Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto temppuilee vain pakkasella.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Webasto temppuilee vain pakkasella.

    E30:ssa bensakoneisessa on Webasto vuodelta 1994. Kaukosäätöinen laite.

    Talven ensimmäisillä pakkasilla ajastinkello meni välillä itsestään ajastetuksi ja välillä laite ei lähtenyt lämmittämään vaikka kuinka yritti painella nappeja. Avasin kellon ja sieltä löytyi yksi kylmäjuotos sekä yksi liitos josta oli unohtunut tina (!). Sen jälkeen vekotin on toiminut moitteetta, kunnes tänä aamuna, kun pitkästä aikaa pakkasta oli yli 20 astetta: Laite ei ollut lähtenyt käyntiin. Ei myöskään lähtenyt käyntiin kun manuaalisesti painoin kellosta sitä päälle.

    Käynnistin auton ja painoin uudestaan liekinkuvaa: webasto alkoi lämmittämään. Sammutin sen jonkun ajan kuluttua ja huomasin että taas ajastus hyppelee itsestään päälle ja pois..

    Ensin ajattelin että laite ei lähtenyt lämmittämään siksi, että akusta olisi loppunut jyty ja että siksi se lähti käyntiin heti kun auton käynnisti.. Mutta auto käynnistyi moitteetta ja siinä on 95 Ah akku, jonka varaustilan pitäisi olla hyvä, ellei mainio.

    Mitenköhän tällaista vikaa voi metsästää? On käynyt mielessäni heittää koko kellolla vesilintua ja käyttää laitetta vain kaukosäätimellä, mutta se ei varmaankaan auta siihen ettei laite lämpene pakkasella, eli juuri silloin kun sitä eniten kaivattaisiin.
    ---
  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by -Tapi
    E30:ssa bensakoneisessa on Webasto vuodelta 1994. Kaukosäätöinen laite.

    Talven ensimmäisillä pakkasilla ajastinkello meni välillä itsestään ajastetuksi ja välillä laite ei lähtenyt lämmittämään vaikka kuinka yritti painella nappeja. Avasin kellon ja sieltä löytyi yksi kylmäjuotos sekä yksi liitos josta oli unohtunut tina (!). Sen jälkeen vekotin on toiminut moitteetta, kunnes tänä aamuna, kun pitkästä aikaa pakkasta oli yli 20 astetta: Laite ei ollut lähtenyt käyntiin. Ei myöskään lähtenyt käyntiin kun manuaalisesti painoin kellosta sitä päälle.

    Käynnistin auton ja painoin uudestaan liekinkuvaa: webasto alkoi lämmittämään. Sammutin sen jonkun ajan kuluttua ja huomasin että taas ajastus hyppelee itsestään päälle ja pois..

    Ensin ajattelin että laite ei lähtenyt lämmittämään siksi, että akusta olisi loppunut jyty ja että siksi se lähti käyntiin heti kun auton käynnisti.. Mutta auto käynnistyi moitteetta ja siinä on 95 Ah akku, jonka varaustilan pitäisi olla hyvä, ellei mainio.

    Mitenköhän tällaista vikaa voi metsästää? On käynyt mielessäni heittää koko kellolla vesilintua ja käyttää laitetta vain kaukosäätimellä, mutta se ei varmaankaan auta siihen ettei laite lämpene pakkasella, eli juuri silloin kun sitä eniten kaivattaisiin.


    Veikkaan että kannattaa vaihtaa se kello (osta multa toimiva)
    Syy siihen miksi se ei välttämättä lähtenyt käyntiin saattaa olla juuri siinä että akussa on jännite tippunut. On ollut monta vastaavaa tapausta että webasto ei lähde ja auto lähtee.
    - Trying is the first step towards Failure -

    Comment

    • mr..d
      Bimmer Rookie
      • Feb 2004
      • 32

      #3
      Mittaa jännite, kun yrität käynnistää webastoa, jos se on alle 11v niin ei lähde, siinä on jännitevahti. Uudehkoissahan bemareissahan on jännitevahti autonohjausjärjestelmissä ja se on vieläkin tarkempi. Aiheuttaa juuri sitä, ettei webasto käynnisty enää noin 20 asteen pakkasessa.
      Dieselvoima on mustaa.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Käyvätkös nuo kellot aina ristiin eri "vuosimallien" välillä? Tuo tällä hetkellä temppuileva näyttää tuolta:

        (siinä keskikonsolissa upotettuna heti tomaatin "moodikytkimen" takana)

        Olisi mukavaa jos seuraava olisi ulkomitoiltaankin yhteensopiva, niin ei tarvitsisi tehdä uutta reikää tai peittää vanhaa..

        Kelloa saa tarjota vaikkapa sähköpostilla.
        ---

        Comment

        • Dr_ink
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 402
          • Vantaa

          #5
          toi on viikkomallin kello. niitä ei oo mutta pikkasen uudempian neliön muotoisia ja uusia ovaalinmuotoisia löytyy. käyvät ristiin.
          Eiks toi sun kello oo muuten tuhkakupin paikalla?
          - Trying is the first step towards Failure -

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Ei ole viikkomallin kello. Se on ihan "vuorokausimallinen" ja se sijaitsee entisellä penkinlämmittimien käyttökatkaisijoiden paikalla (ne katkaisijat siirsin eteenpäin, vaihdekepin viereen etulasien käyttökytkimien taakse). Tuhkakuppi sijaitsee vaihdekepin etupuolella ilmastoinnin puhaltimen takana.

            Eli neliskanttisten ulkomitat kiinnostavat ja hinta myöskin. Ja se, että sopiiko se suoraan tämän nykyisen kellon liittimiin.
            ---

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              No niin, vika alkaa näköjään paikallistumaan enemmän ja enemmän siihen Webaston kelloon. Vaimo soitteli juuri ja kertoi auton olevan jotakuinkin virraton 16 h seisonnan jälkeen. Akkujännite on tippunut niin alas ettei Webasto inahda, eikä myöskään itse auto lähde käyntiin...

              Taisi Webasto yöllä käynnistellä itse itseään ja tyhjenti akun sitä kautta..
              ---

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10072
                • KVLA

                #8
                Originally posted by -Tapi
                No niin, vika alkaa näköjään paikallistumaan enemmän ja enemmän siihen Webaston kelloon. Vaimo soitteli juuri ja kertoi auton olevan jotakuinkin virraton 16 h seisonnan jälkeen. Akkujännite on tippunut niin alas ettei Webasto inahda, eikä myöskään itse auto lähde käyntiin...

                Taisi Webasto yöllä käynnistellä itse itseään ja tyhjenti akun sitä kautta..
                "Toivottavasti" akku tyhjenee kellon aiheuttamana,ettei virtahävikkiä olisi vaan missään muissa virtalaitteissa.Sellaisen löytäminen voikin olla hankalaa.

                Comment

                • Dr_ink
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 402
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31
                  "Toivottavasti" akku tyhjenee kellon aiheuttamana,ettei virtahävikkiä olisi vaan missään muissa virtalaitteissa.Sellaisen löytäminen voikin olla hankalaa.

                  Helppo todeta mittaamalla,webastosta sulakkeet irti. mittaat akun miinusnavasta maihin ampeeri mittarilla ja sama webaston sulakkeiden ollessa kiinni.

                  Ja ihan muistin virkistykseksi. irroita akun miinusnavasta ensin kenkä ennenkuin mittaat. eli periaatteessa mittaat akunnavan ja kengän välistä.
                  - Trying is the first step towards Failure -

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Olen jo mitannut virrankulutuksen eikä mitään ylimääräistä löytynyt. Ongelma esiintyy vain silloin tällöin ja yleensä vain kovemmilla pakkasilla. Webaston sulakkeiden irtiotto ei vaikuttanut virrankulutukseen mutta kun ei koskaan tule oltua koko yötä auton vieressä, niin ei tiedä mikä yht'äkkiä lisää virrankulutusta..
                    ---

                    Comment

                    • Dr_ink
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 402
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by -Tapi
                      Ongelma esiintyy vain silloin tällöin ja yleensä vain kovemmilla pakkasilla.

                      Ja akkuhan lienee ok? Kuulostaa meinaan kummalliselta että webaston kello kuluttaisi sähkö niin ettei itse laite lähde käyntiin, meinaan vaikka kellossa palaisi valo 24 7 niin sen virran kulutus on arviolta 20mah joten tuollaisella 95ah akulla pitäs kyllä jaksaa valojen palaa maailman tappiin asti.
                      - Trying is the first step towards Failure -

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Ei vaan Webaston kello lähtee itsekseen ajastukselle ja Webasto alkaa lämmittämään sen johdosta. Tällä tavoin tämä 95 Ah akkukaan ei kestä kovin kauaa. Akku on todettu kuormitusmittauksessa hyväksi.

                        Olipa kiva yrittää apukaapeleilla käyntiin.. Kaapeleiden leuat ja laatu muutenkin oli sellaista sontaa, ettei niiden läpi yksinkertaisesti kulkenut tarpeeksi virtaa starttaukseen. Vain tunnin akkulaturisessio auttoi auton käyntiin. Ihan turhaan on tullut kuljetettua noita apukaapeleita mukana, ainoa ilo niistä olisi hirttosilmukan teko ja siinäkään ne eivät varmaan toimisi. Kaikenlaista paskaa sitä varaosaliikkeissä myydään.

                        Kukaan ei ole vielä tarjonnut kelloa Webastooni?
                        ---

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎