Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 koritakuusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rikuh1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 518
    • Hämeenlinna

    #16
    #uusiauto
    Juujuu, sitä ei kysytty kuhan ilmotin!

    Eivaa, epäilen silti vähäisellä kokemuksella että se pohjassa oleva kukkiva pinta, olkoon sitten sinkin reagointia tai jotain vastaavaa (alkuperäiseen pintaan enivei) siellä kestää kauemmin muhia puhki kuin se että se vedetään pellille ja sotketaan jotain vanhanliiton kunnonhyvää liisteriä sinne päälle, mutta toki tässäkin muistettava että menetelmiä on monia ja niin edelleen. Jatkan viskilinjalla over and out.
    E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
    Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
    RikunAutofix.fi

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by andhu View Post
      Mikä on sitten se oikea tapa korjata tämmösen sinkityn ruostevaurio? Semmonen kysymys jäi vaan mieleen...
      Kysymyksen asettelu on väärä...tai sanotaan mahdoton.
      Aivan sama kuin kysyisit: ”Miten korjata vaurioitunut talo”? Miten vaurioitunut...miten?

      Eli tähän ei voi antaa mitään yksiselitteistä korjausohjetta, vaan riippuu aivan täysin tapauksesta.
      Eli missä se sijaitsee, minkalainen vaurio suhteessa rakenteeseen(jokin pokattu saumainen ovenreuna ihan eri juttu kuin helmakotelo), Minkävahvuisen sinkin alueella ollaan, onko rakenne oikeasti siirtynyt rakennetta syövän ruostumisen vaiheeseen vai onko kyse sinkin oksidoitumisesta=värjääntymisestä, minkälaiset pinnoitukset on vaurioalueella, jne,jne,jne.
      Se mikä on varmaa, niin mitkää 70-luvun massaviritelmät eivät nykyauton rakenteisiin kuulu. Mitään ”masoja” sielä ei ole uutena, eikä niitä kuulu muovitetuille pinnoille myöskään ajaa.
      Riippuen täysin siitä mistä vaurioalueella on kyse(jos oikeasti on edes vaurio), vaihtelevat myös korjaustoimet varsin suuresti.
      Peruspointti on kuitenkin se, että vasta sitten KORJATAAN, jos/kun on oikeasti jotain korjattavaa.
      Tottahan toki kuplivat ovenreunat korjataan tai useimmiten vaihdetaan koko luukku uuteen(=kertoo oikean toimivan korjauksen haasteellisuudesta ammattimiehellekkin).
      Tässä on kuitenkin kyse enemmänkin estetiikasta kuin takuunalaisesta puhkiruostumisesta, mutta on toki ymmärrettävää että ainakaan kuluttaja ei viitsi kukkivia luukunreunoja katsella.
      Kuitenkin pitää muistaa että yleensä kaikki amatöörikorjausyritykset poistavat koritakuun ja tästä syystä ei itse pidä tehdä yhtään mitään ennen kuin keissiä on näytetty maahantuojaliikkelle, eli sille oikealle ammattimiehelle.
      Jos vaurioalueet käydään alustasuojaamossa peittelemässä pikimassoin, ja vauriokehitys ei pysähdykkään vaan itse asiassa pahenee, voi myöskin sanoa hyvästit koritakuulle.

      Nykyisetä uudesta koritekniikasta on kuitenkin tullut hieman samanlaista kuin uudesta elektroniikasta, eli amatöörien kannattaa pitää näppinsä erossa jos ei oikeasti tiedä mitä pitäisi tehdä.
      Se kaikki punaruskea mitä jo tehtaalla suojaamattomilta pohjan alueilta löytyy, EI siis aina tarkoita että ”auto ruostuisi” ja sen vuoksi näiden kanssa ei kannata heittäytyä draamakuningattareksi ainakaan ennen kun ammattilainen ja koritakuun myöntänyt taho on asian tarkistanut.

      Valokuvan ongelmasta voi toki tännekkin laittaa ja ainakin minä oikeasti tämän alan ammattilaisena autan parhaani mukaan, vaikka toki kysyjän pitää se oikea pointti paskamyrskyn seasta sitten löytääkkin.
      Ainakin nähdään se onko asialla kiire, onko kyse enemmänkin luonnollisesta asiasta, vai ei ja kannattaako itse edes yrittää mitään korjaustoimia?

      Sen verran nyt itse -2004 e60:stä, että siellä taka-akselin pinnoittamattomassa ympäristössä on ja kuuluukin olla juuri tuota punaruskeaa värjäytymistä (se on nimenomaan suunniteltu toimivan näin).
      Se on ollut siellä jo kaikissa tämän ikäisissä e60:ssä 10-vuotta ja tulee olemaan samanlaisena vielä toiset 10-vuotta+seuraavat 10-vuotta. Eli se että sieltä ”löytyy” ruosteenväristä pintaa, kuuluu taudin kuvaan ja sinällään se on aivan normaalia kaikissa tämän ikäisissä e60:ssä.
      Voi toki olla että kyse on syystä tai toisesta jostain muustakin, mutta sitä emme ilman kuvia voi ainakaan tässä päätellä suuntaan eikä toiseen.
      Last edited by Hemi; 12-12-2015, 01:14.

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Nykyisetä uudesta koritekniikasta on kuitenkin tullut hieman samanlaista kuin uudesta elektroniikasta, eli amatöörien kannattaa pitää näppinsä erossa jos ei oikeasti tiedä mitä pitäisi tehdä.
        Ei oikeastaan liity suoraan aiheeseen mutta elektroniikkapuolella harrastaja ovat noin sata valovuotta edellä merkkiliikkeitä. Tämä ei tietenkään johdu merkkiliikkeistä vaan bmw:n politiikasta. Toisaalta ymärrän kyllä politiikan, olisi mahdotonta järkevin kustannuksin kouluttaa pätevää porukkaa korjaamaan ohjainlaitteita kun pelkkä johtojen korjaus tai edes vian etsintä tuntuu olevan välillä ylitsepääsemättömän hankalaa. "Testeri etsii vian".

        Ja mitä tulee tuohon BeamR:n purkaukseen niin ehkä johtuu siitä että ensimmäisessä lauseessa mainitsit pellin kestävän vielä +20v. Myöhemmässä kohtaa toki tarkensit asiaa mutta keskimäärin sinun posteja jaksaa lukea juuri sen yhden lauseen verran. Ei johdu näistä oikeasti osaamistasi aiheista, esimerkiksi korin korjaus jonka tietämystä ja sen jakamista arvostan suuresti, vaan kaiken maailma hulabaloo-yleistopikeista missä mielipiteesi aiheesta riippumatta on varsin järkkymätön ja kommentointi asiallisesti eri mielipiteen perustelevia kohtaan kovasti halveksuvaa ja vähättelevää. Peace.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #19
          otetaas kärkeen tää sun eka postaus, ettei pääse unohtumaan (jostain syystä tätäkin on editoitu viime yönä).

          Originally posted by Hemi View Post
          Taas kerran, älä tee sille mitään ja se kestää kyllä vielä +parikymmentä vuotta.
          Kyse on punaruskeasta värjäytymisestä joka itse asiassa parantaa korroosionkestoa.
          Eli e punaruskea mikä siellä nyt näkyy, on itse asiassa korroosiokestävämpi pinta kuin mitä se oli silloin kun se neitseellisenä tuli tehtaalta.
          Sille on siis syynsä miksi kaikissa alustan alueilla ei ole varsinaista mekaanista suojaa antavaa pinnoitetta lainkaan.
          Eli sen pinnoittamattoman pohjanosan kuuluukin vetää punaruskealle suojaavalle pinnalle, joka ei enään reagoi.
          Kyse EI siis ole ”ruosteesta” sanan perinteisessä merkityksessä.
          Sen saat kyllä nyt ihan oikeasti ”ruostumaankin” peittämällä sen jonkin pikimassakerroksen alle ja/tai erilaisin 70.luvun ruosteenpoistokeinoin.
          Jos joissan varsinaisissa pinnoitteissa on vikaa, korjauta ne.
          Mikäli ”ruoste” tulee uniin, tarkistuta auto maahantuojaliikkeessä, älä alustasuojaamossa.



          Eli jos siellä on nyt tämän näköistä punaruskeaksi värjääntynyttä, mutta syöpymätöntä pintaa, älä tee tai teetä mitään:
          osaako kukan laskea, kuinka monta kertaa sanoit yllä että siellä ei ole ruostetta? Lisäksi hyvin alentuvaan sävyyn toteat että jos tää nyt tulee uniin niin vie nyt sitten merkkarille. Kuitenkin heti perään, että jos siellä on tällaista kuvan väriä niin älä vie sittenkään.

          Originally posted by Hemi View Post
          Kuka niin on sanonut ”että ne ei ruostu”???
          Mitä sinun mielestä olisi sille ovelle sitten tehdä että se ei olisi ruostunut ja kaikki olisivat tyytyväisiä?
          sinä itse aika monta kertaa heti kärkeen.

          Originally posted by Hemi View Post
          Se vain ei ole AUTOMAATTISESTI koria syövää ”ruostetta” jos tuota punaruskeaa värjäytymistä tapahtuu.
          Tällainen lapsellinen missio siitä että +25-vuotta ammatissa toiminut ammattipeltiseppä ”hemi” on väärässä ja netin ”todelliset ammattimiehet” jakavat tietoa jossa kaikki ”ruoste” on oikeaa ruostetta?
          Sitten amatöörit tekee korjauksia niin kuin ne tehtiin 70-luvun sinkkamattomiin koritekniikoihin ja aikaansaavat muutamassa vuodessa ihan oikeita vaurioita ja ruostetta.
          Sen jälkeen postaillaan tänne kuvia kuinka helmat ruostuu puhki vaikka ”hemi” kertoo että nämä eivät voi ruostua....

          Sinkki koritekniikassa on mahdollistaja, johon kuuluu säännölliset ammattimaiset tarkastukset ja ennen kaikkea tarvittaessa oikeat korjaukset.
          Tämä punaruskea värjäytyminen KUULUU tämän tyyppisen korirakenteen elinkaareen, joten se ei automaattisesti ole sitä perinteista ”ruostumista”, vaan itse asiassa nimenomaan lisää korroosiolujuutta.
          Ammattimieskään ei ilman kuvia tiedä mistä on kyse, joten tuskin amatöörienkään kannattaa keulia ihan hirveästi siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä?
          no miksi sitten toistit heti ekassa postauksessa että siellä EI ole ruostetta? koska sinkki blablablabla
          Originally posted by Hemi View Post
          Vai oliko sinulla jokin oma vastaus mitä pitäisi tässä tapauksessa tehdä, jos se kerran on jotakin muuta kuin mitä minä toin esille?
          Tektyyliä sudilla pintaan...ko? Sen jäkeen toki ei enään tarvitse kysellä BTCF:ltä ainakaan koritakuun perään.
          Ei, mutta minä en esiinnykkään kaikkivaltiaana sinkkijumalana jolla on 25 vuotta kokemusta korikorjausalalta (kuulihan/lukihan kaikki nyt sen varmasti), enkä ole väittänyt olevani korihommien ammattilainen. Siksi vein autoni AMMATTIMIEHILLE MERKKILIIKKEESEEN, jota myös suosittelen jos joku sitä kysyy (ja kun kysyit, niin postauksessani kerroin oman suositukseni).

          Originally posted by Hemi View Post
          Luet taas kerran kuin ”piru raamattua” ota kirjoittamastani vain rusinat pullasta....

          Minähän tarkoitin sillä ”älä tee mitään”, että itse ei kannata tekemään sille mitään.
          Kysyjällähän oli jo kysyessään oma ”diagnoosi ruosteesta ja ruostumisesta”, vaikka siitä ei välttämättä ole kyse lainkaan.
          Lopuksi kirjoitin että alusta kannattaa tarkastuttaa oikeasti ammattilaisella
          (ei kuitenkaan alustasuojaamossa koska siellä mahdolliset vauriot vain piilotetaan).
          Tietysti oli, siksihän tuli tänne ihmettelemään. Ja sinä kirjoitit monta kertaa putkeen että se EI ole ruostetta, vaikka itse myönsit sitten myöhemmin että ethän sinä sitä voi tietää kun et ole autoa nähnyt.

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli, poimitaanpa nuo pointit kirjoittamastani:






          Niin, kumpikohan meistä oikeasti kehoittikaan näyttämään sitä ammattimiehelle, sinä vai minä?



          Mikä pointti sinulla on viisastella ja vittuilla ko.asiasta varsinkaan koska oikeasti sinulla ei ole aavistustakaan ko.asiasta ja tätä kautta saat kiksit siitä että vääristelet kaiken sanomani/kirjoittamani.
          Tiedän taatusti tästä luukkuongelmasta enemmän kuin tulet tietämään edes koko seuraavassa elämässäsi.
          Tässä oli kuitenkin tarkoitus valistaa kysyjää ja varoittaa tekemästä omia diagnooseja ja niiden perusteella varsinkaan mitään korjauksia/suojauksia, koska niillä voidaan saada paljon pahempia ja nopeammin kehittyviä ihan oikeita vaurioita kertopilemalla että hemin pointtia ei kannata ottaa kuuleviin korviin?

          Miten sinä muuten autoit itse kysyjää?
          En vääristellyt yhtään mitään, tiedätkö itsekään mitä olet kirjoittanut, vai yrititkö yöllä vielä paikkailla tekstiäsi? Sä tiedät aivan satavarmasti korihommista enemmän kuin nmä edes HALUAN tietää (mun intohimonaiheeni on aivan muualla), mutta toi sun asenteesi kaikkeen on vaan just niin pyllystä, että se pahimmillaan aiheuttaa hyväuskoiselle nettisurfaajalle potentiaalisesti hengenvaarallisia ongelmia, esim tässä casessa, josta et tiennyt hevon humppaa ja jos siellä oikeasti onkin jotain hajoamassa SYYSTÄ JOTA MEISTÄ KUMPIKAAN EI TIEDÄ. Aloittajahan jo kirjoitti että siellä kuoriutuu metallia jossain, silloin on mun mielestä kyllä aivan helvetin aiheellista ja ainoa oikea neuvo pyytää menemään sinne ammattimiehelle tarkistuttamaan se auto, ei toistaa kuin bart simpson jälki-istunnossa että "se ei ole ruostetta, se ei ole ruostetta, se ei ole ruostetta, se ei ole ruostetta!.

          Originally posted by böntti View Post
          ... mielipiteesi aiheesta riippumatta on varsin järkkymätön ja kommentointi asiallisesti eri mielipiteen perustelevia kohtaan kovasti halveksuvaa ja vähättelevää.
          +1. en osaa pukea asiaa yhtään paremmin sanoiksi.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • jariz
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 103

            #20
            Siinä niitä kuvia.
            Attached Files

            Comment

            • jariz
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 103

              #21
              Ja lisää.
              Attached Files

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17528
                • Turku

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Tiedän taatusti tästä luukkuongelmasta enemmän kuin tulet tietämään edes koko seuraavassa elämässäsi.
                Tiedät varmasti paljon näistä asioista ja enemmän kuin minä (haluan) koskaan tietää. Mutta tuo lainaamani lause on jo eeppinen. Miten kukaan täysjärkinen voi sanoa tietävänsä jostain asiasta enemmän kuin kukaan toinen tulee IKINÄ tietämään? Mitä jos tämä nk. vastapuoli elääkin vuosia pidempään kuin sinä ja opiskelee kaiken tämän ajan ?

                En varmasti antanut yllä juuri mitään tähän topikkiin, mutta kyllä tuo ylimielinen ja vähättelevä kirjoittelu on täälläkin yli 8 vuotta sattunut silmään.

                Minulla on myös hyviä kokemuksia merkkiliikkeen takuuasioidenhoidosta. Kun huoltokirja oli kunnossa, niin takaluukku ja kuljettajanovi vaihdettiin uusiin. Tosin kaikki muu ei sitten mennyt ihan nappiin...
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6204
                  • Helsinki

                  #23
                  Nyt kun näki noi kuvat, niin ainakin noi putket on ruostuneet, suosiolla vaihtoon ja nuo muut saattaisi olla pintaruostetta tai no senkin näkisi kun putsaisi että näkisi pintaa syvemmällä

                  Tämä tietysti on mun näkökulma, joku voi omalla ja paremmalla näkökulmalla/argumentilla kumota. Mutta jos on koritakuu voimassa, niin mä menisin näyttää
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • jariz
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2004
                    • 103

                    #24
                    Jarruputket menee vaihtoon. Ajattelin käydä pesemässä tuon alustan niin näkee vähän paremmin miltä sielä näyttää.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by BeamR View Post
                      ....mutta toi sun asenteesi kaikkeen on vaan just niin pyllystä, että se pahimmillaan aiheuttaa hyväuskoiselle nettisurfaajalle potentiaalisesti hengenvaarallisia ongelmia, esim tässä casessa, josta et tiennyt hevon humppaa ja jos siellä oikeasti onkin jotain hajoamassa SYYSTÄ JOTA MEISTÄ KUMPIKAAN EI TIEDÄ. Aloittajahan jo kirjoitti että siellä kuoriutuu metallia jossain, silloin on mun mielestä kyllä aivan helvetin aiheellista ja ainoa oikea neuvo pyytää menemään sinne ammattimiehelle tarkistuttamaan se auto, ei toistaa kuin bart simpson jälki-istunnossa että "se ei ole ruostetta, se ei ole ruostetta, se ei ole ruostetta, se ei ole ruostetta!.
                      No, minun ”asenteeni” tässä kohtaa oli ennakoitua, koska vastaamatta jättäminen tietää jossain kohtaa "hemin” apuun huutelua ja jos vastaan jotakin niin AINA sieltä löytyy näitä jo kliseeksi muodostuneita sivusta huudettuja ”hemikertooettäautoteiruostu”....
                      Oikeastaan voisi käynnistää sekunttikellon ja pistää pieni vedonlyönti pystyyn koska joku vitsikkääksi itsensä kuvitteleva viisastelija tämän huutaa.

                      Tästä asiasta ei vain voi tällä saitilla keskustella asiallisesti, koska niitä parhaita tämän aihepiirin asiantuntijoita tuntuu olevan ne jotka aiheesta ei tiedä mitään.

                      Edelleen ja vielä kerran tähän keissiin viitaten:
                      Minä nimenomaan kehoitin tuolla ”älä tee mitään”...olla tekemättä mitään, koska kaikki muu kuin ammattimiehelle livenä vaurioiden näyttö, todennäköisesti pahentaa tilannetta.
                      Lopuksi nimenomaan kehoitin autoa näyttämään sille asiantuntuntijalle livenä.
                      Eli mitä ihmettä minä tein muuta ”väärin”, kuin että sinun mielestä MINUN asenteeni on ”pyllystä”?

                      Eiköhän se ole AINA ensisijainen ammattilaisen neuvo jokaiselle minkä tahansa alan amatöörille joka on itse tehnyt omat johtopäätökset mahdollisesta vauriosta, että ”älä tee mitään”.
                      No, kuvat toki vahvistavat juuri sen mitä etukäteen ajattelinkin sieltä löytyvän.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by jariz View Post
                        Siinä niitä kuvia.
                        Nämä samat kuvat voisi olla lähes mistä tahansa samanikäisestä e60:stä ja ainoa nopeampaa korjausta vaatia asia on nuo putket.
                        Ok, tuossa on nyt pari pientä aluetta joka on jo jotakin muuta kuin pelkkää värjäytymistä, mutta mitään fataalia tai nopeasti etenevää siellä ei ole.
                        mm.tuo tankin rosteripannan kiinnike on toki aina oikeasti ruosteessa johtuen
                        juuri tuosta rosteripannasta, mutta sen korjaaminen on 1/2-tunnin pikkujuttu.
                        Kotelon pohjassa on jo pientä syöpymää, mutta menee vielä ainakin 10-vuotta ennen kuin siinä on sormen mentävä reikä ja taas korjattavissa 1/2-tunnin työllä (ympärisinkattu rakenne pitää huolen siitä että homma ei yht`äkkiä niin sanotusti ”leviä käsiin”).

                        Jos nämä tosiaan tulee uniin, niin voihan ne hoidattaa ammattilaisella pois päiväjärjestyksestä, kunhan ne vain hoitaa ihan oikea ammattilainen, ei alustasuojaamo joka ne vain piilottaa.
                        Muuten voi olla muutaman vuoden kuluttua taas kunnollisia ja oikeita ruostumiskuvia BTCF:lle postattavaksi.

                        Jos nyt haluaa ko.ongelmat amatöörivoimin silmistään pois, niin pari pahinta aluetta harjaamalla, ei hiomalla puhtaaksi irtohilseestä (jotta ei poisteta vielä olemassa olevaa sinkkiä), päälle Mastonin rost stop ruosteensyöjä ja muutaman tunnin kuluttua happopohjamaali+jokin sulkeva pintamaali.
                        Ei mitään paksuja massoja tms. vaan ko.pinnat pitää jättää ehdottomasti maksimissaan yhden pintamaalin alle.
                        Ensi vuonna tähän aikaan tarkista tilanne, eli onko pysynyt ehyenä vai onko jostakin alkanut ”kuplimaan”.

                        Comment

                        • andhu
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 535
                          • vihti

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jos nyt haluaa ko.ongelmat amatöörivoimin silmistään pois, niin pari pahinta aluetta harjaamalla, ei hiomalla puhtaaksi irtohilseestä (jotta ei poisteta vielä olemassa olevaa sinkkiä), päälle Mastonin rost stop ruosteensyöjä ja muutaman tunnin kuluttua happopohjamaali+jokin sulkeva pintamaali.
                          Ei mitään paksuja massoja tms. vaan ko.pinnat pitää jättää ehdottomasti maksimissaan yhden pintamaalin alle.
                          Ensi vuonna tähän aikaan tarkista tilanne, eli onko pysynyt ehyenä vai onko jostakin alkanut ”kuplimaan”.
                          Mites tämmösen hoitaa sitten ammattilainen? Mastonin tuotekkaan ei oikeen vakuuta.
                          E30 316 Turbo

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by andhu View Post
                            Mites tämmösen hoitaa sitten ammattilainen? Mastonin tuotekkaan ei oikeen vakuuta.
                            Ollos huoleti. Vaikuttava aine siinä aivan sama kuin ammattilaisen käyttämissä ”syöjissä” ja tiedän että toimii koska sitä on itselläni kuin monella muullakin koritekniikan ammattilaisella hyllyssä.
                            Tällähän on tarkoitus ”tappaa ruoste”ilman että mennään hiomaan kaikki rakenteessa oleva sinkki pois(muutenkaan sitä rakennetta ei kannata hiomalla ohentaa, varsinkaan koska sinkattua rakennetta ei tarvitse).
                            Kun saat ”ruosteen tapettua” ja pinnan suljettua happopohja+pintamaalilla hapelta, se ei enään siitä kohtaa lähde ”hapantumaan”= suojaavan sinkin ei enään tarvitse toimia aktiivisesti .
                            Tämän tyyppiset alueet ovat sikäli helppoja, koska niissä pääsee koko alueen oikeasti käsittelemään (eli ei ole mikään luukun puristesauma) ja tämän tyyppinen alue ei tarvitse...eikä saa laittakkaan mitään varsinaista mekaanista kulutusta vastaan tarkoitettua pintakerrosta.
                            Sitä perinteistä ”massaa” ei sitten vain saa mennä sutimaan yhtään mihinkään, vaan mekaanista rasitusta/kulutusta kohtaavat alueet pinnoitetaan pääosin Polyuretaani pinnoituksin (kotinikkarille käy ihan perus teroson tai sikaflex korikitti sutilla tai lastalla).

                            Sinkattu rakenne kun on siitä hieno, että siinä vaurio ei etene nopeasti ja salaa kuin ennen vanhaa sinkkaamattomassa koritekniikassa.
                            Eli kestää aina monta vuotta ennen kuin ”kuppa pääsee” ohuestakaan pellistä läpi, mikäli kyse on alkuperäisestä räpeltämättömästä alueesta.
                            Huolellisella vuosittaisella tai edes joka toisen vuoden tarkastuksella+mahdollisilla pikkukorjauksilla nämä kestää maailman tappiin.
                            Toki niin kauan kun koritakuu on voimassa, näihin ei välttämättä kannata itse mennä sohimaan jos takuun haluaa vielä pysyvän.

                            Se mihin kannattaa kuitenkin suhtautua aina vakavasti, on juuri tuo vanhojen räpellysten tsekkaus, tai siis se että kaikki on tehtaan jäljiltä, eikä sinkittömäksi hiottu rakenne vain peitelty jollain 70-luvun pikimassoin.
                            Silloin voi vakavatkin vauriot kehittyä varsin nopeasti varsinkin ohuemmissa koripinnoissa, kuten esim.helmakoteloiden alapinnoissa jotka ovat lähes aina mekaanisen rasituksen lisäksi kosteudelle alttiita.
                            Nämä pikku kiinnikekorvat ja vahvemmat palkit saa olla todella kuppaisen näköisiä ja silti niissä on käytännössä alkuperäinen lujuus tallella. eikä ”mädäntyminen” oikeasti etene vuodessa/parissa juuri yhtään mihinkään.
                            Siinä kohtaa kun oikeasti syvempää kraateria alkaa syntymään, pitää asiaan puuttua, mutta niin kauan kun kyse on vain väristä pinnassa, ei kannata tehdä mitään (siis mikäli ei kyse ole pintaosista jolloin estetiikka vaatii korjauksen).

                            Pointtini on siis edelleen se että jos itse näkee että esim. uuden koritekniikan e60:in pohja on "kokonaan ruosteessa”, silloin jäitä hattuun, eikä missään tapauksessa mennä itse ensimmäisenä sorkkimaan mitään.
                            Oikea ammattilainen kyllä sitten kertoo missä mennään ja onko oikeasti jo aika puuttua asiaan, vai onko vielä kyse ihan normaalista asiasta joka ei vaadi mitään toimia vielä pitkään aikaan(taas muitutan että jos rakenne on tehtaalta lähtöisin, ei mitään tapahdu yhdessä yössä, eikä vuodessakaan).
                            Siinä tapauksessa että auto on joskus menty massamaan tai sitä on muuten amatöörit räpeltäneet, niin silloin toki ihan eri intensiteetillä pieniinkin vaurioihin kiinni, koska vauriot voi tuolloin edetä todella nopeastikkin.
                            Näin varsinkin vielä siksi, että vaikka koritakuuvuodet ei vielä olisikaan loppu, niin se ei kuitenkaan enään niitä syntyviä vaurioita korvaa ja silloin pitää omistajan olla normaaliakin tarkempi.

                            No, onneksi nykykorit ei enään käytännössä mätäne kokonaan huonojenkaan korjausten+”suojausten” vuoksi.
                            Olen itse sitä autopeltiseppäsukupolvea joka on oikeasti nähnyt ajan kun autot oikeasti vielä ruostui ja pahimmillaan menettivät koko pohjansa parissa vuodessa.
                            Kymmenen vuotta vanhoihin autoihin vaihdeltiin kokonaisia pohjia ja isoja rakenteita jos sen ajan ja niihin rakenteisiin tarkoitetut massaukset oli unohtunut.
                            Tuolloin korjailtiin escortteja joista kuskin penkit olivat tulleet koko pohjasta läpi ja pyöränkaarissa takana oli päänmentäviä reikiä...siis kymmenen vuotta vanhoja autoja...eli saman ikäisiä kuin nyt vm.-04 e60.
                            Tätä taustaa vasten hieman huvittaa kun ”nykynuoriso” kauhistelee kuinka autot ruostuu...kun johonkin ovenreinaan puskee muutama pintapilkku.
                            Ok, vaatimukset ovat nykyisin ihan eritasoiset, mutta joku tolkku näissäkin pitäisi säilyttää ja muistaa se tosiasia että mitään autoa ei ole ikuiseksi tarkoitettukaan.
                            On ihan järjetöntä pistää tänä päivänä ekoja e39:jä paaliin jotka ovat vielä käytännössä ruosteen suhteen täysin neitseellisiä.
                            Jos nyt johonkin apukuskinpuolen takahelmaan on paikka pistetty...mutta muuten koko auto 100% tehdaslujuudessa ja rutistetaan odottamaan kuljetusta Kuusankoskelle.

                            Vanha auto on vanha auto, eikä sen jokaiseen ikäänsä vastaavaan pikkuun kannata suhtautua kovin allergisesti, eikä varsinkaan tuhlata ainakaan isoja pääomia ”ikuisuutta varten”, jota kuitenkaan ei ole olemassa.
                            Ne pääomat kannattaa säästää seuraavaan uudempaan ja pitää huoli kuitenkin siis siitä että kerran vuoressa tsekkaa alustan jotta ainakaan mitään ei tule yllätyksenä.
                            Last edited by Hemi; 13-12-2015, 02:06.

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Ollos huoleti. Vaikuttava aine siinä aivan sama kuin ammattilaisen käyttämissä ”syöjissä” ja tiedän että toimii koska sitä on itselläni kuin monella muullakin koritekniikan ammattilaisella hyllyssä.
                              Tällähän on tarkoitus ”tappaa ruoste”ilman että mennään hiomaan kaikki rakenteessa oleva sinkki pois(muutenkaan sitä rakennetta ei kannata hiomalla ohentaa, varsinkaan koska sinkattua rakennetta ei tarvitse).
                              Kun saat ”ruosteen tapettua” ja pinnan suljettua happopohja+pintamaalilla hapelta, se ei enään siitä kohtaa lähde ”hapantumaan”= suojaavan sinkin ei enään tarvitse toimia aktiivisesti .
                              Tämän tyyppiset alueet ovat sikäli helppoja, koska niissä pääsee koko alueen oikeasti käsittelemään (eli ei ole mikään luukun puristesauma) ja tämän tyyppinen alue ei tarvitse...eikä saa laittakkaan mitään varsinaista mekaanista kulutusta vastaan tarkoitettua pintakerrosta.
                              Sitä perinteistä ”massaa” ei sitten vain saa mennä sutimaan yhtään mihinkään, vaan mekaanista rasitusta/kulutusta kohtaavat alueet pinnoitetaan pääosin Polyuretaani pinnoituksin (kotinikkarille käy ihan perus teroson tai sikaflex korikitti sutilla tai lastalla).
                              Tuo edellinen oli mielestäni Hemiltä hyvin kirjoitettu ja perusteltu. Pariin lainattuun kohtaan olisi vielä hyvä saada perustelut niin asia olisi helpompi ymmärtää.

                              - Mikä tässä mainitsemassasi Mastonin ruosteensyöjässä on vaikuttava aine? Näitä kun on markkinoilla monenlaisia niin voisi katsoa onko omassakin varastossa jo ennestään tähän sopivaa ainetta. Osa näistä muodostaa ruosteen päälle kovan mustan kerroksen, osa muuttaa ruosteen valkoiseksi tai pinkiksi ja osa pitää huuhdella tietyn ajan kuluttua pois.

                              - Mikä on perinteisen pikimassan negatiivinen vaikutus korjauskohteissa? Eli jos alue on käsitelty ruosteensyöjällä ja maalattu happo + pintavärillä niin mitä pikimassa päällä aiheuttaa? Tietenkin se tekee vaurion etenemisen seurannan mahdottomaksi, mutta eikö sama tapahdu jos päällä on polyuretaani pinnoite?
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • kalevik
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 957
                                • Salo

                                #30
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Ollos huoleti. Vaikuttava aine siinä aivan sama kuin ammattilaisen käyttämissä ”syöjissä” ja tiedän että toimii koska sitä on itselläni kuin monella muullakin koritekniikan ammattilaisella hyllyssä.

                                ..

                                Olen itse sitä autopeltiseppäsukupolvea joka on oikeasti nähnyt ajan kun autot oikeasti vielä ruostui ja pahimmillaan menettivät koko pohjansa parissa vuodessa.
                                Olet siis koritekniikan ammattilainen ja autopeltiseppä (mm).

                                Missäköhän päin maailmaa toimit ammattilaisena?

                                Anna nyt jotain tarkempia koordinaatteja, olen aivan varma että tältäkin forumilta tulisi monta asiakasta. Jos vielä samalla saisi teettää pyöränkulmien säädön niin asiakkaita olisi pihalla odottamassa enemmän kuin tokmannin ämpärijonossa.
                                E61 525i, Suzuki VS1400
                                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎