Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 koritakuusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #31
    Fosforihapolla noita ruosteita voi ainakin peitata, Mastonin Rost Stoppi tais olla jotain hapon + epoksin sekoitusta? Jos laimennettua fosforihappoa halajaa noin muuten vaan, niin esim Dinitrolin Annitrol on sellaista.

    Se minua on mietityttänyt että miksi kukaan ei vedä kylmäsinkitystä sinne päälle? Tuskin siitä on pirunkaan hyötyä jos sinne ensin sotkee jotain muuta kamaa sen metallin ja sinkin väliin, mutta jos sen niinkuin "väärin" putsaisi pellille ja vetäisi oikeaa sinkkiä päälle niin toimiskos se sitten? Teknokselta saa ainakin ihan hoikeaa sinkkikamaa jota voi sutia vaikka pensselillä pintaan.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by Macke View Post

      Se minua on mietityttänyt että miksi kukaan ei vedä kylmäsinkitystä sinne päälle? Tuskin siitä on pirunkaan hyötyä jos sinne ensin sotkee jotain muuta kamaa sen metallin ja sinkin väliin, mutta jos sen niinkuin "väärin" putsaisi pellille ja vetäisi oikeaa sinkkiä päälle niin toimiskos se sitten? Teknokselta saa ainakin ihan hoikeaa sinkkikamaa jota voi sutia vaikka pensselillä pintaan.

      Siinä tapauksessa pitää vain se vanha ruoste saada täysin poistettua.
      Muussa tapauksessa se sinkki alkaa pikku hiljaa reagoimaan ko.ruosteeseen ja kuplaa on taas muutaman vuoden kuluttua pinnassa.
      Tuo mastonin Rost stop on siitä hyvä, että sen reagoinnin jälkeen sen päälle voi vetää ihan suoraa pohjat ja pinnat.
      Alle ei jää enään mitään mikä reagoisi jäljellä olevan sinkin kanssa ja yleensä
      ällä alueella ei sitten enään ”elämistä” tapahdu...ikinä.
      Näin sillä ehdolla että syöpyminen ei ole edennyt niin pitkälle että rakenteessa on mikroskooppisia läpireikiä joista happea pääsee sen suojatulle puolelle ja/tai uusia pinnoitteen läpäiseviä vaurioita ei synny.
      Tosin mistään pienestä pilkusta ei enään lähde mitään leviämään, vaan jokin pieni kiveniskemä pysyykin pienenä kivenirkemänä(syntyy vain puolen nuppineilan kokoinen ”rupi” ja se on siinä).
      Eli sinkki suojaa sen alla olevaa terästä epäjalompana luopumalla ennen terästä ja mikäli sitä ”kulpimista” ei ”estetiikan” vuoksi haluta, pitää ruoste saada neutraloitua/eliminoitua ennen uusia pinnoituksia.
      Eli joo, jos joudutaan hiomaan alue kokonaan puhtaaksi ja samalla sinkittömäksi, tällöin alle myös kylmäsinkki+happo+epoksi tai hiontapohja+pinnat.
      Eli KORIOSTAN nyt vielä sitä seikkaa, että mikäli suojattavaa aluetta ei saada varmasti täysin puhtaaksi, eli teräkseen kuitenkin jää pistemäisiä ruostekraatereja(myös niitä mikroskooppisia), niin se kylmäsinkki ei pysäytä esteettisiä ongelmia sen reagoidessa epäpuhtauksiin maalin alla.
      Itse alla oleva teräs on toki suojassa, mutta pinta kuitenkin jossain vaiheessa taas kuplii ja kesii.
      Fosforihappo on ainoa varma keino sinkatuissa rakenteissa millä itse ”ruoste”=sinkin reagointi+värjäytyminen rautaoksidilla, saadaan neutraloitua ja prosessi pysähtymään.
      Rost Stop on kotikäyttäjälle ilman muuta turvallisin, helpoin ja varmin keino saada tilanne stabiloitua.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by markok View Post

        - Mikä on perinteisen pikimassan negatiivinen vaikutus korjauskohteissa? Eli jos alue on käsitelty ruosteensyöjällä ja maalattu happo + pintavärillä niin mitä pikimassa päällä aiheuttaa? Tietenkin se tekee vaurion etenemisen seurannan mahdottomaksi, mutta eikö sama tapahdu jos päällä on polyuretaani pinnoite?
        Muu tuossa jo tulikin, mutta tähän.
        Eli nämä perinteiset massat estävät vaurioiden etenemisen tarkastukset ja todellakin hankaloittavat/estävät mahdollisia uusia korjauksia.
        Emmä siis mitenkään näe sen sotkun alle onko korjaus onnistunut, vai kihiseekö alla rakenteista läpi menevä prosessi?
        Polyuretaanissa taas on se hyvä puoli että jos sen alla tapahtuu vähänkään ”elämistä”, se irtoaa siististi yhtenä levynä vaurioalueelta.
        Nykyautojen alustoissa/rakenteissa ei muutenkaan ole mitään mineraali/maaöljypohjaisia tuotteita, vaan oikeastaan kotelojen sisäpuolien samat sulkevien kuumavahojen lisäksi ei läytetä mitään muuta kuin muovipohjaisia aineita.
        Lisäksi näiden maaöljypohjaisten piki/tervamassojen ohenteet taas pehmittävät näitä polyuretaanipinnoituksia ja ennen kaikkea nopeuttavat PU-pinnoitusten irtoamista rakenteista.
        Usein näkeekin tilanteita joissa uuden koriteklniikan pohjiin on sutattu perinteisiä maaöljypohjaisia massoja, joiden ympäriltä laaajalta alueelta muuten ehjistä rakenteista PU-pinnoitteet kuoriutuvat isoina levyinä.
        Näistä massoista ”juoksee” pikku hiljaa kosteuden mukana enemmän ja enemmän tavaraa PU-pinnoitteen alle, irroittaen sitä.
        Jos alue on sellainen mikä joutuu jatkuvan kosteusrarituksen alaiseksi, prosessi voi olla varsin nopeaa...ja sitten syytellään itse PU-pintojen heikkoa kiinnipitävyyttä.
        Todellisuudessa PU-pinnat istuu kiinni niin kovaa että sen saa pois vain kovalla työstöllä/hionnalla, mutta nämä pehmittävät+liuottavat maaöljypohjaiset kamat ovat sille myrkkyä.

        Eli niitä EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA enään mihinkään muualle kuin autoihin missä on museokilvet.
        Last edited by Hemi; 13-12-2015, 16:03.

        Comment

        • MGT
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 360
          • Mynämäki-

          #34
          Mites tämä koritakuu nyt menee, omassa -08vm on takaluukun reunassa alkava ruoste ja takaovien ikkunalistoissa on hapettumaa, niin mietin mahtaisiko ne saada takuusee?

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17505
            • Turku

            #35
            Originally posted by MGT View Post
            Mites tämä koritakuu nyt menee, omassa -08vm on takaluukun reunassa alkava ruoste ja takaovien ikkunalistoissa on hapettumaa, niin mietin mahtaisiko ne saada takuusee?
            Jos huoltokirjassa on merkinnät kunnossa, onnistunee. Hapettumasta en usko, listat tuskin ovat KORItakuuta.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1568

              #36
              hapettumat listoissa ei mene koritakuuseen, eikä myöskään peilien jaloissa olevat hapettumat.

              Comment

              • heifetz
                Bimmer Fanatic
                • May 2015
                • 429
                • Finland

                #37
                Autoon syntyi talven aikana pieni ruosteläikkä ikkunan alakulmaan (kaiketi tyyppivika?). Laakkonen pisti kuvat tehtaalle ja tänään tuli kuittaus että takuun piiriin menee ja koko takaluukku vaihtoon.

                Auto on käynyt historiansa aikana Latviassa joten kerkesin jo epäillä että alkavat venkoilla vastaan. Auto on 7.5v vanha. Asiallista toimintaa BMW:ltä
                Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                Ex. E81 118d LCI Bluewater

                Comment

                • Must1
                  Newbiemmer
                  • May 2016
                  • 28
                  • Lahti

                  #38
                  Originally posted by heifetz View Post
                  Autoon syntyi talven aikana pieni ruosteläikkä ikkunan alakulmaan (kaiketi tyyppivika?). Laakkonen pisti kuvat tehtaalle ja tänään tuli kuittaus että takuun piiriin menee ja koko takaluukku vaihtoon.

                  Auto on käynyt historiansa aikana Latviassa joten kerkesin jo epäillä että alkavat venkoilla vastaan. Auto on 7.5v vanha. Asiallista toimintaa BMW:ltä
                  Onpa erikoista touhua kun mulle tarjottiin huomiselle aika takaluukun maalaukseen vastaavassa tilanteessa. Tosin tänään aion itse tutkia kunnolla luukun kuntoa. Oma näkemys kyllä on ettei maalauksella todellakaan tule kuntoon.

                  Edit. Tuollainen ruostepaikka löytyi kun avasin oikean reunan ruuvin lasin yläkulmasta. En viitsinyt enempää alkaa availemaan, sillä mielestäni tuo jo osoittaa luukun olevan "mätä" vähän joka puolelta eikä maalaus ole missään nimessä vaihtoehto. Huomenna sitten Lahden Delta Bavariaan keskustelemaan asiasta.
                  Attached Files
                  Last edited by Must1; 29-05-2016, 16:59.
                  E61 523i -09

                  Comment

                  • jamo1
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2003
                    • 90

                    #39
                    07 lci koritakuu

                    Kävin näyttämässä autoa deltabavariassa kun takaluukusta lasin alareunan alta alkaa maali kuplia. Aluksi tarkisti huoltokirjan ja sano et näyttäs et takuuseen menis, mut kun luki avaimen, ni ilmeni et 180tkm koritarkistus oli tehty vast 186tkm et takuu raukeaa siihen. Onks bmw linja tollast pilkunviilaust ja vastuiden välttelyy et kannattaaks tuost ees yrittää vääntää?

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      #40
                      Originally posted by jamo1 View Post
                      Kävin näyttämässä autoa deltabavariassa kun takaluukusta lasin alareunan alta alkaa maali kuplia. Aluksi tarkisti huoltokirjan ja sano et näyttäs et takuuseen menis, mut kun luki avaimen, ni ilmeni et 180tkm koritarkistus oli tehty vast 186tkm et takuu raukeaa siihen. Onks bmw linja tollast pilkunviilaust ja vastuiden välttelyy et kannattaaks tuost ees yrittää vääntää?
                      Miten voi olla kilometreihin sidottu koritarkastus kun auto pyytää huoltoon silloin kun on tarvis? Huolto sitten tsekkaa (tai sitten ei) jopa ennakoivasti tulevia tarpeita.

                      Tuo koritarkastushan on useimmiten ihan pelkkä vitsi. Vaikka jotain havaittaisiinkiin niin mitään ei tehdä ja mihinkään ei merkitä mitään alkavaa ruostetta tms.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • ptikkala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1568

                        #41
                        nykyään tuo koritarkastus täytyy olla tehty ajallaan jos meinaa jotain saada takuuseen.

                        Comment

                        • -rik
                          BTCF Member
                          • Nov 2009
                          • 827
                          • Rovaniemi

                          #42
                          Originally posted by ptikkala View Post
                          nykyään tuo koritarkastus täytyy olla tehty ajallaan jos meinaa jotain saada takuuseen.
                          Onhan tämä kyllä naurettavaa, väkisillä väistellään vastuuta kun huomattiin että paikat rupeski mätäneen ennen 12v ikää, jokunen vuosi sitten homma toimi vielä melko hyvin, edes leimojen perään ei kyselty välttämättä.

                          Ymmärtäähän sen toki jos vehicle check tehdään reilusti myöhässä, mutta joku 6tkm niin terve.. :think itsellä tulee tuollainen määrä reilussa kuukaudessa välillä mittariin kun pitempää työmatkaa ajan, siinä ajassahan se ruoste varmaan eteneekin huimasti. Minkähänlainen toleranssi tuossakin on, entä jos lähden lomamatkalle vaikka Helsingistä lappiin ja vehicle check lävähtää tauluun vaikka alkumatkasta, siinähän tulee n. 2tkm sitten ylitystä heti. Pitäisi varmaan ennakoida ja tutkia kalenteria ja osata ajoittaa huolto ja omat aikataulut juuri oikein. Itsellä ei ainakaan ole mahdollisuutta seisottaa autoa keskellä päivää missään pajalla (arkena) jossain tarkistuksessa ilman vuokra-autoa kuin loma-aikana, jonka vuoksi em. suunnitelmallisuuteen ei pysty, vaan huollot tehdään muutamien tuhansien kilometrien toleranssilla.
                          Last edited by -rik; 10-06-2016, 23:08.
                          ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                          Comment

                          • Rockwell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 1713
                            • Helsinki

                            #43
                            2004-02-04 valmistunut ja 114tkm mittarissa.
                            Laakkosella huollettu koko ikänsä. Ihmettelen vaan miten ei ole huolloissa tuota huomattu. Ei varmasti enää mene koritakuuseen?
                            Attached Files
                            BMW F31 330d M-Sport -13
                            ex. BMW F21 116i -13
                            ex. BMW 540i(g) Touring -01
                            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                            ex. BMW 316g -99
                            ex. BMW M5 Touring -92
                            ex. BMW 535i -91
                            ex. BMW M5 -91
                            ex. BMW 325i Touring -90

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎