Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton esipesu ja kunnsotusvahaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    Auton esipesu ja kunnsotusvahaus?

    Olen nyt ostanut muutamia aineita ja välineitä auton maalipinnan hoitoon.
    Ihan maalaisjärjellä, tulisi nykyinen vahapinta, lika ja muut epäpuhtaudet ensin poistaa, ennen kuin aloitetaan uusintavahaus ja kiillotus.
    Minulla on mm esipesuaineena vaahdotettava Bilt Hamber'in Auto-Foam vaahtopesuaine. Toimiiko tämä vanhan vahan poistamisessa, vai pitääkö minun hankkia jokin erityinen pesuaine jolla vanha vaha poistetaan?

    Jos ymmärrän oikein, vasta vanhan vahan poistamisen jälkeen aloitetaan savikäsittely ja raudan poisto - vai?

    Autoni on 2008 520 da, jossa kuulemma ns. kova lakka, kun auringonpaisteessa katsoo myötävaloon, niin maalipinnassa on ikään kuin hionta jälkiä jotka vaikuttavat olevan jopa 10cm syvällä pinnasta, aika ovela hallusinaatio, onko nämä niitä halojälkiä?

    Asiallisia neuvoja odotellen,
    Markku
  • grab_
    BTCF Member
    • Aug 2009
    • 2839
    • Uusimaa

    #2
    Ihan mielenkiinnosta itsekkin haluisin tietää miten tämä kokonais pesu ja vahaus suoritetaan oikeaoppisesti..
    Ei mitään kerrottavaa

    Comment

    • Midas
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2012
      • 272
      • Petäjävesi

      #3
      Tuolta löytynee parhaiten ohjeet aiheeseen:http://www.pesukinnas.com
      Model 3

      Ex X5 40d
      Ex 330d
      Ex Z4m coupé ESS525
      Ex Z3 coupé Vf engineering 309

      Comment

      • khor
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2010
        • 572
        • Oulu

        #4
        Itse teen seuraavasti ennen vahausta.. En väitä, että on ainoa oikea tapa, mutta yksi muiden joukossa.

        1. Esipesu Bilt Hamber autofoam
        2. Kinnaspesu autoshampoolla, esim. Bilt Hamber auto-wash
        3. Liuotinpesu, esim. Motox Tehopesu noin 20%
        4. Pien- ja raudanpoisto, savestus tarvittaessa
        5. Kinnaspesu uudestaan autoshampoolla
        6. Kuivaus
        7. IPA-pyyhintä
        8. Pinnote/sealant/vaha pintaan
        E36 328i Cabriolet M-Sport -96
        E39 530iA M-Sport -01
        E36 318i Touring -96

        Comment

        • ohhoh
          Bimmer Rookie
          • Aug 2014
          • 191
          • .

          #5
          Bilt Hamberin autofoam ei poista vanhaa vahapintaa, sen tarkoitus on vain irroittaa suurimmat liat autosta ilman mekaanista hankausta.
          Vanhan vahan poistamiseen jokin liuotinpesuaine on ihan hyvä, esim yllä mainittu motox.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11085
            • Oulu

            #6
            Originally posted by ohhoh View Post
            Bilt Hamberin autofoam ei poista vanhaa vahapintaa, sen tarkoitus on vain irroittaa suurimmat liat autosta ilman mekaanista hankausta.
            Vanhan vahan poistamiseen jokin liuotinpesuaine on ihan hyvä, esim yllä mainittu motox.
            Tai sitten vanha kunnon wurth pineline vähän tujummalla seoksella. Ja jos oot vahaa poistamassa, niin vähän hukkaan menee se autofoam esipesussa. Se kun on tarkoitettu tosiaan normi ylläpitopesuihin ja tehty nimenomaan ettei se poistaisi vahaa. Niin itse esipesukin kannattaa tehdä jytymmällä aineella esim. tuota motoxia tai pinelineä ruiskuttelee auton pintaan sen sijasta.
            Last edited by Pazi88; 21-08-2015, 07:18.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              #7
              Jos lakkapinnassa on virheitä mitkä voisi olettaa että kunnon kiillotuksella saisi pois, kääntyisin asian osaavan harrastajan puoleen. Tälläkin foorumilla niitä pyörii.

              Kunnon pesut oikeilla aineilla + koneellinen 2-3 step kiilloitus kun on musta bmw kyseessä. Siihen perään hyvä pinnoite, vaha tai sealant ja huomaat miten helppoa auton pesu ja kuivaus jatkossa on. Kun pesee ns. pesukinnas metodein (autofoam lance, pesuri, 2 ämpärin tekniikka ja kinnas) ei pitäis pahasti pesunaarmuja tulla jatkossa.

              Jos haluat itse tehdä, noita holoja tai muita virheitä lakkapinnasta et saa oikein muutakun koneella pois. Savi voi myös tehdä lisää naarmua pintaan. Suosittelisin savella hieromisen jälkeen sitä koneellista kiillotusta. Kuten aiemmin kommentoitiin motox hiilivetyliuotin on hyvä aine kunnon pesuun ennen vahausta. Se vie myös mukavasti kaikki pinttymät tiepölystä ja vastaavasta jos niitä talven jäliltä vielä pinnassa on. Kannattaa huomioida että motox suihkutetaan kuivaan autoon. Olen itse yleensä ensin pessyt normaalilla shampoolla auton, kuivannut ja sitten suihkinut motoxin pintaan. Sen jälkeen eri kintaalla mikä on vain tarkoitettu liuotinkäyttöön pesee auton. Huuhtelu painepesurilla.
              Last edited by Antti O; 21-08-2015, 07:27.

              Comment

              • Eepo
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 5388
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Tai sitten vanha kunnon wurth pineline vähän tujummalla seoksella.
                yhdyn sinuun. lähtee kyllä kaikki lika+vaha+paska auton pinnasta.
                -Harley Davidson Sportster - 89-
                -Harley Davidson softail -89-
                -Suzuki PV50 -86-

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11085
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Antti O View Post
                  Kuten aiemmin kommentoitiin motox hiilivetyliuotin on hyvä aine kunnon pesuun ennen vahausta. Se vie myös mukavasti kaikki pinttymät tiepölystä ja vastaavasta jos niitä talven jäliltä vielä pinnassa on. Kannattaa huomioida että motox suihkutetaan kuivaan autoon. Olen itse yleensä ensin pessyt normaalilla shampoolla auton, kuivannut ja sitten suihkinut motoxin pintaan. Sen jälkeen eri kintaalla mikä on vain tarkoitettu liuotinkäyttöön pesee auton. Huuhtelu painepesurilla.
                  Tarkoitatko tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60351...pumppupullossa

                  Jos tarkoitat, niin minusta tuo on aivan järkyttävän huonoa ainetta. Haisee vitun pahalle, tuntuu inhottavalta käsissä, ei voi tosiaan laittaa märälle pinnalle eikä sekoitttaa muihin pesuaineisiin (vaatii omat kinttaat, harjat tms.) ja kaiken kukkuraksi pesuteho on heikko. Esim. moottorinosien putsauksessa pineline pesee tuon 10-0.

                  Tämä on ihan ok, mut silti pidän pinelineä parempana: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60352...x-Tehopesu-5-l

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6935
                    • N/A

                    #10
                    No itellä on taas kokemus pinelinestä ettei sillä viitsi pestä kun koneen pölysiä muovisuojia. Olen yrittänyt melko kovalla seoksellakin, ei autosta lähde pinttymät mihinkään.

                    Kun taas tuo motoxin kellertävä hiilivetyliuotin pistää heti bitumit valumaan auton kyljestä. Totta, se haisee pahalta. Mitä olen tuota pesukinnasta seurannut, hyvin moni paljon kiillotuksia tekevistä on siirtynyt kalliimmista ns. tervanpoistoaineista yksinkertaiseen motox liuotinpesuun pesuvaiheessa.

                    En tiedä millaisia osia olet pessyt, mutta kaikki osat minä olen tuolla saanut puhtaaksi (jos puhutaan moottorin osista). Tuota sumuna pintaan, harjausta ja kuumaa vettä.

                    Comment

                    • Eepo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 5388
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Antti O View Post
                      En tiedä millaisia osia olet pessyt, mutta kaikki osat minä olen tuolla saanut puhtaaksi (jos puhutaan moottorin osista). Tuota sumuna pintaan, harjausta ja kuumaa vettä.
                      en kyllä ymmärrä miten saat tuolla paskalla mitään pestyä, en saa edes moottoripyörästä likaa lähtemään tuolla sumutettavalla motonetin liuotinpesulla.

                      ostakaa "rekkapesua" en tiedä aineen virallista nimeä, kertokoon joku jos tietää. tästä parempaa ainetta ei ole, tosin sitä taida ei saa kuin yritykset.

                      jos saatte sitä jostain niin nurmikolla ei kannata pestä mitään, tähän kohti ei enää kasva nurmikko sen jälkeen, rockford voi kertoa aiheesta lisää, ja kuulemma tappaa muurahaiset talossa ja puutarhassa
                      -Harley Davidson Sportster - 89-
                      -Harley Davidson softail -89-
                      -Suzuki PV50 -86-

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6169
                        • Helsinki

                        #12
                        Mä sain tälläiset ohjeet autohoitokauppa.com, kun aloittelian pakettia kyselin..
                        Tässä yksi vaihtoehto, tämä järjestys näillä tuotteilla...

                        Sinulle tulleilla tuotteilla järjestys olisi tämä:
                        - Surfex-HD 20 % sumutus, Mesto Foamer-painepullolla,
                        - huuhtelu (painepesurilla kaikki huuhtelut, jos mahdollista)
                        - Surfex-HD 20 % sumutus Mesto Foamer painepullolla ja kinnastelu synteettisellä kintaalla
                        - Tuolla setillä saa Finish Kare #BWM101 Hi-Temp Paste Wax vahan pois...
                        - huuhtelu
                        - Gtechniq W6 sumutus laimentamattomana, 5 minuuttia vaikutusaikaa ja huuhtelu
                        - Cleanser-fluid -pyyhintä (sumutus, muutama minuutti vaikutusaikaa ja pyyhintä mikrokuituliinalla; ne pinkit ovat tähän hyviä)
                        - savestus Gyeon claylla ja Clay Lubella
                        - shampoopesu Finish Kare -shampoolla ja huuhtelu + kuivaus sinisella PT liinalla

                        Ja myllytys meni näin
                        Tässä vielä hiukan muistilistaa myllytykseen:
                        - suojateippaa maalaamattomat kumi- ja muovipinnat
                        - aloita aina miedoimmasta aine/laikkayhdistelmästä ja siirry tarpeen mukaan leikkaavampaan (kokemuksen myötä voi tietenkin jättää turhat vaiheet pois ja sinulla on nyt selkeä 2-step -setti)
                        - tee max. 40 x 40 cm alue kerrallaan
                        - laita ainetta laikkaan muutama herneen kokoinen täplä, 5,5" laikkaan n. 6 (myöhemmin riittää vähempikin, kun laikka hieman kyllästyy)
                        - levitä aine minimikierroksilla alueelle ja nosta sen jälkeen kierrokset max. 1500 r/min ja lisää painoa laikalle (Schollin aineet toimivat parhaiten matalilla kierroksilla ja reilusti painetta antamalla)
                        - aja harjoitellessasi tasalaikalla, älä kanttaile
                        - aja aluetta toistensa kanssa hieman limittäin menevin liikeradoin ensin. oik-vas ja sitten alas-ylös
                        - jatka ajoa, kunnes aineesta on jäljellä vain läpikuultava kalvo
                        - lopuksi laske kierrokset taas minimiin, kevennä konetta ja aja alue vielä kertaalleen läpi
                        - älä yritä jatkaa Scholl Concepts -kiillotusaineiden työstöaikaa vettä sumuttamalla
                        - pyyhi ensin mikrokuituliinalla ja sitten mikrokuituliinalla ja Cleanser-fluidilla pinta puhtaaksi ja tarkista tulos
                        - jos on vielä syvempää naarmua, joka ei lähtenyt, toista käsittely samalla aine/laikka -setillä tai siirry leikkaavampaan
                        - jos on vain hologrammitasoista jälkeä, siirry viimeistelyvaiheeseen
                        - tämä yksi alue kannattaa tehdä valmiiksi saakka ensin ja siirtyä vasta sitten tekemään koko autoa
                        - muista varoa maalattuja muovipintoja, niissä maali vetää kurttuun erittäin helposti lämmön takia (muovi ei johda lämpöä pois kuten pelti)
                        - varo myös pokkauksia peltipinnoilla ja luukkujen reunoja
                        - huolehdi laikkojen puhtaudesta työn edetessä, harjaamalla ja tarvittaessa pesten (harjaus on suositeltavaa aina ennen aineen lisäämistä laikkaan)

                        Myllytyksessä, oli Scholl Concepts S3 Gold XXL Compound Extra Heavy Cut, Chemical Guys Hex-Logic, 5,5" oranssi, laikan kanssa...
                        Sitten kiilloitukseen
                        Scholl Concepts S30+ Nano Compound Fine Cut, Chemical Guys Hex-Logic, 5,5" mustalla laikalla..
                        Kone oli Shine Mate EP801 -kiillotuskone.
                        Vaha oli Finish Kare #BWM101 Hi-Temp Paste Wax.


                        Tuolla on myös hyviä ohjeita
                        Ylläpitopesu
                        http://www.autonhoitokauppa.fi/yllapitopesu

                        Perusteellinen puhdistus ennen vahausta tai myllytystä
                        http://www.autonhoitokauppa.fi/perus...tai-myllytysta
                        Last edited by MikeDry; 21-08-2015, 16:06.
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • markku55
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2015
                          • 200
                          • Hanko

                          #13
                          Ei jumankekka, pitääks tän olla näin vaikeeta, no epäkeskokiillotuskone pitänee joka tapauksessa hankkia (on kuulemma turvallisempi tällaisen harrastelijan käytössä) ja sitten ei kun lisää aineita.
                          Mikä ero on ns. kovalakkapinnalla ja sitten sillä ei niin kovalakkapinnalla, vai onko tuo vain BMW:n mainosjuttu?
                          Kiitos monista neuvoista kaikille!

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            #14
                            Bemareissa taitaa olla kaikissa aika kovat lakat.
                            Retard Member

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6169
                              • Helsinki

                              #15
                              Siis minäkin tein ekaa kertaa tuohon omaan e30 missä zinnoberrot 1988 vuoden malli, en tiedä onko siinä lakkaa vai ei, auto näytti että olisi maalattu joskus.
                              Mutta muuttanut silti pikku hiljaa mataksi/"maidon valkoiseksi", mutta sain värin melkein loistoon, joskus kokeilen uudelleen

                              Suosittelen käyttämään aikaa, niin tulee hyvä. Se "pohjien" teko on tärkeää, siis se perusteellinen pesu, ettei tule naarmuja tai jotain muuta.
                              Itse jouduin tekee kahdessa osassa, konepelit+katto+takakontinluukku ja toisella kerralla muut.
                              Oikeastaan yksinkertaista, jos on omakotitalo, talli missä pestä. Mä joudun siirtää auton pois pesujen jälkeen.

                              Ei ole kokemusta muista aineista, mutta noissa ei ollut kyllä vaaraa, että polttaisi lakkaa tai jotain tälläistä
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎