Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköongelmia (ei kipinää..)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    Sähköongelmia (ei kipinää..)

    Jees, eli toi M30 E30 projekti nyt uhkaavasti hidastuu kun sähköihin ei tuu selvyyttä sitten millään, pistin jo tonne omaan projektitarinaan saman jutun mutta laitanpa nyt tähänkin niin on enemmän esillä.

    Eli ihmetystä aiheuttaa seuraavat piuhat:
    M30 puolelta sulakeboksin luona olevaan liittimeen tulee vihreä "zündspule" piuha (tosin tulee myös vihreä-keltainen piuha joka www.e30.de karttojen mukaan on diagnoosipistokkeesta), ja e30 puolelta tulee kaksi (vihreä "zündplus ungesichert" ja vihreä-keltainen "zündplus gesichert").
    Motronicin luokse koneen puolelta tulee vihreä "zündplus" piuha ja motronicin puolelta kaksi (valkoinen "verbrauchsanzeigdaten" (kulutudataa) ja sinimusta (kierrokset)).
    E30 puolelta motronicin luokse tulee yksi kolmen piuhan liitin (vihreäpunainen, valkokeltainen ja musta) sekä yksi erikseen tuleva (sinikeltainen).

    Eli mites helvetissä noi pitäis kytkeä? Nyt olen kokeillut niin että m30 zündspule piuha e30 zündspule gesichert / ungesichert piuhaan ja toinen sitte motronicin luona olevaan zündspule piuhaan. Mutta ei toimi :( Ei toimi myöskään siten että pistäis vihreät ja vihr-keltaset yhteen.

    Tässä sulakeboksin luona olevat kytkennät:

    E30 M30

    1 - bl - lichmaschine -- 1 - bl - generator
    2 - blge - ölniveau statisch -- 2 - blvl - ölniveauschalter statisch
    4 -brvi - fernthermometer -- 4 - brws - fernthermometer
    5 - swbr - öldruck -- 14 - brgn - öldruckgeber
    6 - grge - zündplus gesichert -- 12 - gn - zündspule
    7 - gr - zündplus ungesichert -- motronicin luokse vihreään "zündplus"
    10 - grvi - ölniveau dynamisch -- 10 - wssw - ölniveauschalter dynamisch
    11 - blws - SI ja 16 ws - SI ---> 13 - blws - diagnosestecker SI
    13 - rtvi - benzinpumpe -- 7 - grvi - benzinpumpe
    18 - swge - anlasser -- 8 -swge - anlasser

    m30 puolelta jää vielä ylimääräsenä:
    6 - grge - diagnosestecker
    9 - brrt - fernthermometer
    15 - wsbl - diagnosestecker
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    Noniin, sen verran on tullut selvyyttä tähän hommaan että puolalle ei siis tule virtaa. Sulakeboksin lähellä olevasta liittimestä tuleva piuha on ok (ja siihen tulee virtaa kun virrat pistää päälle), samoin puola-motronic piuha on ok. Eli vika on motronic / motronicista taaksepäin.
    Mistä motronicci nappaa tiedon jonka perusteella se iskee kipinää (vai maadottaa tuon puolalta tulevan piuhan) ?? Sieltä pitäis ilmeisesti alkaa vikaa etsimään.

    ja edittiä: itselle tulee mieleen ainoastaan se, että motronicci ei saa asentotunnistimilta signaalia.. mutta eikö puolalla pitäisi kuitenkin olla koko ajan se 12v korin suhteen kun virrat lyö päälle?
    Last edited by Jonsku; 18-04-2005, 23:13.
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #3
      Jatkoa seuraa, eli nyt tulee puolalle asti jännite, mutta ei kipinää. Puola on kokeiltu vaihtaa -> ei tulosta. Mites puolalle tuleva sini-musta piuha jota ei näy sähköpiirustuksissa? Mitään hajua mikä se on?

      Asentoanturit pitää tsekata seuraavaksi.
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4647
        • Tuusula

        #4
        Asentoanturit tsekkasin ja vaihdoin, ei vieläkään pelitä :(
        2 pari antureita, toisilla vastus 1000ohm ja toisilla 880 ohm.

        Päärelekin on ok.

        Seuraavaksi pitää alkaa mittailemaan motronicin liittimeen tulevia piuhoja ja availla itse boxia ja katella että oisko siellä joku selvä vika.

        Voi prkleen prkle näitä sähköhommia
        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Niiden antureiden (kampiakselin asentotunnisti ja RPM anturi, (jos ne anturit sijaitsee vaihdelaatikon kupeessa, siinä kytkinkopassa)) pitäisi olla identtisiä, ihan täsmälleen samanlaisia. Joten myös ohmilukemat pitäisi olla samat. Nyt ne taitaa olla eri paria...

          Yksi ERITTÄIN yleinen vika/virhe (jos ne anturit sijaitsee vaihdelaatikon kupeessa, siinä kytkinkopassa) on se että laittaa ne anturit "ristiin", asentotunnistimen RPM anturin liittimeen ja päinvastoin. Joten tarkistappa se seikka, kokeile vaihtaa ne ristiin. Irroita ne liitokset ja vaihda paikkaa päittäin. Kokeile tämä ensiksi.

          Omassa E23:ssa (3.5L motronic turbo) puolalle tulee vihreä piuha virtalukon pinnistä 15 ("signaalinimi" 15u) ja sekin tulee "moottoriliittimen" kautta (sulakerasian vieressä). Toinen piuha (puolan - napa) on musta ja tulee motronic boxilta, eli motronic ohjaa puolan toimintaa. Kun motronic maadoittaa ko. pinnin => puola antaa suurjännitekipinän. Puolan miinusnavaltaa lähtee toinenkin piuha, myös musta ja menee siihen "diagnostiikkaliittimelle". Jospa sinunkin tapauksessasi asia on näin?

          Periaatteessahan se kytkentä on melko "itsenäinen", riittää kun sinne tulee tarvittavat signaalit autonjohtosarjalta (mm. startin heräte, puolan + yms.) ja anturit sun muut on moottorissa/moottorin johtosarjassa kunnossa. Senkun avaimesta vääntää ja kone herää henkiin.... . Ja sammuu taas avaimesta, kun katkotaan polttoainepumpulta ja motronicilta sähköt... .

          Moottorinjohtosarja liittyy (ainakin E23:ssa) korin johtoisarjaan kahdesta kohtaa. Toinen on se "moottoriliitin" sulakeboxin vieressä, toinen se 3 -napainen lattaliitin (valkoinen muoviliitin) motronic boxin kupeessa.

          3 -napainen lattaliitin (esim. E23/735).
          Ensin paksulla piuhan väri, sitten alla minne menee/mistä tulee moottorinjohtosarjassa. Ja kursivoituna, minne menee autonjohtosarjassa.

          1. Musta piuha (signaalinimi "engine speed")
          Motronic boxi, pinni 1
          Puolan - napa
          Diagnostiikkaliitin, pinni 13
          Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 8

          2. Valkoinen piuha (signaalinimi "fuel rate input")
          Motronic boxi, pinni 11
          Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 8
          Tämä on se "kulutusmittarin" signaali

          3. Vihreä piuha
          Päärele, pinni 86 (eli pääreleen "vetokelan" + pinni)
          Virtalukko, pinni 15. Signaalinimi 15u. Eli sama signaali kuin puolan + navalle.

          "Moottoriliitin" (esim. E23/735:ssa menee näin), sulakerasian vieressä oleva "kantti kertaa kantti" -liitin
          Ensin paksulla piuhan väri, sitten alla minne menee/mistä tulee moottorinjohtosarjassa. Ja kursivoituna, minne menee autonjohtosarjassa.

          1 (a) ruskea-vihreä piuha (0.75mm2 BRGN = braun-grün = brown - green)
          Oil pressure switch eli öljynpainekytkin
          Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 19

          2 (FT) ruskea-valkoinen piuha (0.75 mm2 BRWS = braun-weiss = brown-white)
          Temperature transmitter with warning contact (pin FT) eli lämpötila-anturi, jossa varoituskontakti. Moottorin lämpötila-anturi, jossa on erillinen kontakti varoitusmerkkivaloa varten. Kun ylikuumenee, lämpömittarissa välkkyy punainen valo.
          Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 12

          5 (c) sini-violetti piuha (0.75mm2 BLVI = blau-violett = blue-violet)
          Oil level switch eli öljyntaso kytkin
          "Check Control" -yksikkö, pinni 16.

          6 (50) musta-keltainen piuha (2.5mm2 SWGE = schwarz-gelb = black-yellow)
          Startti (pinni 50)
          Diagnostiikkaliitin, pinni 11
          Kylmäkäynnistys venttiili (cold start valve)
          Lämpöaikakytkin (temperature time switch)
          Motronic boxi, pinni 4
          Virtalukko, pinni 50
          Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 1
          Ja pariin releeseen, jotka kytkevät sähkölaitteet pois päältä, kun startataan (rele K5 ja rele K7)

          7 (15u) vihreä piuha (1.5mm2 GN = grün = green)
          Puolan + napa
          Virtalukko, pinni 15, signaalinimi "15u". Eli sama signaali, joka tulee 3 -napaisen lattaliittimenkin kautta.

          8 (15) vihreä-keltainen piuha (1.5mm2 GNGE = grün-gelb = green - yellow)
          Bensapumpun rele, pinni 30, bensareleen "päävirta" piuha.
          Virtalukko, pinni 15, signaalinimi "15". Eli sama signaali, joka tulee 3 -napaisen lattaliittimenkin kautta, mutta hieman eri pisteestä korin johtosarjassa.

          9 (EXP) vihreä-violetti piuha (1.5mm2 GNVI = grün-violett = green - violet)
          Bensarele, pinni 87
          Kaasuläpän ohivirtausventtiili (throttle bypass valve)
          Bensapumpun/bensapumppujen käyttöjännite

          11 (FTW) ruskea-violetti piuha (0.75mm2 BRVI = braun-violett = brown - violet)
          Temperature transmitter with warning contact (pin FTW) eli lämpötila-anturi, jossa varoituskontakti. Moottorin lämpötila-anturi, jossa on erillinen kontakti varoitusmerkkivaloa varten. Kun ylikuumenee, lämpömittarissa välkkyy punainen valo.
          Mittaritaulu, valkoinen liitin, pinni 1

          12 (D+) sininen piuha (0.75mm2 BL = blaun = blue)
          Laturi, pinni D+ eli laturin heräte
          Diagnostiikkaliitin, pinni 12 (tai 17?, kuva vähän epäselvä)
          Mittaritaulu, latauksen merkkivalo
          Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 21


          Eli tämmöiset sain kaivettua irti E23/735:n motronic scemoista. Vertaamalla näitä tietoja omiisi, saanet hommat kondikseen.

          Timo

          P.S.
          Suomennoksia (värit saanet tekstieni joukosta)
          1 - bl - lichmaschine -- 1 - bl - generator (laturi)
          2 - blge - ölniveau statisch -- 2 - blvl - ölniveauschalter statisch (öljyntaso, staattinen. Check control yksikölle menevä signaali, kun E23:ssa öljy vähissä, rupeaa mittaritaulussa läiskymaan varoitusvalo ja check control tauluun ilmestyy punainen ledi palamaan)
          4 -brvi - fernthermometer -- 4 - brws - fernthermometer (moottorin lämpötila-anturi)
          5 - swbr - öldruck -- 14 - brgn - öldruckgeber (öljynpaineanturi)
          6 - grge - zündplus gesichert -- 12 - gn - zündspule (sytytyspuola)
          7 - gr - zündplus ungesichert -- motronicin luokse vihreään "zündplus"
          10 - grvi - ölniveau dynamisch -- 10 - wssw - ölniveauschalter dynamisch (öljyntaso, dynaaminen. Check control yksikölle menevä signaali, kun E23:ssa öljy vähissä, rupeaa mittaritaulussa läiskymaan varoitusvalo ja check control tauluun ilmestyy punainen ledi palamaan))
          11 - blws - SI ja 16 ws - SI ---> 13 - blws - diagnosestecker SI (diagnostiikkaliitin)
          13 - rtvi - benzinpumpe -- 7 - grvi - benzinpumpe (bensapumppu)
          18 - swge - anlasser -- 8 -swge - anlasser (laturi)

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4647
            • Tuusula

            #6
            Ensinnäkin suuret kiitokset pitkästä ja selkeästä raapustuksesta

            Originally posted by tihuovin
            Niiden antureiden (kampiakselin asentotunnisti ja RPM anturi, (jos ne anturit sijaitsee vaihdelaatikon kupeessa, siinä kytkinkopassa)) pitäisi olla identtisiä, ihan täsmälleen samanlaisia. Joten myös ohmilukemat pitäisi olla samat. Nyt ne taitaa olla eri paria...
            Eli mulla on yht. 4 kpl noita antureita (2 tuli koneen mukana, 2 laatikon mukana). Toiset 2 näyttää 1000 ohm, toiset 2 880 ohm vastukseksi.
            Yksi ERITTÄIN yleinen vika/virhe (jos ne anturit sijaitsee vaihdelaatikon kupeessa, siinä kytkinkopassa) on se että laittaa ne anturit "ristiin", asentotunnistimen RPM anturin liittimeen ja päinvastoin. Joten tarkistappa se seikka, kokeile vaihtaa ne ristiin. Irroita ne liitokset ja vaihda paikkaa päittäin. Kokeile tämä ensiksi.
            Hmmh, jos ne on samanlaiset niin mitä väliä sillä on että mitenpäin ne on? Mutta pitääpä kokeilla tuo tosiaan heti ekana

            Omassa E23:ssa (3.5L motronic turbo) puolalle tulee vihreä piuha virtalukon pinnistä 15 ("signaalinimi" 15u) ja sekin tulee "moottoriliittimen" kautta (sulakerasian vieressä). Toinen piuha (puolan - napa) on musta ja tulee motronic boxilta, eli motronic ohjaa puolan toimintaa. Kun motronic maadoittaa ko. pinnin => puola antaa suurjännitekipinän. Puolan miinusnavaltaa lähtee toinenkin piuha, myös musta ja menee siihen "diagnostiikkaliittimelle". Jospa sinunkin tapauksessasi asia on näin?
            Jep, juurikin näin.

            Periaatteessahan se kytkentä on melko "itsenäinen", riittää kun sinne tulee tarvittavat signaalit autonjohtosarjalta (mm. startin heräte, puolan + yms.) ja anturit sun muut on moottorissa/moottorin johtosarjassa kunnossa. Senkun avaimesta vääntää ja kone herää henkiin.... . Ja sammuu taas avaimesta, kun katkotaan polttoainepumpulta ja motronicilta sähköt...

            Moottorinjohtosarja liittyy (ainakin E23:ssa) korin johtoisarjaan kahdesta kohtaa. Toinen on se "moottoriliitin" sulakeboxin vieressä, toinen se 3 -napainen lattaliitin (valkoinen muoviliitin) motronic boxin kupeessa.
            So far samanlainen.
            3 -napainen lattaliitin (esim. E23/735).
            Ensin paksulla piuhan väri, sitten alla minne menee/mistä tulee moottorinjohtosarjassa. Ja kursivoituna, minne menee autonjohtosarjassa.

            1. Musta piuha (signaalinimi "engine speed")
            Motronic boxi, pinni 1
            Puolan - napa
            Diagnostiikkaliitin, pinni 13
            Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 8

            2. Valkoinen piuha (signaalinimi "fuel rate input")
            Motronic boxi, pinni 11
            Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 8
            Tämä on se "kulutusmittarin" signaali

            3. Vihreä piuha
            Päärele, pinni 86 (eli pääreleen "vetokelan" + pinni)
            Virtalukko, pinni 15. Signaalinimi 15u. Eli sama signaali kuin puolan + navalle.
            Hmmh, mites tää vihreä piuha? Menee siis virtalukolta pääreleelle..? E30:ssä tulee 2 noita "15u" piuhoja sulakeboksin viereen. Olen sieltä toisesta vetänyt suoraan piuhan tuohon vihreään, pääreleelle menevään, piuhaan.
            Tällä hetkellä en ole kytkenyt mitään siihen kolminapaliittimeen joka tulee sinne motronicin viereen. Pitääpä etsiä kytkiksestä että mikä menee mihinkin ja kytkeä.
            Mites jos siihen 3-napaliittimeenkin tulee tuo "15u" signaali, niin miten se on järkevää hoitaa (kun sittenhän tulisi 2 "15u" signaalia (3-napaliittimeltä ja sulakeboksin vierestä) jotka yhdistäisin siihen vihreään piuhaan...?

            "Moottoriliitin" (esim. E23/735:ssa menee näin), sulakerasian vieressä oleva "kantti kertaa kantti" -liitin
            Ensin paksulla piuhan väri, sitten alla minne menee/mistä tulee moottorinjohtosarjassa. Ja kursivoituna, minne menee autonjohtosarjassa.

            1 (a) ruskea-vihreä piuha (0.75mm2 BRGN = braun-grün = brown - green)
            Oil pressure switch eli öljynpainekytkin
            Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 19

            2 (FT) ruskea-valkoinen piuha (0.75 mm2 BRWS = braun-weiss = brown-white)
            Temperature transmitter with warning contact (pin FT) eli lämpötila-anturi, jossa varoituskontakti. Moottorin lämpötila-anturi, jossa on erillinen kontakti varoitusmerkkivaloa varten. Kun ylikuumenee, lämpömittarissa välkkyy punainen valo.
            Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 12

            5 (c) sini-violetti piuha (0.75mm2 BLVI = blau-violett = blue-violet)
            Oil level switch eli öljyntaso kytkin
            "Check Control" -yksikkö, pinni 16.

            6 (50) musta-keltainen piuha (2.5mm2 SWGE = schwarz-gelb = black-yellow)
            Startti (pinni 50)
            Diagnostiikkaliitin, pinni 11
            Kylmäkäynnistys venttiili (cold start valve)
            Lämpöaikakytkin (temperature time switch)
            Motronic boxi, pinni 4
            Virtalukko, pinni 50
            Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 1
            Ja pariin releeseen, jotka kytkevät sähkölaitteet pois päältä, kun startataan (rele K5 ja rele K7)

            7 (15u) vihreä piuha (1.5mm2 GN = grün = green)
            Puolan + napa
            Virtalukko, pinni 15, signaalinimi "15u". Eli sama signaali, joka tulee 3 -napaisen lattaliittimenkin kautta.

            8 (15) vihreä-keltainen piuha (1.5mm2 GNGE = grün-gelb = green - yellow)
            Bensapumpun rele, pinni 30, bensareleen "päävirta" piuha.
            Virtalukko, pinni 15, signaalinimi "15". Eli sama signaali, joka tulee 3 -napaisen lattaliittimenkin kautta, mutta hieman eri pisteestä korin johtosarjassa.

            9 (EXP) vihreä-violetti piuha (1.5mm2 GNVI = grün-violett = green - violet)
            Bensarele, pinni 87
            Kaasuläpän ohivirtausventtiili (throttle bypass valve)
            Bensapumpun/bensapumppujen käyttöjännite

            11 (FTW) ruskea-violetti piuha (0.75mm2 BRVI = braun-violett = brown - violet)
            Temperature transmitter with warning contact (pin FTW) eli lämpötila-anturi, jossa varoituskontakti. Moottorin lämpötila-anturi, jossa on erillinen kontakti varoitusmerkkivaloa varten. Kun ylikuumenee, lämpömittarissa välkkyy punainen valo.
            Mittaritaulu, valkoinen liitin, pinni 1

            12 (D+) sininen piuha (0.75mm2 BL = blaun = blue)
            Laturi, pinni D+ eli laturin heräte
            Diagnostiikkaliitin, pinni 12 (tai 17?, kuva vähän epäselvä)
            Mittaritaulu, latauksen merkkivalo
            Mittaritaulu, sininen liitin, pinni 21


            Eli tämmöiset sain kaivettua irti E23/735:n motronic scemoista. Vertaamalla näitä tietoja omiisi, saanet hommat kondikseen.

            Timo

            P.S.
            Suomennoksia (värit saanet tekstieni joukosta)
            1 - bl - lichmaschine -- 1 - bl - generator (laturi)
            2 - blge - ölniveau statisch -- 2 - blvl - ölniveauschalter statisch (öljyntaso, staattinen. Check control yksikölle menevä signaali, kun E23:ssa öljy vähissä, rupeaa mittaritaulussa läiskymaan varoitusvalo ja check control tauluun ilmestyy punainen ledi palamaan)
            4 -brvi - fernthermometer -- 4 - brws - fernthermometer (moottorin lämpötila-anturi)
            5 - swbr - öldruck -- 14 - brgn - öldruckgeber (öljynpaineanturi)
            6 - grge - zündplus gesichert -- 12 - gn - zündspule (sytytyspuola)
            7 - gr - zündplus ungesichert -- motronicin luokse vihreään "zündplus"
            10 - grvi - ölniveau dynamisch -- 10 - wssw - ölniveauschalter dynamisch (öljyntaso, dynaaminen. Check control yksikölle menevä signaali, kun E23:ssa öljy vähissä, rupeaa mittaritaulussa läiskymaan varoitusvalo ja check control tauluun ilmestyy punainen ledi palamaan))
            11 - blws - SI ja 16 ws - SI ---> 13 - blws - diagnosestecker SI (diagnostiikkaliitin)
            13 - rtvi - benzinpumpe -- 7 - grvi - benzinpumpe (bensapumppu)
            18 - swge - anlasser -- 8 -swge - anlasser (laturi)

            Jeps, vielä kerran kiitoksia paljon. Damn, pitäsköhän sitä luistaa perjantai koulusta ja mennä tallille kokeilemaan että lähtiskö vehjes käyntiin
            ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4321
              • Kannus/Kokkola

              #7
              Kytkehän nyt suosiolla siitä kolmenapasesta liittimestä se vihreä moottorin zündplussaan.. kumpi nyt sitten onkaan. Tuskin on muusta suuremmin kiinni, jos liittimien muissa piuhoissa ei ole suuria kytkentä virheitä.

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4647
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Maza
                Kytkehän nyt suosiolla siitä kolmenapasesta liittimestä se vihreä moottorin zündplussaan.. kumpi nyt sitten onkaan. Tuskin on muusta suuremmin kiinni, jos liittimien muissa piuhoissa ei ole suuria kytkentä virheitä.
                Moottorin zündplussaan (vihr. motronicin luona) menee jo zündplus gesichert / ungesichert joista toinen menee zündspulelle sulakeboksin luona... Releelle asti tulee jännite oikeista navoista ja lähtee motronicin suuntaan myös.
                Tarviiko motronicin luokse e30 puolelta kolminapaliittimessä tuleva vihreä-punainen kytkeä johonkin (samassa liittimessä kelta-valkonen (kulutus) ja ruskea-musta (kierrokset)).
                ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Niillä antureilla (vaihdelaatikon kyljessä) ja niiden paikoilla ON VÄLIÄ. Anturit itsessään on samanlaiset ja identtiset, mutta signaali otetaan eri paikasta. Ei toiveitakaan lähteä käyntiin jos motronic saa kampianturin asentotunnistimen signaalin sijaan RPM signaalin.

                  Toinen anturi ottaa signaalinsa vauhtipyörän "hampaista", eli motronicin RPM anturi (kierroslukuanturi), niin monta pulssia per kierros kuin vauhtipyörässä hampaita. Kampiakselin asentotunnistin taas siitä vauhtipyörän "takapuolelta" (vaihdelaatikonpuolelta) olevasta metallitapista tai vauhtipyörässä olevasta kolosta, yksi pulssi per kierros. Joten pieni ero siinä on, saako motronic 1 pulssin per kierros vai pitkästi yli 100.

                  Äkkikseltään en muista, mitä signaaleja E30:n 3 -napaisen liittimen kautta kulkee, mutta olettaisin niiden pitkälti olevan samoja kuin vanhassa 7:ssa, vaikka piuhojen värit onkin erilaiset. Ainakaan itsellä ei varmasti inahdakaan, jos se on irti, sillä päävirtareleen vetokelan jännite puuttuisi, kuin myös puolan miinus navan signaali motronicilta puolalle. Kulutussignaalilla ei niin väliä, ilman sitäkin "ramppa kalakattaa".

                  Eli vahva arvaukseni on, että:
                  vihreä-punainen => päävirtareleen vetokelan + napa, eli releen pinni 86
                  kelta-valkoinen (kulutusmittari), kuten itsekin oletit
                  ruskea-musta => puolan miinus navalla, motronicin pinnistä 1. Tuon voit esimerkiksi tarkistaa helposti yleismittarilla. Mittaat "ohmiasennossa" resistanssin ko. piuhasta ja motronic liittimen pinnin 1 väliltä, jos se on 0 ohmia, olin oikeassa. Mittaa lisäksi samallalailla ko. piuhasta puolan - napaan, ja tarkista että sinnekinpäin kaikki on OK.

                  Alunperin se lienee tarkoitettukin että "15u" signaali päävirtareleelle kulkee 3 -napaisen liittimen kautta, puolan plus napaan "moottoriliittimen" kautta. Mutta kun ei ole käsillä E30:n kytkiksiä niin en voi sanoa varmasti. Itse käytän BMWn originaaleja kytkiksiä E23:een ja sen mukaan kirjailin noi signaalit ja piuhojen värit sun muut. Siitä näkyy onneksi myös kaikki liittimet, mitä ko-. signaalilinjalla on.

                  Timo

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Ai niin, E23:ssa motronic boxi sijaitsee pelkääjänpuoleisen etukajarin takana. E30:ssä jossain muualla... onko se konetilassa, hanskalokeron päällä vai muualla?

                    Timo

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4647
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by tihuovin
                      Niillä antureilla (vaihdelaatikon kyljessä) ja niiden paikoilla ON VÄLIÄ. Anturit itsessään on samanlaiset ja identtiset, mutta signaali otetaan eri paikasta. Ei toiveitakaan lähteä käyntiin jos motronic saa kampianturin asentotunnistimen signaalin sijaan RPM signaalin.

                      Toinen anturi ottaa signaalinsa vauhtipyörän "hampaista", eli motronicin RPM anturi (kierroslukuanturi), niin monta pulssia per kierros kuin vauhtipyörässä hampaita. Kampiakselin asentotunnistin taas siitä vauhtipyörän "takapuolelta" (vaihdelaatikonpuolelta) olevasta metallitapista tai vauhtipyörässä olevasta kolosta, yksi pulssi per kierros. Joten pieni ero siinä on, saako motronic 1 pulssin per kierros vai pitkästi yli 100.
                      Selkee, täytyypä kokeilla vaihtaa keskenään ja mittailla että minkälaista lukemaa ne antaa motronic liittimeltä. (minkälaisia lukemia pitäisi tulla..?)
                      Äkkikseltään en muista, mitä signaaleja E30:n 3 -napaisen liittimen kautta kulkee, mutta olettaisin niiden pitkälti olevan samoja kuin vanhassa 7:ssa, vaikka piuhojen värit onkin erilaiset. Ainakaan itsellä ei varmasti inahdakaan, jos se on irti, sillä päävirtareleen vetokelan jännite puuttuisi
                      Elikkä siis, nythän mulla tulee jännite tonne pääreleelle siten, että olen vetänyt piuhan sulakeboksin luokse tulevasta zündplussasta (15u) motronicin luokse vihreään, pääreleelle menevään, piuhaan => päärele on ok.
                      Täytyypä mitata että tuleeko tuohon kolminapaliittimessä olevaan vihreä-punaiseen myös tuo zündplussa.

                      kuin myös puolan miinus navan signaali motronicilta puolalle. Kulutussignaalilla ei niin väliä, ilman sitäkin "ramppa kalakattaa".
                      Motronicin ykköspinnistä menee suoraan piuha puolan - navalle, ja sen ole mitannut olevan ok.
                      Tosin 3-napaliittimessä tulee e30 puolelta ruskea-musta ja sitten viel ihan erikseen yksi musta-ruskea piuha. Toinen näistä on ymmärtääkseni kiekkamittarille mutta entä toinen?
                      Motronicilta lähtee kaksi piuhaa, valko-jotakin (kulutus ilmeisesti) ja ruskea-joku (kierrokset?)

                      Eli jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin motronicilta lähtee ainoastaan kaksi piuhaa (kulutus ja kierrokset) joiden ei siis pitäisi vaikuttaa kipinään. Motronicin luokse tulee samassa johtonipussa vihreä piuha (moottorin puolelta, menee suoraan pääreleelle) jolle olen siis kytkenyt tuon 15u - signaalin joten senkin pitäisi olla ok.

                      Eli vahva arvaukseni on, että:
                      vihreä-punainen => päävirtareleen vetokelan + napa, eli releen pinni 86
                      kelta-valkoinen (kulutusmittari), kuten itsekin oletit
                      ruskea-musta => puolan miinus navalla, motronicin pinnistä 1. Tuon voit esimerkiksi tarkistaa helposti yleismittarilla. Mittaat "ohmiasennossa" resistanssin ko. piuhasta ja motronic liittimen pinnin 1 väliltä, jos se on 0 ohmia, olin oikeassa. Mittaa lisäksi samallalailla ko. piuhasta puolan - napaan, ja tarkista että sinnekinpäin kaikki on OK.
                      Anyways, pitää mittailla noi ruskea-mustat piuhat tuolta motronicin luota.

                      Alunperin se lienee tarkoitettukin että "15u" signaali päävirtareleelle kulkee 3 -napaisen liittimen kautta, puolan plus napaan "moottoriliittimen" kautta. Mutta kun ei ole käsillä E30:n kytkiksiä niin en voi sanoa varmasti. Itse käytän BMWn originaaleja kytkiksiä E23:een ja sen mukaan kirjailin noi signaalit ja piuhojen värit sun muut. Siitä näkyy onneksi myös kaikki liittimet, mitä ko-. signaalilinjalla on.
                      Timo

                      Jees, kiitoksia taas . Kyllä se täytyy huomenna lähteä mittailemaan ja kokeilemaan josko alkais sytyttämään

                      Edittiä: Motronic boksi on hanskalokeron päällä.
                      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4647
                        • Tuusula

                        #12
                        Noniin, eipä tuu kipinää vieläkään

                        3-napaliittimestä e30 puolelta tulee siihen vihreä-punaiseen zündplussa joten sitä ei tarvitse vetää sulakeboksin luota.

                        Mittailin noi kytkinkopassa olevat anturit motronicin liittimestä ja kummastakaan ei tule minkäännäköistä signaalia
                        Pitää kokeilla vielä mitata kunnon mittarilla mutta ihmetyttää kovasti, täytyy seuraavaksi vaihtaa noi 1000 ohm anturit sinne ja mitata nekin.

                        Motronicilta menee tosiaan suoraan piuha puolan - napaan, mutta sitten motronicilta lähtee myös ruskea-musta ja ruskea piuha (menevät suoraan omia reittejään) jotka ovat jossain yhteydessä puolan - napaan. Mittasin suoraan motronicin liittimeltä nuo.
                        Seuraavaksi tarkistan ettei diagnoosipistokkeelle puolalta tuleva piuha ota kontaktia mihinkään turhaan paikkaan.

                        edittiä:
                        eipä tuu noilla 1000 ohm antureillakaan minkäännäköistä signaalia
                        eli mikäköhän niissä voisi olla vikana? Täytyy vielä mitata kaverin (sähkäri) kunnon mittarilla noi että tuleeko niistä oikeesti mitään mutta toi mun mittari ei näyttäny yhtään mitään.
                        Piuhat on ok.
                        Last edited by Jonsku; 22-04-2005, 09:47.
                        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • ttp325
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 76
                          • Kouvola

                          #13
                          Joskus itse kipinää etsiessä irrotin ne vaihelaatikon 1000ohm anturit ja mittarii kiinnne. Sen jälkee heiluttaa jakoavaint anturin päässä ja kattoo mittarist muuttuko arvo jos muuttuu nii tod.näk ehjä. sit anturit paikallee joku auton alle mittarin kans ja toinen pyörittää konetta avaimel HITAASTI. Ja taas kattelee mittaris et vieläkö se arvo muuttuu.

                          Comment

                          • Jonsku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 4647
                            • Tuusula

                            #14
                            Jees, pitääpä kokeilla. Kiitos vinkistä
                            ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                            ex. Alpina D10 Touring #33/94
                            ... and many more

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4647
                              • Tuusula

                              #15
                              Hrmh, kokeilin tuota edellä mainittua hommaa noihin irrallaan oleviin antureihin ja kyllä ne molemmat näyttäis kunnossa olevan..

                              Enää tulee mieleen diagnoosipistokkeen anturi, mutta tuskin sillä mitään vaikutusta tuohon on mutta kokeilenpa kuitenkin (motronicilta menee piuha diagnoosipistokkeeseen joka on jossain yhteydessä puolan - napaan).

                              Voi kilin vittu sentään, ei taida wapuksi valmistua tämä kosla
                              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎