Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eri Motronic-versioiden erot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sickness
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 1923
    • Helsinki

    Eri Motronic-versioiden erot?

    Katselin tässä huvikseni, että E34 520i:ssä m20 koneella (jollaisen siis omistan) on käytetty ainakin kolmea eri Motronic-boksia tämän sivun mukaan:

    http://www.bba-reman.com/catalogue/bmw.htm

    Tällainen taulukko löytyi:
    520 2 litre 87-88 0 261 200 152
    520 2 litre 87-880 261 200 163
    520 2 litre88-900 261 200 172
    520 2 litre90-920 261 200 381
    520 2 litre89-920 261 200 402
    520 2 litre89-920 261 200 403

    Nuo kolme viimeistä (loppunumerot -381, -402 ja -403) voisi kuvitella olevan jo m50 koneeseen, mutta yllätys olikin suuri kun kurkkasin oman autoni konepellin alle; mulla on tuo -381 loppuinen boksi, joka tietääkseni on alkuperäinen. Kuitenkin tuo lähde mainitsee "alkuvuodeksi" -90 ja oma kärryni on valmistettu 02/-89. Mikäli uskomukseni oman auton alkuperäisyydestä ei ole vailla katetta, voidaan todeta, että m20-koneiseen on siis ainakin neljää eri boksia. Mitkä ovat näiden boksien erot ohjelmallisesti ja tarkoituksellisesti?

    Toinen mielenkiintoinen sivu http://www.atpelectronics.co.uk/Catalogue/bmw.htm kertoo oman boksini olevan Motronic 1.3. kuten myös -163 ja -172 loppuisten boksien. Listan ensimmäinen, -152 on sen sijaan Motronic 1.1. Mitä eroa näillä Motronic-versioilla on?
    E39 520iA -02
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Tuolta löytyy lukutaitoisille tietoa eri ruiskusysteemeistä, jopa niistä ihanista mekaanisista ja sieluttomista sähköisistä.

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      0 261 200 402 ja 0 261 200 403 boksit ovat m50 moottoriin.
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by VNT
        0 261 200 402 ja 0 261 200 403 boksit ovat m50 moottoriin.
        Tuon jo ymmärsinkin, mutta ehkä en sitä kirjoittanut kovin selvästi.

        Samaan autoon käytettyjen boksien eroista en ole löytänyt mitään tietoa! Eli voiko samaan koneeseen tarkoitettuja samalla Motronic-versiolla olevia bokseja vaihtaa keskenään? Kysymys ei ole siitä, onko suorituskyky tämän jälkeen optimaalinen, vaan siitä toimiiko auto ylipäätään ja voiko jotain mennä rikki?

        Ja voiko esim. m20b25 boksin tyrkätä b20 koneen jatkoksi? Voiko väärän boksin kokeileminen aiheuttaa muuta kuin itse boksin rikkoontumisen?
        E39 520iA -02

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #5
          m20 käytetty motronicit 1.0 1.1 ja 1.3??(en muista nyt tarkkaan tuota uudempaa..)


          joka tapauksessa ainakin uudemmat pitäs olla yhellä induktiivisella anturilla ja vanhemmassa kaks lootan kyljessä..lambda tulee myös uudemmissa.

          jos muuta eroa niin korjailkoot tietävät.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • Sickness
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 1923
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Suutari
            m20 käytetty motronicit 1.0 1.1 ja 1.3??(en muista nyt tarkkaan tuota uudempaa..)


            joka tapauksessa ainakin uudemmat pitäs olla yhellä induktiivisella anturilla ja vanhemmassa kaks lootan kyljessä..lambda tulee myös uudemmissa.

            jos muuta eroa niin korjailkoot tietävät.
            1.1 ja 1.3 on vilahdellut taajaan noiden yhteydessä, mutta 1.0:n en ole vielä törmännyt m20 koneen yhteydessä. Eihän se sitä todista etteikö sitä olisi käytetty, mutta selvästi 1.1 ja 1.3 ovat ne ykeisimmät.

            Onko erot esim. Motronic 1.1:n eri boksien välillä vain ohjelmalliset, eli erilaiset polttoaine- ja sytytyskartat? Eli siis saman version sisällä mitkä ovat erot?
            E39 520iA -02

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3064
              • Suomi

              #7
              Originally posted by Sickness
              1.1 ja 1.3 on vilahdellut taajaan noiden yhteydessä, mutta 1.0:n en ole vielä törmännyt m20 koneen yhteydessä. Eihän se sitä todista etteikö sitä olisi käytetty, mutta selvästi 1.1 ja 1.3 ovat ne ykeisimmät.

              Onko erot esim. Motronic 1.1:n eri boksien välillä vain ohjelmalliset, eli erilaiset polttoaine- ja sytytyskartat? Eli siis saman version sisällä mitkä ovat erot?
              just...mulla ainakin on tuommonen 35 pinninen boxi ollut -86 325i:ssä ....ja ihan orggis. ei mikään jälkiasennus.

              Eli kyllä sitä ykköstä on käytetty ei katillisissa vehkeissä. tässä juuri se kaksi anturia vaihdelaatikon kylessä. uudemmissa on yksi anturi ja triggeripyörä. 1.1 en muista ihan tarkkaan joko siinä on anturi tuolla edessä. luulisin niin. 60-2 muistaakseni on tuo triggeripyörä ja joissain taitaa olla vielä anturi ykkössyltyn sytkäpiuhassa.
              Last edited by Suutari; 11-04-2005, 09:42.
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • Sickness
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 1923
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Suutari
                joissain taitaa olla vielä anturi ykkössyltyn sytkäpiuhassa.
                1.3:ssa on tuo anturi, tai ainakin mulla on se anturi ja Motronic 1.3, joten...
                E39 520iA -02

                Comment

                • Kimmo_M
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 508
                  • Suomi

                  #9
                  Nyt kun on muotia nostella näitä vanhoja topicceja, niin kokeilen minäkin.
                  Mitähän eroa on näillä motronicin bokseilla: 0 261 200 152 ja 0 261 200 153 ? Ilmeisesti ei kovin suurta eroa ole ja varmaan samoissa malleissa käytettykkin, mutta ei kai tuo numero ihan turhaan muutu.

                  Comment

                  • Kimmo_M
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 508
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Kimmo_M View Post
                    Nyt kun on muotia nostella näitä vanhoja topicceja, niin kokeilen minäkin.
                    Mitähän eroa on näillä motronicin bokseilla: 0 261 200 152 ja 0 261 200 153 ? Ilmeisesti ei kovin suurta eroa ole ja varmaan samoissa malleissa käytettykkin, mutta ei kai tuo numero ihan turhaan muutu.
                    Osaiskohan joku vastata?

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Kimmo_M View Post
                      Osaiskohan joku vastata?
                      En tiedä, mutta toisessa autossa oli toinen noista bokseista ja siinä ei ollut lambdaa, toisessa taas juuri toinen noista bokseista ja oli lambda.

                      Tiä sitten onko tuo oikea logiikka, mutta omassa meni noin.
                      Olli.

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Originally posted by Kimmo_M View Post
                        Nyt kun on muotia nostella näitä vanhoja topicceja, niin kokeilen minäkin.
                        Mitähän eroa on näillä motronicin bokseilla: 0 261 200 152 ja 0 261 200 153 ? Ilmeisesti ei kovin suurta eroa ole ja varmaan samoissa malleissa käytettykkin, mutta ei kai tuo numero ihan turhaan muutu.
                        0 261 200 152 käytössä E30 M20B20 josta pikaisen selauksen perusteella 12 eri varianttia.

                        0 261 200 153 käytössä E30 M20B25 josta ainakin 20 eri varianttia, niin katillisiin kuin katittomiin.
                        Last edited by Leka; 11-03-2009, 19:13.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • jyski
                          Newbiemmer
                          • Aug 2004
                          • 10
                          • lahti

                          #13
                          Apuva

                          Yritin tehdä motronic upgradea viikonloppuna, 1.0 -> 1.3.
                          Ei toiminut.

                          Eli tapaus on seuraava, (ja syy lamdban tarve leimaa varten):

                          Autossa m30b34 tekniikka (ex jonsku), jossa oli koneen"oma" piuhasarja ja motronic 1.0, toimi jotenkin, tosin ihan kaikki toiminnot ei suostunut toimimaan 325i e30 touring vm93 korinpiuhojen kanssa, auton oma alkuperänen motronic oli 0 261 200 380.

                          Nyt laitoin korissa olleen m20 koneen piuhasarjan m30 koneeseen kiinni ja heitin 0 261 200179 v1.3 motronic boksin (-91 535i manuaalista). Sytkäanturit kytkin: toiseen vauhtipyörän anturiin ja kutospytyn tulpanjohto anturiin toisen.

                          Pari kyssäriä, e30 m20 koneessa tulpanjohto anturi 6 pytyssä, miten uudemmissa m30 koneissa? onko se ykkösessä vai kutosessa? Onko vauhtipyörän triggeriantureista toinen "identtinen" etupuolen uudemman vastaavan kanssa, triggeripyörän pitäisi olla "sama" kuin etupuolen vastaava. Ja onko ....179 ja ....380 motronic boxien chipit yhteenkäyvät?

                          Nyt viisaammat apuja, onko tämä edes mahdollinen yhtälö saada ko. paketti toimimaan vauhtipyörällä olevilla antureilla / toisella niistä ja ykkös tai kutos syltyn tulpanjohto anturilla + 535i:n motronic boxilla?.

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1848
                            • Lappeenranta, Finland

                            #14
                            1.0 anturit vs uudemmat

                            Nojuu, heitetääs asia esille täälläkin lainaten vanhaa juttua.

                            Hommasin siis Diyautotunelta plug-and-play megasquirtin E30 325 turboon sen enempiä tarkistamatta, mikä Motronic autossa on. Sarja on siis 55-piikkiseen liittimeen käypä, eli kaiketi sitten M1.1 ja siitä eteenpäin.

                            No, boksi kasaan, softat sekä kartat sisään ja kokeilemaan. Vasta kun kaivauduin hanskalokeron sisään, niin äkkäsin piru vie, että autossa onkin M1.0... Joo, olis pitänyt tarkistaa ennakkoon, kyllä kyllä, tiedetään. Mutta lopputulos olisi kuitenkin saattanut olla, että saman megan olisin hommannut siitä huolimatta ja muokannut sen sopimaan.

                            Tähän 35-piikkiseen ei Diyautotunella ole adapterilevyä, eli menee rakenteluksi, no tämä vielä menee, harvastipa mikään helpolla onnistuu. Kaavioita tutkittuani ja lueskeltuani aiheesta tarinaa on käynyt selväksi, että suurin ero lienee kampiakselin asentotunnistuksessa. Ja niitä antureitahan on kaksi, toinen lienee kierroslukumittarille?

                            Kysymys siis kuuluu, toimiiko nuo anturit samalla tavalla? Lämpöanturit (imuilma ja vesi) mennee ihan suoraan, niissä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Eli, jos vaan saan megalle toimitettua samat tiedot antureista oikeisiin paikkoihin niin pelaako, vai tuleeko asentotunnistuksen kanssa probleemeja. Onko asentotunnistuksen sähköinen toteutus jotenkin erilainen M1.0 vs M1.1 -> ?

                            Entäpä tuo kierroslukuanturi? Megahan antaa ulos tuossa 55-piikkisessä kierroslukutiedon ja se menee piuhasarjan kautta mittarille, vissiin. Jos megan antaman kierrostiedon kytkee vanhaan kierrosanturin johtoon, niin silläkö se hoituisi? Vai meneekö se anturin tieto suoraan mittarille ja megakytköksen voi unohtaa kokonaan?

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              #15
                              Senverran edelliseen haluan selventää, että kysymyksessä ilmeisesti haetaan 60-2, toisinsanoen 58-hampaisen triggerin anturia. Itsellenikään ei ole selvinnyt miten vanhemmissa BMW:n koneissa homma on toteutettu. Onko vauhtipyörällä (60-2)-hammastus? Ja VR-tyyppinen anturi lukemassa?
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎