kyselemässä lähialueittesi autopeltiseppä firmoista.
    Oot kyllä oikeassa. Lähinnä mukavuudesta (jos sitä edes yhtään saa näillä profiileilla) johtuen valitisin kohtuullisemmat profiilit 40 ja 35 kun noi 35 ja 30 alkaa olla jo niin matalia ettei rengas jousta mitään...

    Juu ET on liian pieni. Mankelihommiin kaaret joutuu ja luultavasti taas maalarille jos pakkeli/maalipinta murtuu. Elämä halpa, BMW kallis. Vai kuinka se mainos menikään...

    Ei se Autotek ny niin kaukana oo, kun siä on kerran hyvä jäbä tekeen tällästä Mut lähempää vielä etsin. Kumma kun näitä paikkoja on niin vähän, asiakkaita kyllä löytyis...

    Ja mitä noi renkaan vierintäkehä nostaa niin tiputetaan sit ostamalla kunnon coil overit...
    Last edited by BMW M3 Coupe -93; 03-02-2005, 09:59.
    In memoriam:
    BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
    http://www.minunauto.com/?8813

    Comment

    • henri
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 5752
      • Kiuruvesi/Iisalmi

      #17
      nämä ois sopivat 225/40/18 ja taakse 255/35/18...Mutta kerran haluat eteen sen 235sen, ni sitte tuo satsi ei sovi, nuo ainaki näyttää yhdessä hyvältä

      toivottavasti saat nyt pyörimään ongelmitta, pokkautat tai et..ja renkailla jotka haluat
      Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
      Ex. E30 320i 2d GTS -88


      E46 330Cd (projekti V.2)


      ----------------------------

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10075
        • KVLA

        #18
        Originally posted by BMW M3 Coupe -93
        Oot kyllä oikeassa. Lähinnä mukavuudesta (jos sitä edes yhtään saa näillä profiileilla) johtuen valitisin kohtuullisemmat profiilit 40 ja 35 kun noi 35 ja 30 alkaa olla jo niin matalia ettei rengas jousta mitään...

        Juu ET on liian pieni. Mankelihommiin kaaret joutuu ja luultavasti taas maalarille jos pakkeli/maalipinta murtuu. Elämä halpa, BMW kallis. Vai kuinka se mainos menikään...

        Ei se Autotek ny niin kaukana oo, kun siä on kerran hyvä jäbä tekeen tällästä Mut lähempää vielä etsin. Kumma kun näitä paikkoja on niin vähän, asiakkaita kyllä löytyis...

        Ja mitä noi renkaan vierintäkehä nostaa niin tiputetaan sit ostamalla kunnon coil overit...
        Sitten on huomioitava se seikka,että eri rengasvalmistajien samoilla mitoilla ilmoitetut renkaat voivat todellisuudessa olla eri kokoisia/muotoisia.Joten kannattaa varmistaa myös etupörien sopivuus ääriasnnoissaan.Etenkin jos tuota lisämadallusta vielä suunnittelet,vaikka säädettävääkin.Onnea "peliin"..

        Comment

        • BMW M3 Coupe -93
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 283
          • Seinäjoki

          #19
          chiken?

          Nyt meni kyllä pupu pöksyyn: soitin maalarille ja se sanoi ettei kaaria tohdi levittää, sillä pakkelia löytyy takakaarista.. Meinas ettei tohtisi edes taittaa sitä sisäpuolella olevaa taitosta hirveesti. Jos edes jollain sais leikattua/hiottua/viilattua siitä muutaman millin ees pois. Rälläkkää ei tohdi antaa kun se kuumentaa niin paljon..

          Maalaushommiin en kyllä ala kun auto on just maalattu. Maksaa niin ******!

          Elikkäs tilaan kait eteen 225/40 ja taakse 245/35. Miltä kuulostais kyseiset parit? Toivottavasti mahtuu taakse. Yritin ettii jotain vierintäkehälaskuria. Ettin huomenna lisää. En ainakaan misukalta ja goodyearilta moista löytänyt..
          In memoriam:
          BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
          http://www.minunauto.com/?8813

          Comment

          • karvis
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 297

            #20
            Käyppä kokeile http://www.autosound.fi/rl/
            Pääset laskemaan vierintäkehät korkeudet ym...
            Vesi ei ole hyväksi kuin veneen alla...

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10075
              • KVLA

              #21
              Originally posted by BMW M3 Coupe -93
              Nyt meni kyllä pupu pöksyyn: soitin maalarille ja se sanoi ettei kaaria tohdi levittää, sillä pakkelia löytyy takakaarista.. Meinas ettei tohtisi edes taittaa sitä sisäpuolella olevaa taitosta hirveesti. Jos edes jollain sais leikattua/hiottua/viilattua siitä muutaman millin ees pois. Rälläkkää ei tohdi antaa kun se kuumentaa niin paljon..

              Maalaushommiin en kyllä ala kun auto on just maalattu. Maksaa niin ******!

              Elikkäs tilaan kait eteen 225/40 ja taakse 245/35. Miltä kuulostais kyseiset parit? Toivottavasti mahtuu taakse. Yritin ettii jotain vierintäkehälaskuria. Ettin huomenna lisää. En ainakaan misukalta ja goodyearilta moista löytänyt..
              Käyppä rengasliikkeestä hakemasta semmonen rengashinnasto,missä on myös tuo renkaiden muuntotaulukko.Itsellä on Misukan sellanen,mutta varmaan löytynee kaikilta valmistajilta.On meinaan hyödyllinen muulloinkin.Sitä tutkaillessa on helpompi tehdä rengasvalintoja,eikä maksa mitään.Ja pystyy tarvittaessa ilman nettiyhteyksiäkin vertailuihin,kun pumaska on aina käsillä.
              Last edited by Heguli 31; 04-02-2005, 09:45.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                225/40-18 eteen ja 245/35-18" menee ihan "heittämällä" e36:n alle jos/kun vanteiden et:t on kohdallaan.

                Comment

                • BMW M3 Coupe -93
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 283
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Ja vanteet ET on nyt se 35 ja ei muutu. Ainoastaan renkaan koot mietinnäs...

                  Laskin tos tylsällä tunnilla vierintäkehiä autotekniikan kurssilla opetetulla kaavalla:

                  halkaisija: tuumat(korkesu)*25,4+2*0,profiili*leveys
                  esim. orkkis 235/40/17 = 17*25,4+2*0,40*235 = n.620mm

                  tästä saadaan vierintäkehä kaavalla: 2*pii*r
                  esim. 2*pii*(620/2) = n.1947 mm

                  toivottavasti apua jollekkin..
                  In memoriam:
                  BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                  http://www.minunauto.com/?8813

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    35et:llä alkaa pelivarat olemaan enemmän milleissä kuin senteissä varsinkin tuossa 245 takanakissa, joten nyt alkavat merkitsemään renkaan rakenneprofiili ym.näyttelemään niin suurta osaa että ilman sovitusta ei 100% varmuutta voi saada. Pitäisi kuitenkin mennä.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10075
                      • KVLA

                      #25
                      Originally posted by BMW M3 Coupe -93
                      Ja vanteet ET on nyt se 35 ja ei muutu. Ainoastaan renkaan koot mietinnäs...

                      Laskin tos tylsällä tunnilla vierintäkehiä autotekniikan kurssilla opetetulla kaavalla:

                      halkaisija: tuumat(korkesu)*25,4+2*0,profiili*leveys
                      esim. orkkis 235/40/17 = 17*25,4+2*0,40*235 = n.620mm

                      tästä saadaan vierintäkehä kaavalla: 2*pii*r
                      esim. 2*pii*(620/2) = n.1947 mm

                      toivottavasti apua jollekkin..
                      Orggiskoko 235/40¤17" = 1891mm:n vierintäkehä tehtaan ilm.(Michelin).Ja varmasti pientä vaihtelua eri valmistajilla.

                      Comment

                      • tonnikala
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2002
                        • 199
                        • Mikkeli

                        #26
                        Tuo vierintäkehien erohan johtuu siitä että rengas "painuu kasaan" tietä vasten, ja tästä taas seuraa että todellinen vierintäkehä on laskettua pienempi. Myös rengasvalmistajilla saattaa olla pientä heittoa keskenään, mutta kuitenkaan todellista vierintäkehää ei saa laskettua tarkkaan edellä mainitulla tavalla. Lähelle pääsee kyllä.

                        Comment

                        • wille
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 356
                          • Mäntsälä

                          #27
                          Mulle tulossa sama setti alle ku BMW M3 Coupe -93:lle ja mietin että mikä rengastus, taidan laittaa 235/40 eteen ja taakke 245/35! pystytkö BMW M3 Coupe -93 mittaamaan paljon keskinissä on sitä reunaa etu ja taka vanteessa!
                          E30 325i cabrio
                          E21 315
                          E70 x5 30xd

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10075
                            • KVLA

                            #28
                            Originally posted by tonnikala
                            Tuo vierintäkehien erohan johtuu siitä että rengas "painuu kasaan" tietä vasten, ja tästä taas seuraa että todellinen vierintäkehä on laskettua pienempi. Myös rengasvalmistajilla saattaa olla pientä heittoa keskenään, mutta kuitenkaan todellista vierintäkehää ei saa laskettua tarkkaan edellä mainitulla tavalla. Lähelle pääsee kyllä.
                            Empä usko kenenkään ottavan pyörästä sädemittaa kurran ollessa paikoillaan ainakaan tuosta alimmasta (pienimmästä ja painuneesta) kohdasta.Eli näin laskutoimituksissa.
                            Teknisesti katsottuna taas tuo renkaan "painuminen" tuskin muuttaa olennaisesti pyörän yläpuolista osaa,joka on tuolla lokasuojan sisällä.
                            Eli käsittääkseni tuo "painuminen " ei vaikuta mitenkään lokasuojan ja renkaan välisiin mittoihin.Joten oikein suoritetun laskutoimituksen summa on varmasti riittävän tarkka mitta renkaan kehästä.
                            Last edited by Heguli 31; 09-02-2005, 10:15.

                            Comment

                            • BMW M3 Coupe -93
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 283
                              • Seinäjoki

                              #29
                              En wille pääse mittaan kun vanteet on "talvisäilössä" 40km päässä... Niin tosiaan meillähän on sama propleema. Mut hei, levitä sä kaaria jos niitä ei oo pakkeloitu...

                              laskukaavalla:
                              235/40/18 halk 645mm ja vierintäkehä 2027mm
                              245/35/18 halk 629mm ja vierintäkehä 1975mm

                              laskujen mukaan eteen vois soveltua paremmin
                              225/40/18 halk 637mm ja 2002mm

                              Mutta ei niitä renkaita laskukaavoilla oo ennenkään valittu. Vaan kokeilemalla vaan... Tolla 35 ETllä ja isolla madalluksella voi edessä toi 235 ottaa kiinni kun kääntää rattia paljon ja kanttaa kurviin.. Siks vaan ehkä tilaan ton 225 vaikka vakio on 235. Syö miestä laittaa kapeempi rengas kuin vakiot. LOL
                              Alkaa tulla kohta kiire rengastilauksis. Kohta on kevät...
                              In memoriam:
                              BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                              http://www.minunauto.com/?8813

                              Comment

                              • wille
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2003
                                • 356
                                • Mäntsälä

                                #30
                                En kyllä tiiä että onko noita mun kaaria paklattu, auto näyttää siltä että olis jokuaika sitten maalattu saksassa! maalinkalvon paksuus mittarilla vois tarkastaa ton pakkeli jutun! mutta levitän ne kaaret jos tarvis vaatii! sitten vaan täytyy korjauttaa ne! tilailin jo 235/40/18 ja 245/35/18! BMW M3 Coupe -93 mites tonttiin meinasit ruuvata auton?
                                E30 325i cabrio
                                E21 315
                                E70 x5 30xd

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎